Z-5500 icm X-Fi Elite Pro

Pagina: 1
Acties:
  • 944 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vincentelving
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-02 17:44
Afbeeldingslocatie: http://www.metaleks.lv/images/products/27/19/large/SOUND%20BLASTER%20X-FI%20ELITE%20PRO.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alion.ru/pic/news/Logitech/Logitech_Z5500.jpg

Ik heb sinds kort een leuk setje gekocht, de X-Fi Elite Pro samen met de Logitech Z-5500.
Nou klinkt het allemaal enorm mooi, alleen zijn er hier en daar dingen waar ik niet tegen kan.. Wat ik ook probeer, ik heb op mijn Z-5500 console alleen de effecten:
PLII Movie, PLII Music, Stereo, Stereo x2.
Terwijl er volgens de handleiding ook: Dolby Digital (2.1 en 5.1) en DTS 5.1 zou moeten staan

Ik heb de set op de Elite Pro aangesloten via een optische uitgang van de externe box. Volgens de handleiding zouden DTS en DD aanwezig moeten zijn zodra deze stream wordt doorgezonden? IK doe momenteel alles op PLII Movie of PLII Music.. PLII Movie = surround maken van stereo..
Wat ik ook speel, afdraai DTS, of DD, het maakt niets uit

Ik heb net gisteren mijn drivers geupdate met de betaalde versie van Creative --> meer opties, maar geen resultaat. Dus het ligt niet aan de drivers.

Iemand ervaring met dit probleem?
Alvast bedankt,
Vincent

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 20:27

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Ik gebruik de Z-5500 i.c.m mijn xbox360 en als ik dan een dvd erin doe met DTS ondersteuning, dan staat het erbij. Hij is wel doormiddel van een toslink kabel aangesloten.

Als ik een audio cd luister en het is in stereo kan ik ook geen DTS instellen, alleen die keuze's die jij noemt.Dus die instelling moet ondersteunt worden door je media cd/dvd

Meeste dvd's die ik heb hebben DTS geluid en die wordt dan ook direct aangegeven en een paar niet en daar kan ik het dan helaas niet selecteren.

[ Voor 28% gewijzigd door sekeroglan op 09-08-2007 11:42 ]

https://card.exophase.com/1/1116015.png

• vincentelving
sekeroglan schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 11:38:
Ik gebruik de Z-5500 i.c.m mijn xbox360 en als ik dan een dvd erin doe met DTS ondersteuning, dan staat het erbij. Hij is wel doormiddel van een toslink kabel aangesloten.

Als ik een audio cd luister en het is in stereo kan ik ook geen DTS instellen, alleen die keuze's die jij noemt.Dus die instelling moet ondersteunt worden door je media cd/dvd

Meeste dvd's die ik heb hebben DTS geluid en een paar niet en daar kan ik het dan helaas niet selecteren.
Die van mij is ook aangesloten via een toslink.. Maar het probleem is juist, dat als ik een DTS film of DD5.1 afspeel, de optie niet selecteerbaar is..

• Evinyatar
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-02 09:47
De X-Fi drivers ondersteunen DTS en DD decoding. Die staat standaard ook aan, maar moet je dus afzetten als je de Z-5500 de decoding wilt laten doen. Die vind je (dacht ik) terug in de THX settings in het Creative control panel.

Verwijderd

Voor games etc zul je de analoge kabels moeten gebruiken om 5.1 geluid te krijgen. Je Creative geluidskaart ondersteund gewoon geen DD- of DTS-live.

edit: Of zo'n kaartje aanschaffen: [Soundcard] Nieuwe kaarten met Dolby Digital Encoding.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2007 11:49 ]

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 20:27

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

vincentelving schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 11:41:
[...]

Die van mij is ook aangesloten via een toslink.. Maar het probleem is juist, dat als ik een DTS film of DD5.1 afspeel, de optie niet selecteerbaar is..
Heb je wel de Digitaal (zo heet het dacht ik) uitgang gekozen?

Misschien is anders de aansluiting niet goed? waardoor het niet herkend wordt als DTS of DD5.1?

Als ik een cd/dvd erin doe met optie DTS/DD5.1 dan speeltie dat ook gelijk af, dus hoef het niet te selecteren.

https://card.exophase.com/1/1116015.png

• vincentelving
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 11:47:
Voor games etc zul je de analoge kabels moeten gebruiken om 5.1 geluid te krijgen. Je Creative geluidskaart ondersteund gewoon geen DD- of DTS-live.

edit: Of zo'n kaartje aanschaffen: [Soundcard] Nieuwe kaarten met Dolby Digital Encoding.
Hallo, ik heb net een geluidskaart van 329 eu aangeschaft die alles ondersteund, zelfs THX label en alles erop en eraan. Een andere geluidskaart kopen vanwege gebrek aan DD? no way, dat zit er op

• Evinyatar
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 11:47:

Als je games wilt spelen via die optische kabel is dat inderdaad de enige oplossing. Maar ik begreep dat het hier gaat over het afspelen van DTS / DD media (van DVD e.d.), niet om DTS of DD Live (games bv). Dat hoort immers gewoon te werken met eender welke kaart met digitale uitgang, zolang SPDIF passthrough maar opstaat en de interne decoder van de X-Fi drivers uit staat (dus op externe decoder ingesteld is).

Verwijderd

vincentelving schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 11:53:
[...]

Hallo, ik heb net een geluidskaart van 329 eu aangeschaft die alles ondersteund, zelfs THX label en alles erop en eraan. Een andere geluidskaart kopen vanwege gebrek aan DD? no way, dat zit er op
Mja dat is toch wel een van de bekende minpunten van Creative. DTS-live begint pas de laatste tijd een beetje beschikbaar te worden voor consumenten geluidskaartjes geloof ik. Gelijk de reden waarom ik nog steeds mijn 5 jaar oude nForce 2 moederbordje gebruik voor mijn mediacenter (soundstorm _/-\o_ )

• vincentelving
Evinyatar schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 11:57:
[...]

Als je games wilt spelen via die optische kabel is dat inderdaad de enige oplossing. Maar ik begreep dat het hier gaat over het afspelen van DTS / DD media (van DVD e.d.), niet om DTS of DD Live (games bv). Dat hoort immers gewoon te werken met eender welke kaart met digitale uitgang, zolang SPDIF passthrough maar opstaat en de interne decoder van de X-Fi drivers uit staat (dus op externe decoder ingesteld is).
Op welke manier kan ik de interne decoder van de drivers uitzetten en het op de externe laten aankomen?

• Evinyatar
vincentelving schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 12:03:Op welke manier kan ik de interne decoder van de drivers uitzetten en het op de externe laten aankomen?
Ik zit nu niet achter mijn eigen PC (ben op het werk), dus ik kan het niet even snel opzoeken. Maar ik dacht (niet 100% zeker) dat je dat kon vinden in de THX instellingen in het "fancy" Creative control panel. In het eenvoudigere control panel (dat gewoon onder Configuratieschermen staat in Windows) zijn er twee tabs die hierover gaan (eentje voor DTS en eentje voor DD) waar je ze voor beiden kan uitschakelen.

• vincentelving
Evinyatar schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 12:09:
[...]

Ik zit nu niet achter mijn eigen PC (ben op het werk), dus ik kan het niet even snel opzoeken. Maar ik dacht (niet 100% zeker) dat je dat kon vinden in de THX instellingen in het "fancy" Creative control panel. In het eenvoudigere control panel (dat gewoon onder Configuratieschermen staat in Windows) zijn er twee tabs die hierover gaan (eentje voor DTS en eentje voor DD) waar je ze voor beiden kan uitschakelen.
Mmh, niet onder THX tab in fancy panel, en ook niet bij de standaard windows panel.. Trouwens ik startte net fear op met advanced HD aan. maar ook geen surround of wat dan ook.. enkel PLII movie met input optical.. de standaard geluidstest van vista bij afspeelapparaten geeft mij in alle kanalen geluid. maar als ik de THX 5.1 test doe heb ik alleen de voorkanalen..

Wat o, wat heb ik fout gedaan of verkeerd ingesteld.. 8)7

• Evinyatar
Staat SPDIF passthrough aan in je DVD speler?

Edit: trouwens, voor Fear zal je idd ofwel analoog moeten werken, ofwel een kaartje met Dolby Digital Live of DTS Live moeten aanschaffen.

Edit 2: ik zie dat je Vista gebruikt. Volgens mij zit de interne decoder niet in de Vista drivers. Maar je moet wel de digital out als standaardkaart selecteren of zoiets, en zeker kiezen voor SPDIF passthrough in je PowerDVD/WinDVD/AC3Filter/ffdshow/...

[ Voor 101% gewijzigd door Evinyatar op 09-08-2007 12:18 ]

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 08:33
de Z5500 heeft gewoon ingebouwde decoders voor als je het aan een DVD speler koppeld.
Ik zet hem op de PC altijd op "6 Channels direct" Als je dan bij je film progje DTS sellecteerd is het ook gewoon DTS. Het staat dan alleen niet op het schermpje

[ Voor 9% gewijzigd door Bulls op 09-08-2007 12:16 ]

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
vincentelving schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 12:14:
[...]

Mmh, niet onder THX tab in fancy panel, en ook niet bij de standaard windows panel.. Trouwens ik startte net fear op met advanced HD aan. maar ook geen surround of wat dan ook.. enkel PLII movie met input optical.. de standaard geluidstest van vista bij afspeelapparaten geeft mij in alle kanalen geluid. maar als ik de THX 5.1 test doe heb ik alleen de voorkanalen..

Wat o, wat heb ik fout gedaan of verkeerd ingesteld.. 8)7
staat hij op entertainment modus ?
ga dan naar het control panel (dubbelklik op het icoontje in je systeemvak), daar staat een icoontje met 0etjes en 1tjes, klik daar op en daar zal je de interne decoder uit kunnen zetten. In het THX panel zul je dit niet vinden.

• vincentelving
Bulls-NL schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 12:16:
de Z5500 heeft gewoon ingebouwde decoders voor als je het aan een DVD speler koppeld.
Ik zet hem op de PC altijd op "6 Channels direct" Als je dan bij je film progje DTS sellecteerd is het ook gewoon DTS. Het staat dan alleen niet op het schermpje
ok analoog, met de direct optie.. maar dan nog krijg ik in mijn console van de z-5500 PLII te staan op stereo etc.. het is geen PLII wat er uit komt neem ik aan

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Welke software gebruik je? Probeer PowerDVD eens.

• vincentelving
Moning2 schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 12:21:
[...]

staat hij op entertainment modus ?
ga dan naar het control panel (dubbelklik op het icoontje in je systeemvak), daar staat een icoontje met 0etjes en 1tjes, klik daar op en daar zal je de interne decoder uit kunnen zetten. In het THX panel zul je dit niet vinden.
Bij de 0etjes en de 1tjes staat enkel: Sample frequentie digitale uitvoer, en bitafstemming voor openemen..

• vincentelving
Goed nieuws, windows op digitaal staan, ffdshow op spdif out.. Films werken nu.. DTS en DD..
Maar is er misschien nog iemand de me kan helpen met een spel als FEAR.. ik hoor analoog werken al optie, maar kan iemand misschien even uitleggen hoe ik dit precies moet gaan doen ?

via de direct met de 3 kabels? via die optie blijft hij op PLII staan of stereo etc.. maar geen dd of dts, snap ik het nou niet?

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je zult, in geval van toslink/coax, in de afspeelsoftware (bv. PowerDVD) of in het DVD-menu moeten aangeven wat voor signaal er uitgespuugd word (DTS of DD indien de film dat ondersteund), dit signaal wordt dan gedecodeerd door je Z5500. Als je de drie kabeltjes gebruikt zal je op je display van je Z5500 nooit DTS of DD te zien krijgen, simpelweg omdat het decodeerwerk door je geluidskaart gedaan word. Speel je met dezelfde kabeltjes MP3's af dan zul je geen 5.1 krijgen, indien je een effect kiest op je speakerset.

Wil je dus dat je MP3's en andere zooi (Games) ook dmv DTS of DD naar je speakerset gestuurd word, dan moet je een geluidskaart hebben die DTS-Connect (zo heet het geloof ik) of Dolby Digital Live! ondersteund. Deze kaarten brouwen dan een digitaal signaal voor je Z5500 zodat hij die kan decoderen.

edit:
Wat betreft games, je zult in de game zelf moeten aangeven 5.1 te willen gebruiken. Je moet dan wel je speakers met de drie kabeltjes aangesloten hebben. Als je toslink/coax gebruikt gaat dit niet werken. Pin mij er niet op vast. Ik ben niet helemaal thuis in die gamewereld :)

[ Voor 14% gewijzigd door dreester op 09-08-2007 12:57 ]

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:15
DD/DTS is zoals eerder al gezegd niet mogelijk met games met jouw geluidskaart. Games hebben gewoonweg geen DD/DTS ondersteuning, dus kan je computer ook niet dat signaal uitsturen.

Wil je toch surroundgeluid in games, dan zul je inderdaad de speakers analoog moeten gaan aansluiten, en wel met 3 kabeltjes. Ik weet niet wat de audio-ingangen zijn op de speakerset, maar deze zijn ofwel tulp-ingangen (3x rood/wit) of gebruikelijker bij computer-audio de 3,5mm jack-ingangen (groen/zwart/oranje). Je hebt dan de kabel nodig van 3x jack naar 3x jack die waarschijnlijk meegeleverd is. Zoniet, dan kun je ook gewoon 3 losse kabeltjes van jack naar jack gebruiken.

Het is belachelijk dat Creative dit met geluidskaarten van +300 euro nog steeds niet ondersteunt. Om deze reden heb ik een HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect kaart gekocht. Deze heeft een DDL/DTS Connect encoding chip, zodat alle geluid afkomstig van de pc omgezet kan worden naar DD/DTS. Zo kun je dus ook surround geluid uit games laten omzetten naar DD/DTS en naar je versterker/receiver/speakerset laten sturen.

Edit: digitizers was me al deels voor.

Kleine aanvulling: Als je besluit S/PDIF te blijven gebruiken, kan ik je Windows XP aanraden. Windows Vista heeft de neiging om nog weleens roet in het eten te gooien. Hoewel je dan gewoon DD/DTS films afspeelt, komt het als een stereo-signaal aan bij je speakers (om deze reden zie je dus geen DD/DTS optie staan in 't speaker control center). Dit probleem had ik eerst ook met mijn receiver. Je moet dan omwegen gaan creëren met FFDshow e.d. In XP hoeft dit gepruts allemaal niet. Vista is fijn, maar het audio-gedeelte heeft nog zijn gebreken :(

[ Voor 20% gewijzigd door FreddyFish op 09-08-2007 12:58 ]

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-12-2025
vincentelving schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 12:26:
[...]

ok analoog, met de direct optie.. maar dan nog krijg ik in mijn console van de z-5500 PLII te staan op stereo etc.. het is geen PLII wat er uit komt neem ik aan
Je kunt dat zelf instellen. Op analoog geluid kun je diverse effecten laten toepassen door de Z-5500. Dus ingang: direct (analoog). Effect: 6ch direct. Dan heb je het geluid zoals het doorgeven wordt zonder dat de Z-5500 daar wat aan aanpast.

• vincentelving
FreddyFish schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 12:50:
DD/DTS is zoals eerder al gezegd niet mogelijk met games met jouw geluidskaart. Games hebben gewoonweg geen DD/DTS ondersteuning, dus kan je computer ook niet dat signaal uitsturen.

Wil je toch surroundgeluid in games, dan zul je inderdaad de speakers analoog moeten gaan aansluiten, en wel met 3 kabeltjes. Ik weet niet wat de audio-ingangen zijn op de speakerset, maar deze zijn ofwel tulp-ingangen (3x rood/wit) of gebruikelijker bij computer-audio de 3,5mm jack-ingangen (groen/zwart/oranje). Je hebt dan de kabel nodig van 3x jack naar 3x jack die waarschijnlijk meegeleverd is. Zoniet, dan kun je ook gewoon 3 losse kabeltjes van jack naar jack gebruiken.

Het is belachelijk dat Creative dit met geluidskaarten van +300 euro nog steeds niet ondersteunt. Om deze reden heb ik een HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect kaart gekocht. Deze heeft een DDL/DTS Connect encoding chip, zodat alle geluid afkomstig van de pc omgezet kan worden naar DD/DTS. Zo kun je dus ook surround geluid uit games laten omzetten naar DD/DTS en naar je versterker/receiver/speakerset laten sturen.

Edit: digitizers was me al deels voor.

Kleine aanvulling: Als je besluit S/PDIF te blijven gebruiken, kan ik je Windows XP aanraden. Windows Vista heeft de neiging om nog weleens roet in het eten te gooien. Hoewel je dan gewoon DD/DTS films afspeelt, komt het als een stereo-signaal aan bij je speakers (om deze reden zie je dus geen DD/DTS optie staan in 't speaker control center). Dit probleem had ik eerst ook met mijn receiver. Je moet dan omwegen gaan creëren met FFDshow e.d. In XP hoeft dit gepruts allemaal niet. Vista is fijn, maar het audio-gedeelte heeft nog zijn gebreken :(
ok, dus als ik het signaal via de 3 kabels stuur moet ik werken met direct input en effect op 6 ch direct.. ok bedankt!
Pagina: 1