Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[lease / leen auto] band kapot - kosten

Pagina: 1
Acties:
  • 930 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Afgelopen twee weken heb ik een leen-auto gehad (opel Signum) en na een week bleek de rechter achterband langzaam leeg te lopen.

Deze heb ik vervangen voor het reserve-exemplaar (80-wiel :X) en ben zo eerst naar huis (was vrijdagavond) en zaterdagochtend naar een opel dealer (Den Bosch) gegaan (niet de dealer waar mijn 'eigen' lease-auto stond, in Vianen). Deze konden naar eigen zeggen de band niet repareren, deze moest vervangen worden.

De opel dealer in Den Bosch had juiste de band echter niet. Toen heb ik contact opgenomen met de dealer waar mijn auto staat, waar ik de leen-auto ook van heb gekregen. Deze hadden zelf de band ook niet op voorraad, en toen gaven ze mij toestemming om het bij de de Profile Tyrecenter te laten doen. Ik moest het bedrag dan zelf voorschieten (a 212 euro), de kapotte band meenemen naar de dealer en dan zouden we het financiële deel bij inlevering van de leenauto regelen.

Nu heb ik gisteren mijn leen-auto ingeleverd. Ik had eerder die dag telefonisch overeengekomen dat er een enveloppe met contact geld zou klaarliggen (zo wilden ze het zelf doen, en de secretaresse met de kas zou eerder naar huis gaan dan dat ik de auto kon ophalen, vandaar de enveloppe). Die middag: geen enveloppe met geld.

Nu heb ik vandaag weer telefonisch contact gehad met de dealer. In tegenstelling tot wat ze eerder zeiden zou ik ineens het geld niet terug krijgen. Ze hebben nog met de lease maatschappij gebelt, deze willen het wel als schadegeval behandelen, maar dan kost het alsnog mijn eigen risico (van 150 euro).

Als we van één zijde naar de feiten gaan kijken is het simpel:
A ) de band is in de periode dat ik de auto tot mijn beschikking had kapot gegaan
B ) er zit een eigen risico aan de leen auto (300 euro), of via lease-maatschappij (150 euro).

Volgens deze redenatie zou het mij sowieso die 150 euro kosten (plus nog een aantekening van schade op mijn naam).

Ik vind dit stekend om een aantal redenen:

A ) Ik heb geen keuze gehad in leenauto, zij hebben mij een auto met dure, kwetsbare banden (17" lichtmetalen velg met 215/50 R17 banden) meegegeven terwijl mijn eigen auto (opel astra) simpele goedkope banden om een stalen velg heeft.
B ) Ze hebben mij toestemming gegeven om naar de Profile Tyrecenter te gaan, en gaven aan dat ik het bedrag moest voorschieten, en dat het dan later geregeld zou worden.
C ) Als ik wist dat deze kosten op mijzelf verhaald zouden worden had ik wellicht voor een goedkopere band of garage kunnen kiezen. (Exact deze band is nieuw na 1 minuut googlen ook voor 118 euro incl verzenden/btw noem maar op te krijgen.)
D ) Ik weet niet hoe er in het verleden met de leenauto is omgegaan, maar na een paar dagen rijden begon het olie-lampje in het dashboard te branden, er zal veel te weinig olie in de motor! Dit heb ik snel zelf aangevuld. Dit geeft mij te denken over of ik überhaupt we de veroorzaker ben, en dat de band niet zelf al een zwakke plek had. Ik heb de auto namelijk netjes behandeld en geen stoeprandjes of iets gepakt.

Al met al heb ik het gevoel dat ik hier benadeeld wordt (eufemisme). Eerst kreeg ik te horen dat de kosten betaald zouden worden, nu ineens niet. De hoofdmonteur is nog op vakantie, die komt aanstaande dinsdag terug en dan zou hij er nog naar kijken. Misschien dat er dan nog iets veranderd.

Ik vind eigenlijk dat ik niet diegeen ben die voor de kosten op moet draaien. Ook vind ik het naar dat als ik moet betalen, en ik het via de leasemaatschappij zou spelen dat het mij dan in plaats van 212 euro nogsteeds 150 euro plus een notering van schade kost, terwijl de hele ingreep voor minder geld had kunnen plaatsvinden.

Heeft iemand ooit iets vergelijkbaars meegemaakt, of tips over wat ik kan doen?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 15:16
Leasemaatschappij inschakelen en het verhaal voorleggen.
Jij bent immers HUN klant.
Verders misschien de "autodesk" van je werk inschakelen.

Kortom, ga niet wachten want dan gebeurt er niks...
Zorg dat je de juiste partijen achter je hebt staan!

wijze woorden

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 16:10

rimpeldinky

nani?

als je hard kan maken dat die belofte is gedaan over de betaling zoeken ze het zelf maar uit of ze het op de leasemaatschappij verhalen of niet

-een mondeling overeenkomst is gewoon rechtsgeldig
-op het moment dat er een fiat is gegeven voor een aanschaf is dit niet ongedaan te maken

*burp*

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Even over de prijs van die band. Als je hem voor 118 euro aanschaft ligt ie nog niet om de velg hè ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor 100 euro wil ik ook wel een band monteren. Bij de automaterialentoko waar ik destijds magazijn/winkelmedewerker was deden ze monteren + balanceren voor rond de 15 euro per band als het een band elders gekocht was, was de band bij de toko zelf gekocht dan was dit over het algemeen iets van 10 euro.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Niet accepteren. Het leenbedrijf moet voor een betrouwbare auto zorgen. Als de achterband langzaam leegloopt dan is het leenbedrijf in gebreke gebleven. De kosten die jij ervoor maakt had je nooit moeten maken, dat hadden zij moeten doen en moeten regelen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Het is moeilijk... het je de leasevoorwaarden doorgelezen en staat daar misschien iets in waar ze je op zouden kunnen wijzen.

Sowieso: hoe wist je dat je naar Profile Tyrecenter moest? heeft de leasemaatschappij je dat verteld? Dat kan je dat ook als argument gebruiken dat je het toch echt verteld is.

Het is soms geweldig hoe bedrijven je proberen te fucken... not. :(

edit: leen-auto's worden volgens mij vaak ernstig mishandeld...

[ Voor 8% gewijzigd door MeMoRy op 12-08-2007 16:24 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• MewBie
  • Laatst online: 16:46
MeMoRy schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 16:23:
edit: leen-auto's worden volgens mij vaak ernstig mishandeld...
Lease auto's ook :+
Dus wat dat betreft is er geen verschil. :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik moet de eerste Leasemij nog tegenkomen die een lekker band als schade verhaal opneemt en daarvoor de 150,- eigen risico vraagt.

Ik heb bij 3 Leasemaatschappijen gezeten, en heb nog nooit Eigen Risico moeten betalen voor een band.

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Het verhaal is (gelukkig?) nog niet klaar.

Heb contact gehad met de leasemaatschappij, zij zijn ook van mening dat als de garage zegt dat ze iets zullen terugbetalen dat ze dat horen te doen.

Als het goed is wordt ik vandaag gebeld door de garage met hun "eindoordeel" over wat zij vinden dat correct is. Als dit niet is dat ik mijn geld terugkrijg gaat de leasemaatschappij bellen met de garage (zij kunnen toch wat meer pressie uitoefenen).

Hopelijk weet ik vanmiddag meer!

brief met juridische onderbouwing (ontkennen aansprakelijkheid, vraag om terugbetaling e.d.) ligt al klaar, maar het liefste wil ik die natuurlijk niet hoeven versturen :/ )

@PWM: Hoe is jouw ervaring met lekke banden en leasemaatschappijen? Valt dit onder de normale reparaties, of hoe heb jij dat in het verleden geregeld?

My anime addiction.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:58

weebl

YARR!

Dit is niet echt een schadegeval waar jij schuldig aan bent denk ik. Ligt simpelweg buiten je macht. Dan heeft je eigen risico er niet zoveel mee te maken toch? Zij hebben je een ondeugdelijke wagen geleend, dan draaien zij maar lekker voor de kosten op hoor. Wat hadden ze gedaan als je die auto gewoon terug had gebracht en had gezegd dat je een andere wilt omdat deze niet goed is? Waarschijnlijk hadden ze jou een andere wagen mee gegeven en zelf de band laten vervangen.
Beetje jammer van die dealer dit.

• PWM
  • Niet online

PWM

Empie schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 09:12:
@PWM: Hoe is jouw ervaring met lekke banden en leasemaatschappijen? Valt dit onder de normale reparaties, of hoe heb jij dat in het verleden geregeld?
Niet schrikken: Ik heb in de afgelopen 2 maanden 3 lekker banden gehad, waarvan er 2 vervangen moesten worden.

Waarschijnlijke schuldige is een bouwproject om de hoek bij mijn werk. Heb 2 keer een Mega grote moer in mijn banden gehad, en de derde keer was het onbekend wat een gat had veroorzaakt.

Hoe dan ook, band reparaties en lekke banden vallen onder normale reparaties, volgens mij zelfs "gebruiksschade". Schade waar een bestuurder niks aan kan doen, en inherent is aan het maken van veel kilometers.

De Leasemij's waar ik het heb meegemaakt zijn Lage Landen, Arval, en een derde (mijn eerste) waar ik de naam van kwijt ben.

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Helaas zijn ze bij mij wat minder mild.

Kreeg van de garage te horen dat het, ondanks wat ze gezegd hadden, eigen risico was, en dat ik dus 212 euro kwijt was.

Hierop de Leasemaatschappij gebeld, een paar uur later werd ik teruggebeld met het bericht dat ze een stevig gesprek met de garage gehad hebben. Ze waren niet zo blij met ze, en hebben alvast het volgende geregeld:

A) Het is moeilijk aantoonbaar dat ik de schade niet aangericht heb (we kunnen contra-expertise inschakelen, maar dat is hoop moeite, duur etc.).
B) Eigen risico is het inderdaad, maar dit heeft een maximum van € 136,-, dus ik zou sowieso van de 212 euro 76 terug moeten krijgen.
C) Gezien de feiten dat ik geen contract heb getekend waarin ik eigen aansprakelijkheid aanaard (ik heb de auto zo meegekregen) en ik zou er op gerekend kunnen hebben dat deze all-risk verzekerd was, waardoor de kosten voor mij op 0 zouden komen heb ik juridisch gezien waarschijnlijk gelijk (bescherming van de consument).

Om C te bewijzen zou ik richting rechter moeten gaan om het geld van ze te eisen, hoop moeite dus.

De garage houd echter vast aan dat ik het volledige bedrag moet betalen (heeft overigens wel zijn excuses aangeboden voor het tweemaal mij verkeerd informeren dat ik het bedrag terug zou krijgen).

De LM heeft mij aangeboden het verschil (76 euro) terug te betalen, welke zij vervolgens bij de garage weer gaan claimen, wat voor hun een stuk gemakkelijker gaat natuurlijk.

Ik denk dat ik dat maar doe. Heb er geen zin in om dit nog langer te laten duren. Ben wel teleurgesteld in dat garages zich dus vrolijk niet aan hun woord houden, zo ben ik in ieder geval niet opgevoed, de gemiddelde garagehouder blijkbaar wel. (ik weet het, ik generaliseer, maar ben gewoon even teleurgesteld).

Ik zit er over te denken om een klacht naar Opel Nederland te sturen, al is het alleen maar om mijn ongenoegen m.b.t. de garage kenbaar te maken. Over een paar maanden mag ik trouwens een nieuwe auto uitzoeken (nieuw lease-contract), ik weet in ieder geval wel naar welke garage ik niet ga ;)

My anime addiction.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:59

beany

Meeheheheheh

Empie schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 12:26:
Ik zit er over te denken om een klacht naar Opel Nederland te sturen, al is het alleen maar om mijn ongenoegen m.b.t. de garage kenbaar te maken. Over een paar maanden mag ik trouwens een nieuwe auto uitzoeken (nieuw lease-contract), ik weet in ieder geval wel naar welke garage ik niet ga ;)
Sterker nog, in de brief naar Opel schrijven dat door dit akkefietje je vertrouwen in Opel is gedaald en je volgende auto geen Opel zal worden. Wie weet wat dat nog oplevert :)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• MewBie
  • Laatst online: 16:46
Ik zit er over te denken om een klacht naar Opel Nederland te sturen,
Daar wordt een dealer dus echt niet vrolijk van als dat gebeurd :o

Hadden wij ook met onze Ford Focus.

Er zouden als optie 16" LM velgen onderkomen ipv de standaard 16" stalen (banden zouden dan door de dealer overgezet worden), en dan zouden we die stalen velgen ook meneemen (zijn tenslotte ons eigendom) voor winterbanden. Door een foutje in de fabriek hadden ze er 15" staal ondergezet waardoor het dus niet ging passen. En hadden we in eerste instantie dus ook niet de stalen velgen meegekregen (na veel gezeur wel, het was ons echt een worst of het 15" of 16" was, ze zijn toch voor in de winter :P ). Toen had m'n pa dus geinformeerd bij Ford NL hoe dat nou precies zat met die stalen velgen (puur informeren, geen klacht ofzo) en het bleek dus dat de dealer gewoon de LM velgen + nieuwe banden had moeten monteren en ons de 15" stalen meegeven (of 16" als we dat perse wilden) en dat de dealer het dan had moeten verhalen op Ford NL. Dag later werd m'n pa gebeld door de dealer waarom hij er over had geklaagd bij Ford NL :o

Dat soort gedrag van de dealer werd dus direct genoteerd als klacht, ook al was het dat niet :D

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:43

MBV

Eerst naar Opel Nederland, en daarna naar het AD (hoe heet die gast van de auto's daar ook al weer?)/ANWB/Consumentenbond als dat ook niks oplevert. Zeker in 'stekeligheden' terechtkomen zorgt vaak voor wat andere reacties :P

En spreek me niet over garagehouders, ik heb daar al genoeg verhalen over gehoord. Ergste was een man die zijn vrouw is kwijtgeraakt: geflitst in Duitsland met prostituee naast zich. Na een half jaar in scheiding blijkt dat hij op die dag zijn auto bij de garage had staan... :X Maar ja, zodra de scheiding begonnen was, was het huwelijk al niet meer te redden natuurlijk :|

[ Voor 22% gewijzigd door MBV op 16-08-2007 20:43 ]

• PWM
  • Niet online

PWM

No Way dat je dit gaat accepteren en zeker niet als je niks hebt getekend bij ontvangst. Direct Opel Nederland inschakelen, die reageren echt wel.

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 09:54

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Aha je bent dus bij Lathouwers geweest. Das toch al een oplichter. Persoonlijk zou ik daar A nooit een auto kopen, B nooit reparaties laten uitvoeren en C nooit iemand aanraden daar naar toe te gaan. Veel beloftes nooit iets waarmaken. Zelfs proefritten kunnen ze niet goed regelen. Ik zou via opel nederland een dag lang een tigra meekrijgen met onbeperkte kilometers etc etc. Ik moest daarvoor wel naar de beruchte zaak alwaar ik te horen kreeg dat ik de auto niet heel de dag mee kon nemen en eigenlijk hadden ze totaal geen ruimte hiervoor. Ik kon de auto even snel tussen wat andere proefritten door meenemen. Daarna Opel gemailt en bij een andere dealer wel een dag een Tigra gehad. Dus wat anderen ook al zeggen Opel Nederland aanschrijven. De service organisatie die daar achter zit is goed. Ik heb enkele malen met ze te maken gehad en ik werd altijd heel correct te woord gestaan en ze waren altijd heel behulpzaam en kregen dingen ook geregeld.

*empty*

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Mijn vader had vroeger ook nare ervaringen bij Lathouwers, maar volgens mij heeft TS nu gedonder met de dealer in Vianen. Dat lijkt mij Hofplein.
De dealer in Den Bosch had de band niet, remember?

Punctuality is the politeness of kings

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 09:54

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

My bad slecht gelezen. Maar het had zo een Lathouwers aktie kunnen zijn.

*empty*

• Ixion
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02-2024

Ixion

[DPC]TeamGrazzie + KletsCows

Ik heb een soortgelijk verhaal meegemaakt. Ik kreeg gelukkig wel mijn geld terug van de lease maatschappij. Ik was op vakantie geweest met een huurauto van een bedrijf anders dan het bedrijf dat de leaseauto's verzorgt. Ik reed op dat moment in een huurauto omdat ik nog geen vast contract had en het ging niet via het leasebedrijf omdat het een spoedlevering was van de auto.

Ik kreeg dus in Spanje in the middle of nowhere een lekke band. Heb de band met behulp van een hele vriendelijke nederlander vervangen door een 80-band en kon zo een garage vinden om de band te vervangen. Hij kon niet gerepareerd worden door het feit dat een 20cm lange spijker een scheur had getrokken in de zijkant van de band. Een nieuwe band+montage kostte mij 111,- euro.

Terug in Nederland gewoon het bonnetje met het huurbedrijf meegegeven (na enig telefonisch contact) en er werd mij beloofd dat ik het terug zou krijgen. Na nog een aantal keer er achteraan te hebben gebeld keek ik een paar dagen geleden op mijn rekening en het geld was "gewoon" gestort.

Nu had ik zelf ook een eigen risico van om en nabij de 130,- euro. Echter kwam ik ergens de zin tegen dat bij onderhoud aan de auto, dit niet onder de eigen risico valt.

Misschien dat je hier wat mee kan. Misschien ook niet ;-)

Succes in ieder geval!
Pagina: 1