Overhitte CPU?

Pagina: 1
Acties:

• Mischa_NL
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-02-2023
Ik heb de laatste tijd steeds vaker 'probleempjes' met mijn pc. Een aantal van die dingen zijn: Spontaan freezen, Spontaan de stroom eraf knikkeren en opnieuw opstarten en het apartste: Als ik mijn pc aan wilde zetten wilde hij soms niet aangaan. Hij maakte dan het opstart zoemgeluid om vervolgens weer stil te vallen.

Nu had ik het laatste voorval net weer, en na een minuut of 5 ging hij weer aan. Ik ben vervolgens naar de bios gegaan om vervolgens uit te vinden dat de cpu nog steeds 72graden celcius was. Vervolgens heb ik mijn pc opengemaakt en voelde mijn heatsink zoals verwacht echt vreselijk heet aan (niet vast te pakken). Ik heb de fan eraf geschroefd om tot de ontdekking te komen dat tussen de fan en heatsink massa's stof lagen. Niet gek ook na 3 jaar dag en nacht aanstaan.

Deze stof heb ik verwijderd en de pc vervolgens aangezet. Ik heb het programmatje speedfan gedownload en deze geeft aan dat de cpu nu rond de 35 a 40 graden zit.

Zou ik nu van de problemen af moeten zijn? Of zou het wat anders kunnen zijn?

Overigens geeft speedfan aan dat mijn HD0 117 graden is nadat mijn pc net opgestart heb. Ik neem aan dat hier fahrenheit en celcius even door elkaar heen gaan?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Speedfan kun je niet echt vertrouwen, maar ik zou even nieuwe koelpasta tussen je CPU en heatsink plaatsen.

En als je harde schijf niet heet aanvoelt hoef je daar niks aan te doen.

• Mischa_NL
CodeCaster schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 23:41:
Speedfan kun je niet echt vertrouwen, maar ik zou even nieuwe koelpasta tussen je CPU en heatsink plaatsen.

En als je harde schijf niet heet aanvoelt hoef je daar niks aan te doen.
Oke, ik heb namelijk de heatsink er niet afgehad. Zal eens opzoeken hoe dat precies in zijn werk gaat.

Verwijderd

Als de heatsink zeer warm aanvoelt, ligt het neit aan de koelpasta, volgens mij.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 00:09:
Als de heatsink zeer warm aanvoelt, ligt het neit aan de koelpasta, volgens mij.
Ik begreep uit de post dat heatsink verwijderd was, en de koelpasta verkruimeld was (stof). Als de temperatuur van de heatsink nu normaal blijft, én de CPU is volgens het bios koel, hoeft er geen nieuwe koelpasta geplaatst te worden.

• Mischa_NL
CodeCaster schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 00:13:
[...]

Ik begreep uit de post dat heatsink verwijderd was, en de koelpasta verkruimeld was (stof). Als de temperatuur van de heatsink nu normaal blijft, én de CPU is volgens het bios koel, hoeft er geen nieuwe koelpasta geplaatst te worden.
Ik heb de fan losgeschroeft van de heatsink. Voordat ik naar bed ga zal ik even voelen of hij warm is.
Volgens speedfan is hij nu +/- 40° celcius. Ik neem aan dat deze dezelfde sensor gebruikt als de bios?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mischa_NL schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 23:39:
Deze stof heb ik verwijderd en de pc vervolgens aangezet. Ik heb het programmatje speedfan gedownload en deze geeft aan dat de cpu nu rond de 35 a 40 graden zit.

Zou ik nu van de problemen af moeten zijn? Of zou het wat anders kunnen zijn?

Overigens geeft speedfan aan dat mijn HD0 117 graden is nadat mijn pc net opgestart heb. Ik neem aan dat hier fahrenheit en celcius even door elkaar heen gaan?
Vergeet speedfan en vertrouw het BIOS.

En verder, je geeft zelf aan dat de waarde nu min of meer goed is. Wat let je dan nog om de PC te gebruiken en te kijken of het probleem er nog is?

Ik zie werkelijk het hele moeilijke er niet van in. Meten = weten.

ARME AOW’er

• Mischa_NL
Guardian Angel schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 00:19:
[...]

Vergeet speedfan en vertrouw het BIOS.

En verder, je geeft zelf aan dat de waarde nu min of meer goed is. Wat let je dan nog om de PC te gebruiken en te kijken of het probleem er nog is?

Ik zie werkelijk het hele moeilijke er niet van in. Meten = weten.
Er is niks moeilijk, echter wil ik niet dat ik straks met een gefrituurde pc zit. Daarom was eigenlijk mijn vraag: is een keer 'stof blazen' genoeg of moet ik meer doen. Maargoed: dat is dus genoeg.
Problem solved.
Pagina: 1