Cool 'n Quit onder Vista

Pagina: 1
Acties:
  • 510 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• alrounder
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-11-2024
Ik wil graag Cool 'n Quiet gaan gebruiken op mijn AMD Athlon 64 3200+ (Venice) CPU. Ik krijg dit tot op heden echter met geen mogelijkheid voor elkaar. Bekend is dat bij windows XP hier nog een speciale (AMD)driver voor geinstalleerd dient te worden. Volgens de site van AMD moet dit echter in Vista al standaard worden ondersteunt.
Citaat website AMD:
"AMD and Microsoft are continuing to collaborate on Windows Vista, coming in 2006 (previously codenamed "Longhorn"). Windows Vista is designed to take full advantage of key AMD innovations such as AMD64 technology, dual core processing, Enhanced Virus Protection*, AMD Cool'n'Quiet™, and AMD PowerNow!™ technologies."
(veel meer is er over Vista op de site van AMD helaas ook niet te vinden, terwijl vista nu toch alweer een half jaar geleden gelanceerd is! AMD Dashboard installeerd niet eens onder vista!)

Mijn mobo (Gigabyte GA-K8NF-9) is volgens leverancier ook geschikt voor Cool 'n Quit, vreemd is echter dat ik in de Bios nergens iets terug vind om dit aan of uit te zetten.
Ik kan wel softwarematig mbv "RightMark CPU Clock Utility" de CPU op een lagere frequentie laten draaien.

Ik heb met het zoeken op de diverse fora al gemerkt dat over dit onderwerp op nog niet zoveel ervaring is opgedaan (wel onder XP maar niet onder vista). Wie heeft misschien nog tips? Zit het probleem bij de BIOS of in Vista? Heeft iemand het in ongeveer dezelfde configuratie wel draaien onder XP? Ik heb het zelf onder XP namelijk nooit uitgeprobeerd. Is er iemand die Cool 'n Quit heeft draaien onder Vista?

Systeem configuratie:

- AMD Athlon 64 3200+ (Venice)
- Antec NSK6000
- Cooler Master Real Power 450W
- Arctic Freezer 64 Pro
- Gigabyte GA-K8Nf-9 (rev 1.x) Bios version F11
- 2 x 512 Mb Nanya PC3200
- 2 X 512 Mb Kinston PC3200
- Maxtor DiamonMax 10 6L200MO, 200GB, SATA
- Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
- Conceptronic Digital & Analog Combo TV Tuner Card CTVCOMBOI
- Vista Home Premium 32bit NL

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Energiebeheer-schema staat op 'Minimaal' ?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:11

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Kan je niet met een programmaatje als CPUZ uitvissen wat voor snelheid je processor op het moment draait? Misschien klokt hij al vanzelf lager (gokje, ik heb geen AMD meer en niet getest onder vista met mijn oude bak).

edit: ff getest: mijn C2D klokt automatisch lager als ik weinig aan het doen ben (van 2,4 GHz naar 1,6; ik weet niet of dit nog lager kan). Ik verwacht dat je AMD dat ook doet.....

[ Voor 35% gewijzigd door gwystyl op 08-08-2007 21:10 ]

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-05 06:17
Ik heb hier ook last van gehad toen ik van XP naar Vista ging. Na wat onderzoek blijkt dat Vista het in principe zelf kan regelen maar daarvoor heeft het wel wat gegevens uit het Bios nodig. Meestal werken de bios en vista niet goed samen wat betreft cool en quiet in dit soort gevallen.

Ik heb het uiteindelijk kunnen oplossen door een oudere gemodde bios te flashen in mijn Asrock s939 Dual-Sata. Deze bleek wel over de benodigde bios gegevens te beschikken en het werkte instant in Vista.

(ik heb alleen wel altijd de optie in mijn bios gehad om C&Q aan of uit te zetten.)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Bij vista zit het probleem niet, ik heb qool 'n quit hier probleemloos draaien.
Daarvoor moet je het in de bios aanzetten, en in windows als powerprofile "balanced" of "power saver" in schakelen.

specs: vista business, asus a8n-e, amd x2 4200+.

[ Voor 11% gewijzigd door job op 08-08-2007 21:13 ]

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 09:40

Willem2

Ω is futile

Ik moest het eerst in mijn bios aanzetten en daarna via de windows update de laatste acpi driver downloaden; daarna deed hij het! Als dat bij jou ook zo is, dan zou je een geel uitroeptekentje moeten hebben in je device manager (bij mij wel het geval voor de update)

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• alrounder
gwystyl schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 21:08:
Kan je niet met een programmaatje als CPUZ uitvissen wat voor snelheid je processor op het moment draait? Misschien klokt hij al vanzelf lager (gokje, ik heb geen AMD meer en niet getest onder vista met mijn oude bak).

edit: ff getest: mijn C2D klokt automatisch lager als ik weinig aan het doen ben (van 2,4 GHz naar 1,6; ik weet niet of dit nog lager kan). Ik verwacht dat je AMD dat ook doet.....
Als ik met CPUZ kijk draait hij altijd op 2010 MHz

• alrounder
Prutz0r schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 21:06:
Energiebeheer-schema staat op 'Minimaal' ?
Energiebeheerschema staat op "Energiebesparing"

Verwijderd

Yep, zelfde probleem hier.

Ik heb een Asus K8N-E Deluxe met BIOS versie 1009. C&Q staat aan, net als ACPI. Onder XP werkte het, na het installeren van de AMD driver, perfect. Onder Vista is het een no go.

Ik heb het vermoeden dat het aan de BIOS ligt. Helaas zijn de beschikbare BIOS versies een beetje bagger. De 1009 is de laatste die het geheugen hoger dan DDR333 laat draaien. Hopelijk is er iemand hier op het forum die het wel werkend heeft gekregen met een K8N-E, maar ik ben er bang voor ;(

Edit: Bij apparaatbeheer zie ik een onbekend apparaat staan onder "PCI standard ISA Bridge". Als ik op details klik zie ik hier en daar de term ACPI staan. Windows kan er geen drivers voor vinden. Kan iemand mij hierover meer vertellen? Vermoedelijk wordt hierdoor bevestigd dat Vista de ACPI info niet goed uit de BIOS kan halen...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2007 22:30 ]

Verwijderd

Zet het schema op 'performance' én zet handmatig de minimale CPU belasting op 5% en het maximale op uiteraart 100%. Vista blijft dan toch snel en de CPU duikt veel minder vaak naar beneden. Het C&C systeem is dan vrij weinig actief en dat werkt prettig. De Link state moet nooit in een bespaarmodus staan. Dat kost 3D performance!
Ik heb een 3800+ en het werkt hier vlekkeloos. Getest met CPUID.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2007 22:37 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

@ TS: Quit != Quiet :')

Goedkoop bellen via VoIP

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:11

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 22:35:
Zet het schema op 'performance' én zet handmatig de minimale CPU belasting op 5% en het maximale op uiteraart 100%. Vista blijft dan toch snel en de CPU duikt veel minder vaak naar beneden. Het C&C systeem is dan vrij weinig actief en dat werkt prettig. De Link state moet nooit in een bespaarmodus staan. Dat kost 3D performance!
Ik heb een 3800+ en het werkt hier vlekkeloos. Getest met CPUID.
Bij 'gebalanceerd' staat CPU state ook op 5-100%, maar mijn frequentie gaat nooit onder de 1600 MHz. Iemand een idee hoe je dat in moet stellen? Ik kon in mijn bios en bij de energiebeheerschema's niet vinden wat minimale en maximale frequenties zijn
(Intel DP965LT, C2D E6600, Vista Business)

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

gwystyl schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:53:
[...]

Bij 'gebalanceerd' staat CPU state ook op 5-100%, maar mijn frequentie gaat nooit onder de 1600 MHz. Iemand een idee hoe je dat in moet stellen? Ik kon in mijn bios en bij de energiebeheerschema's niet vinden wat minimale en maximale frequenties zijn
(Intel DP965LT, C2D E6600, Vista Business)
Logisch, de multiplier wordt alleen verlaagd van 9 naar 6 bij een E6600. Simpelweg is 9x266.6666=2400MHz en 6x266.6666=1600MHz. (Afgerond) Als je nog lager wilt gaan dan zou je de FSB omlaag moeten gooien; wat dus resulteert in: 6*200=1200MHz idle (voorbeeldje :P)

Goedkoop bellen via VoIP

• alrounder
Ik heb het probleem bij Gigabyte Technical Service neergelegd en ze komen 2 dagen later al met het volgende antwoord:

Thank you for supporting GIGABYTE products and contacting GBT Tech Support.
This product is not on our “VISTA Support List”,
Please refer to the following information:
According to Microsoft Windows Vista hardware requirement, this product does not fully support Windows Vista since it was released before Windows Vista ready to the market.
Besides, if you install Windows Vista on this motherboard, it is possible to cause issues like: not able to install OS or system unstable, etc. Therefore, we do not suggest you to install Vista on this motherboard. Sorry for the inconvenience that has encountered. If you want to use Windows Vista, here is the Windows Vista support list for your reference: http://www.gigabyte.com.t...h_061103_vista_models.htm
If you still have any further question or suggestion about our products/service, please do not hesitate to contact with us directly. We will try our best to help you resolve the problem ASAP.

Enige oplossing is dus blijkbaar terug naar het goeie ouwe XP. (Vista draait voor de rest trouwen als een zonnetje op dit mobo!)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:31

Sebazzz

3dp

Hier draait Cool en Quiet wel goed en weet ie mijn hete 6000+ nog aardig koel te houden :)
Ik hoefde er niks voor te installeren.

NB: De beste manier om te kijken of je cores geunderclocked worden is AMD Power monitor gebruiken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

alrounder schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 19:49:
Ik heb het probleem bij Gigabyte Technical Service neergelegd en ze komen 2 dagen later al met het volgende antwoord:

Thank you for supporting GIGABYTE products and contacting GBT Tech Support.
This product is not on our “VISTA Support List”,
Please refer to the following information:
According to Microsoft Windows Vista hardware requirement, this product does not fully support Windows Vista since it was released before Windows Vista ready to the market.
Besides, if you install Windows Vista on this motherboard, it is possible to cause issues like: not able to install OS or system unstable, etc. Therefore, we do not suggest you to install Vista on this motherboard. Sorry for the inconvenience that has encountered. If you want to use Windows Vista, here is the Windows Vista support list for your reference: http://www.gigabyte.com.t...h_061103_vista_models.htm
If you still have any further question or suggestion about our products/service, please do not hesitate to contact with us directly. We will try our best to help you resolve the problem ASAP.

Enige oplossing is dus blijkbaar terug naar het goeie ouwe XP. (Vista draait voor de rest trouwen als een zonnetje op dit mobo!)
Wat een 'shit'antwoord van Gigabyte.

Ze druisen tegen het principe van Microsoft in en dat principe is dat Windows Vista ook werkt op wat oudere hardware zolang het door de 'upgrade advisor' aankomt en de 'upgrade advisor' is een door MS geschreven programma dat onder Windows XP je systeem doorlicht of het compatible is met Vista. Zo ja, dan zou je een probleemloze overstap moeten kunnen maken.

Om die redenen neem ik geen genoegen met deze mail en als ik in jouw schoenen stond kregen ze serieus een zoutige mail terug dat ik een fatsoenlijk antwoord verwacht of ik keihard garantie claim.

Verbazend is dat Vista hier met de slaapstand voorbeeldig werkt. Mijn machine staat voor 90% van de 24 uur of aan of in de slaapstand, maar zelden helemaal uit.
Dat moet gewoon vlekkeloss werken en op mijn werk werkt het ook vlekkeloos en waarom dan bij jou niet? Omdat er iets niet deugd aan je moederbord en als jij garantie hebt zou ik daar werk van maken want dat is namelijk je goed recht, weet je?

@gwystyl: Onder de 'performance' setting zal Vista minder agressief gaan throttlen met je CPU en dat merk je. Het heet niet voor niets een energiebeheerdersplan in de letterlijke zin van het woord.
Moet ik nog iets zeggen als je naar de bolletjes van energiebesparing en prestatie kijkt? Dat geeft dus aan 'ongeacht jouw plan' hoe de machine zal presteren of jij nu de minimum CPU usage nu op 5% zet of op 500%.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2007 08:38 ]

Pagina: 1