Processor kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Highlandd
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-04 14:39
Ik heb sinds een maand problemen met mijn pc waarbij ik mijn moederbord en geheugen vervangen heb die na testen beide kapot waren.
Nu ik deze onderdelen vervangen heb blijft nog steeds mijn computer geheel traag.
Opstarten van windows duurt 15 minuten (soms start hij geheel niet op)
na enige benchmarks en updates enzo ging hij zelfs langzamer draaien.
SuperPI doet hij ruim 3.5 minuten over wat normaal ruim onder de minuut hoort te blijven.
Dan had ik nog hotcpu coffee eroverheen gegooit die ook op een tiende presteerde.
Zou het dan 100% zeker zijn dat de cpu kapot is of niet? Aangezien ik nu al redelijk wat onderdelen heb vervangen wil ik liever niet nogmaals veel geld uitgeven als dat niet nodig is.

Specs:
sapphire PP-A9RS480
AMD X2 4200+ (socket 939)
Sapphire X1800 XT
2 gig pc 3200 DDR1 GeIL geheugen
en als system HD een Western Digital Raptor 40 gig

Momenteel krijg ik de pc niet eens meer aan de praat, misschien kan het ook ergens anders aan liggen dus ik hoop dat jullie wel enig idee hebben. En kent nog iemand een handig programma om te checken of alles 100% goed werkt?

Alvast bedankt

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Testen, testen en nog eens testen...
Zorg eens das je een andere 939 cpu erin bouwt, als je de cpu verdenkt van je problemen.

Wat bedoel je precies met "de pc niet meer aan de praat krijgen"?

Maar je moederbord én je geheugen waren beiden kapot?
Das wel erg toevallig... heb je geen stroomstoring of blikseminslag gehad ofzo?
Werk je met een antistatisch bandje bij het in- en uitbouwen van je hardware?

Welke voeding heb jij in dat systeem zitten?

[ Voor 61% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-08-2007 20:30 ]

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Wat denk je van een nieuwe windows install?

En wat bedoel je met:
Momenteel krijg ik de pc niet eens meer aan de praat
Hij doet helemaal niets meer? ( dus fannetjes gaan ook niet meer draaien ). Of kom je niet meer in Windows?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Het kan je cpu zijn, vervang dat ding eens en kijk wt hij doet. Traag opstarten e.d. kan echter ook te maken hebben je hdd. Vervang die dus eens, of kijk of je het probleem oko hebt als je bijv boot vanaf een livelinux ding.

• Highlandd
Hij start nog wel op tot aan het windows opstartscherm en dan blijft hij daarop hangen (na 4 uur uitgezet). Veilige modus pakt hij niet en de dual boot van windows vista werkt ook niet die begint hij niet eens te laden.
De ik draai standaart windows xp professional 32bit

Voeding is van Antec TrueControl II 550, 550W (ATX12v 2.0, Controle Panel)

[ Voor 12% gewijzigd door Highlandd op 08-08-2007 20:32 ]

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Ik zou die pc eens opnieuw installeren als ik jou was, of je kan proberen je boot te repareren door op te starten vanaf de windows cd.
Als hij bij het opstart scherm blijft hangen is dat meestal een teken dat je windows corrupt is geraakt.
Maar je harde schijf kan dus ook defect zijn, volgens mij.

Je voeding is dus prima, alhoewel ik niet weet of die in orde is... (het is gewoon vaag dat je geheugen én je moederbord samen stuk waren.)

Je kan ook nog proberen om je harde schijf te testen met een hdd test van de fabrikant. (misschien kan je dat het beste als eerste doen?)

[ Voor 42% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-08-2007 20:43 ]

• Highlandd
Ik heb vandaag een andere processor erin gedaan, het moederbord is dus nu gewoon stil als ik hem opstart, nog steeds geen piep,nog steeds geen bios loader, ik kan niets.

Ik sta voor een enorm raadsel aangezien me moederbord fan het wel doet, me cpu fan het wel doet, er geen geheugen inzit maar toch geen piepjes, er een nieuw moederbord is en alles ervan losgekoppelt is.

Zou dit moederbord dan kapot zijn dan of wat kan het nog zijn?
hij is wel gloedjenieuw het moederbord! en heb de bios batterij er al in en uit gehaald, dus die zou gereset moeten zijn

[ Voor 11% gewijzigd door Highlandd op 10-08-2007 13:38 ]

Verwijderd

maakt het moederbord geen korsluiting,met de kast? hdd kan je nog even testen,en meschien een andere voding proberen of de huidige testen,dus kijken naar de voltages,als dat lukt teminste

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:35
Heb je al gedaan wat deze lieve mensjes allemaal zeggen? Windows opnieuw geinstalled?

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 16:24
Idd. heb je na vervangen van het mobo, wel keurig windows opnieuw geinstalled?

• Highlandd
Ik heb ondertussen het voor mekaar gekregen mijn oude moederbord erin te zetten en alles er terug in te zetten, het probleem hierbij was dat de north bridge ventilator kapot is en dus smeulend ruikte, dit heb ik opgelost door een passieve cooler erop te zetten. Enige nadeel is nu wel dat hij erg warm wordt, ik heb nog geen problemen ervaren hierna maar als ik voel hoe warm het element is dan zal het wel rond de 60 graden zijn. Kan dit? of moet het vervangen worden door een mobo fan?

De oplossing voor mij was dus oude moederbord erin (nieuwe werkte gewoon flut dus, ga ik morgen terugbrengen) en windows er opnieuw opzetten.

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Het lijkt me sterkt dat jij op de tast kan voelen hoe warm die passieve chipsetkoeling nou word, maar dat kan inderdaad behoorlijk oplopen.
Ik heb een aantal Nforce 4 borden gehad en daar zat ook passieve koeling op die behoorlijk warm werd. (wel met airflow in de case.)

Het lag dus alwéér aan je moederbord?

Je hebt dus niet eerst alles gedaan wat hier voorgesteld is maar gelijk een ander moederbord erin gezet en besloten dat die defect was?
Pagina: 1