Toon posts:

Midi Op laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 543 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Dell Inspiron 6400.
Hier zit een sigmatel audio card in. Natuurlijk kan deze geen midi afspelen.
Dit is dus wat ik wil, ik heb een UMX61 midi toetsenbord op usb. Alleen moet ik deze kunnen gebruiken met Sonar 6.0. Nu zegt sonar dat er geen midi outputs zijn te selecteren.
Ik heb al wat gebladerd en lees dat het updaten van de driver dit probleem kan verhelpen bij de meeste soundcards, helaas heeft dat nu niet geholpen.

Ik ga binnenkort op vakantie en wil dat ook wat kunnen doen op mn laptop qua muziek, hoe kan ik toch zorgen dat ik met sonar gewoon midi kan afspelen.
ik heb dus geen midi out poort nodig want het toetsenbord werkt op usb.

Ik heb al de creative X-fi voor notebooks gezien maar weet nog steeds niet of deze wel midi kan afspelen.

Graag wat uitleg...

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-12 14:05

SA007

Moderator Tweaking
Je hebt hele goede midi synthesizer software, geeft beter geluid dan een geluidskaart met midi maar kost je geen hardware.
Hebben vorig jaar zo'n prog gebruikt op school, ben alleen de naam kwijt.

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-12 06:35
Als het goed is kun je wel midi's afspelen zonder dat de geluidskaart een ingebouwde midi wavetable heeft. Dus kun je wel normaal midi's afspelen met bv mediaplayer? Als we dat weten zijn we al op de helft...
En je moet inderdaad opzoek naar een software synth.

[ Voor 11% gewijzigd door Speedsmile op 08-08-2007 20:21 ]

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Verwijderd

Topicstarter
Speedsmile schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 20:21:
Als het goed is kun je wel midi's afspelen zonder dat de geluidskaart een ingebouwde midi wavetable heeft. Dus kun je wel normaal midi's afspelen met bv mediaplayer? Als we dat weten zijn we al op de helft...
En je moet inderdaad opzoek naar een software synth.
ik kan inderdaad wel midi bestanden afspelen. dus er zit wel een midi functie op de geluidskaart, alleen blijft sonar zeuren op een midi output.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al behoorlijk wat soft synths gevonden, alleen lijkt dit niet te werken.
Op verschillende sites lees ik wat over soft synth emulator.
In sonar zie ik alleen de microsoft midi mapper als midi out. helaas werkt deze niet.

ik dacht dat ik wat gevonden had met asio4all maar helaas dit werkt ook niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2007 09:33 ]

• Speedsmile
Je kunt dus in principe wel de microsoft midi out selecteren als output?
Alleen deze geeft geen geluid zeg je?, dit is weer eens het soort probleem waarbij lastig te helpen valt zo op afstandje...
Anders, probeer eens een van die softsynths regelrecht aan te sturen, dus even sonar er buiten te laten.
Een software synth heeft helemaal geen midi out nodig namelijk, alleen een midi in, daarmee bespeel jij dan de synth wavetable (samples) die gewoon als normaal geluid worden geoutput...
BTW, wat is nu eigenlijk je bedoeling? Wil je MIDI's afspelen in sonar, of wil je vanuit je keyboard een softsynth bespelen of evt sonar melodien maken?

[ Voor 55% gewijzigd door Speedsmile op 09-08-2007 14:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Speedsmile schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 13:57:
Je kunt dus in principe wel de microsoft midi out selecteren als output?
Alleen deze geeft geen geluid zeg je?, dit is weer eens het soort probleem waarbij lastig te helpen valt zo op afstandje...
Anders, probeer eens een van die softsynths regelrecht aan te sturen, dus even sonar er buiten te laten.
Een software synth heeft helemaal geen midi out nodig namelijk, alleen een midi in, daarmee bespeel jij dan de synth wavetable (samples) die gewoon als normaal geluid worden geoutput...
BTW, wat is nu eigenlijk je bedoeling? Wil je MIDI's afspelen in sonar, of wil je vanuit je keyboard een softsynth bespelen of evt sonar melodien maken?
Ik kan in sonar de microsoft midi mapper niet selecteren, hij vraagt dan meteen weer om een midi output.
Ik wil graag in sonar een project maken waar ik verschillende instrumenten kan bespelen. Ik heb ook bfd studio voor de drums. Ik wil gewoon mn eigen muziek kunnen maken. Dit kan helaas niet met alle instrumenten los.

• Speedsmile
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 08:31:
[...]

Ik kan in sonar de microsoft midi mapper niet selecteren, hij vraagt dan meteen weer om een midi output.
Ik wil graag in sonar een project maken waar ik verschillende instrumenten kan bespelen. Ik heb ook bfd studio voor de drums. Ik wil gewoon mn eigen muziek kunnen maken. Dit kan helaas niet met alle instrumenten los.
Ik zal zo meteen eens ook eens sonar opstarten, om wat meer inzicht te krijgen in je probleem en eens kijken wat ik kan doen voor je,

Oh ja, kan dit topic niet beter in AV?
Je kunt me eventueel toevoegen op MSN zie profiel..

[ Voor 8% gewijzigd door Speedsmile op 10-08-2007 10:05 ]

• Speedsmile
Ik snap je probleem denk ik al, jij hebt het over de MS MIDI mapper, maar dat is GEEN software synth, je moet de microsoft GS wavetable software synthesizer hebben. Hier in SONAR 4 p.e. geen enkel probleem.
Je moet in Sonar even bij Options-->Audio-->Advanced even je driver setting op MME zetten, dan zou je de Microsoft GS synth. moeten kunnen selecteren als midi-output. ;) Wel eerst even opnieuw Sonar opstarten.
En nog iets, de latency van die microsoft synth is niet geweldig, dus als je realtime wilt spelen is dit lastig, bovendien klinkt die nou niet bepaald geweldig. Ik zou gewoon d.m.v. sonar plug-ins software synths op verschillende tracks zetten, dan kun je vrij realistische dingen maken.
Veel plezier nog... :+

Verwijderd

Topicstarter
Speedsmile schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:59:
Ik snap je probleem denk ik al, jij hebt het over de MS MIDI mapper, maar dat is GEEN software synth, je moet de microsoft GS wavetable software synthesizer hebben. Hier in SONAR 4 p.e. geen enkel probleem.
Je moet in Sonar even bij Options-->Audio-->Advanced even je driver setting op MME zetten, dan zou je de Microsoft GS synth. moeten kunnen selecteren als midi-output. ;) Wel eerst even opnieuw Sonar opstarten.
En nog iets, de latency van die microsoft synth is niet geweldig, dus als je realtime wilt spelen is dit lastig, bovendien klinkt die nou niet bepaald geweldig. Ik zou gewoon d.m.v. sonar plug-ins software synths op verschillende tracks zetten, dan kun je vrij realistische dingen maken.
Veel plezier nog... :+
bedankt voor je hulp, ik heb mn laptop nu helaas niet bij me maar ik zal het vanavond even proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gisteravond even geprobeerd, helaas werkt het geluid in sonar nog niet maar in het programma van mn soft piano wel (bosendorfer 290).

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrepen hebben, ik heb al soft synths en instrumenten. die werken opzich los allemaal wel, alleen krijg ik uit sonar geen geluid als ik deze vst plugins daar in open.
Ik heb wel de optie aangezet dat hij als midi in mn umx61 usb keyboard gebruikt. En als output heb ik eigenlijk niets, ik heb namelijk geen midi out nodig daar doe ik eigenlijk niets mee. Ik dacht eerst dan sonar verplicht een midi out nodig heeft om geluid te geven, bij mn vaste pc heb ik daar de xfi output geselecteerd staan (oid). Althans nog niet ik wil over een tijdje mijn drumstel (roland TD6-KW) erop aansluiten zodat hij de geluiden via Fxpansion BFD Studio kan gebruiken voor realistische drum geluiden. Maar dit ga ik op mijn gewone pc gebruiken, daar werkt alles wel op.
Alleen wil ik op vakantie ook nog wat kunnen doen via mn laptop.

Het is nu dus zo dat ik helemaal geen geluid uit sonar krijg, ook voorbeeld bestanden (demo's) van sonar geven geen geluid. Onder Options staat de geluidskaart wel gewoon geselecteerd als output.

Ik zal vanavond even een screenshot posten van de opties, misschien dat dat wel makkelijker is.

btw. ik heb je ook even toegevoegd op msn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2007 14:36 ]

Pagina: 1