Toon posts:

2 routers in een netwerk?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik wil 2 smc 7908 VOWBRA router in 1 netwerk hangen. Hiervan is de ene 192.168.2.1 de gateway en de andere 192.168.2.4 fungeert als een wifi accespoint en switch. Nu was mijn vraag of ik de standaard gateway die de router toekent kan veranderen in 192.168.2.1 ipv 192.168.2.4.

Wie kan mij hierbij helpen?

MvG,
A. van Gelder

Verwijderd

Ja hoor, dat moet prima kunnen.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ja, de gateway moet inderdaad op die manier worden ingesteld. Waar je wel voor moet zorgen dat je of de 2e router aansluit via een van de LAN poorten (dus niet met de WAN poort). Dit lijkt mij het makkelijkste omdat je er zo voor zorgt dat computers die op de eerste router zijn aangesloten kunnen communiceren met computer die op de tweede router zijn aangesloten (en andersom natuurlijk).

Wil je juist dat ze niet kunnen communiceren dan moet je de tweede router een ander subnet geven en juist wel de WAN poort gebruiken.

Derde optie is als je alle switchpoorten nodig hebt op de tweede router en toch wil dat clients van beide routers elkaar willen zien. Dan moet je de de tweede aansluiten met de WAN poort en een ander subnet geven. En het ip van de tweede router in DMZ zetten op de eerste router.

Je hebt dus drie mogelijkheden om het te laten werken (net wat de bedoeling is) maar je moet nooit twee routers en via de WAN poort aansluiten en in hetzelfde subnet hangen, dat geeft problemen.

[ Voor 16% gewijzigd door ik222 op 08-08-2007 20:24 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
ik222 schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 20:22:
Ja, de gateway moet inderdaad op die manier worden ingesteld. Waar je wel voor moet zorgen dat je of de 2e router aansluit via een van de LAN poorten (dus niet met de WAN poort). Dit lijkt mij het makkelijkste omdat je er zo voor zorgt dat computers die op de eerste router zijn aangesloten kunnen communiceren met computer die op de tweede router zijn aangesloten (en andersom natuurlijk).
Zorg er dan nog wel even voor dat je DHCP op de 2e router uit zet! laat gewoon de 1e router alles toekennen en laat de 2e router gewoon voor switch/AP spelen. (DHCP uit in de 2e router en de kabel die vanaf de 1e router komt in een van de lan poorten stoppen en niet in de WAN poort.

• ik222
  • Niet online
Mishmash schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 20:25:
[...]

Zorg er dan nog wel even voor dat je DHCP op de 2e router uit zet! laat gewoon de 1e router alles toekennen en laat de 2e router gewoon voor switch/AP spelen. (DHCP uit in de 2e router en de kabel die vanaf de 1e router komt in een van de lan poorten stoppen en niet in de WAN poort.
inderdaad 2 dhcp server in een netwerk geeft ook problemen en als je deze uitzet in de tweede router zal dat automatisch door de eerste geregeld gaan worden.

• NFaZe
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-02 10:07
Stel je accespoint in als DHCP relay die verwijst naar 192.168.2.1 ipv DHCP uitzetten. En je moet idd je kabel tussen je router en je accespoint in de LAN port doen.
Heb deze situatie thuis ook zo, en heb het zo ingesteld.

• ik222
  • Niet online
NFaZe schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 11:19:
Stel je accespoint in als DHCP relay die verwijst naar 192.168.2.1 ipv DHCP uitzetten. En je moet idd je kabel tussen je router en je accespoint in de LAN port doen.
Heb deze situatie thuis ook zo, en heb het zo ingesteld.
Hier heb je totaal geen voordeel van, maakt het alleen maar ingewikkeld. Als je de 2e DHCP server uitzet wordt deze taak vanzelf uitgevoerd door de eerste.

• NFaZe
ik222 schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 11:20:
[...]

Hier heb je totaal geen voordeel van, maakt het alleen maar ingewikkeld. Als je de 2e DHCP server uitzet wordt deze taak vanzelf uitgevoerd door de eerste.
Vaak ja maar niet altijd, bij mij was het dus het geval dat als ik DHCP uitzette dat ik hem statisch mocht gaan invoeren.

• ik222
  • Niet online
NFaZe schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 11:28:
[...]

Vaak ja maar niet altijd, bij mij was het dus het geval dat als ik DHCP uitzette dat ik hem statisch mocht gaan invoeren.
Dan heb je toch iets niet goed gedaan. Want als je clients geen ip krijgen van de eerste DHCP server dan wil dat zeggen dat je tweede router dat toch op een of andere manier blokkeerd en dus niet volledig bridged is.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-03 21:54
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 20:06:
Hallo allemaal,

Ik wil 2 smc 7908 VOWBRA router in 1 netwerk hangen. Hiervan is de ene 192.168.2.1 de gateway en de andere 192.168.2.4 fungeert als een wifi accespoint en switch. Nu was mijn vraag of ik de standaard gateway die de router toekent kan veranderen in 192.168.2.1 ipv 192.168.2.4.

Wie kan mij hierbij helpen?

MvG,
A. van Gelder
Volgens mij kun je beter je 1e router gewoon als router laten werken. De 2e router die als access-point moet gaan werken geeft je een vast IP adres, met als gateway en DNS het IP van je eerste router.

De access-point sluit je dan aan met een UTP kabel aan router 1.

• ik222
  • Niet online
Flappie schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 12:27:
[...]

Volgens mij kun je beter je 1e router gewoon als router laten werken. De 2e router die als access-point moet gaan werken geeft je een vast IP adres, met als gateway en DNS het IP van je eerste router.

De access-point sluit je dan aan met een UTP kabel aan router 1.
Dat is precies wat hierboven gezegt wordt :+ :P

• NFaZe
ik222 schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 12:14:
[...]

Dan heb je toch iets niet goed gedaan. Want als je clients geen ip krijgen van de eerste DHCP server dan wil dat zeggen dat je tweede router dat toch op een of andere manier blokkeerd en dus niet volledig bridged is.
Kan gewoon verbinding maken met mijn router/accespoint, en een IP krijgen van me primaire router (waar mijn adsl verbinding dus naar binnen gaat) en mijn routers Internet Setting staat op Bridged (maar dat spreekt voor zich),het begrip DHCP relay betekent gewoon dat hij de DHCP doorstuurd(relayed) vanaf mijn accespoint naar mijn 2e router. Zo is het, en het werkt dus het klopt dan wel lijkt me zo8)7.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties. Het probleem is opgelost.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
NFaZe schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:01:
[...]

Kan gewoon verbinding maken met mijn router/accespoint, en een IP krijgen van me primaire router (waar mijn adsl verbinding dus naar binnen gaat) en mijn routers Internet Setting staat op Bridged (maar dat spreekt voor zich),het begrip DHCP relay betekent gewoon dat hij de DHCP doorstuurd(relayed) vanaf mijn accespoint naar mijn 2e router. Zo is het, en het werkt dus het klopt dan wel lijkt me zo8)7.
"Internet Setting" en "DHCP Relay" is allemaal he-le-maal niet interessant als jouw tweede router gewoon netjes aan het bridgen is. Immers, zodra bijv. een wireless aangesloten laptop een DHCP-request verstuurt, dan zal, bij gebrek aan eigen DHCP-server/relay, jouw tweede router die gewoon doorsturen over al zijn interfaces. Daardoor komt je DHCP-request gewoon uit bij je eerste router. Tenzij je die twee routers verkeerd aan elkaar hebt geknoopt, bijvoorbeeld in de WAN-poort van je tweede router. Of als je tweede router dermate pauper is dat ie niet fatsoenlijk kan bridgen.
Het idee van DHCP-relaying is, is dat als er in je LAN geen DHCPd aanwezig is (die er in jouw geval dus wel is, aangezien je thuis maar één netwerk-segment nodig hebt), je zo'n request door kunt sturen op de WAN-poort van zo'n router. Maar da's in thuissituaties absoluut niet noodzakelijk.
Pagina: 1