Fax vervangen door Server

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-03 00:05
Zojuist is hier thuis de ISDN centrale defect geraakt. Nu zijn er in principe drie oplossingen:

1. koop een nieuwe ISDN centrale
2. koop een ISDN fax (het ding wat we nu hebben(HP Laserjet 3100, analoog) is lomp en groot)
3. gebruik je server om faxen te ontvangen en te versturen

Is het lastig om dit te realiseren? Ik heb natuurlijk een ISDN fax modem nodig, maar daarnaast moet dat modem ook worden ondersteund door Windows 2003 SBS. De faxen kan ik uitprinten via een aangesloten laserprinter, maar het inscannen van faxen moet ik dan doen door middel van een scanner. Tot zover lijkt het allemaal nogal simpel, maar als mijn vader iets wil faxen zal hij toch ergens het telefoonnummer moeten intoetsen en de pagina's selecteren die moeten worden verzonden. Is dit vanuit een domeincontroller moeilijk te realiseren, want ik kan mijn vader natuurlijk niet op de server laten werken.

_@/'

• Arjen Tempel
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kun je niet beter een 2e hands Quattrofox op de kop proberen te tikken, zodat je je oude analoge fax kunt blijven gebruiken?
Die zijn in overvloed in omloop, omdat veel mensen die ooit ISDN namen om bereikbaar te blijven tijdens het internetten, weer overgestapt zijn naar een analoge lijn + ADSL.
Kijk eens bij de plaatselijke kringloopwinkel of op marktplaats/ebay.

[ Voor 7% gewijzigd door Arjen Tempel op 08-08-2007 19:58 ]

Verwijderd

Op kantoor draaien wij op de server Qpro.
Hierin zit o.a. een print/fax server.
Op de client pc's zet je een kleine client waarna je gemakklijk kan faxen.
http://www.qpro.nl/ voor meer info

2de optie is een zo'n MFC printer,
Ook deze hebben we op kantoor staan, en hiermee kan je via de Faxprinter vanaf je pc faxen, echter vind ik dit te omslachtig.

Verwijderd

Ik zeg maar 2 woorden:
Trixbox
HylaFAX

Ik ben al jaren gebruiker van zowel Asterisk als HylaFAX en ben er zeeeer tevreden over.
Ik ben nu net de laatste hand aan het leggen aan m'n nieuwe trixbox en ga dan ook HylaFAX erbij zetten.
In combinatie met een ISDN-kaart (AVM Fritz kaartje ofzo) werkt het perfect.
Misschien is voor jou de trixbox een beetje "te" uitgereid, maar kijk maar eens op de betrokken pagina's.

• Steephh
Thanks voor de reacties, als ik me niet vergis zijn het allemaal opensource programma's? Ik zal me eens gaan verdiepen in de sites.
Arjen Tempel schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 19:57:
Kun je niet beter een 2e hands Quattrofox op de kop proberen te tikken, zodat je je oude analoge fax kunt blijven gebruiken?
Die zijn in overvloed in omloop, omdat veel mensen die ooit ISDN namen om bereikbaar te blijven tijdens het internetten, weer overgestapt zijn naar een analoge lijn + ADSL.
Kijk eens bij de plaatselijke kringloopwinkel of op marktplaats/ebay.
Zojuist een aangeschaft (Quattrofox V, voor 25 euro), moet hem zo nog aansluiten en configureren. Mijn plan is om dit tijdelijk te gebruiken. We hebben nog één analoge telefoon, maar ik zou graag alles op ISDN willen hebben om één 'protocol' te hebben, vandaar dat ik meteen aan het kijken ben voor een paar draadloze ISDN telefoons.

Dit omdat het kantoortje van mijn vader niet zo heel groot is en de fax nu nogal veel ruimte inneemt, wil ik het toch met een server gaan regelen, omdat de printer en scanner er toch staan.

EDIT @ 22:03:

Als ik me niet vergis is Trixbox een stand-alone linuxbased OS gebouwd om te functioneren als Fax? Dat betekend dat ik hiervoor een aparte server moet gaan gebruiken. Verder is Hylafax ook op Linux gebaseerd? Het probleem is dat ik een domaincontroller wil gebruiken en toch voor SBS2003 kies vanwege de slechte ondersteuning van de domaincontroller onder Linux/BSD. Verder moet mijn vader het wel begrijpen, want hij is degene die gaat faxen. :P

QPro-server ziet er wel interessant uit, gemakkelijk te bedienen voor mijn vader denk ik, al is het misschien lichtelijk onoverzichtelijk. Ik zal dit eens uitproberen.

[ Voor 26% gewijzigd door Steephh op 08-08-2007 22:17 ]

_@/'

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je kunt dan toch tribox in vmware draaien. Dan kun je voor de rest gewoon windows server 2003 blijven gebruiken.

[ Voor 45% gewijzigd door ik222 op 09-08-2007 11:07 ]

Verwijderd

Trixbox en HylaFAX zijn beide linux based en ja zijn ook opensource.
Zelf heb trixbox nu in vmware draaien :)
Trixbox is een VoIP (telefonie over IP) oplossing.

• Steephh
ik222 schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 11:07:
Je kunt dan toch tribox in vmware draaien. Dan kun je voor de rest gewoon windows server 2003 blijven gebruiken.
Ja inderdaad, dat ik daar niet eerder aan dacht.

_@/'

Verwijderd

Qpro doe je 1x installeren en dan is alles klaar
je logt met de clients in, die kunnen hun faxen terugzien in het programma, en hoef je nooit meer iets aan te doen.
Als je wilt kan ik dit voor je instellen via een remote admin of iets, stel ik hem hetzelfde in als die van ons zodat je zeker weet dat die werkt, dat duurt niet zo lang en bespaart je kosten ook.

• Steephh
Ok, Qpro, moet je daarvoor geen licenties aanschaffen? Dan blijf ik liever bij een opensource product, want anders is het nog meer de moeite waard om een kleine fax nieuw aan te schaffen in plaats van die licenties.

[ Voor 4% gewijzigd door Steephh op 13-08-2007 21:13 ]

_@/'

• Mesjefskie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-09-2025

Mesjefskie

If it works, it's true!

Je kunt ook Zetafax gebruiken... dit kost 795,00 voor een 5 user licentie... Meer informatie vind je hier. Ik heb geen idee wat QPro kost...

"U bevindt zich op een tijdelijke pagina. Momenteel wordt er aan een nieuwe website gewerkt." - www.qpro.nl

• Steephh
795 euro? XD Dat is het niet waard voor die paar faxen.. Dusja..

EDIT:

Al moet ik zeggen dat de indeling van de software er wel heel goed en gemakkelijk uit ziet!

EDIT²:

Ik heb zojuist mijn AVM Fritz Card binnen.. Als die geen Fax ondersteuning heeft, dan weet ik het niet meer. XD

[ Voor 71% gewijzigd door Steephh op 14-08-2007 14:24 ]

_@/'

Pagina: 1