Met skype over een intern netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:43
Ik vroeg me af of het mogelijk is om met skye oven een intern netwerk te bellen? Dus zonder via het internet te gaan. Het zou moeten dienen voor een huurlijn te vervangen tss onze 2 vestigingen. Deze worden nu verbonden met een piont to point verbinding. En om ons internetabbo niet nodeloos te belasten dacht ik dat het beter was om via het intern netwerk (100mbit) te bellen. Is zoiets in te stellen? Mss ook wat uitleg over en hoe ik dit kan doen? We werken allemaal in hetzelfde domein.

Alvast bedankt

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-12 20:19

Gerco

Professional Newbie

Via Skype gaat dat niet lukken, lijkt me. Je kan waarschijnlijk beter voor een echte VoIP oplossing gaan, zoals Asterisk. Je kan daarvoor ook verschillende softphones downloaden, al dan niet gratis. Door gebruik te maken van ATAs of FXS insteekkaarten in je server kun je je gewone telefoons blijven gebruiken. Je kan ook hardphones aanschaffen, zoals deze.

Je kunt daarmee ook gewoon naar andere verstigingen bellen en als je daar ook een asterisk server neerplant, kun je intern verkeer gewoon binnenshuis houden. Het enige wat dan over de internetlijn gaat is het verkeer tussen de vestigingen. (Misschien kan dat ook wel met maar 1 Asterisk, dat weet ik niet)

[ Voor 63% gewijzigd door Gerco op 08-08-2007 18:29 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:43
Dus onmogelijk met Skype? Ik heb hier blijkbaar nog weinig kaas van gegeten. Ik heb een paar Topcom usb VoIP telefoontjes ter beschikking maar ik denk dat deze enkel met Skype of parlino werken :( .
Ik moet eigenlijk gewoon in een intern netwerk van computer A naar computer B kunnen bellen zonder daarvoor het www te gebruiken. Raar dat ik daar niets over kan vinden. Ik kan van hier met iemand van Honolulu gratis bellen via het internet met een telefoon van €9. Maar intern over je eigen netwerk is dit moeilijker?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-12 20:19

Gerco

Professional Newbie

IceBlue schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 07:27:
Raar dat ik daar niets over kan vinden. Ik kan van hier met iemand van Honolulu gratis bellen via het internet met een telefoon van €9. Maar intern over je eigen netwerk is dit moeilijker?
Nee hoor, helemaal niet raar. Bellen vereist infrastructuur, servers waardoor je elkaar kan vinden, dat soort dingen. Bij Skype word dat door het Skype netwerk gedaan, over het internet dus. Als je dat niet wilt gebruiken moet je dus zelf die infrastructuur verzorgen, met bijvoorbeeld Asterisk of nog 100 andere VoIP oplossingen.

Overigens kunnen SIP (soft)phones gewoon elkaar bellen zonder servers ertussen, gewoon direct op IP. Je moet dan wel in iedereens telefoonboek alle IP adressen van alle anderen invoeren. Niet echt handig, maar het werkt.

Je kan ook 1 van de vele instant messengers gebruiken die over een LAN werken, iets als iChat, daar kun je zelfs videogesprekken mee voeren.

@hieronder:
Marzman schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 08:45:
Asterisk is volgens mij ook niet helemaal bedoeld als sipserver (Asterisk meld zich toch aan bij een sipserver?)
Asterisk kan beide. Je kan SIPphones aanmelden bij Asterisk en je kan Asterisk zich ook laten aanmelden bij een SIP server. Beiden tegelijk kan ook, handig als je een externe VoIP provider hebt en ook een intern VoIP netwerk bijvoorbeeld.

Zie ook hier en in Het grote Asterisk topic - Deel I.

[ Voor 45% gewijzigd door Gerco op 09-08-2007 09:05 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je hebt een sip-server nodig waar de telefoons zich bij aanmelden. Als je alles intern wilt houden moet je zelf zo'n server opzetten in je eigen netwerk. Asterisk is volgens mij ook niet helemaal bedoeld als sipserver (Asterisk meld zich toch aan bij een sipserver?)

Je zou hier eens naar kunnen kijken:
http://www.voip-info.org/wiki/view/SIP+Express+Router

[ Voor 40% gewijzigd door Marzman op 09-08-2007 08:49 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.