Toon posts:

MAc-adressen printers achterhalen mbv tool of ip-adres

Pagina: 1
Acties:
  • 6.037 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Op mijn werk moet ik van alle mutli functional printers (Canon, HP) en enkele simpele printservertjes de MAC-adressen verzamelen. Het zijn er ± 30. Nu heb ik van de helft hiervan via de webconsole het MAC kunnen achterhalen door het ip in te toetsen en dan in de settings te kijken.
Maar nu zijn er dus een 14tal waarvan ik het IP wel heb, maar niet te benaderen zijn via de webconsole.
Op deze printers zelf zit bij de netwerkkaart ook geen sticker o.i.d. van het MAC-adres. Ik heb al in de instellingen van de machine zelf gekeken d.v.m. een rapportje uit te draaien of er iets op stond, maar helaas!
Ik heb tools gedownload zoals: Remote MAC, WinSuperKIT, CC Get MAC Address. Maar al deze programma's zijn ervoor om mac of ip adressen te achterhalen van pc's/servers of evt routers, maar niet voor printservers.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit toch kan achterhalen? (het liefst op afstand vanaf mijn eigen pc, aangezien de printers 20 km (via VPN) van mij vandaan zijn.)

Alvast bedankt!

Mvg, Cees

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-12 21:50
Probeer eens na een ping op de printer arp -a te doen in command prompt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
ping 192.168.1.254
Pinging 192.168.1.254 with 32 bytes of data:

Reply from 192.168.1.254: bytes=32 time<1ms TTL=64

arp -a

Interface: 192.168.1.139 --- 0x2
  Internet Address      Physical Address      Type
  192.168.1.254         00-14-xx-xx-xx-xx     dynamic

[ Voor 67% gewijzigd door mhoogendam op 08-08-2007 11:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ping gaat goed, maar als ik vervolgens arp -a doe, krijg ik wel een lijstje met een aantal adressen, maar niet die van printers.
Ik heb het ook al op de algemene printserver (een server waaraan alle netwerkprinters gekoppelt zijn) uitgevoerd, maar zelfs deze geeft geen resultaat van de mac-adressen van de printers.

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-12 13:55
Zijn de ip adressen op de printers handmatig ingesteld? Of via DHCP?

Als het via DHCP gebeurt > kijk op je dhcp server.

Anders draai is wat status pagina's uit van de MF's. Ongetwijfeld dat er ergens een MAC adres tussen staat. Moet je ze helaas wel allemaal langs gaan...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:27

lier

MikroTik nerd

Hebben de printers een vast IP adres (geconfigureerd in de printer zelf), of krijgen ze via DHCP een (gereserveerd) IP adres toegewezen ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Hey! je oplossing werkt nu wel. Ik denk, ik probeer het nog eens.
Ik ga ff kijken of ik ze nu allemaal kan krijgen.

alvast bedankt!

Ip-adressen zijn handmatig ingevoerd destijds en in het uitgeprinte rapport was niets terug te vinden van mac of hardware adres. dat vond ik zelf ook al bijzonder.

Verwijderd

D'r is toch zo;n tool van HP (en andere fabrikanten) die alle netwerkprinter scanned, en laat zien in een lijstje. Misschien dat die ook MAC adressen laat zien.
. - kom ff niet op de naam -

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-12 13:55
Soms kun je in het menuutje van de printer aangeven dat je een uitgebreide status pagina wilt uitdraaien. Misschien dat je nu alleen de beperkte versie krijgt?
ff goed zoeken in de interface...

Verwijderd

Dat werkt wel, maar alleen binnen het zelfde ip net.

Op andere ip netten kun je dit truukje op de router toepassen afhkelijk van het type / merk router zijn dit natuurlijk wel andere commando's.
mhoogendam schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 11:30:
Probeer eens na een ping op de printer arp -a te doen in command prompt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
ping 192.168.1.254
Pinging 192.168.1.254 with 32 bytes of data:

Reply from 192.168.1.254: bytes=32 time<1ms TTL=64

arp -a

Interface: 192.168.1.139 --- 0x2
  Internet Address      Physical Address      Type
  192.168.1.254         00-14-xx-xx-xx-xx     dynamic

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-12 21:50
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 11:41:
D'r is toch zo;n tool van HP (en andere fabrikanten) die alle netwerkprinter scanned, en laat zien in een lijstje. Misschien dat die ook MAC adressen laat zien.
HP Web JetAdmin laat deze ook zien.

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12 22:16
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 11:41:
Dat is HP Jetadmin. Weet alleen niet zeker of die ook de mac-adressen kan laten zien. Voor de Canon printers zal het ook niet werken denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik er weer 7 bij!!! _/-\o_ dankje mhoogendam
Maar nu blijf ik met 7 printers zitten. en het meest bijzondere hieraan is: Ik kan een printopdracht sturen en komt eruit, maar pingen lukt niet en dus vervolgens arp -a ook niet.
Iemand nog een idee? de adressen zijn dus handmatig ingevult en niet terug te vinden op de DHCP

Alvast bedankt!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12 08:00
Meestal heeft een netwerkapparaat een stikker in buurt van de aansluiting zitten waarop wat gegevens staan, en vaak ook het MAC adres.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Nu blijft, zegt net mijn baas. de printers die dus niet te pingen zijn, bestaan niet eens, terwijl hij gister nog zei van wel. rare man ;)

Bedankt voor jullie hulp allemaal!
Eerst pingen en daarna meteen arp -a is dus de oplossing!

Groeten Ceesie
Pagina: 1