core 2 duo en 64bit, is het echt sneller?

Pagina: 1
Acties:
  • 480 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
Na een upgrade van 4 gb geheugen en een 32bits os zou ik toch wel willen overstappen op bijvoorbeeld x64 of vista 64. Echter ik zit met een core 2 duo (een t5500, het gaat dus om een laptop) Van de core 2 heb ik gehoord dat deze niet echt een 64bits processor is maar dit emuleert.
Wat inhoudt dan het volgens mij er niet sneller op wordt, want hij doet wat anders dan waarvoor de processor gemaakt is.

Daarnaast zit je met veel 32bits applicaties die er niet in 64bit zijn, of te wel weer emuleren.

Heb ik er uberhaupt wel voordeel bij om een 64bits os te nemen behalve mijn 1 gb extra gebeugen?

of ben ik beter af met een 32bit os en dan 1 gb minder.

En als laatste nog even... 2 x 2gb wordt toch ook gewoon dual channel ook al wordt er maar 3 gezien? want die 4 is hardware matig en die 3 software matig toch?

Gaat om een dell d620 btw.

Dank u

bla?

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 23:39

William/Ax3

We are Starstuff

Gebruik de search eens zijn al zat topics over geweest:

http://gathering.tweakers...ucties&where=GoT#hitstart

Samengevat:

Het zijn 64bits instructies de proc is geen echte 64bits proc.
64bits heb je nodig om die 4gb ram aan te kunnen spreken.
32bits software op een 64bits windows is geen enkel probleem
2x2gb als je mobo dual channel ondersteund en je doet je mem in de juiste sloten dan is dat voldoende.

[ Voor 46% gewijzigd door William/Ax3 op 08-08-2007 10:00 ]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
kijk zover was ik. De search heb ik al gebruikt, dagen zelfs ;)

maar mijn vraag is, omdat het geen 64bits processor is, maar deze 64bits instructies heeft, hoeveel scheelt dit nu in performance. ?

want een echte vergelijking heb ik nog niet gevonden.

en nog even een snel vraagje, is de T5500 eigenlijk wel snel genoeg voor 64bits omdat het wel de langzaamste core 2 duo is. 1.66ghz.

[ Voor 20% gewijzigd door Q-bone op 08-08-2007 10:27 ]

bla?

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 15:02
Google is your friend. Gezocht op "performance difference os 32bit vs 64bit".

Verwijderd

ik heb ook 4 gb i.c.m. een 32 bits OS, daarbij het ik de remapping functie aangezet in de bios en volgens computer -> eigenschappen zit er maar 2 gb in. Maar als ik bij taakbeheer kijk laat hij 3,9 gb. Daarbij kom ook nog dat cpu-z gewoon de 4 gb herkent. Dus misschien hoef je helemaal geen 64 bit OS voor die 1 gb extra

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 15:02
Tel je dan niet je page file er bij op? En kan je os ook daadwerkelijk alle 4 de GB's adresseren?

[ Voor 42% gewijzigd door vleppyniles op 08-08-2007 10:43 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

William/Ax3 schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 09:57:
Samengevat:

Het zijn 64bits instructies de proc is geen echte 64bits proc.
64bits heb je nodig om die 4gb ram aan te kunnen spreken.
32bits software op een 64bits windows is geen enkel probleem
2x2gb als je mobo dual channel ondersteund en je doet je mem in de juiste sloten dan is dat voldoende.
Geen echte 64-bit processor? Hoe zou jij de instructieset EM64T noemen op de c2d T5500? :)
Q-bone schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 10:15:
en nog even een snel vraagje, is de T5500 eigenlijk wel snel genoeg voor 64bits omdat het wel de langzaamste core 2 duo is. 1.66ghz.
Maakt niks uit. Uiteraard gaat het minder snel, maar op 32-bit ben je ook langzamer dan een c2d op 2GHz bijvoorbeeld.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
helemaal gelijk.

Wanner ik alles heb zal ik gelijk gaan testen of het goed bevalt. Ben alleen nog een beetje huiverig voor vista 64. Dus denk dat ik eerst xp 64 er op zet. Maar hier zijn al uitgebreide discussies over geweest :)

bla?

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 10:39:
ik heb ook 4 gb i.c.m. een 32 bits OS, daarbij het ik de remapping functie aangezet in de bios en volgens computer -> eigenschappen zit er maar 2 gb in. Maar als ik bij taakbeheer kijk laat hij 3,9 gb. Daarbij kom ook nog dat cpu-z gewoon de 4 gb herkent. Dus misschien hoef je helemaal geen 64 bit OS voor die 1 gb extra
Zo dan heb jij geluk, of je hebt geen zware hardware als ik het goed heb. Ik heb extra 4x 1GB aangeschaft voor vista, en kan er nu nog minder dan 3GB van gebruiken (2.75GB) om precies te zijn. Met de remap functie aan (waarbij de BIOS wel de volle 4GB ziet) ziet vista er slechts 2GB! Gauw die remap functie uitgezet bij mij en nu ziet m'n BIOS er echter 2.8-nog wat-GB en vista 2.75. Ik ben er iig een stuk tevreden mee, toch niet helemaal die 4 gig voor niks gehaald.

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
mijn chipset ondersteunt denk ik geen remap, intel 945. dus dat zit er voor mij niet in.

bla?

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-03 14:45
Q-bone schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 09:44:
Na een upgrade van 4 gb geheugen en een 32bits os zou ik toch wel willen overstappen op bijvoorbeeld x64 of vista 64. Echter ik zit met een core 2 duo (een t5500, het gaat dus om een laptop) Van de core 2 heb ik gehoord dat deze niet echt een 64bits processor is maar dit emuleert.
Wat inhoudt dan het volgens mij er niet sneller op wordt, want hij doet wat anders dan waarvoor de processor gemaakt is.
Sorry, maar dat is onzin. De processor ondersteunt 64-bit extensies genaamd EM64T. Dat is Intel's implementatie van AMD's AMD64 64-bit extensies. Het is helemaal niet zo dat de processor iets emuleert.

In 64-bit mode kan de processor meer geheugen adresseren (alleen interessant als je 4 GB of meer geheugen hebt). Maar daarnaast heeft de processor in 64-bit mode ook meer en grotere interne registers beschikbaar. Voor bepaalde multimedia-toepassingen kan dit een grote snelheidswinst betekenen (tot wel 30% ofzo), omdat er ook meer SSE registers beschikbaar zijn.

Voor "gewone", niet-rekenintensieve applicaties zal je vrijwel niets merken van een snelheidswinst.

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
fantastisch, dan ga ik het zeker proberen.

bedankt!

bla?

Verwijderd

Laat je even weten hoe het bevalt :)
Pagina: 1