Zojuist heb ik een upgrade gedaan met o.a. Corsair TWIN2X2048-6400C4 geheugen en een Gigabyte GA-P35C-DS3R moederbord. Nu wist ik al dat de timings standaard (uit de SPD) lager zijn dat waarmee geadverteerd word, en je deze dus handmatig moet instellen. Alleen twijfel ik nog aan het voltage en hoop via deze post zekerheid te krijgen. De RAM FAQ maakt me niet veel wijzer (is overigens ook best verouderd).
Overigens vond ik nog meer geheugen timings waar ik niet van weet wat de optimale instelling van is. Timings als "Act to Act Delay (tRRD)", "Rank Write To Read Delay", "Write to Precharge Delay", "Refresh to Act Delay", "Read to Precharge delay", "tRD" en "tRD Phase Adjustment". Hoe kom ik daar achter? Of gewoon lekker standaard laten?
Goed, dus ik ga ervan uit dat een voltage van 2.1 aangeraden is met deze timings? Maar in mijn BIOS kan ik alleen de setting "DDR2/DDR3 OverVoltage Control" vinden, welke de opties geeft: normal, +0.1V, +0.2V ..... +0.7V. Als mijn google-resultaten kloppen draaid DDR2 standaard op 1.8V, heb ik het dan bij het juiste eind om nu voor +0.3V te kiezen? (1.8 + 0.3 = 2.1V). Is dat optimaal? Er word (voorlopig) niet overgeklokt trouwens."Tested at latency settings (4-4-4-12) at 2.1V"
Overigens vond ik nog meer geheugen timings waar ik niet van weet wat de optimale instelling van is. Timings als "Act to Act Delay (tRRD)", "Rank Write To Read Delay", "Write to Precharge Delay", "Refresh to Act Delay", "Read to Precharge delay", "tRD" en "tRD Phase Adjustment". Hoe kom ik daar achter? Of gewoon lekker standaard laten?
[ Voor 3% gewijzigd door Patriek op 08-08-2007 16:53 ]