Toon posts:

Het gat tussen de studentenrekening en een normale rekening

Pagina: 1
Acties:
  • 1.363 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben inmiddels klaar met mijn studie (en dus starter), wat inhoudt dat mijn studiefinanciering is gestopt. Dat is mijn huidige bank inmiddels ook opgevallen en heeft mij gemeld dat zij voornemens zijn de studentenrekening om te zetten naar een normale betaalrekening.

Na wat doorgelezen te hebben krijg ik het gevoel dat er tussen een studentenrekening en een normale betaalrekening een gat zit. Bij een betaalrekening waarvoor ik in totaal 9,50 euro per kwartaal zou moeten betalen, zitten onderdelen in het pakket die ik als jonge starter helemaal niet nodig heb. De rente die ik krijg op de spaarrekening is lager dan bij mijn studentenrekening en de voorwaarden voor de spaarrekening zijn ook minder dan bij het studentenpakket. Als starter wil je graag dat je kapitaal groeit (nog jong en vrij weinig kosten) met een aardige rente en dito voorwaarden. Met andere woorden: de 'normale' betaalrekening is in mijn ogen niet passend voor de starters in de leeftijdsgroep 20-30. Ben inmiddels een aantal banken afgegaan, maar overal trof ik zo beetje het zelfde aan. De medewerkers waren het wel met me eens dat daar een gat tussen zit. Wie kijkt hier ook zo tegenaan, en wie kan me wellicht een bank tippen die nog wel iets leuks doet voor starters? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:44

Qwerty-273

Meukposter

Sparen gaat vaak 'sneller' met een iets hogere rente. Een aantal banken die het goed doen (over langere tijd bedoel ik dan, niet een 'aanbieding' van 4 of 5 % die slechts 1 á 2 maanden geldig is en vervolgens de rente weer omlaag wordt gezet) zijn http://www.akbank.nl/ en http://www.atbank.nl/. Één van deze twee was volgens mij ook bezig om een betaalrekening voor particulieren op te zetten, geen idee hoe het daar mee staat op het moment.

Trouwens 9,50 per kwartaal voor een simpele betaalrekening, dat is 38 euro per jaar - dat is behoorlijk aan de prijs? Of zijn dit extra kosten voor pas, internetbankieren, toezending afschriften, etc?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:31
Persoonlijk zie ik niet echt het verschil tussen starters in de leeftijdsgroep 20-30 en - ik zeg maar wat - 40ers. In beide gevallen wil je zo laag mogelijke kosten, en zo veel mogelijk rente op je spaarrekening (hoewel je in geen geval rijk gaat worden van sparen), en een pinpas, en internetbankieren (en evt. een creditcard).

Overigens heb ik een Young Professional pakket bij de ABN Amro, volgens hen is die helemaal toegespitst op starters. Ik merk er zelf niet al te veel van, maar ja, 't pasje wat er bij zit is leuk, en het is goedkoper dan een betaalrekening + creditcard, dus ik klaag niet... Oh ja, je krijgt ook nog je eigen young professional account-team (geen idee wat je daar mee moet...), en om de zoveel tijd allerlei kortingen op dingen waarvan zij denken dat het handig is voor jou (pakken bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 19:18

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 23:44:
Als starter wil je graag dat je kapitaal groeit (nog jong en vrij weinig kosten) met een aardige rente en dito voorwaarden. Met andere woorden: de 'normale' betaalrekening is in mijn ogen niet passend voor de starters in de leeftijdsgroep 20-30.
Huh? Mensen boven de 30 betalen graag € 100 voor hun pasje en hebben het liefste 0% rente?

Iedereen heeft het liefste een betaalrekening met zo min mogelijk kosten, zo laag mogelijk rente bij rood staan, zo hoog mogelijke rente op je tegoed. En een spaarrekening met een zo hoog mogelijke spaar rente.

Sommige banken (in ieder geval de Rabobank) bieden ook spaarrekeningen die gebaseerd zijn op aandelen. Van je spaargeld worden aandelen gekocht en afhankelijk van het rendement spaar je op die manier. Risico is dan natuurlijk groter. Dit heet een Rabo Rendemix rekening.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Studentenrekeningen bestaan bij ons in België (zoveel anders is Nederland ook niet) omdat 90% van de Belgen gedurende hun hele leven niet van bank veranderd. Elke bank probeert dan ook jongeren zo snel mogelijk te recruteren met allerlei kortingen/voordelen/gratis-rekening/... en deze jongeren gaan voor 90% levenslange vaste klanten worden.

Dan heb je nog 10% van de bevolking die gedurende hun hele leven weleens van bank durft te veranderen. Het gras is voornamelijk bij Argenta groener, gratis rekeningen voor volwassenen.

Eigenlijk hoort het zo te zijn, als je werkprincipes van banken kent. Klanten hebben slechts een fractie van hun geld direct nodig en de rest van hun geld wordt op de bank gezet. De bank kan dat geld gebruiken om uit te lenen, te investeren, te beleggen,... en hierop maken ze het nodige winst om de bankdiensten aan de klant te kunnen betalen. Uiteraard heb je altijd wel banken die denken dat ze geld voor hun diensten moeten vragen en de consument gelooft dat de bank verlies maakt door transacties voor hun klanten uit te voeren. De consument wordt blijkbaar wijsgemaakt, dat ze moeten betalen voor transacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Goedkoopste pakket van de Postbank kost 9,95 per jaar. Voor 29,95 heb je er o.a. een creditcard bij. Dat is nog steed minder dan 9,50 per kwartaal.
De spaarrekeningen zijn ook wel aardig (bonusrenterekening is 3,2%; op zich niet onaardig).

Maargoed, het is een persoonlijke keuze; het ontloopt elkaar niet heel veel, al vind ik dat je voor 9,50 per kwartaal heel wat moet krijgen. Weet je zeker dat er geen andere opties zijn bij die bank?

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gassie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2023
Wat veel mensen niet weten is dat de tarifering van een betaalrekening absoluut niet kostendekkend is voor een bank. Het aanhouden van een betaalrekening kost de bank ongeveer 3 a 4 keer zoveel als dat ze in rekening brengen.

De voornaamste reden om dit met "verlies" aan te bieden is dat de gemiddelde consument de bank waar hij/zij de betaalrekening aanhoudt, ziet als de huisbank(ier). Over het algemeen zal de consument daar dan ook meer producten afnemen die de bank wel geld opleveren.

Uiteindelijk is een bank ook maar een bedrijf (met aandeelhouders) dat winst moet maken om te blijven bestaan. Ik denk dat een bank in de ogen van veel mensen niet als dusdanig gezien wordt en ze daarom de kosten vaak als hoog bestempelen.

en ja, ik werk bij een bank
;)

Let's get lost! I know the way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:33
Ik zat in hetzelfde schuitje als TS. Ben direct weggegaan bij de Postbank en een internetbetaalrekening bij DSB Bank geopend, die me zelfs geld oplevert :). Geen kosten voor passen of andere periodieke kosten en je krijgt 3% rente. Zeer goed alternatief.

Waar ik volgend jaar bijvoorbeeld een hypotheek afsluit zie ik dan wel weer. Misschien bij de Postbank, net wie de beste en goedkoopste aanbieding heeft. Als iedereen eens wat alerter was kosten betaalrekeningen vast overal geen tientallen euro's per jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXlerator
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 15:45

XXlerator

Old time gamer

Hark_k schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 21:04:
Ik zat in hetzelfde schuitje als TS. Ben direct weggegaan bij de Postbank en een internetbetaalrekening bij DSB Bank geopend, die me zelfs geld oplevert :). Geen kosten voor passen of andere periodieke kosten en je krijgt 3% rente. Zeer goed alternatief.

Waar ik volgend jaar bijvoorbeeld een hypotheek afsluit zie ik dan wel weer. Misschien bij de Postbank, net wie de beste en goedkoopste aanbieding heeft. Als iedereen eens wat alerter was kosten betaalrekeningen vast overal geen tientallen euro's per jaar :)
Ik ben wel benieuwd over wie/wat jij dan denkt dat de kosten die banken maken voor het beheer van jouw rekeningen/passen omgeslagen worden? Is het niet gewoon normaal dat je betaalt voor een dienst? Ik ben het overigens wel met je eens als je zegt dat de kosten de in dit geval geleverde diensten niet te ver mogen overstijgen.

Wel een beetje een heeeele Nederlandse gedachte (ja ik ben ook gewoon NL-er hoor) dat dingen gratis moeten zijn.

Uiteraard zie ik ook wel dat banken met hele andere zaken geld aan je verdienen, maar dan moet je wel gebruik maken van die produkten. Een klant met een bankrekening/passen/creditcards die nooit (veel) geld op zijn rekening heeft staan en alleen maar betalingen doet/ ontvangsten krijgt levert een bank natuurlijk helemaal niets op. En dan kunnen banken ervoor kiezen om dit op de andere klanten af te wenden (zoals dat waarschijnlijk ook bij jouw huidige bank gebeurt) of om deze mensen gewoon te laten betalen voor de geleverde diensten.

Overigens zijn we in Nederland nog vrij uniek hoor met die goedkope bankpakketten. Hmm misschien heeft het toch iets te maken met onszelf? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:44

Qwerty-273

Meukposter

XXlerator schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:14:
Ik ben wel benieuwd over wie/wat jij dan denkt dat de kosten die banken maken voor het beheer van jouw rekeningen/passen omgeslagen worden? Is het niet gewoon normaal dat je betaalt voor een dienst? Ik ben het overigens wel met je eens als je zegt dat de kosten de in dit geval geleverde diensten niet te ver mogen overstijgen.
Punt is wel dat op de meeste betaalrekeningen in NL je geen rente krijgt. De bank kan het geld op de betaalrekening natuurlijk wel zelf gebruiken voor beleggingen/investeringen die de bank geld op leveren. Daarnaast zijn de gemiddelde rentes op spaar rekeningen best 'laag' - er zijn uitschieters bij naar boven. Maar bijvoorbeeld de 'standaard' Plus rekening bij de postbank geeft slechts 0,5% rente!! Daar verdient men behoorlijk aan als bank zijnde. Als men inderdaad een 'normaal' rente tarief zou geven op het merendeel van de spaarrekening zou het betalen voor een betaalrekening aanvaardbaar worden (men maakt daar namelijk meer kosten, en men verdient dan 'niet veel' op de spaarrekeningen). In de huidige situatie (met de daarbij snel veranderende rente tarieven) zijn de hoge kosten die men berekent eigenlijk te hoog naar mijn mening.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:33
XXlerator schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:14:
[...]
ING boekt winst 2,56 miljard euro: http://www.nu.nl/news/118..._2%2C56_miljard_euro.html
Laten we vooral medelijden hebben met banken over die 15 euro per jaar 8)7

Bij die DSB internetbetaalrekening krijg je geen papieren afschriften. Die hoef ik ook niet, ouderwets duur gedoe. Die 12 afschriften die je per jaar bij de Postbank nog krijgt zijn denk ik al een groot deel van de kosten die je daar betaalt. Ik hoef ook geen geld aan een balie te kunnen opnemen, daar zijn pinautomaten voor. Ik hoef geen Girofoon, ik heb internet (als MijnPostbank.nl werkt :P). Allemaal zaken waar je echter indirect wel voor zou betalen. Gratis is dus goed mogelijk en realistisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 14:50

bosaap22

Doing things I'm good at.

Ik hem in mijn studententijd ook een postbank studentenrekening geopend....
Nu werk ik al dik een jaar en heb nog steeds diezelfde rekening.
M.a.w: als je die studentenrekening nog hebt zou ik gewoon niks zeggen en die lekker blijven gebruiken. Blijkbaar wordt daar niet erg streng op gecontroleerd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 10:17:
Overigens is NL nog altijd het allergoedkoopste land in de wereld qua bankkosten dus ik zou me niet druk maken over EUR 9,50 per maand. Maar goed, dat ben ik.
Het wordt steeds duurder.. ;) 9,50 per maand = 114 per jaar. Ik mag hopen dat je daar een goldcard met bladgoud bij krijgt.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Pagina: 1