[Bouwen] Wat is nou echt veilig qua aarding?

Pagina: 1
Acties:

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hey tweakers :) ,

Ik wil eens kijken of er op dit forum een consensus is over het bouwen van een pc qua aarding, esd en dat soort spul. Nu heb ik in heel mijn bouwtijd (7 of 8 jaar) pas 1 keer 1 geheugen module gesloopt; maar toch! Bij ons op het werk zijn er eigenlijk drie standpunten -->

- Voedingskabel erin laten zitten op een actieve stekkerdoos of actief stopcontact en tijdens het bouwen de kast aan blijven raken. Zo ben je geaard via de voeding. Echter moet de voeding dan zelf aan of uit staan?

- Helemaal geen voeding aan, maar van te voren even de verwarming aanraken en niet op het vloerkleed heen en weer wrijven of met stoffen werken

- Het maakt allemaal geen bal uit, zo lang je maar voorzichtig bent en de pc niet actually aan het draaien is als je een module erbij ketst ...

Zijn hierover eigenlijk bewezen guidelines bekend? Het lijkt een beetje 'ik doe het zo, zo is het goed denk ik' te zijn ...

(Zo is er overigens net zo'n discussie over hoe de koelpasta luchtvrij te verdelen ;) ... )

Ik ben gewoon benieuwd :) !

De meeste mensen deugen!

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-09-2025

Raphaelo

boeiend!!

Ik zorg gewoon dat het systeem uit staat, dan met de voeding uit nog 1 keer de powerknop indrukken om de reststroom eruit te krijgen en dan vind ik het wel welletjes...

nog nooit iets kapot gemaakt op deze manier.

originele signatures zijn top!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 08:51
Cassius schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 23:43:
- Voedingskabel erin laten zitten op een actieve stekkerdoos of actief stopcontact en tijdens het bouwen de kast aan blijven raken. Zo ben je geaard via de voeding. Echter moet de voeding dan zelf aan of uit staan?
Voedingskabel hoor je er echt uit te halen. Als er iets is in een computer wat je niet moet vertrouwen, dan is het het gedeelte wat 230V er doorheen jaagt. Eventueel de schakelaar omzetten als je iets eenvoudigs doet zoals DVDdrive switchen, maar bij cpu vervangen gaat het echt los.
- Helemaal geen voeding aan, maar van te voren even de verwarming aanraken en niet op het vloerkleed heen en weer wrijven of met stoffen werken
Het enige correcte. Eventueel kun je zo'n armbandje gebruiken waarmee je constant aan de verwarming vast zit, maar dat is voor als je baas je dat verplicht.
- Het maakt allemaal geen bal uit, zo lang je maar voorzichtig bent en de pc niet actually aan het draaien is als je een module erbij ketst ...
En dat is mijn interpretatie.

Voedingskabel eruit, of als ik lui ben alleen de schakelaar ervan omzetten. Computer nog een keer opstarten om de condensatoren leeg te zuigen (hij start dus niet op :P). Vervolgens even de computer en verwarming tegelijk vastpakken, en dan lekker klooien.

De rest is leuk, extra veiligheid, maar overbodig. De dingen die ik door heb laten fikken zijn niet op door dit soort 'veiligheidjes' gekomen.
Zijn hierover eigenlijk bewezen guidelines bekend? Het lijkt een beetje 'ik doe het zo, zo is het goed denk ik' te zijn ...

Ik ben gewoon benieuwd :) !
En toch heb ik het gevoel dat dit topic niet helemaal GoT-waardig is. Er staan toch genoeg beschrijvingen op het internet. Ook komt dit onderwerp jaarlijks terug in de 'eenvoudigere' computertijdschriften volgens mij.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Gewoon geen elektrische contacten aanraken van de componenten en er kan niets gebeuren.

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Ik aard mezelf altijd via een polsbandje die aan de aarde hangt. Zowel thuis als op mijn werk. Is toch de beste manier denk ik.
ESD schade is iets wat veel onderschat word. Componenten hoeven namelijk niet direct kapot te gaan maar kunnen veel later kapot gaan.
Zie vaak genoeg van de loze reactie hier op GoT dat mensen het zinloos vinden omdat ze nog nooit iets defect hebben zien gaan door ESD schade. Maar het feit is dat het niet zichtbaar is.

[ Voor 60% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 08-08-2007 00:07 ]