Asus P5K deluxe/wifi (raid) boot probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pkuyper
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-03 17:13
Hallo allemaal,

ik heb een nieuwe pc, maar het wil allemaal niet zo lukken.

Wat heb ik:
- Asus P5K deluxe/wifi
- 8GB RAM
- 2x Samsung spinpoint 400GB
- 2x Seagate Barracuda 10 750GB
- 1x dvd station

Ik wil raid0 op beide spinpoints toepassen.
In de bios satacontroller op raid gezet, boot sequence op dvd/harddisk/external gezet.
Dan met ctrl-I in de satacontroller optie 1 raid volume aanmaken. Beide spinpoints selecteren en dan aanmaken. Ik kies de volledige grootte.

Dan booten vanaf vista dvd. De installatie start en ik kan kiezen op welk volume ik wil installeren.
Ik zie nu een samengesteld volume van de raid0 set (792GB ongeveer) en twee maal iets van 700GB van de Seagates.
Op het raid volume maak ik een partitie aan, zeg 200GB. (Ook volledige ruimte geprobeerd.)
Dan Vista installeren en dat gaat nog.

Dan boot de pc, dvd eruit, bios wordt doorlopen, satacontroller bios komt voorbij en dan blijft het scherm zwart met een cursor linksboven. En dan niets meer. Ik heb al eens 10 minuten zo gewacht, maar hij boot niet.

Installaties al op de andere disks geprobeerd, niets werkt.

De satacontroller al op IDE gezet (en gelet op welke satapoorten voor een bootdisk gebruikt moeten worden), vista opnieuw geinstalleerd, maar ook dat werkt niet. Geen boot!

Ik ben inmiddels het spoor bijster en kan ook niets vinden hierover.

Heeft iemand suggesties voor me.

Alvast bedankt!

Verwijderd

ik heb de gewone p5k en ik heb ook al iets vreemd opgemerkt wat er op lijkt.

sata samsunf 500gb
plextor 760a ide dvd brander (master)

ik wou mn ide WD 320gb hdd erbij zetten als slave,jumper goed ingesteld...maar toen ik hem aanzette geen beeld en hdd led bleef branden.

hdd eruit gehaald en weer aangezet,toen wat jij hebt met die cursor,niet booten.

plextor eruit gehaald en hij boot naar windows,daarna de hdd en plextor tegelijk aangesloten en hij bootte gewoon?

heb de nieuwste bios,maar na dit "rare" voorval boot hij elke keer gewoon door zonder enige problemen.

ja kan nog proberen de dvd uit het opstartmenu te halen,dus alleen floppy en dan hdd en verder niks

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 23:01 ]

• pkuyper
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-03 17:13
Na weer een avond prutsen ben ik er achter hoor!

Ondanks dat het raid volume wordt herkend door Vista is het toch nodig om de Intel raid driver te laden om Vista te kunnen laten booten van de raidset. Ik vind het heel krom, maar ja.

Wel een beetje gevalletje RTFM, want op pagina 5-30 van de handleiding staat een noot waarin dit gemeld wordt. Wat mij betreft had het in hoofdletters op de kaft gemoeten. Toch wel essentiele informatie.

Wat me wel opvalt is dat deze pc lang wacht, zo'n 20-30 sec, na het doorlopen van de bios voordat er geboot wordt. Dit zowel vanaf dvd als harddisk. Denk een timeout van het een of ander, maar weet nog niet wat.

Iemand suggesties?

Verwijderd

pkuyper schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 01:06:
Na weer een avond prutsen ben ik er achter hoor!

Ondanks dat het raid volume wordt herkend door Vista is het toch nodig om de Intel raid driver te laden om Vista te kunnen laten booten van de raidset. Ik vind het heel krom, maar ja.

Wel een beetje gevalletje RTFM, want op pagina 5-30 van de handleiding staat een noot waarin dit gemeld wordt. Wat mij betreft had het in hoofdletters op de kaft gemoeten. Toch wel essentiele informatie.

Wat me wel opvalt is dat deze pc lang wacht, zo'n 20-30 sec, na het doorlopen van de bios voordat er geboot wordt. Dit zowel vanaf dvd als harddisk. Denk een timeout van het een of ander, maar weet nog niet wat.

Iemand suggesties?
In de bios onder 'SATA Configuration' staat de optie 'SATA Detect Time Out'
Die staat standaard op 35 seconden, denk dat je die es terug moet schroeven

Verwijderd

pkuyper schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 01:06:

Iemand suggesties?
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn P5k Deluxe en ben dan ook zeer benieuwd wat hier de oorzaak van is. Ik heb inmiddels al vanalles geprobeerd, zo ook de suggestie van Alexander01 hierboven.

Om het enigszins te verduidelijken, hier een voorbeeld van mijn situatie:
-------------------------
<knip>
Initializing USB Controllers .. Done.
4096MB OK
USB Device(s) : 1 Mouse
>>Pause van +- 30sec.<<
<vanaf hier verloopt alles weer normaal>
Auto-Detecting USB Mass Storage Devices...
00 USB mass storage devices found and configured
<etc etc>
-------------------------

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
-Bios update
-Booten zonder USB apparaten (ondanks dat ik slechts 1 USB muis heb)
-Booten zonder IDE DVD-speler
-SATA Detect Time Out veranderd van "35" naar "0"
-Legacy USB Support op Enabled en Disabled gezet

Eerlijk gezegd heb ik geen ideeën meer.. |:(
Zelfs google heeft me in de steek gelaten.

Verwijderd

FYI - Ik heb dit probleem maar even op het Asus forum aangemeld.

http://vip.asus.com/forum...AP&page=1&SLanguage=en-us

Vanavond ga ik dus proberen om de CMOS te legen... en hopelijk is het euvel dan verholpen.

*duimt*

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 21:37
pkuyper schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 22:48:
Hallo allemaal,

ik heb een nieuwe pc, maar het wil allemaal niet zo lukken.

Wat heb ik:
- Asus P5K deluxe/wifi
- 8GB RAM
- 2x Samsung spinpoint 400GB
- 2x Seagate Barracuda 10 750GB
- 1x dvd station

Ik wil raid0 op beide spinpoints toepassen.
In de bios satacontroller op raid gezet, boot sequence op dvd/harddisk/external gezet.
Dan met ctrl-I in de satacontroller optie 1 raid volume aanmaken. Beide spinpoints selecteren en dan aanmaken. Ik kies de volledige grootte.

Dan booten vanaf vista dvd. De installatie start en ik kan kiezen op welk volume ik wil installeren.
Ik zie nu een samengesteld volume van de raid0 set (792GB ongeveer) en twee maal iets van 700GB van de Seagates.
Op het raid volume maak ik een partitie aan, zeg 200GB. (Ook volledige ruimte geprobeerd.)
Dan Vista installeren en dat gaat nog.

Dan boot de pc, dvd eruit, bios wordt doorlopen, satacontroller bios komt voorbij en dan blijft het scherm zwart met een cursor linksboven. En dan niets meer. Ik heb al eens 10 minuten zo gewacht, maar hij boot niet.

Installaties al op de andere disks geprobeerd, niets werkt.

De satacontroller al op IDE gezet (en gelet op welke satapoorten voor een bootdisk gebruikt moeten worden), vista opnieuw geinstalleerd, maar ook dat werkt niet. Geen boot!

Ik ben inmiddels het spoor bijster en kan ook niets vinden hierover.

Heeft iemand suggesties voor me.

Alvast bedankt!
Ik had ook zoiets, met de P5B deluxe Wifi.
Als ik vista instaleerde, met de Raid0 configuratie, dan duurde dat bijna 3 uur, hij bleef om de haverklap hangen, dat kon ik zien aan mijn led van de hardeschijfactiviteit op mijn kast.
Dan werd er gezegt je moet de Intel Matrix Storage Drivers instaleren tijdens de instalatie via de CD Rom.
Maar daar deed zich het volgende probleem voor dat er alleen maar een exe bstand voor handen was van de inteldriver, dus daar heb je ook geen ene moer aan.
Maar toen zag ik gisteren dat er een nieuwe Bios van mijn moederboard was, dus je voelt hem al, ik die instaleren, en ja hoor nu instaleerd vista in 1 klap door, binnen 20 min staat het er op.
Het vreemde is dat Asus bij de bios update nergens over praat, maar het is nu wel goed.
Ook hoef ik nu geen Raid Drivers te instaleren van Intel, de Raid0 staat er direct tussen in mijn Systeembeheer, dat is vreemd, en het draaid ook nog geweldig,ik installeer de driver eerst maar niet ;)

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Pagina: 1