[Lesje] Ramsinks verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even een tip en een vraag voor de toekomst ...

Ik had (ja had ja) een hele mooie 6800LE van Leadtek. Daarop had ik de volle VF-900Cu kit gemonteerd met succes. Heeft een half jaar flink overclocked gedraaid en nu komt er een 7900GS.

Dus ik dacht; ik zet de koeler over. Even flink gamen om de sinks warm te maken; snel de pc uit en de kaart eruit. Koeler eraf gehaald en memsinks loshalen. Echter ... de eerste ging prima, de tweede wat minder, de derde lastig (ze waren aan het afkoelen) en op het eind moest ik flink draaien en trekken.

Eenmaal er allemaal af stockkoeler gemonteerd en weer ingebouwd. Artefacts in bios ... zo heb ik even staan vloeken op de late avond :X ! De kaart was echt verrot.

Dus een tip: recycle die memsinks niet en neem alleen de koeler mee. Het is het echt niet waard. Maar nu de vragen -->

- Zouden jullie op de nieuwe 7900GS die sinks weer plaatsen? Ik denk dat ze nog wel voldoende plakken, maar als ik dan de stock er weer een keer op wil zetten gaat hij misschien weer stuque :( !
- Hoe had ik de sinks er wel goed af kunnen halen? Verhitten met een föhn? Puur draaien of trekken ipv een combinatie approach?

Grmbl, wordt nog steeds gefrustreerd als ik het erover heb ... kaart draaide prima Titan Quest / HL2 / CNC3 / Overlord ... pipes en shaders open ... goed klokkende core en mem ....

* Cassius gaat maar een biertje pakken ... :/

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

voor 7euro bij alternate kan je de mem blokjes los kopen
denk dat anderen winkels de mem blokjes los verkopen.

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-07 12:55
Handig om te weten!
Maar jammer dat sinks niet over wilde :|

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Verwijderd

Ze zitten inderdaad stevig vast, maar ik heb ze er altijd afgekregen. Hoe? Gewoon de sink stevig beetpakken en om z'n as draaien, dan komt hij heel snel los!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
kan me niet voorstellen dat die dingen zo vast zaten.. bij mij vielen ze er bekand af..
(ja, chips ontvet! met remmenreiniger zelfs)

ik plak ze er altijd op met een beetje AS5, dat blijft prima hangen, ook als het warm word _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door MexxT op 07-08-2007 22:40 ]

Audi S3

• Cassius
  • Niet online
Ik zet heel vaak aftermarket koelers op videokaarten en de truuk is inderdaad voor het monteren de geheugenchips -echt- goed schoonmaken met wasbenzine of alcohol. Dan de sinks er opdrukken en heel stroef een beetje links/rechts draaien. Zitten dan als een huis.

Anders heeft het ook niet veel zin; niet vast lijkt me gelijk aan slechte geleiding. Maar bij het afhalen heb ik dus een contactje in een memblokje gemold, ik kreeg het niet gemaakt.

Maar voor de 7900GS? Alleen de koeler doen en die gekke memsinks niet doen of?

De meeste mensen deugen!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
tja, ik draai een flinke WC loop maar ben (om dit soort redenen) nog steeds als de dood voor RAMsinks en gebruik ze dus ook niet. bij WC is een fullcoverblok dan de oplossing; bij luchtkoeling zijn er ook koelers die de hele kaart bedekken. geef dat beetje extra er dan ook aan uit en zet er zo eentje op, ze verkopen vaak voor erg fijne prijsjes door (vraag ernaar op V&A is een stuk groter dan het aanbod :) ) en het spaart je een boel huilen. daarbij koelen ze ook nog eens geweldig en zijn ze niet eens zo duur :)

de paar sinks die ik ooit van een heel oud 2e hands kaartje heb verwijderd waren inderdaad met de heat, twist, pull methode die cpec noemt goed te verwijderen, geen problemen mee gehad (verwijderd omdat de aftermarktet cooler me meer opleverde dan de kaart me koste dus dat was de gok waard ;) en hij deed het naderhand nog, stock koeler had ik nog bij) maargoed: ga dus voor een hele-kaart-koeler of dit gaat vroeger of later weer gebeuren.

als je ze dan echt perse nog een keer wil gebruiken: lap ze, dat zou ze in beter-dan-nieuwstaat moeten brengen. over heatsink lapping valt genoeg te vinden, lijkt me zo :)

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-07 09:11
Je kunt ze gewoon verwarmen met een haarföhn oid, en dan op je gemakje die sinks er draaiend afhalen, terwijl je ze een beetje omhoog trekt. Werkt altijd bij mij, ook voor cpu en gpu heatsinks.

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
Toch kan ik me niet herinneren dat ik ooit zoveel moeite heb gehad met het verwijderen van die dingen..

met me 6600GT niet en met me 7600GT niet.. (op me 8800 met Thermalright sinks ga ik het ff niet proberen :+

Audi S3

• Cassius
  • Niet online
Ik ga toch maar voor een 8800GTS320 denk ik ipv een 7900GS ... het jeukt gewoon haha. Ik heb gehoord dat de kaart prima stil is en dat EVGA echt een super garantie / service heeft.

Ik haal het koelblok er dan af, schoonmaken en dan AS5 ertussen (zie je toch wel op het web dat het een dikke 8 graden scheelt :) !) en dan stock terug. Flink stille koeler en ik wil het gewoon stil hebben, maar wel lekker gamen haha :) !

De meeste mensen deugen!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 19:17

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zou het inderdaad als eerste met verwarmen proberen, een haarföhn kan een leuke optie zijn daar.

Als dat niet helpt en die sinks met Thermal Adhesive vast zitten, plakspul dus, is het vaak mogelijk om ze gemakkelijk los te maken door de kaart in de vriezer te doen. Misschien een stap die je niet zo snel durft te maken, maar het wil vaak wel werken. Stop de kaart wel in een afsluitbaar plastic zakje om vocht buiten te houden. Door de lage temperatuur wordt de adhesive broos en brokkelt deze doorgaans makkelijk af.
Eigen risico natuurlijk ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 08-08-2007 12:23 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Cassius
  • Niet online
cybersteef schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 12:21:
Ik zou het inderdaad als eerste met verwarmen proberen, een haarföhn kan een leuke optie zijn daar.

Als dat niet helpt en die sinks met Thermal Adhesive vast zitten, plakspul dus, is het vaak mogelijk om ze gemakkelijk los te maken door de kaart in de vriezer te doen. Misschien een stap die je niet zo snel durft te maken, maar het wil vaak wel werken. Stop de kaart wel in een afsluitbaar plastic zakje om vocht buiten te houden. Door de lage temperatuur wordt de adhesive broos en brokkelt deze doorgaans makkelijk af.
Eigen risico natuurlijk ;)
Toch even nieuwsgierig ... als deze broos wordt en je verwijdert de sinks; zijn de harde/brosse restanten dan nog wel van de geheugen chips af te halen :X ?

P.S. EVGA 8800 GTS 320 besteld O+

De meeste mensen deugen!

Pagina: 1