Ati radeon 9200 geeft geen beeld meer

Pagina: 1
Acties:

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
Mijn moeder dr PC geeft sinds gisteravond vanuit het niets geen beeld meer. Niets hardwarematig veranderd oid..
Dus ik vandaag op zoektocht. eerst de videokaart eruit gehaald, daar dacht ik het eerst aan. die in een andere oude pc gestopt. (met een 3.3V AGP slot) Deed het prima. Toen de monitor aangesloten op mijn pc, doet het ook prima.
Andere kabel geprobeerd tussen mn moeders PC en de monitor, nog steeds niks.
Toen kwam ik op het geniale idee om maar eens de PC speaker aan te sluiten, horen wat die te vertellen heeft. Deze geeft 8 snelle piepjes achter elkaar. de beepcode list van het betreffende bios opgezocht, en wat blijkt: "Display memory error (system video adapter)". Deze zegt dus dat het toch de videokaart is. Helaas heb ik geen andere AGP videokaart voor handen, dus kan dat niet testen. wel een pci videokaart, deze doet het ook niet.

Kortom: waarom geeft het bios deze melding terwijl de videokaart gewoon werkt in een andere PC? Het kan nog aan het moederbord liggen, maar hoe test ik dat zonder een andere AGP videokaart :?

systeem:
Asrock K7S8X
AMD Duron 1800Mhz
512MB DDR
350 Watt Aopen voeding
ATI Radeon 9200SE
Samsung 710N TFT

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Hoe piept hij zónder kaart? Heb je je BIOS al geprobeerd te clearen?

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-07 10:31

Fixer

FP ProMod
Ik had laatst precies hetzelfde probleem, en kwam toen tot de conclusie dat de videokaart niet genoeg stroom kreeg (kabeltje was losgeschoten oid) Ik gok alleen dat jij niet hetzelfde probleem hebt, aangezien jou kaart volgens mij geen extra powerkabeltje heeft :P

Zoals exorcist al zei: Je zou eventueel even een CMOS resetje oid kunnen proberen

• struul
Nee dat kaartje heeft idd geen externe voeding nodig. ik zal vanavond de kaart er eens uit trekken en kijken wat er dan voor melding komt. Bios zal ik ook even proberen :)

• struul
Heb het net geprobeerd, zonder de videokaart geeft de speaker dezelfde melding, 8 snelle piepjes achter elkaar. Het bios resetten heeft ook geen zin. alles wijst op een kapotte videokaart, maar in een andere pc doet ie het dus wel :?

Verwijderd

Is het toevallig een USB speakerset?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2016 10:16 ]

• struul
Uhm nee, de PC speaker.

Verwijderd

Wellicht heeft je BIOS gereset; veranderde AGP instelling kan. Test andere kaart (klooi met AGP instellingen).

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2016 16:34 ]

• struul
Heb net een andere AGP videokaart weten te lenen en die geprobeerd, zelfde verhaal. ik denk dus dat het ligt aan de agp poort op het moederbord of iets dergelijks. een PCI videokaart doet trouwens ook niets.
anyone?

• struul
Kan iemand mij vertellen hoe ik het moederbord kan testen zodat ik zeker kan weten of het mobo stuk is?
ik kan het moederbord niet in een andere pc inbouwen, heb verder niets compatibels.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:15
Uit de gegeven feiten kan ik alleen maar concluderen dat er inderdaad iets mis is met het moederbord. Asrock moederborden zijn enigszins berucht vanwege slechte condensatoren.
Sommige kapotte condensatoren zijn te herkennen aan een bolle bovenkant of zelfs lekkage. Maar dat is niet altijd het geval.

Overigens kan het verwisselen van videokaarten, zonder de drivers te de-installeren, ook voor problemen zorgen. Maar dat is alleen als het besturingssysteem al actief is. Maar ik neem aan dat je ook de bios setup niet kan zien? Dat maakt het testen van een moederbord erg lastig.
Daarom zou je toch eens het bios moeten resetten, zoals meermalen geadviseerd is. Je begint dan met "schone" instellingen van het moederbord. Een PCI grafische kaart moet het dan zonder meer doen. Op z'n minst moet je dan de opstart meldingen van het bios te zien krijgen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

struul schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 18:55:
Heb het net geprobeerd, zonder de videokaart geeft de speaker dezelfde melding, 8 snelle piepjes achter elkaar. Het bios resetten heeft ook geen zin. alles wijst op een kapotte videokaart, maar in een andere pc doet ie het dus wel :?
Nee, dan wijst alles op een defect moederbord. De piepjes blijven gelijk als je je VGA kaart verwijderd, plus, die kaart werkt in een ander systeem.

• struul
JukeboxBill schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 19:33:
Uit de gegeven feiten kan ik alleen maar concluderen dat er inderdaad iets mis is met het moederbord. Asrock moederborden zijn enigszins berucht vanwege slechte condensatoren.
Sommige kapotte condensatoren zijn te herkennen aan een bolle bovenkant of zelfs lekkage. Maar dat is niet altijd het geval.

Overigens kan het verwisselen van videokaarten, zonder de drivers te de-installeren, ook voor problemen zorgen. Maar dat is alleen als het besturingssysteem al actief is. Maar ik neem aan dat je ook de bios setup niet kan zien? Dat maakt het testen van een moederbord erg lastig.
Daarom zou je toch eens het bios moeten resetten, zoals meermalen geadviseerd is. Je begint dan met "schone" instellingen van het moederbord. Een PCI grafische kaart moet het dan zonder meer doen. Op z'n minst moet je dan de opstart meldingen van het bios te zien krijgen.
Als je 6 posts omhoog leest zie je dat ik het bios meermaals gereset heb ;) dat mocht niet baten, ook de pci kaart gaf geen beeld, ook geen POST-scherm.
Exorcist schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 19:59:
[...]

Nee, dan wijst alles op een defect moederbord. De piepjes blijven gelijk als je je VGA kaart verwijderd, plus, die kaart werkt in een ander systeem.
Je hebt gelijk, ik denk dat het gewoon iets met de agp poort op het moederbord is. ik bedoelde alleen dat de mobospeaker mij elke keer wijst op een defecte videokaart ;) .

Ik heb inmiddels gisteravond al een nieuwe moederbordje besteld, helaas was het zelfde moederbord nergens meer te koop dus dat wordt een herinstall :'(

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:15
struul schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 18:55:
Uit deze post had ik begrepen, dat je het niet nodig vond om het bios te resetten. In het vervolg moet je je probleem en resultaten van je experimenten wat duidelijker omschrijven.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1