Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

INFO: LCD en de soorten interfaces

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hellow,

Ik ben momenteel wat onderzoekswerk aan het doen, en ik zou graag iets willen doen met een LCD display, of mss een TFT (al denk ik dat dit moeilijker zal zijn)

Wat ik zou willen doen is m'n track'n trace applicatie die ik aan het ontwikkelen ben visualiseren. Dwz dat ik de instelbare parameters graag gevisualiseerd zou zien, zoals bv de refresh, huide GPRS long&lat

Het ganse systeem is gemaakt op een wireless module van siemens, de XT65 (voor de kenners), nu is dit allemaal gemaakt in J2ME..

De vraag is nu, via welke interface zou ik best een display'tje kunnen aansturen? Nu wat is er aanwezig zal je wel denken? Wel, de XT65 heeft UART(RS232) SPI SLAVE, I²C SLAVE ..

Wat ik me afvraag, een display in een gsm, via welke interface is dit aangestuurd? Daar de meeste gsm's ook met J2ME werken?

Alvast bedankt,
Alexander

Verwijderd

Nokia 3310 (zwart/wit) en 3510 (kleur) schermpjes hebben dacht ik een SPI bus. De controller zit aan het glas, da's ook wel mooi meegenomen.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
De vraag is niet wat voor bus het scherm heeft, daar is heel makkelijk te veranderen

De vraag is: Wat wil je laten zien?

Voor tekst heb je character diplays / starburst displays
Voor getallen heb je alphanumerieke lcd's (of bovenstaande)
Voor grafische dingen heb je grafische displays.

Grafische displays zijn duur en meestal vrij complet aan te sturen, zijn wat uitzonderingen op, maar dat zijn meestal kleine (telefoon formaat) schermpjes, zoals het schermpje wat voti een tijdje gehad heeft, of zoals hierboven de nokia displays.
Er zijn ook een paar bekende controllers die je regelmatig tegenkomt en waar voorbeeldcode voor is.
Dan nog zijn grafische displays by-far het meest complex.

HD44780 (compatible) displays daarentegen zijn voor tekst, maar het protocol is sterk bekend en er zijn veel schermen voor te vinden.
Maten zijn meestal iets van 1x16, 2x16, 2x20, 2x40 4x20 en nog enkele andere maten.
Deze zijn dus best makkelijk aan te sturen.

Alphanumerieke of starburst displays zijn simpel aan te sturen, maar hebben vaak geen spi/i2c oid bus, dus dat zal je er zoiezo zelf op moeten bouwen, meestal is de aansturing erg simpel.

Maar wat je wil laten zien is dus het belangrijkste, en het soort scherm kiezen daarop.

• RicX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 13:11

RicX

Het leven is geen ponypark

Ik gok dat je bedoelt GPS long&lat?
Tevens denk ik net als SA007 dat je eerst even moet specificeren wat je precies op het schermpje wilt laten zien... en of je misschien al een schermpje voorhanden hebt waarvan je je afvraagt of je die misschien kan aansturen...

Honesty is the best policy, but insanity is a better defense