[iMac] internet probleem met schijnbaar random sites

Pagina: 1
Acties:
  • 473 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-02 20:19

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
Ik heb een beetje een vaag probleem met m'n iMac met daarop Mac OSX 10.4.10.

Zowel in Safari als in Firefox heb ik problemen met het openen van bepaalde websites. Tot nu toe heb ik er 2: Apple.com, maar ook gathering.tweakers.net. Het probleem verloopt als volgt:

Bij het opstarten van Safari of FF laden de sites in eerste instantie wel, maar na een seconde of 10 stopt het laden. Bij een refresh of het aanklikken van een link op de half geladen sites meldt FF
Connecting to apple.com... totdat er een time-out optreedt.
GoT vertoont dezelfde verschijnselen.
Dit alles duurt 5-10 minuten en daarna laden de sites weer heel even en begint het riedeltje van voren af aan.
Ik kan ondertussen andere sites gewoon zonder problemen openen en rondsurfen.

wat ik zoal geprobeerd en bekeken heb:
• Sites pingen via de Network Utility en dat lukt gewoon. Ik krijg normale pingtijden en er treedt geen packetloss op.

de iMac is via een draadloze verbinding met WPA encryptie verbonden en ik heb dus:
• een kabelconnectie geprobeerd. Dit gaf hetzelfde resultaat. Uitschakelen van de encryptie op de draadloze verbinding heb ik om die reden ook niet geprobeerd.
• een testaccount aangemaakt en daar e.e.a geprobeerd. Zelfde verschijnsel.
• de logs van m'n router bekeken, maar ik zie geen geblockte connecties of andere zaken die op een probleem duiden (andere pc's in m'n netwerk geven ook geen problemen)

Wat ik graag zou willen proberen is bijv. het equivalent van de Windows DNS flush, maar ik heb geen idee of dat een logische oplossing zou zijn.
(en hoe het moet onder MacOSX, maar dat moet wel te vinden zijn).

Is er iemand die een vinger of zelfs maar nagel achter dit probleem kan krijgen, want ik kan er geen kaas van maken.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Staan er misschien bepaalde advertenties op de webpagina's, met een domeinnaam die in jouw netwerk niet lekker resolved, of een server die sloom reageert, in combinatie met een browser plugin die daar niet lekker mee werkt ofzoiets?

Probeer eens de webpagina's te laden met in de voorkeuren Java, Javascript en/of plugins uitgeschakeld...

Tip voor Safari: menu Venster -> Activiteitenweergave

[ Voor 14% gewijzigd door benoni op 07-08-2007 20:36 ]

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-02 17:39

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

YellowCube schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 20:21:
Wat ik graag zou willen proberen is bijv. het equivalent van de Windows DNS flush, maar ik heb geen idee of dat een logische oplossing zou zijn.
Hoe dan ook wel handig om te weten:
code:
1
lookupd -flushcache
:)

• BlackRageNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Heb jij toevallig tele2 als provider ?
Aangezien ik daar zelf de laaste dagen ook problemen mee heb ondervonden.

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-02 17:39

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

hermedico schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 20:38:
Heb jij toevallig tele2 als provider ?
Aangezien ik daar zelf de laaste dagen ook problemen mee heb ondervonden.
Hm, goed punt. Ik hier ook, en nu nog steeds, ontzettend traag internet.
misschien slightly off-topic

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
KPN hier, zou kunnen dat daar een probleem zit

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je kunt kijken of het aan de DNS-servers ligt door in de Terminal in te tikken:
dig gathering.tweakers.net
Let vooral op wat er bij "Query time" en "SERVER" staat.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
Query time: 16ms
Server: m'n eigen router, dus dat schiet niet zo op.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
YellowCube schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 21:31:
Query time: 16ms
Server: m'n eigen router, dus dat schiet niet zo op.
dig @ns1.andereprovider.nl gathering.tweakers.net

:)

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
^dat krijg ik niet helemaal voor elkaar.

begin een donkerbruin vermoeden te krijgen dat het momentane providerproblemen zijn en dat ik op de specifieke momenten toevallig op de Mac bezig ben. Werkt nu al 10 minuten naar behoren, zowel GoT als Apple.
Aan de andere kant is het wel toevallig dat dit zich al 5 dagen precies op toevallige momenten afspeelt.

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
je kan eens proberen met een andere DNS server in te stellen. Misschien resolved je router wat brakjes..
Kijk hier voor een overzicht;
http://www.mixfix.nl/helpfiles/algemeen/dnsnederland.asp

[ Voor 30% gewijzigd door nilski op 07-08-2007 22:47 ]

WAZUUUUUUUP!!!!!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 13:34

iMars

Full time prutser

Ik heb hier bijna precies hetzelfde.

MacBook Pro, Mac OS X 10.4.10
Alleen ervaar ik de problemen met Safari, maar af en toe, soms een paar keer per dag, en soms een paar dagen helemaal niet.

Ik gebruik Safari als default browser, en soms lijkt het of de verbinding weg valt (alle sites, meestal gebruik ik nu.nl om te kijken of er nog verbinding is). Als ik dan een andere browser open, als FireFox, Camino of Opera, kan ik wel naar dezelfde site (en dus niet met Safari).

Na een tel of 20..40 werkt alles weer.

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

En hier nog iemand met hetzelfde probleem! (MacBook)
Ik weet totaal niet waar het aan ligt, het treedt zo random op... Op dezelfde Macbook heb ik dat probleem niet onder Vista. Het moet dus liggen aan Safari.
Zie ook: Safari opent op willekeurige momenten geen pagina's

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

noem jullie provider dan ook even :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
..en? al geprobeert onder systeemvoorkeuren een andere DNS server in te stellen? :/

WAZUUUUUUUP!!!!!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
nog niet, ik zie je post nu pas. Zal het vanavond eens bekijken, maar dank voor de tip.

Verwijderd

Ook hier sinds enkele dagen hetzelfde met een MacMini (Core 2 Duo, Mac OS X 10.4.10) met Safari via Aiport bij willekeurige sites. Het gebeurt slechts af en toe duurt hooguit enkele minuten.

Andere (bekabelde) computers (PC met I.E. 7 / G5 MacOS X 10.4.10 met Safari) hebben op die momenten geen enkel probleem.

ISP is Planet.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 13:34

iMars

Full time prutser

Falcon schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 08:05:
noem jullie provider dan ook even :)
Thuis ADSL via Fiberworld (==kpn d8 ik)
Bij mijn vriendin ADSL via Tiscali.

Maar het lijkt dat het daar niet mee te maken heeft. Het probleem doet zich bij mij alleen voor bij Safari. Als ik daarnaast een andere browser open (Opera/Camino/FireFox) heb ik er geen probleem mee.

Wat ik dan bijvoorbeeld doe, is met Safari naar nu.nl te gaan, en daarna gelijk met een andere browser naar nu.nl gaan. Andere browser laad de site gelijk, terwijl Safari doet alsof hij het niet kan vinden, de blauwe balk loopt langzaam op, maar geeft na een tijd een foutmelding dat de pagina niet gevonden kan worden.

Koop hier mijn P1 reader :)

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
ik begin toch meer en meer het idee te krijgen dat het een provider kwestie was.
De zaken werken nu gewoon helemaal naar behoren. Vreemd.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
ik geef 'm na anderhalf jaar een dikke kick, want ik ervaar op dit moment weer hetzelfde probleem.
ik heb geen idee of het logisch is wat ik zelf constateer, maar het is als volgt:

in november 2007 heb ik een Macbook (Leopard) gekocht en daar heb ik een tijdje hetzelfde probleem ervaren zoals in de TS bij de iMac omschreven staat.
Sites die niet of slechts gedeeltelijk laden en meer van dat soort ellende. Ik heb het toen maar weer op provider perikelen geschoven aangezien het na een tijdje beter ging.

Nu heb ik begin dit jaar een Macbook Pro aangeschaft (snow leopard) en de Macbook doorgeschoven naar m'n vrouw.
De Macbook Pro heb ik voorzien van een TimeMachine backup afkomstig van m'n oude Macbook. De Macbook heb ik vervolgens middels een migratie van de iMacm opnieuw opgebouwd.

M'n klomp breekt nu enigzins omdat zowel de Macbook Pro als de Macbook ook dezelfde problemen hebben als hierboven en de TS omschreven. Ik weet nu zeker dat het geen provider problemen zijn aangezien de iMac geheel naar behoren functioneert.

Samenvattend: in elke browser op het systeem (Safari, FF etc) laden sites niet of slecht gedeeltelijk.
Google laadde eerst geheel niet, daarna een beetje en op dit moment gaat het zoeken wel, maar worden bijv. bij Google afbeeldingen geen thumbs van de afbeeldingen getoond.

Het enige wat ik zelf kan bedenken is dat ik de verkeerde verbanden aan het leggen ben,want ik kan voor de wereld niet bedenken wat dit kan zijn.

• dionys0s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-08-2025
Werken je macbooks draadloos en je imac via kabel? zou ook aan je router kunnen liggen

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
dat dacht ik eerst ook.
Het probleem komt zowel draadloos als bedraad voor.
Toen ik eind 2007 met m'n Macbook het probleem weer had heb ik ook al geprobeerd of kabel of draadloos nog verschil maakte.

• dionys0s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-08-2025
Toevallig nog een router liggen, anders eens met andere router proberen?
desnoods eens je mac rechtstreeks op de modem aankoppelen zonder router en dan testen.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Heb je al 'ns geprobeerd of dezelfde problemen optreden met een schone installatie van Mac OS X? Eventueel kun je een dergelijk installatie op een externe HD doen en hiervan booten. Als je nl. dezelfde problemen hebt met een nieuwe MacBook Pro, waarbij je data vanaf een Time Machine backup en/of een migratie hebt gehaald, lijkt het een software probleem te zijn.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
ik ben er achter en ga me nu kapot schamen.

opstelling is: modem --> airport extreme ---> de rest van het netwerk.

op de modem (Experia Box) en de APE zitten een firewall. Die van de modem staat normaliter uit. De modem is echter onlangs, na een stroomstoring, weer in default modus gegaan en daardoor stond de firewall weer aan. En die van de APE ook. Dat bijt elkaar kennelijk vreselijk.
Firewall uitgezet. Probleem opgelost.

zoals ik zei: ik ga me nu kapot schamen.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Nu ja, beter dat je daar nu achterkomt dan dat je eerst mijn suggestie om een verse installatie te doen hebt uitgeprobeerd :P

Pagina: 1