Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

HTML charset instelling in IE klopt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.922 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik beheer al een paar jaren een website voor mijn studievereniging, maar sinds enkele weken gaat er iets mis met de speciale tekens. Ik heb mijn charset altijd op iso-8859-1 gehad. Maar nu blijkt dat in IE de site wordt uitgelezen in UTF-8. Wanneer ik handmatig in IE de codering terugzetten naar West-Europees (windows) klopt het wel weer.

Het is toch zo dat IE uit de header haalt welke codering er gebruikt is? Ik heb de charset al in de header veranderd in UTF-8 maar dat maakt geen verschil.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar wat het kan zijn, maar ik heb blijkbaar niet de kennis om dit op te lossen..

Dit heb ik in de header staan.

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; CHARSET=iso-8859-1">

en wanneer ik bij Beeld->Codering kijk in IE staat er dus Unicode (UTF-8).

Verwijderd

Ik doe dat meestal in kleine letters dat 'CHARSET'.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:31

crisp

Devver

Pixelated

Check je HTTP Content-Type header

Intentionally left blank

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
crisp schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 18:02:
Check je HTTP Content-Type header
Let op dat HTTP-headers belangrijker (krijgen voorrang) zijn dan meta-elementen. Als je webserver al standaard een HTTP-header geeft met karakterset (dus niet neutraal is), dan zou je deze kunnen aanpassen met bv. PHP.

Simpelweg je charset in de meta-info veranderen heeft geen zin, als het bestand niet in de juiste codering is opgeslagen...

Nog twee handige links (Webrichtlijnen van de overheid):
Richtlijnen voor het aangeven van de karakterset

en een concreet voorbeeld/toepassing:
Methodes voor het aangeven van de karakterset

[ Voor 49% gewijzigd door Cadezo op 07-08-2007 21:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke.. ik heb mijn HTTP Content-Type header gecheckt en die is inderdaad zoals wel te verwachten was UTF-8. Misschien een beetje een stomme en makkelijke vraag, maar hoe verander ik dit of anders gezegd, hoe los ik mijn probleem op. Het probleem is namelijk vooral dat andere mensen textbestanden direct op de server zetten waarin ze dus met speciale tekens werken. Alles uit de database kan ik wel via htmlentities() regelen. Maar dat is met plain-text niet te fixen. Tja ik weet dat het niet het knapste staaltje scripting is maar het is even niet anders, ik heb het maar op te lossen zoals ze zeggen :'( :P

ik krijg het gevoel dat ik dit server-side moet fixen, maar hopelijk verteld iemand me dat dat niet nodig is!

nog even een n00b vraagje. als je in een tekst met een speciaal teken echo't vanuit php dan maakt het toch niet veel uit welke charset er meegegeven wordt.. IE snapt dat in iedere charset toch wel, of het nu iso of utf is..?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 21:31 . Reden: het kan altijd vollediger :P ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het opgelost.

Even telefoontje met de provider bracht het antwoord, een systeembeheerder had de http-header aangepast. Things are back to normal again!

iedereen bedankt voor het meedenken, het was erg leerzaam!
Pagina: 1