Progressive scan alleen op component?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-08 08:13
Ik heb een waarschijnlijk stomme vraag, maar zelfs na flink zoeken heb ik er geen duidelijk antwoord op kunnen vinden.

Vaak staat expliciet bij een dvd-speler (bijvoorbeeld de Denon DVD-1930 van mijn broer) dat deze progressive scan kan weergeven over de component aansluiting. Er wordt niets gezegd over de HDMI-aansluiting, maar die kan dat toch ook? Dat is toch juist een van de voordelen van HDMI, dat je 'altijd' zowel interlaced als progressive signalen kunt versturen? Zoals het in de handleiding van de 1930 staat, heb je alleen progressive scan als je je tv aansluit via component, maar dat lijkt me raar, aangezien juist HDMI als de betere en modernere standaard wordt gepromoot.

En waarom zou een fabrikant adverteren met het feit dat een speler progressive scan over component kunt weergeven, als de speler ook over een HDMI-aansluiting beschikt? Alleen voor degenen met een tv die geen HDMI-aansluiting heeft maar wel progressive kan weergeven?

Kan iemand bevestigen of mijn redenering al dan niet klopt? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:55
HDMI kan idd ook perfect een progressive SD signaal (576p dus) bevatten. Zou me dus hoogst verbazen dat een DVD-speler met HDMI uitgang via die HDMI alleen 576i uitstuurt. Bovendien zijn de meeste DVD-spelers met HDMI upscaling spelers die ook nog eens 720p, 1080i of zelfs 1080p kunnen uitsturen.
Geen zorgen maken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
Maar is het dus zo dat ELK apparaat dat een HDMI-aansluiting heeft, een progressive signaal naar de tv kan sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 23:42
ja

bij component is dat helaas niet het geval en al helemaal weinig tv's ondersteunen dat, zeker op hd resoluties. Bij HDMI geen probleem, scheelt je een hoop kabels ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jozy schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 21:53:
ja

bij component is dat helaas niet het geval en al helemaal weinig tv's ondersteunen dat, zeker op hd resoluties. Bij HDMI geen probleem, scheelt je een hoop kabels ook :)
Idd.
Hou er echter wel rekening mee dat het aantal verplichtte resoluties dat een HDMI apparaat moet kunnen verzenden/ ontvangen (zeer) beperkt is. Om een HDMI certificering te krijgen moeten er in ieder geval ook progressive resoluties zijn geimplementeerd.
Normaal gesproken kan je in het menu van een bronapparaat een resolutie kiezen bij de HDMI setup, als er 'p' achter staat is het progressive. (Of dat wordt automatisch gedaan na het uitlezen van de EDID-rom van de Sink)

Volgens mij wordt progressive scan juist door veel TV's ook op de component ingang ondersteund, niet zelden is de HDMI-receiver ook de ontvanger voor de analoge component signalen. Component in/uitgangen die progressive scan ondersteunen (resoluties in het midden gelaten) worden meestal aangeduidt als YPbPr. Als ze alleen geschikt zijn voor interlaced, YCbCr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
OK guys, het is me nu duidelijk. Bedankt voor jullie antwoorden!
Pagina: 1