"raid" 0 failen met 2 hdd's?

Pagina: 1
Acties:

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
najah, ik had nog 2 wd 80gb hdd's liggen, en die heb ik op me promise 378 IDE raid controller gezet, gign een tijdje goed, en jah je raad het al, kreeg ik me gisteren de 1e keer een melding bij boot dat 1 hdd ut niet meer deed....

ga ik naar de controller via ctrl+f,

kijk ik bij defined array's, dat er 1 in de raid0 zit en de andere leuk als "free" wordt gemarked,

nu heb ik gisteren gewoon de array deleted, en weer re-defined (zonder de hdd's te clearen), en me windows werkte weer....

zet ik em van morge weer aan... weer bats... array error,

ook heb ik gemerkt, dat als ik aan de stroom connector zit van die hdd, dat ie dan wel uns uit en aan wil springen (andere hdd's hebben die niet..), los contactje?

en kan ik als 2 hdd's in raid zitten de 2 hdd's dan wel afzonderlijk scannen op bad clusters enzo?

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

raid 0 = striping = geen bescherming tegen uitvallen van een onderdeel van de stripe set. Dus al maak je een stripe set bestaande uit 10 schijven: als 1 schijf kapot gaat, dan is de gehele stripe set niet meer bruikbaar.
Het scannen van de harde schijven kan in jouw situatie enkel als je ze uit de raid configuratie haalt - wat volgens mij al gebeurd is aangezien 1 schijf uitviel en de andere als vrij is aangemerkt.

Hier kon uw advertentie staan

• Dutch2007
najah, gene wat ie gedaan heeft, hij zei gewoon

raid0 offline (1hdd weg, is logisch dat ie dan niet werkt)

vervolgens ben ik gaan kijken...

1 stond nog in de array defined, ander stond als free gemerkt... wilde die eerst terug in de array stoppen (gaat schijnbaar niet bij de promise 378)

dus array verwijderd en aangegeven remote array, dont delete files)

daarna define array... beide hdd's weer in de array gehangen, en klaar..., pc wordt restarted, en de array wordt als ok! gezien...

dan gaat ie vista laden, en dan bang!, deed ie ut weer niet.. omdat vista crasht restart ie, komt ie weer bij de raid controller en die zegt, weer ofline...

daarom wilde ik ff weten wat jullie d'r van denken... beide hdd's zijn vrij nieuw, 1e heb ik denk ik vanaf mei ditjaar (oude 80gb ging kapot net optijd had ik dus geluk mee)

dus...

wat zou het dus kunnen zijn? raid controlelr ziet de hdd wel elkes keer als ie restart...

stroom?
IDE kabel? (is imho nieuw, asus flat cable)
hdd
hdd connector...

heb een floppy drive dus als ik de array kan deleten, en dan kan scannen, en daarna weer terug kan gooien en alles werkt dan ist goed :)

[ Voor 6% gewijzigd door Dutch2007 op 07-08-2007 15:07 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je OS staat op een andere schijf dan je RAID set neem ik aan? Want als je RAID-0 crashed is alles pleite.

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 07-08-2007 15:11 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Dutch2007
heb meerdere hdd's en backup van me files....

heb een raptor 74gb voor me games, en 400gb voor me music + downloads..

dat raid0 onveilig is, wist al... ;)

maar zo had ik tenminste alles snel :P

60-70mb voor de ide dingen dus ;)

en had 1 hdd over dus jah...

[ Voor 25% gewijzigd door Dutch2007 op 07-08-2007 15:20 ]

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Boot vista eens in veilige modus, verwijder daar de array compleet, booten naar gewone modus en dan voorzichtig de schijven gaan benaderen & scannen. Wat het probleem zou kunnen zijn: geen idee, daarvoor moet je de schijven zelf zien en in de hand houden om een fysiek probleem vast te kunnen stellen. Op basis van je eerste post gok ik op een fout in de stroomvoorziening, en hier zijn schijven erg gevoelig voor.

Hier kon uw advertentie staan

• Dutch2007
zou kunnen al heb ik een Bequiet 350Watt

11.77-11.84 op de 12v
4.99-5.0 op 5v
3.345 op de 3.3v
en 1.37-1.39 op de VCORE

(amd64 3000+)

totaal 5hdd's

hoor wel soms hdd uit een aanspringen volgens mij (nu ut hier stil is...) en ik me de music uns ff uit heb staan

mjah heb de flat cable uns vervangen door een rounded......

ondertussen werkt ie dus *vooralsnog* weer....

voltages zijn binnen de marges imho... al kan het natuurlijk idd, dat me voeding het moeilijk heeft als 5 hdd's aanspringen, maarjah voeding is net 2-4jaar oud...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een RAID array die failed heeft volgens mij weinig met Vista te maken - ik verplaats je topic dan ook even naar Opslagmedia & I/O Controllers waar het topic beter op z'n plek is. Verder is het "eens" en niet "uns" - let een beetje op dat soort zaken, het gebrek aan hoofdletters e.d. leest ook al niet echt gemakkelijk.

Windows Clients >> Opslagmedia & I/O Controllers
Pagina: 1