[SBS 2003] Problemen met tweede netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:

• Jman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 14:36

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
Het volgende probleem, we hebben hier een SBS 2003 server met exchange draaien, het internetverkeer loopt via een router. Omdat het hier een beveiligde internetverbinding is van KPN kunnen we poort 25 niet open zetten.. Nu hebben we een ander internet abbo extra en die via een router naar de tweede netwerkkaart in de server laten lopen. In princiepe staat poort 25 gewoon open op de router en is die ook niet geblokkeerd door de Provider. Alleen kan ik toch van buiten niet de Exchange server bereiken. Is dit misschien een DNS probleem ofzo? Ik kom er echt niet aan uit.

Een kleine schets:

Hoofd vebinding:
Server-->LAN1-->Router-->WAN (beveiligd)
Exchange verbinding:
Server-->LAN2-->Router(poort 25 open)-->WAN (niet beveiligd)

Er staat maar 1 server in het netwerk.

LAN1(fictief):
IP: 192.168.0.10
SUB: 255.255.255.224
GW: 192.168.0.1
DNS: 192.168.0.10

LAN2:
IP: 192.168.1.2
SUB: 255.255.255.0
GW: niet ingevuld
DNS: 127.0.0.1

Verwijderd

heb je al van buitenaf es een telnet geprobeerd op poort 25? en zo ja, welk resulaat?

• Jman

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
Ja, een telnet heb ik al verschillende keren geprobeerd via poort 25, er komt dan een zwart scherm en vervolgens de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden..

Het vreemde is dat als ik een computer aan de tweede router hang (met ip range 192.168.1.0) dat ik wel kan telnetten..

Verwijderd

Ik denk dat het fout gaat omdat je bij LAN 2 geen GW hebt ingevuld.

Volgens mij kan de server nu geen"antwoord" geven. probeer is bij de GW het IP van
de router in te voeren.

TIP: ga is naar www.grc.com hier kan je met "shields up" testen welke poorten open staan.

• Jman

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
Geeft het dan geen problemen dat er voor twee netwerkkaarten verschillende gateways ingesteld staan?

Verwijderd

Waarom zou dit problemen opleveren?
Naar mijn weten kan je meerdere gateways gebruiken. zelfs met 1 netwerkkaart.
Is het niet mogelijk dit te testen? ik heb hier helaas niet een zelfde situatie dus kan het niet testen.

Uit nieuwsgierighied, waarom wordt de lijn niet gewoon overgezet, dus die lijn waar alles open staat als primaire lijn, en dan eventueel die andere als noodvoorziening?

• Jman

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
Omdat die beveiligde lijn gebruikt wordt voor een online branche programma, dit moet via die lijn lopen.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kan je dan niet de nieuwe lijn als default gateway gebruiken?
En die online brancheapp middels een static route alsnog via de oude lijn laten lopen?
Windows werkt gewoon niet lekker met meerdere default gateways op deze manier :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Jman

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
Dat is idd het beste denk ik, ga het gelijk proberen

• Jman

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
Ik heb ondertussen van alles geprobeerd, het probleem is alsnog dat ik niet kan telnetten naar de server.. Voor de rest kan ik naar het nieuwe IP wel pingen en dergelijke.
Ik snap gewoon niet waarom ik nu niet via poort 25 kan telnetten naar het WAN ip van de server terwijl de tweede LAN verbinding nu helemaal als standaard staat..

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:57
Jman schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 12:07:
Ik heb ondertussen van alles geprobeerd, het probleem is alsnog dat ik niet kan telnetten naar de server.. Voor de rest kan ik naar het nieuwe IP wel pingen en dergelijke.
Ik snap gewoon niet waarom ik nu niet via poort 25 kan telnetten naar het WAN ip van de server terwijl de tweede LAN verbinding nu helemaal als standaard staat..
Zolang je geen gw hebt, zal er geen verkeer via die tweede LAN verbinding naar buiten of naar binnen gaan.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Jman

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
Dat is juist het punt, ik heb de gateway alleen nog maar ingesteld voor de tweede LAN verbinding, dus dat zou dan toch goed moeten zijn??

Kan het ook nog in de DNS zitten?

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Watvoor verbinding is het precies? Misschien een consumentenlijntje waarop de provider poort 25 blokkeert? Of doe je dit vanuit het interne netwerk, wellicht via een goedkope router zonder nat loopback?

Mijn spoorwegfotografie

• Jman

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
De verbinding is een zakelijke kabelverbinding waar het verkeer via poort 25 toegestaan wordt.
En het telnetten doe ik via een RDP verbinding vanaf mij thuis.

Als ik de RDP poort hier open zet dan kom ik wel zo binnen, dus aan de NAT instellingen op de router zou het ook niet moeten kunnen liggen.

Als ik vanaf de server internet, dan gaat het nu zeker te weten via de tweede lan verbinding, dus voor de rest lijkt alles goed te werken!

Telnetten op het interne (tweede) netwerk lukt ook, dat maakt het allemaal nog vreemder

De mailserver heeft toch geen DNS nodig om te kunnen antwoorden?

[ Voor 5% gewijzigd door Jman op 20-08-2007 12:42 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Niet per se, maar dns/rdns zijn wel belangrijk als je mailverkeer af gaat handelen.
Telnetten via een rdpverbinding vanaf thuis: mag je dan thuis wel poort 25 naar buiten toe, meeste providers staan dat ook niet meer toe.

Mijn spoorwegfotografie

• Jman

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
Tjonge jonge... idd ik kan vanaf thuis niet telnetten over poort 25, heb pas een nieuwe provider :)

iig bedankt voor jullie hulp! Want nu werkt het idd perfect. 8)7
Pagina: 1