Casefan als VGA koeler, hoe speeds regelen adhv temperatuur?

Pagina: 1
Acties:

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Topicstarter
Eerst even mijn systeem:
  • Core 2 Duo E6600
  • Asus P5B
  • Sapphire X1950 Pro
  • Antec Sonata II
Met de stockkoeler werd mijn videokaart 110 graden stressed. Daarom heb ik er een arctic accelero S1 voor gekocht. Passief deed die het heel aardig (40 graden idle, 55 stressed), maar ik wilde er toch wel een fan op voor als de warmte toch te veel wordt (spontane klimaatverandering :P )

Uiteindelijk heb ik twee fans gekocht, en een splitter om ze allebei op de videokaart aan te sluiten, zodat ik met atitool de snelheid kon regelen. Dat is niet gelukt, wanneer ik de fans op de videokaart aansluit gaan ze niet draaien. Wanneer ik ze op het moederbord aansluit draaien ze perfect. Ik kan alleen geen programma vinden dat de temperatuur van de GPU kan uitlezen en daar de snelheid van een chassis fan op kan aanpassen. Atitool heeft wel de mogelijkheid de gpu temp door te geven naar een sensor met een nummer, maar hoe ik die dan terugvind in bijvoorbeeld speedfan, of een ander programma zou ik niet weten. Een mogelijkheid om via atitool de speeds fan een chassis fan te regelen is er voor zo ver ik weet ook niet :( .

Een andere, nettere mogelijkheid is natuurlijk de fans alsnog op de videokaart aan te sluiten, daar kon ik op google ook al niets over vinden, dus misschien heeft iemand een paar handige zoektermen of een manier om dat te doen?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je vraagt om handige zoektermen, betekent dit dat je nog niet zelf gezocht hebt?

Lijkt me dat je het beste even contact op kan nemen met ATI-support

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
Mathijs1 schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 14:16:
Je vraagt om handige zoektermen, betekent dit dat je nog niet zelf gezocht hebt?

Lijkt me dat je het beste even contact op kan nemen met ATI-support
Dat betekent dat ik gezocht heb, maar dat ik met mijn zoektermen niets vond ;) Dat staat bijvoorbeeld in de laatste zin: "daar kon ik op google ook al niets over vinden".

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
Schopje :(
Waarom is :( zo'n boos rood geval, in plaats van een verdrietig geel geval?

[ Voor 83% gewijzigd door marcieking op 09-08-2007 19:53 ]

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
Nog een schopje

Waarom reageert er nooit iemand op mijn topics :'(

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Kan je niks doen met een fan controller ?
Er zijn ook fan controllers waar je een extra sensor op kan aansluiten.
Dan doe je de sensor tussen de heatsink en stel je de controller zo in dat als de temp boven de zoveel graden komt de fans op 100 procent draaien en anders op 70 ofzo.

Ik weet niet of de aerocool gatewatch een extra sensor ondersteund maar de speeds zijn wel in te stellen en anders die coolermaster pwm fans.

Je kan ook kijken of je de fan van de stock koeler kan gebruiken of van een andere oude kaart.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
marcieking schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 14:25:
Nog een schopje

Waarom reageert er nooit iemand op mijn topics :'(
Probeer het eens met 1 fan. Draait ie dan wel? Zo ja: Kan de kaart hem ook regelen?
Als dat werkt probeer je de andere fan. Als dat ook werkt dan kan die poort gewoon niet genoeg stroom leveren om ze beide op te laten starten. Zo'n poort is natuurlijk maar voor 1 fan ontworpen dus ik denk dat het daar aan ligt.

Vaak heeft het merk zelf een progje dat de temps. en snelheden in de gaten houdt. Je zou dus even bij Sapphire kunnen kijken op de site of er zoiets is. Voor ASUS heet het Smartdoctor en bijna alle merken hebben wel zoiets. Dat werkt vrij goed hier.

Als dat eenmaal werkt zou je 1 fan op je videokaart kunnen aansluiten die zowel stroom als het signaal krijgt van je kaart. Dan zou je kunnen proberen (als het een 3-pins header is) om van die 2e fan de signaal draad erbij op te solderen en de stroom (+ en -) van de voeding te pakken. Het zou kunnen werken.

Wat ook nog kan is toch die 2 fans aan je kaart te hangen en vervolgens met een schakeling en met hulp van de voeding te zorgen dat ze toch beide kunnen opstarten. Daarvoor zou je echter even naar EL moeten.

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
Nee, ook één fan gaat niet draaien. Dat heb ik ook al geprobeerd.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
marcieking schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 15:56:
Nee, ook één fan gaat niet draaien. Dat heb ik ook al geprobeerd.
De Gafische kaart kan verreweg gewoon niet genoeg spanning geven. Op de normale koeler zit een klein rotfannetje die niet zo heel veel spanning nodig heeft. Ook zal de kaart nooit 100% van wat hij kan leveren. Standaard draait mijn ATI Radeon x1600 op 21% Fanspeed. Ik denk dat je daarom de fans beter op het moederbord aan kunt sluiten. Zo belast je de kaart ook veel minder.
Pagina: 1