Digitenne en de RS232 aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 937 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DreGTI
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-04-2025
Hallo,

Is er ook iemand die weet wat je zoal kan doen met de RS232 aanlsuiting achterop de KPN digitenne ontvanger ? Ik heb een verloop van RS232 naar USB besteld en wil een beetje gaan experimenteren. Maar is er al iemand die iets weet van deze aansluiting, bv software updaten etc ?

Tevens een paar opmerkingen over de kwaliteit, ik woon in het hoge noordern maar de kwaliteit is echt niet mooi op een LCD, zeg het nog niet meteen af maar het is niet super.

Wat kan ik doen om het beeld beter te krijgen ? heeft iemand nog een mooie antenne in de aanbieding want met de binnenshuis antenne moet ik wel heel voorzichtig zijn met plaatsen ivm storingen.

Groeten
André :)

• Ramsey
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-01 18:06
is het niet mogelijk om een schotel anntenne op een digitenne kastje aan te sluiten? aangezien je dan wel mooi beeld hebt. (verwacht ik)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

Ramsey schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 14:46:
is het niet mogelijk om een schotel anntenne op een digitenne kastje aan te sluiten? aangezien je dan wel mooi beeld hebt. (verwacht ik)
RS232 heeft niet zo heel erg veel overdrachtssnelheid

@topicstarter: er zijn programmaatjes (google!!!) die een signaal kunnen sturen via je RS232 poort, en kunnen ontvangen via je RS232 poort. misschien als je de technische specs opzoekt van je digitenneapparaat, daar de instellingen (parity, baudrate etc.) overneemt, en kijken wat je er mee kunt :)

op de site van kpn kan ik geen fatsoenlijke specs vinden, welke digitenne ontvanger heb je?

[ Voor 7% gewijzigd door M2M op 07-08-2007 15:52 ]

-_-

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Volgens mij wordt het beeld bij digitenne niet mooier, al hang je er een heel schotelpark aan. De bandbreedteis beperkt, en van de meeste zenders is de compressie ook niet mis.
Zelf heb ik het na een tijdje toch maar de deur uitgedaan (En ik had niet eens een LCD, maar gewoon een 55cm beeldbuis TV)

Ontopic:
Volgens mij kun je - als je bij digitenne aangeeft dat je ontvangst matig is - een speciale buitenantenne ontvangen. Voor zover ik weet sluit je deze gewoon op de antenne-aanluiting aan.
De RS232 is waarschijnlijk meer voor software-toepassingen. Updates, diagnostiek etc.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij digitenne is je beeldkwaliteit niet te beinvloeden je hebt beeld ja of nee dit door de digitale techniek. Zelf heb ik wel af en toe dat het beeld bevriest of het geluid even wegvalt.
RS 232 is een communicatie poort hiermee kan je de software aanpassen of instellingen wijzigen maar dan moet je wel weten wat je doet. Niet echt een consumenten toepassing.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 07:17

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Verloop van RS232 naar USB? Emuleert die kabel dan ook een COM poort in windows? Zo nee dan heb je der niks aan. Zo ja, heb je verstand van protocollen, programmeren etc? Niet bang dat je de boel opblaast?

[ Voor 29% gewijzigd door Dukey op 08-08-2007 08:57 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Dukey schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 08:56:
Verloop van RS232 naar USB? Emuleert die kabel dan ook een COM poort in windows? Zo nee dan heb je der niks aan. Zo ja, heb je verstand van protocollen, programmeren etc? Niet bang dat je de boel opblaast?
Het is geen stuk dynamiet.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-07 13:40

SeatRider

Hips don't lie

Grinnik. Wat wil je daarmee doen dan, of meer specifiek, waar wil je je schotel dan op richten? Digitenne (DVB-T) is absoluut niet vergelijkbaar met schotel-techniek (DVB-S) dus als je toch al een schotel ophangt, doe dan Digitenne de deur uit en neem gewoon een satellietontvanger erbij.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:05

KneoK

Not in a million lightyears

Nee, maar 12V op een lijntje die maar voor 5V gemaakt is kan behoorlijke gevolgen hebben...

Verwijderd

KneoK schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 21:05:
[...]

Nee, maar 12V op een lijntje die maar voor 5V gemaakt is kan behoorlijke gevolgen hebben...
Dat zit met de pinout van die dingen altijd wel goed.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-07 19:44
die rs232 aansluiting is voro software updates of om de kanalenlijst aan te passen. Doe ik ook wel eens bij mijn sat-ontvanger, je kan er zelfs gehackte software opzetten voor meer funcites. Weet niet hoe het bij die digitenne zooi zit

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:53

mace

Sapere Aude

Nee, dat werkt niet.
Schotel is een vergelijkbaar systeem, maar werkt op totaal andere frequenties, gaat dus niet werken.

Wat wel zou kunnen is een richtantenne buiten, deze lijkt dan w.s. wel een beetje op een schotel, maar het is verder absoluut niet compatible.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:13

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ikzelf vond digitenne ook niet mooi op 15 hoog in Haarlem... Wat dus midden in Randstad is.
Hoe sterk is het signaal dat je krijgt?
Ik denk dat het er gewoon aan ligt dat de bitrate te laag is. Is hetzelfde als je bijvoorbeeld 2x90 minuten films op DVD5 brand, in MPEG2.
Digitenne zit dacht ik rond 2-3Mbps (bij grotere zenders, en zelfs maar 1 Mbps bij dingen als discovery enzo) met bandbreedte. Ter vergelijking: een goede DVD zit op 7-9Mbps, excl Audio. DVB-C (kabel) zit rond de 4-5Mbps, en sommige op 8-10Mbps (afhankelijk van zender). DVB-S (Satteliet) zit over het algemeen nog wat hoger dan kabel.

Als Digitenne slim is, gaan ze over op H.264. Dan zou het met die bitrate nog niet eens zo slecht beeld hoeven te zijn. Nu gebruiken ze nog dat antieke MPEG2.
Dan krijg je alleen dat iedereen over moet stappen op een nieuwe ontvanger, die er nog niet is.

Home Assistant Configuratie V&A

Pagina: 1