Het Grote Low Resources Programma's Topic

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:09
Het "Grote" Low Resoruces Programma's Topic

Even hoog mikken als kleine, niet-veel-wetende "Tweaker" en proberen een groot topic te starten 8)7

Ik zat wat op het net rond te surfen en heb gelezen over de nieuwe Sony Vaio TZ met de blijkbaar sterk aanwezige bloatware en heb even als vakantiejob gewerkt in een computerwinkel.

Na het lezen van verschillende artikels over de Vaio en na installatie van verschillende pc's die kant en klaar moesten zijn voor de klant viel het mij op hoeveel "rommel" er altijd op die pc's staat, ook al komen ze gewoon rechtstreeks van de fabrikant (ik denk daarbij vooral aan HP). Voor veel consumenten een fantastisch zaakje, want ze hebben alles wat ze door de dag nodig hebben, jammer genoet VRETEN die programma's in mijn ogen veel te veel resources op en is het eerste wat ik doe als ik een laptop koop: de originele windows terug erop zonder bijbehorende tools.

Daarom dacht ik hier een topic te starten om alternatieve programma's te laten posten voor verschillende doeleinden. Vooral lichtgewicht programma's die niet veel resources eisen, maar toch heel wat functies bieden waarvoor ze in eerste instantie zijn gebouwd. Verschillende categorieën kunnen aan bod komen, ik weet niet of het per categorie gaat of gewoon posten waar je aan denkt. Als ze gratis zijn is het een heel groot voordeel, maar ook betalende software mag er op staan.

Doel van dit topic in mijn ogen: Een Pc'tje met bijbehorend lichte software waarmee je verschillende alledaagse taakjes zoals de volgende kan uitvoeren
  • een degelijk virusscannertje op de achtergrond
  • muziek afspelen,
  • een torrentje binnenhalen,
  • een divx of xvidfilmpje/dvd'tje kijken,
  • een dvd'tje/cd'tje branden,
  • een beetje je pc sneller of trager laten draaien om je batterij wat te sparen indien je een laptop gebruikt (denk maar aan RM clock),
  • wat chatten (msn, Google Talk, Yahoo, enz)
  • e-mail (via POP3)
  • enz...
Ik geef de eerste:

µTorrent

http://www.utorrent.com/

Een kleine maar solide BitTorrent-client, absoluut geen geheugen en CPU-vreter, alhoewel toch verschillende connecties afgehandeld worden en de meeste Torrent-programma's tijdens het down of uploaden veel kracht opeisen. Te draaien als stand-alone programma of als install.
Mooi vind ik ook de webinterface, alhoewel er volgens mij niets bij hoeft te komen en ze daar mogen stoppen, want anders gaan ze de verkeerde richting uit door er steeds meer en meer functies in te steken. DHT support, handige instellingen om je upload/downloadspeed per torrent en/of globaal in te stellen.

[ Voor 25% gewijzigd door HyperBart op 07-08-2007 11:47 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een beetje lullig voor je uitgebreide topicstart, maar ik ga het topic in deze vorm sluiten.. Dit met name wegens Invulling en behandeling Grote Topics aangepast, een "simpel" opsomtopic is hoe dan ook niet nuttig voor de meeste mensen, aangezien per onderwerp er vaak al wel discussies zijn geweest, zoals over weinig geheugen/CPU-vretende virusscanners of kleine mediaplayers, bittorrent clients, etc.

Een discussietopic over hoe een volwaardige PC met alles er op en er aan zo min mogelijk resources te laten claimen lijkt me best interessant. Maar niet in deze opzet en hoe dan ook eerder in Client Software Algemeen dan hier, omdat je geen OS zoekt en omdat je andere OS'en dan Windows niet zou willen uitsluiten :) Maar per onderwerp is zoals gezegd er vaak al behoorlijk wat besproken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Dit topic is gesloten.