Koelblok maakt slecht contact

Pagina: 1
Acties:

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Hallo Tweakers,

Enkele maanden geleden had ik mijn standaard intel koeler vervangen door een Arctic Freezer Pro 7, alles verliep prima, alleen de ventilator ging wat hard blazen als hij wat warm werd, namelijk 53 graden stressed. Dus paar dagen geleden nieuwe poging gedaan om de tempratuur omlaag te halen (moet kunnen, gezien sommige stressed 40 graden halen of zelfs lager). Helaas gingen er maar 2 graden af, hoewel ik stuk minder koelpasta erop had gedaan, iets groter als een rijstkorrel denk ik.

Gisteren heb ik mijn derde poging uit gevoerd, het hele moederbord eruit en goed kijken hoeveel koelpasta erop smeer en meteen de koeler er goed op. Na alles te hebben in elkaar gezet wordt ie al 54 graden idle. Hoewel ik zeker weet dat ik ongeveer koelpasta heb gedaan zo groot als een rijstkorrel.

Na al deze pogingen denk ik eigenlijk dat het niet aan de koelpasta ligt, maar aan de koeler, volgens mij zit die niet goed strak, je kan hem nog beetje heen en weer schudden en er past een papiertje tussen de koeler en CPU. Heb ik niet helemaal er tussen gedaan, anders zou de pasta weg gaan. Dus heb ik veel zitten googlen, maar nee geen resultaat. Ik heb hem gewoon gemonteerd als in de handleiding staat, pinnetjes er doorheen, vast klikken en draaien.

Nu wil ik het zelf oplossen dmv M4 boutjes ofzo. Liefst zou ik het systeem niet willen mollen, want tja, als het niet lukt... Dus andere oplossing is van de kleine dunne schijfjes (weet niet hoe die heten) aan de onder kant van het moederbord te plaatsen waardoord hij ook strakker komt te zitten, als dat lukt. Maar ik wil mijn processor niet fijn pletten. Helaas kan ik geen fotes maken, want we hebben een brak ke digitale camera.

Alle tempraturen zijn gemeten met Core Temp.
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 2,4 GHz
Moederbord: MSI P965 Neo-F
Geheugen: 2x 1GB PC5300
Videokaart: X1950XT

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:00

M2M

medicijnman

ok, je temps zijn nog niet zo'n hele grote ramp. wat wel een ramp is, is dat je papier tussen je blok en je proc kunt stoppen, dat is niet de bedoeling. goed vast moet ook goed vast. lomp aanstampen is ook niet de bedoeling, maar het is wel noodzakelijk dat je blok de processor raakt.

daarnaast, windows progjes zijn niet altijd 100% te vertrouwen. Probeer eens verschillende programma's, als ze allemaal hetzelfde aangeven zit het wel snor.

boutjes en moertjes en nippletjes gaan ook uitstekend. zorg dan wel dat je wat rubberen ringetjes gebruikt tussen je mobo en de boutjes / moertjes. over het algemeen werken die kliksystemen toch minder prettig dan een schroefje boutje of moertje.

en wat betreft je pasta, dat zit ook wel goed. een rijstkorrel is genoeg. beetje meer of minder is ook niet zo'n ramp. het gaat er maar om dat de lucht tussen je processor en je koelblok vervangen is door pasta, dus een compleet wit oppervlak is niet de bedoeling.

- Maarten

edit: mocht niet meer...

-_-

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Is je koeler vlak? Is je heatspreader vlak? Ik zou daar eerst even naar kijken. Desnoods moet je ze schuren of RMA sturen. Als je zeker weet dat dat goed zit kunnen we verder kijken. Het makkelijkste kun je dit controleren door een beetje water op de onderkant van je koeler te doen en hem dan tegen een glasplaat oid te houden. Als er dan luchtbellen ontstaan weet je dat ie niet vlak is.

• SOEPSTENGEL13
Ook met speed fan en in die bios haal ik hoge tempraturen. Ik ga niet stressen, want ik heb geen zin om de CPU te koken.

Ik zag bij de koeler al aan de zij kant een kuiltje in zitten, maar weet niet of die door loopt even kijken.

Ik heb het moederbord er maar weer uit gehaald, en ik heb vernomen dat de afstand tussen de CPU en het koelblok variabel is. Maar of dit nou komt door de montage of kromme oppervlakte van koeler, dat weet ik niet. Ohja, dat papier er tussen, dat lukt niet erg ver, alleen eerst paar mm.

Met dat water lukt het niet echt, ik heb geen glas plaat ofzo.

[ Voor 43% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 07-08-2007 13:16 ]

• M2M

M2M

medicijnman

SOEPSTENGEL13 schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 11:42:
Ook met speed fan en in die bios haal ik hoge tempraturen. Ik ga niet stressen, want ik heb geen zin om de CPU te koken.

Ik zag bij de koeler al aan de zij kant een kuiltje in zitten, maar weet niet of die door loopt even kijken.

Ik heb het moederbord er maar weer uit gehaald, en ik heb vernomen dat de afstand tussen de CPU en het koelblok variabel is. Maar of dit nou komt door de montage of kromme oppervlakte van koeler, dat weet ik niet. Ohja, dat papier er tussen, dat lukt niet erg ver, alleen eerst paar mm.

Met dat water lukt het niet echt, ik heb geen glas plaat ofzo.
dit is inderdaad behoorlijk klote voor je...

je moet echt weten of je blok wel vlak is, de processor geloof ik eigenlijk wel, nog niet meegemaakt dat een processor krom is. vraag je partner, vriend vriendin oid om naar buiten te lopen, doe een druppel water op de bodem van je blok en druk het blok tegen de ruit :)

en ja hij moet er echt goed op zitten, 100% contact maken, geen spleetje lucht en zo min mogelijk pasta.

- Maarten

edit: mocht niet meer.

-_-

Verwijderd

OEPS, account van broer, dit is SOEPSTENGEL13

Ik heb het op een andere manier gedaan, ik heb pasje gepakt en die loodrecht tegen de onderkant gehouden en telkens een stukje verschuiven of er licht onderuit kwam, en soms zag ik idd een klein beetje licht eronder uit komen. Ik heb het voor de zekerheid ook een geheugenstikje gepak, die zal toch wel recht zijn? Telkens blijkt dat er op een lijn gewoon een kuiltje zit, dit zag ik al toen de CPU er op stond, maar nu weet ik dus dat die 'deuk' dooe loopt to de andere kant.

Als oplossing kan ik RMA doen, maar er bestaat kans dat ik weer zo'n blok krijg. Nu hoor ik ook veel van polijsten en lappen, dus even googlen hoe dat werkt.

EDIT: Kan dus gewoon met schuurpapier, dremel lijkt me iets te gevaarlijk/duur. Vanavond even langs de praxis dan maar.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 15:31 ]

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 15:22:
OEPS, account van broer, dit is SOEPSTENGEL13

Ik heb het op een andere manier gedaan, ik heb pasje gepakt en die loodrecht tegen de onderkant gehouden en telkens een stukje verschuiven of er licht onderuit kwam, en soms zag ik idd een klein beetje licht eronder uit komen. Ik heb het voor de zekerheid ook een geheugenstikje gepak, die zal toch wel recht zijn? Telkens blijkt dat er op een lijn gewoon een kuiltje zit, dit zag ik al toen de CPU er op stond, maar nu weet ik dus dat die 'deuk' dooe loopt to de andere kant.

Als oplossing kan ik RMA doen, maar er bestaat kans dat ik weer zo'n blok krijg. Nu hoor ik ook veel van polijsten en lappen, dus even googlen hoe dat werkt.

EDIT: Kan dus gewoon met schuurpapier, dremel lijkt me iets te gevaarlijk/duur. Vanavond even langs de praxis dan maar.
ik zou het ding gewoon RMA-en. dan maar ff je koelblok kwijt, schuren en polijsten is veel werk, en je hebt gewoon recht op een fatsoenlijk product (toch?)

als je een dremel (of variant) hebt, eerst schuren, grof naar fijn (ff got-zoeken op schuurpapiertype), dan de dremel met de polijstborstel pakken en er voorzichtig in draaiende bewegingen overheen totdat het ding spiegelt. dat zou het moeten doen

- Maarten

edit:
o ja, mocht niet meer :)

-_-

• SOEPSTENGEL13
Ik heb het een beetje uitgezocht, een duidelijk topic hoor lappen gaat, ook zonder dremel: polijsten van koeler=core

RMA is ook een keuze, ik zit nog te twijfelen... Hoewel ik niet weet hoeveel dit gaat kosten. Moet je ook verzendkosten betalen voor terug? Er bestaat een kans dat ze het afwijzen of dat ik ook verzend kosten moet betalen naar Arctic, of niet?

[ Voor 32% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 07-08-2007 16:14 ]

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:46
Heatspreader is voor zover ik heb gezien aan de randen altijd ietsje schuin aflopend bij de C2D. Als ie in het midden maar goed contact maakt. Dit kan je zien aan de afdruk van de koelpasta in het midden.
Ik heb een keer gehad dat ik te weinig pasta op mn E6600 had, waardoor in het midden de pasta net niet geraakt werd door de koeler (kwestie van een fractie van een millimeter, fijne heatspreaders.....).

Verwijderd

Voor RMA verzendkosten moet je eventjes kijken op de site waar je het hebt gekocht, maar meestal betaal je toch wel de verzendkosten en ik denk eenmalig. Je koeler gaat trouwens helemaal niet naar Arctic toe, de site waar je het hebt gekocht kijkt in hoevere het ding kapot is en of je een nieuwe krijgt.

Verwijderd

Ik heb besloten om hem te polijsten omdat er gewoon een soort van deukje in zit, en voor de prijs voor verzendkosten kan ik een nieuwe kopen. Alleen weet ik niet hoe ik die pootjes demonteer, anders lukt het natuurlijk niet... Misschien dat iemand hier tips heeft?
Pagina: 1