Lichte veeg in foto's

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OlivierF
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-01 13:40
Ik heb op vakantie een hoop foto's gemaakt, en het is me thuis opgevallen dat er een lichte veeg loopt over veel (alle?) foto's, ik dacht eerst dat het aan de zon lag, maar het is ook bij fotos waar dat absoluut niet kan (zie bovenste foto).

Afbeeldingslocatie: http://www.olivierfaber.com/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=688&g2_serialNumber=2

Nog eentje

Afbeeldingslocatie: http://www.olivierfaber.com/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=775&g2_serialNumber=2

Kan iemand mij een tip geven waar dit aan ligt?
De camera is een Canon D60, met een Tamron 28-300...

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:21

YellowCube

Wait...what?

imo ligt dit aan je sensor, maar wat het dan precies is, kan ik je helaas niet verder mee helpen.
Onregelmatig bewegende sluiter was het eerste waar ik aan dacht, maar dan zou de streep bij potrait-orientatie horizontaal moeten lopen, aangezien de sluiterbeweging van links naar rechts (of in dit geval van beneden naar boven of andersom) verloopt.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 17:41

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

verandert de vlek (kleur, vorm, locatie, etc.) als je aan de instellingen van de lens/camera zit? Zo niet, dan kan het je sensor zijn.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• OlivierF
BlaTieBla schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 11:09:
verandert de vlek (kleur, vorm, locatie, etc.) als je aan de instellingen van de lens/camera zit? Zo niet, dan kan het je sensor zijn.
Welke instellingen had je in gedachten? Als je op deze link klikt kun je een stuk of 60 fotos zien die op die vakantie gemaakt zijn, de exif info staat er onder. Let wel op dat het fotos van de D60 zijn, er staan ook fotos tussen van andere camera's...
http://www.olivierfaber.c...p?g2_itemId=603&g2_page=4

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:13
een lichtlek in je body ?

https://fgheysels.github.io/

• OlivierF
Nu je het zo zegt, de lens heeft wel een kleine beschadiging vlakbij de body... Vanavond maar eens even testen of het daar aan ligt..

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 17:41

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

OlivierF schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 11:17:
[...]

Welke instellingen had je in gedachten? Als je op deze link klikt kun je een stuk of 60 fotos zien die op die vakantie gemaakt zijn, de exif info staat er onder. Let wel op dat het fotos van de D60 zijn, er staan ook fotos tussen van andere camera's...
http://www.olivierfaber.c...p?g2_itemId=603&g2_page=4
Blijkbaar zit de vlek niet op alle foto's (of ik moet kippig zijn). In dat geval verdenk ik de lens.
Als het vals licht (lichtlek) is dat via een kier ofzo naar binnekomt, dan zou ik het iig op de meeste zonnige foto's verwachten.

[ Voor 9% gewijzigd door BlaTieBla op 07-08-2007 11:29 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• OlivierF
Juist, bedankt voor jullie tips jongens! Hoogstwaarschijnlijk is het dus de lens. Ik ga het vanavond testen en dan laat ik het nog weten :)

• OlivierF
Ik ben er achter! Het is helaas de sensor of in ieder geval de body.
Ik bedacht me dat mijn ouders nog een oud canon slr cameratje hadden liggen. Dus even de lens van deze camera gepakt, en kreeg hiermee nog steeds de veeg op precies de zelfde plek...
Bedankt voor jullie hulp!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:00
YellowCube schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 11:08:
imo ligt dit aan je sensor, maar wat het dan precies is, kan ik je helaas niet verder mee helpen.
Onregelmatig bewegende sluiter was het eerste waar ik aan dacht, maar dan zou de streep bij potrait-orientatie horizontaal moeten lopen, aangezien de sluiterbeweging van links naar rechts (of in dit geval van beneden naar boven of andersom) verloopt.
Al een paar jaar van boven naar beneden ;P

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Unagi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-01 21:02

Unagi

Always aware...

Heb je weleens je sensor schoongemaaktmet een vloeibaar goedje? Ik heb ooit een foto gezien die er redelijk hetzelfde uitzag, daar was de coating van het glas voor de sensor beschadigd.

• OlivierF
Unagi schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 12:29:
Heb je weleens je sensor schoongemaaktmet een vloeibaar goedje? Ik heb ooit een foto gezien die er redelijk hetzelfde uitzag, daar was de coating van het glas voor de sensor beschadigd.
Nee, nooit iets gedaan aan de sensor... Ik heb ook maar 1 lens, dus ik verwissel hem nooit..

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:00
Ik denk toch echt je sluiter.

Stuur eens een voorbeeldje op aan Rofarepair (contact mag je zelf even opzoeken op hun website wegens de spammers).

Helaas is een nieuwe sluiter best prijzig (ben bang minimaal 100 euro) maar ook daarover kan Rofa je alles vertellen. Ook of er nog sluiters voor een D60 te leveren zijn ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• OlivierF
Ronald schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:04:
Ik denk toch echt je sluiter.

Stuur eens een voorbeeldje op aan Rofarepair (contact mag je zelf even opzoeken op hun website wegens de spammers).

Helaas is een nieuwe sluiter best prijzig (ben bang minimaal 100 euro) maar ook daarover kan Rofa je alles vertellen. Ook of er nog sluiters voor een D60 te leveren zijn ;)
Thanks, ik heb ze even een mailtje gestuurd met 2 foto's. Nu maar afwachten wat ze zeggen...

• OlivierF
Reactie van ROFA, dat word dus maar eens opsturen :)
Goeden middag,

Waarschijnlijk een defecte sluiter,
maar het is zeker een vreemd verschijnsel.
We moeten de camera hier eerst bekijken voordat we een zekere conclusie kunnen trekken.

De kosten kunnen tussen de 60 en 120 Euro liggen.
( incl BTW en incl. terugsturen )
Gaat u niet akkoord met een gemaakte prijs-opgave, dan berekenen wij geen onderzoekkosten.
( kosteloos te afhalen of het eventuele ongerepareerd terugsturen: 10 Euro )

met vriendelijke groet,

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
hey kaapstad.

Ben ik laats nog geweest.

Maar inderdaad dit wordt ff opsturen, helaas ben je hem toch een tijdje kwijt.
Pagina: 1