Toon posts:

[Vista/XP] Partitieproblemen...

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, hier het zoveelste topic over een dualboot tussen Vista en XP.

Ik heb nu dus Vista op mijn harde schijf staan, op een grote partitie van 250Gb. Ik heb deze partitie verkleind tot 200Gb en een andere partitie aangemaakt van 50Gb om dan Windows XP te kunnen installeren.

Als ik vervolgens boot van de Windows XP-cd (geen SP), en de installatie afwerk en ik gevraagd wordt waar XP terecht moet komen, geeft hij enkel als vermelding voor de harde schijf: "Onbekende Schijf, grootte 131000Mb, -zoveel- Mb gebruikt"

Geen partities worden dus vermeld in de set-up...

Zo kan ik dus XP niet installeren, of hij zal Vista overschrijven... Heb ik mss een cd nodig van XP met SP1 of SP2?

Alvast bedankt _/-\o_

Verwijderd

Jep. Windows XP non-sp1 heeft een beperking tot 128GB schijven, en zal die dus niet groter kunnen herkennen, tenzij je een Slipstreamed versie van SP2 ergens vandaan weet te halen :)

Staat ook in de Faq.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 09:30:
Jep. Windows XP non-sp1 heeft een beperking tot 128GB schijven, en zal die dus niet groter kunnen herkennen, tenzij je een Slipstreamed versie van SP2 ergens vandaan weet te halen :)

Staat ook in de Faq.
Amai, zo'n snelle reply!
Bedankt, maar wat is slipstreamed?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 09:31:
[...]

Amai, zo'n snelle reply!
Bedankt, maar wat is slipstreamed?
Updates ( of zelfs complete service packs ) slipstreamen betekend dat, wanneer je een installatie cd/dvd hebt, de updates er al in zijn verwerkt.. Dat je dus geen losse updates meer hoeft te installeren..

Het is dus aan te raden om OF een SP2 cd op te zoeken OF door te gaan met je installatie en een LBA register updated uit te voeren en de partities later in te delen.

Ik had ook last van een Maxtor schijf die met XP SP1 maar 137GB zag, na het uitvoeren van een bestandje van 25kb!! Was de volledige 200GB weer beschikbaar.. :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Topicstarter
_Apache_ schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 09:33:
[...]

Updates ( of zelfs complete service packs ) slipstreamen betekend dat, wanneer je een installatie cd/dvd hebt, de updates er al in zijn verwerkt.. Dat je dus geen losse updates meer hoeft te installeren..

Het is dus aan te raden om OF een SP2 cd op te zoeken OF door te gaan met je installatie en een LBA register updated uit te voeren en de partities later in te delen.

Ik had ook last van een Maxtor schijf die met XP SP1 maar 137GB zag, na het uitvoeren van een bestandje van 25kb!! Was de volledige 200GB weer beschikbaar.. :)
Ik zal dus toch een SP2 nodig hebben, anders zou ik mijn partities niet zien en zou ik XP over Vista installeren |:(

Bedankt allemaal!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 09:36:
[...]

Ik zal dus toch een SP2 nodig hebben, anders zou ik mijn partities niet zien en zou ik XP over Vista installeren |:(

Bedankt allemaal!
Wat ik heb gedaan..

Installatie gewoon met XP SP1 uitvoeren.

Na installatie LBA 'hack' uitgevoerd, simpelweg een bestandje downloaden van de harde schijf fabrikant website en uitvoeren.

Herstart, en met Partition Magic ( of een vergelijkbaar programma ) de partities naar eigen wens ingedeeld.

SP gedownload van MS.com en deze geinstalleerd.

En daarna voor een SP2 cd gezorgd ;)

Er van uitgaande dat het om 1 harde schijf gaat, wanneer er meerdere inzitten nu en hij herkent er maar 1 hebben we een ander probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 07-08-2007 09:43 ]

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:27
Waarom niet gewoon een nieuwe installatie CD maken met SP2? Dat is toch veel makkelijker (en netter)?

Gewoon de inhoud van je installatie-CD op de harddisk zetten, nLite downloaden, SP2 downloaden, slipstreamen met nLite, CDtje branden.

omniscale.nl

Verwijderd

@Apache, je snapt natuurlijk wel dat als hij toch XP installeert op die 137GB partitie hij mogelijk ook z'n Vista partitie kwijt is ? :)

Tenzij er 2 fysieke schijven (en niet partities) in z'n systeem zitten. Als je een legale Key hebt kan je zonder problemen gewoon een SP2 CD downloaden van het internet, die vervolgens branden en installeren :)

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

posttoast schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 09:44:
Waarom niet gewoon een nieuwe installatie CD maken met SP2? Dat is toch veel makkelijker (en netter)?

Gewoon de inhoud van je installatie-CD op de harddisk zetten, nLite downloaden, SP2 downloaden, slipstreamen met nLite, CDtje branden.
Hoe wil je dit doen als je geen partitie hebt om op te plaatsen, er vanuit gaande dat je even op een andere pc zit te t.netten..
Voor mij was mijn oplossing het beste omdat ik geen machine had om de nLiten.

Verwijderd

Topicstarter
posttoast schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 09:44:

Gewoon SP2 downloaden (ik heb een link gevonden op tweakers.net) en dan nlite opstarten? Ik ga het nu proberen

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het hele verhaal gaat niet op. In principe kun je XP niet ná Vista installeren. Dat zal toch echt andersom moeten gebeuren.

ARME AOW’er

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 09:49:
@Apache, je snapt natuurlijk wel dat als hij toch XP installeert op die 137GB partitie hij mogelijk ook z'n Vista partitie kwijt is ? :)
offtopic:
Het is vroeg, sorry :X

Verwijderd

Guardian Angel schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 09:50:
Het hele verhaal gaat niet op. In principe kun je XP niet ná Vista installeren. Dat zal toch echt andersom moeten gebeuren.
Gaat wel, je moet alleen het master boot record weer repareren met de vista installatie cd. Andersom gaat inderdaad wel (bijna) altijd meteen goed. Het is trouwens zowiezo handiger om een boot manager te installeren zodat je als je xp boot, de vista partitie kunt verbergen. Xp verwijderd namenlijk de herstelpunten van vista omdat hij ze voor corrupt aanziet.
Zet xp overigens vooraan op de schijf (in ieder geval het startpunt binnen de eerste 8 GB) anders start hij niet. Het kan zijn dat dit inmiddels opgelost is, maar tot en met sp1 was dit noodzakelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 09:57 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Daar heb je dus geen last van als je Vista na XP installeert, ook niet van reparaties en nog wat aanpassingen. Om die reden postte ik daarom ook "in principe".

Als er verse installaties kunnen worden uitgevoerd is er geen enkele reden om eerst Vista te installeren en dan XP.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 09:49:

Tenzij er 2 fysieke schijven (en niet partities) in z'n systeem zitten. Als je een legale Key hebt kan je zonder problemen gewoon een SP2 CD downloaden van het internet, die vervolgens branden en installeren :)
(idd er zijn 2 partities, één schijf)

Kun je de cd downloaden als je een key hebt?
Heb je daar een link van?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 10:05 ]

• posttoast
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:00:
[...]

Is dat zo? Kun je de cd downloaden als je een key hebt?

Heb je daar een link van?
Dat mag dus niet :)

Als je gewoon zelf een XP installatie-CD hebt kun je binnen een paar minuten een SP2 versie maken met nLite.

omniscale.nl

Verwijderd

Topicstarter
posttoast schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:05:
[...]

Dat mag dus niet :)

Als je gewoon zelf een XP installatie-CD hebt kun je binnen een paar minuten een SP2 versie maken met nLite.
Ik heb net SP2 gedownload. Kun je eens beschrijven wat ik nu precies moet doen om de cd te slipstreamen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:06:
[...]
Ik heb net SP2 gedownload. Kun je eens beschrijven wat ik nu precies moet doen om de cd te slipstreamen?
Google is your friend

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

www.google.com (of .nl natuurlijk) en zoeken naar 'slipstream sp2'. Staat in de eerste links netjes uitgelegd.

☻/
/▌
/ \

• posttoast
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:06:
[...]

Maak een map aan op je harddisk en kopieer daar de inhoud van je XP CD heen. Ga naar http://www.nliteos.com/ en installeer nLite. Dit programma spreekt redelijk voor zich.

omniscale.nl

Verwijderd

Topicstarter
Op de site van nLite staat er "Have Vista? Try vLite". Is vLite hetzelfde?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:01
vLite is nLite voor Vista, dus in zoverre is het hetzelfde ja.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:42:
vLite is nLite voor Vista, dus in zoverre is het hetzelfde ja.
Ah, verschil gevonden. vLite is om de dvd van Vista te slipstreamen...

Verwijderd

Topicstarter
*kickje*

Als ik nu met nLite de cd van XP home (non-SP) slipstream, zal ik dan, als ik boot van de nieuwe cd, al mijn partities kunnen zien?

Trouwens, kun je met nLite zelf bootable cd's maken, of hoe moet dat?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:23
Ja SP2 kan grotere disks aan dan 160 gig. je zou dan al je partities moeten zien.

Gebruik nLite om SP2 Installatie CD te maken.

Voorddeel van deze nieuwe SP2 CD is dat gelijk aantal standaard drivers bekend zijn voor bepaalde SATA harddisks :+ Heb je dus SATA disk heb je vrijwel geen driver disk meer nodig. Je kan deze anders met Nlite ook in cd Slipstreamen

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1