Spontane reboots, geen BSOD.

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:35
Ik heb al een tijd last van spontane reboots, op willekeurige momenten, bij het draaien van willekeurige programma's.

Auto reboot uitzetten heeft geen zin, de pc reboot dan toch, net of ik de reset knop indruk.

Als ik na een reboot in de event manager kijk staat er het volgende:

The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x0000009c (0x00000000, 0xf771b050, 0xb2000000, 0x1040080f). A dump was saved in: C:\WINDOWS\Minidump\Mini080607-01.dmp.

Als ik deze foutmelding door google haal levert dat geen resultaten op.

De minidump heb ik op mijn server staan: http://82.95.59.96/minidump.zip mocht iemand daar wat informatie uit kunnen halen.

Specs:
Asus P5P800 se mobo, met laatste bios.
Pentium D 940, temperatuur is 30 graden idle, en 40 graden belast.
2x Nanya 1GB RAM modules in dual channel.
XFX 7600GT AGP videokaart, met 162.18 forceware drivers.
1 Samsung 500 GB SATA harddrive en 1 dvd rom en 1 dvd brander op de secondary IDE.
X-Fi Xtremegamer geluidskaart.
Realtek 100 Mbit netwerkkaartje (de 2 laatsten heben geen gedeelde IRQ)

Coolermaster realpower 450 watt voeding.

Pc draait op standaard snelheid, overklokken is niet mijn ding.

Ik heb alles al gechecked, drivers, gedeelde IRQ's enzovoorts.
Ook Memtest gedraaid met beide modules, en met ieder afzonderlijk, geen errors na 5 uur draaien.

Kortom: Ik weet het effe niet meer, hopelijk heeft een van jullie een tip waar het aan kan liggen.

• petturik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 13:23

petturik

aka Captain Stubing

Wat ik niet in je lijstje zie staan is je voeding (merk en type). Mijn ervaring is dat goedkopere voedingen nog wel eens onverwachte storingen willen opleveren. Misschien proberen met een andere voeding?

[ Voor 13% gewijzigd door petturik op 07-08-2007 08:40 ]

nihongo ga sukoshi hanasemas

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
0x0000009c (0x00000000 is een onherstelbare hardware fout.
Strip dus je PC tot het minimum en kijk of hij dan wel blijft draaien. (Ps. als hij bij minimum wel blijft draaien kan het ook aan je voeding leggen). En plug dan 1 voor 1 je kaarten, cd drives etc. weer in.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Richub
Oeps...

Voeding is een Coolermaster realpower 450 watt. Die had ook in de TS moeten staan, sorry.

Nu toegevoegd.

@djexplo:
Dat kan een langdurige kwestie worden... Soms reboot de pc in geen dagen, soms 3x in een uur...

[ Voor 39% gewijzigd door Richub op 07-08-2007 09:08 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

Richub schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 09:05:
Oeps...

Voeding is een Coolermaster realpower 450 watt. Die had ook in de TS moeten staan, sorry.

Nu toegevoegd.

@djexplo:
Dat kan een langdurige kwestie worden... Soms reboot de pc in geen dagen, soms 3x in een uur...
misschien dat je dan eens kunt kijken naar de voltages. als die nog binnen de perken liggen (+-10%) dan kun je verder kijken naar brak geheugen (memtest86, google), als memtest geen problemen geeft, een nachtje orthos draaien, kijk eens of je BSOD's hebt. evt. alles in de bios (voltages, kloksnelheden) handmatig instellen ipv op auto te laten staan, wil soms nog wel eens helpen.

en ja, je pc kaalstrippen, en orthostesten, waarschijnlijk krijg je dan het snelste een bsod.

-_-

• Richub
Ik heb na wat rondgelezen te hebben gisteravond de RAM timings zelf ingesteld in de BIOS, en niet meer via SPD.
Ik heb sindsdien nog geen reboot gehad, en ik hoop dat dit het probleem oplost.

Ik kan alleen weinig feitelijke informatie vinden waarom manual settings beter (zouden) zijn dan de SPD settings.

Weet iemand daar meer over? En wat zijn jullie eigen ervaringen hiermee?

Let wel: Ik ben geen overklokker, mijn RAM settings zijn dezelfde als die in de SPD staan, alleen zijn ze nu handmatig ingesteld.

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:42

Plato112

Da is toch nie normaal!

Ik heb nog nooit gehoord dat dit beter is of ook maar enig verschil maakt, maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben. Ik gebruik het om de timings wat strakker te zetten, maar dit gebruik doe jij duidelijk niet.

Misschien dat het kan helpen omdat SPD niet altijd even betrouwbaar is.

Heb je al wel memtest gedraaid? Dit is wel een must.

Speed limits are like herpes.

• Richub
Richub schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 08:33:

Ook Memtest gedraaid met beide modules, en met ieder afzonderlijk, geen errors na 5 uur draaien.
Ja dus, met beide modules, en ieder apart.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 16:19
Plato112 schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 22:56:
Ik heb nog nooit gehoord dat dit beter is of ook maar enig verschil maakt, maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben. Ik gebruik het om de timings wat strakker te zetten, maar dit gebruik doe jij duidelijk niet.

Misschien dat het kan helpen omdat SPD niet altijd even betrouwbaar is.
Ik heb met een overclock gehad dat het geheugen de bij de divider horende frequentie bijv 100MHz spd gebruikte terwijl deze in werkelijkheid door combinatie multipliers 133MHz was en ik met de hand de 133MHz spd waarden heb moeten invoeren.

Hier niet het geval maar ter illustratie...

[ Voor 3% gewijzigd door EnderQ op 09-08-2007 03:30 ]

• Richub
Nou, net weer een reboot, zelfde melding weer in de event viewer, blijkbaar helpten die manual settings toch niet.

Vage shit, alle onderdelen testen goed, ook in andere systemen, orthos draaide gewoon goed, geen foutmeldingen of BSOD's, net zoals memtest, en toch deze bloedig irritante reboots. Net zat ik gewoon op GoT te lezen, en *pof* weer reboot. :(

Ik snap er echt geen flying fuck meer van... :S

• Richub
Iemand nog meer ideeen?

PC blijft rebooten, alle onderdelen testen gewoon goed in andere systemen....
Ook memtest, orthos, en andere stresstesten leveren geen reboots op, maar gewoon gamen, muziek luisteren, video kijken, of internetten wel, @ random...

Ik loop nou al 3 dagen met onderdelen te slepen om te testen, alles test goed, maar bij mij blijft de pc rebooten.

Ik wordt er echt simpel van. :(

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 08:09
Ander moederbord geprobeerd? Als je onderdelen het wel goed doen in een andere pc denk ik dat het je moederbord is.

• Richub
Moederbord is ook in een andere behuizing gebrobeerd, met andere onderdelen erop, deed niks vreends toen.

Lijkt wel of het aan mijn behuizing ligt, zou dat kunnen?
Het is een standaard merkloze behuizing die ze 5 jaar terug bij computerland verkochten.

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-05 14:54
misschien los contact/sluiting in je reset/powerswitch/etc kabels? Die kabels die dus naar je frontpanel gaan.

Lijkt me sterk hoor, maar zou wel spontane reboots verklaren. Ik probeer ook maar wat zinnigs te zeggen.

• Richub
Hm.. Dat is het enige wat ik nog niet gechecked heb, dalijk eens naar kijken. Goeie tip, bedankt.

• Richub
Nou, aan die bedrading ligt het dus ook niet...

Maar ik had vandaag een gesprek over dat rebooten met een kennis die een tijd in een pc winkel heeft gewerkt.
Hij zegt dat die intel 865 chipset moeite heeft met dual core processors.
In de tijd dat hij in de winkel werkte kwamen er geregeld klanten die hetzelfde mobo & een Pentium D kochten en ze hadden dezelfde klachten als ik heb.

Om dit uit te testen heb ik vanochtend mijn oude Pentium 4 3 ghz teruggezet in mijn pc, en tot nog toe geen reboot.

Mijn vraag is of er anderen hier zijn met dezelfde ervaringen met de 865 chipset en dual core processors?

Edit:
Het lijkt inderdaad een dual core probleem te zijn, nu na 1.5 dag met de P4 nog steeds geen reboot. Ook grabit blijft nu draaien, dat proggie leverde eigenlijk altijd wel een reboot op.
Jammer van die Pentium D 940...

Maar die P4 in combinatie met 2GB dual channel geheugen is snel genoeg voor de dingen die ik op mijn pc doe. Ik laat het voorlopig maar zo.
Nu sparen voor een C2D en bijbehorende mobo, RAM en PCI-X graka. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Richub op 12-08-2007 12:45 ]

• Richub
Nou, weer 1.5 dag verder, en nog steeds geen reboot gehad sinds die P4 in mijn systeem zit.
Gevalletje probleem opgelost dus. :)

Blijkbaar gaat een Pentium D 940 toch niet goed samen met mijn P5P800 SE moederbord.
Toch raar dat ik hierover niets vind in GoT search, google, of waar dan ook. En gezien het gebrek aan reacties hier hebben jullie hier ook geen ervaring/verdere informatrie over.

Of toch wel?

• Richub
Toch weer een *kickje*...

Kan het zijn dat de enhanced C1 setting van die Pentium D 940 die reboots kan veroorzaken?

Misschien de verlaagde vcore, als dan ineens de cpu volle kracht moet gaan en dan te weinig stroom krijgt?

Is maar een gedachte, bij gebrek aan verdere info en zoekresultaten op google en GoT search...

Verwijderd

Kan je dat in je bios niet uitzetten, zodat je het kan testen? En als er echt niets over te vinden is, misschien dan toch naar je moederbordfabrikant is mailen? Het zal dan toch niet de eerste keer zijn dat ze dit tegen komen, misschien hebben ze wel een of andere oplossing?

• Richub
Dat is precies wat ik op het moment doe, Testen zonder C1E. Tot nog toe geen reboot.

En goeie tip over dat mailen, thanks. :)

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

M2M schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 09:43:
[...]

misschien dat je dan eens kunt kijken naar de voltages. als die nog binnen de perken liggen (+-10%) dan kun je verder kijken naar brak geheugen (memtest86, google), als memtest geen problemen geeft, een nachtje orthos draaien, kijk eens of je BSOD's hebt. evt. alles in de bios (voltages, kloksnelheden) handmatig instellen ipv op auto te laten staan, wil soms nog wel eens helpen.

en ja, je pc kaalstrippen, en orthostesten, waarschijnlijk krijg je dan het snelste een bsod.
je bedoelt het vast goed, 5% afwijken naar boven of beneden wil je zeggen

• Kveli
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-03-2025
Ik heb dus precies hetzelfde gehad op een wat oudere Asus plaat, blijkt er een prod. fout in het board te zitten. Kwam Asus mee op de proppen toen de return garantie was verlopen.

Goed voor jou dat je het probleem hebt kunnen achterhalen.

A dyslexic, agnostic insomniac : one who lies awake at night wondering if there really is a dog...

Verwijderd

Kveli schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 23:35:
Ik heb dus precies hetzelfde gehad op een wat oudere Asus plaat, blijkt er een prod. fout in het board te zitten. Kwam Asus mee op de proppen toen de return garantie was verlopen.

Goed voor jou dat je het probleem hebt kunnen achterhalen.
Je weet toch dat als ze inderdaad toegeven dat het een productiefout is, ze het sowieso moeten repareren? Die garantieperiode is gewoon: als er dan iets kapot gaan, vervangen ze sowieso, ook al is het geen echte productiefout. (natuurlijk niet als het echt je eigen schuld is). Maar een product dat fout gemaakt is moet sowieso vervangen/gerepareert worden, ook al is de garantietermijn verlopen. (IANAL, maar zo zit het voor zover ik weet toch)
Ontopic: Weet zeker nog te zeggen of je het uideindelijk gefixt krijgt. En als het die C1E is, heb je misschien nog kans dat er toch een biosupdate gaat uitkomen waar het gefixed is? Vorige moederbord dat ik kocht was ook pas vier dagen nadat ik het kocht dat een biosupdate vrij kwam waardoor het een beetje fatsoenlijk werkte (daarvoor was er bijna geen geheugensupport). Soms zijn fabrikanten daar echt belachelijk laat mee (moederbord was toch al drie maanden op de markt.)

• Richub
Nou, het blijkt die C1E setting geweest te zijn, nu met C1E uit kan ik downloaden met Grabit, en WoW spelen tegelijk, iets wat voorheen eigenlijk altijd tot een reboot leidde.

Dus: Een Pentium D cpu met C1E setting ingeschakeld wordt (bij mij) instabiel op een mobo met Intel 865 chipset. Deze setting in de BIOS disablen lost dit op.

• Richub
Te vroeg gejuicht... Net weer 2 reboots achter elkaar, weer die bugcheck...

Ik hou het nu maar bij die Pentium 4, helaas.

• Richub
Effe megakick..

Pc reboot nog steeds onregelmatig... :(

Er zit wel een soort patroontje in: Na een tijdje idlen een zware app opstarten geeft met enige regelmaat die reboot.

Flink stresstesten, of 4 dingen tegelijk doen gaat altijd goed. daar reboot de pc eigenlijk nooit op. Ook niet na uren benchmarktesten of WoW en Unreal 2004 tegelijk draaien.

Memtest heeft vanaf de cd 9 uur nonstop gedraaid, 0 errors.

Ook de pci kaarten (X-fi & netwerkkaart) eruit en onboard spul aanzetten heeft geen invloed, heb ik ook uitgebreid getest.

En die P4 of mijn Pentium D 940 maakt ook niet uit, heb 3 weken met iedere cpu gedraaid, precies hetzelfde qua reboots.

Echt mega irritant dit, via google vind ik wel wat meer forumposts hierover, maar geen enkele oplossing.

Misschien is er nu iemand met een tip, of meer info hierover...?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

pc geaard?
Pc getest zonder de kast er omheen?

[ Voor 64% gewijzigd door Raven op 04-10-2007 18:18 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Richub
Jup, alles is geaard, en ook de pc los uit de kast getest, ook toen 1x een reboot, weer die bugcheck.

En ik vraag me af wat de kast hier voor invloed op hebben kan...?

[ Voor 25% gewijzigd door Richub op 04-10-2007 18:40 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dan was het mischien kortsluiting geweest...

Heb je mischien Intel's variant(weet ff niet hoe het heet) van Cool'n'Quiet aanstaan? Dat de cpu automatisch terugklokt als ie niks zit uit te vreten?

[ Voor 19% gewijzigd door Raven op 05-10-2007 18:47 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Richub
In mijn eerdere posts lees je dat ik dat ook al uit had gezet. Helaas zonder effect.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Euh, had niet alles gelezen op dat kleine schermpje van m'n foon, te veel scrollwerk :/

Oscar Wilde

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

Zet even op een rij wat je allemaal precies gedaan hebt en op welke manier, daarmee krijg je overzicht en dat is een stuk handiger :).
PC blijft rebooten, alle onderdelen testen gewoon goed in andere systemen....
Hoe lang ging dat goed?
Moederbord is ook in een andere behuizing gebrobeerd, met andere onderdelen erop, deed niks vreends toen.
Hoe lang ging dat goed?

De vragen 'hoe lang ging het goed?' lijken hier wel van belang te zijn daar je soms langere tijd zonder problemen kon draaien. Swap en test dus álles (inclusief HDD ledjes, P-ATA/S-ATA kabels, etc.) en swap geen hardware die je ook kunt missen, die hardware moet gewoon uit het systeem gehaald worden. Uiteindelijk zul je dan toch een oorzaak moeten vinden. Dat kan een los onderdeel zijn, maar ook een bepaalde combinatie die niet goed draait. Een driver (of een combinatie van) kan ook voor problemen zorgen, test dit goed door :).

Wil je Microsoft Windows (en daarmee de drivers) uit willen sluiten dan kun je eens overwegen om Linux te draaien. Knoppix en Ubuntu draaien direct van CD. De laatste is zelfs betrekkelijk makkelijk te installeren daar er een schat van informatie over Ubuntu te vinden is op het internet.

Over het i865 i.c.m. een Intel Pentium D, dit heb ik zelf in het verleden kunnen draaien. Ook zijn er genoeg andere mensen met een ASUS P5P800SE die met een Intel Pentium D prima konden draaien. Enige issue die je tegen kunt komen is een reboots bij het gebruik van een oude Intel Pentium D 9xx 'Presler' (B stepping) en een oud BIOS. In die processoren zit namelijk een bug m.b.t. C1E halt-state. Echter gezien je het nieuwste BIOS hebt en de C1E halt-state niet aan hebt staan hoef je hier niet naar te kijken.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 10:15
Ik had op een totaal ander systeem (athlon 1,1GHz) ook last van onverklaarbare reboots, die zijn opgelost sinds ik messenger 7 heb weggedaan. Dankzij windows messenger (msmsgs.exe ding dat bij xp zit) draai ik weer stabiel.

Ik kwam er achter doordat ik geen reboots kreeg zonder netwerkkabel. Toen had ik echter al mn hardware al een keer gewisseld...

Misschien slaat het nergens op, maar je kunt het in elk geval eenvoudig testen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rrob op 05-10-2007 22:40 ]

• Richub
@ Rrob: Ik gebruik Live msn 8.1, kan die dezelfde bug hebben?

@ Thandor:

Ik heb zowel mobo, voeding als cpu 3 dagen uitgewisseld met een geleend systeem, in alle combinaties. Ik verdenk echt een stukkie software van die bugchecks, aangezien het leen mobo & cpu ook een keer rebootte in die 3 dagen.

Mocht msn 8.1 dezelfde core hebben als msn 7+, dan kan het zijn dat ik de boosdoener gevonden heb.
Ik was zover ik me kan herrinneren idd altijd aan het msn'nen als mijn pc rebootte...

Ik host een spelserver, en ik overleg erg regelmatig met mijn gamemasters over bugs en cheaters/hackers. En WoW opstarten tijdens een msn gesprek leidt regelmatig tot zo'n reboot. (Idlen is dus msn chat, zware app opstarten na idlen/msn'nen is dus vaak WoW, soms Unreal 2004)

Ik ga iig eens msn live weggooien, en kijk dan eens een paar dagen hoe het gaat.

[ Voor 27% gewijzigd door Richub op 06-10-2007 05:12 ]

• Rrob
@ Rrob: Ik gebruik Live msn 8.1, kan die dezelfde bug hebben?
Ik heb geen idee, ik weet niet eens of het wel een echte bug is aangezien ik, tot ik deze thread las, volgens mij de enige was met het probleem.

Als blijkt dat het bij jou ook de oplossing is kunnen we misschien op zoek naar de oorzaak, aangezien we totaal verschillende systemen hebben.

Verwijderd

Modbreak:Laat die flamereplies maar even achterwege.

[ Voor 72% gewijzigd door Thandor op 06-10-2007 14:31 ]

• Richub
En @ Rrob:
Ik test nou eerst een aantal dagen zonder live msn, daarna weet ik pas of die reboots echt weg zijn.

[ Voor 71% gewijzigd door een moderator op 06-10-2007 14:32 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

Mocht je inderdaad software gaan verdenken en blijkt MSN niet de probleemveroorzaker te zijn dan zou je het systeem eens opnieuw kunnen installeren (incl. drivers). Dan moet je gaan testen en langzaam maar zeker de gebruikelijke programma's weer installeren. Dit neemt wel veel tijd in beslag maar uiteindelijk zul je de boosdoener vanzelf tegen moeten komen :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Richub
Laatste berichtje over dit probleem:

Het was idd Live Messenger die de pc steeds liet rebooten...

Ik bewaar de .exe's van alle programma's die ik nodig heb na een reinstall op een cd, en de setup.exe van messenger 8.1 die ik op die cd had staan was dus niet goed. :(
Het bestandsformaat week af van de .exe die ik gister van microsoft.com downloadde om te vergelijken.
Waarschijnlijk had ik een setup van een beta versie bewaard, en die voor de goede versie aangezien... :X

Hoe dan ook, het probleem is nu eindelijk opgelost. Bedankt voor alle reacties.

• Rrob
Fijn dat ik heb kunnen helpen :D
Mooi dat het opgelost is, onverklaarbare BSOD's zijn echt een hel weet ik uit ervaring. Moet je nagaan hoeveel tijd en energie je de afgelopen 2 maanden 'verspilt' hebt, of misschien kan je dat maar beter vergeten ;)
En hoe simpel was de oplossing uiteindelijk, even msn updaten...
Maar als jij nu stabiel draait met 8.1 (wat is het exacte versienumme, 8.1.0178.00 ?) biedt dat voor mij ook weer perspectief want windows messenger is toch wat suf.
Ook fijn dat ik niet meer de enige ben met het probleem, ik dacht al dat het aan mij of m'n systeem lag..

Ik weet niet hoe het bij jou zit maar zelf upgrade ik messenger pas als ie daar zelf om vraagt, dus in mijn geval heeft MS me gewoon met een brakke versie opgezadeld... maar laten we niet gaan flamen

[ Voor 8% gewijzigd door Rrob op 08-10-2007 11:52 ]

• Richub
Jup, het is idd versie 8.1.0178.00 die ik nu gebruik.
Expres gister op microsoft.com opgezocht & gedownload.

De executable is precies 18 MB, mijn oude bugged versie was 16.8 MB.
Dit is wel de engelse versie, btw.

De NL versie is 17 mb, net even gedownload..
Kun je meteen checken of je de goede .exe te pakken hebt.

Hopelijk blijft jouw systeen nou ook stabiel.

• Rrob
helaas, ik had 8.1.0178.00 al, daarmee had ik dus problemen. NL versie, exact 17MB inderdaad.
Pagina: 1