Toon posts:

Casema en remote desktop

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds een paar weken hebben een aantal familieleden een nieuwe PC met Vista. Ik heb de PC's zo netjes mogelijk geconfigureerd maar het zou makkelijk zijn om van afstand de PC over te kunnen nemen. Scheelt veel tijd. De situatie is als volgt: ik draai Vista en heb een Casema abonnement. ook de familie heeft een casema abonnement. Ik heb geprobeerd om met extern bureaublad de pc over te nemen maar dat lukt dus niet. Dit zijn de stappen die ik gevolgd heb:
1. ip adres laten opvragen via www.whatismyip.com (ip = van over te nemen PC)
2. userid aangemaakt op de over te nemen PC
3. Extern bureaublad via mijn PC opgestart en IP adres, user id en wachtwoord ingevuld.
4. Resultaat: geen verbinding.

De Casema helpdesk geeft aan dat het niet gaat werken op deze manier omdat het geen statisch ip adres is. Nu zit ik niet zo in de IP adressen maar op het moment dat ik het IP adres weet en probeer in te loggen met het extern bureablad dan zou dat toch moeten werken... Waarschijnlijk maak ik ergens een ernstige denkfout en kan iemand mij de goede kant opduwen. Bedankt alvast!

Arno

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
kun je op hostname wel connecten? kun je van binnen het netwerk van die mensen wel erop komen?

PSN: djmurcielago

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Heb je ook de nodige poortjes doorgemapt op routers, of firewalls aangepast?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-12 20:19

Gerco

Professional Newbie

Zitten die PCs die je wilt overnemen misschien achter NAT? Bijna elke router doet dat tegenwoordig wel, of je nu wilt of niet.

In het geval van Vista, hebben ze wel een Vista Business? Vista Home * beschikt namelijk niet over remote desktop, alleen remote assistance. Zie ook hier.

In elk geval moet je (bij een router/NAT) zorgen dat poort 3389 (dacht ik) bij de clients wel geforward is naar hun PC en dan hard hopen. RA doet wat grapjes om het IP van de client te achterhalen, maar slaagt daar niet altijd even goed in.

Verder moet je natuurlijk Remote Desktop wel activeren en doorlaten in de Windows firewall :)

[ Voor 12% gewijzigd door Gerco op 07-08-2007 08:12 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben waarschijnlijk een beetje (te) goed gelovig en hoopte dat als ik een juist ip adres heb, een userid en een wachtwoord het over te nemen vista besturingssystemen toegang zou verlenen. Bij microsoft wordt bij de korte introductie over extern bureaublad natuurlijk niet gesproken over firewalls en poorten. Ik heb daar dus niets aan gedaan.

Begrijp ik uit jullie reacties dat het wel zou moeten lukken mits alle poorten en firewalls goed staan?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 08:14:
Ik ben waarschijnlijk een beetje (te) goed gelovig en hoopte dat als ik een juist ip adres heb, een userid en een wachtwoord het over te nemen vista besturingssystemen toegang zou verlenen. Bij microsoft wordt bij de korte introductie over extern bureaublad natuurlijk niet gesproken over firewalls en poorten. Ik heb daar dus niets aan gedaan.

Begrijp ik uit jullie reacties dat het wel zou moeten lukken mits alle poorten en firewalls goed staan?
In principe met de juiste Vista versie wel, maar dat vermeld je ook nergens.

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 11:39
Casema's IP adressen zijn niet zo statisch als je zou denken... Ik ken dit probleem, en Casema wisselt de IP-adressen nog wel eens. Ik heb soms een week hetzelfde IP-adres, soms minder dan een dag!
http://www.no-ip.com/ is je vriend! Lees dat maar eens, dat werkt over het algemeen prima!
Succes!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 08:14:
Wanneer poort 3389 vanaf het internet openstaan naar de client pc en daarop ook de Windows Firewall dat poortje doorlaat, moet het lukken. Uiteraard op voorwaarde dat de Vista editie die je wilt overnemen ook Remote Desktop ondersteund, Business of Ultimate dus.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
Gunner schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 08:16:
[...]

In principe met de juiste Vista versie wel, maar dat vermeld je ook nergens.
Ik gebruik zelf Vista Business
Mijn familieleden gebruiken Vista Home premium. Hier heb ik ook het vinkje gezet dat het toegestaan is de betreffende computer over te nemen met extern bureaublad.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat jij hebt maakt niet uit. Een TS client zit in elke versie, maar met Home Premium kan je alleen RA gebruiken voor zover ik weet.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Dat doet er niet toe.
Mijn familieleden gebruiken Vista Home premium. Hier heb ik ook het vinkje gezet dat het toegestaan is de betreffende computer over te nemen met extern bureaublad.
Dit wel, dat vinkje betekent dat Remote Assistance mogelijk is. Dan kunnen je familieleden via Windows Live Messenger (MSN) om hulp vragen en dan kun jij het scherm overnemen. Natuurlijk moet je nog steeds zorgen dat de poortjes e.d. goed staan, al kan RA vrij vaak wel een weg vinden om de verbinding te maken, zelfs als het niet openstaat.

Je kunt dus op geen enkele manier zonder dat de persoon achter die pc actie onderneemt die PC overnemen met Remote Desktop. Met iets als VNC zou het wel kunnen, maar ik weet niet of dat op Vista een beetje werkt met al die eye-candy. Regeltjes als port forwarding gelden voor VNC natuurlijk net zo goed.

Voor remote assistance heb je ook geen useraccount nodig op de over te nemen machine, je deelt op dat moment het scherm met de aanwezige gebruiker.

[ Voor 7% gewijzigd door Gerco op 07-08-2007 08:32 ]

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-12 22:18
Als je een soort van remote-support systeemmpje wilt opzetten kan dat ook zo. Ik doe het ook zo.
  • Installeer op je eigen PC TightVNC Viewer.
  • Start de viewer met het commando "vncviewer.exe -listen"
  • Als je zelf achter een router zit, stuur dan poort 5500 TCP door naar jouw eigen IP adres
  • Installeer op de PC van je familie ook TightVNC. Installeer deze als een service met "winvnc.exe -install"
  • Maak in het startmenu op de PC van je familie een snelkoppeling naar: "C:\Program Files\TightVNC\winvnc.exe -connect 0.0.0.0" Waar 0.0.0.0 jouw IP adres is. Als je IP wel eens wzijigt kun je vi DynDNS een domein aanvragen. In heb bijvoorbeeld vnc.maartenbrand.dyndns.info dus in plaats van 0.0.0.0 vul ik die domeinnaam in.
Als je familie lid je dus belt met een probleem, start je je eigen PC de de viewer (met het commando vncviewer.exe -listen). Als je familielid nu op zijn icoontje klikt maakt hij automatisch verbinding met jouw viewer.

Nadeel is dat dit iets langzamer werkt dan Remote Desktop. Echter, als je met remote desktop inlogt, logt de gebruiker ook uit op zijn PC. Dus kan hij niet zien wat jij doet.

[ Voor 14% gewijzigd door Flappie op 07-08-2007 09:31 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Laat de ontvangende pc gebruiker toe? Zie dat je een gebruiker hebt toegevoegd maar was er nog niet een optie in ( xp ) dat de ontvangende pc gebruikers via remote desktop kon en mocht ontvangen, dit stond standaard uit namelijk..

Als dit wel het geval is kan je kijken of de verbinding wel binnenkomt, probeer zo ie zo te kijken naar Firewalls..

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:59
Flappie schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 09:28:
Als je een soort van remote-support systeemmpje wilt opzetten kan dat ook zo. Ik doe het ook zo.
  • Installeer op je eigen PC TightVNC Viewer.
  • Start de viewer met het commando "vncviewer.exe -listen"
  • Als je zelf achter een router zit, stuur dan poort 5500 TCP door naar jouw eigen IP adres
  • Installeer op de PC van je familie ook TightVNC. Installeer deze als een service met "winvnc.exe -install"
  • Maak in het startmenu op de PC van je familie een snelkoppeling naar: "C:\Program Files\TightVNC\winvnc.exe -connect 0.0.0.0" Waar 0.0.0.0 jouw IP adres is. Als je IP wel eens wzijigt kun je vi DynDNS een domein aanvragen. In heb bijvoorbeeld vnc.maartenbrand.dyndns.info dus in plaats van 0.0.0.0 vul ik die domeinnaam in.
Als je familie lid je dus belt met een probleem, start je je eigen PC de de viewer (met het commando vncviewer.exe -listen). Als je familielid nu op zijn icoontje klikt maakt hij automatisch verbinding met jouw viewer.

Nadeel is dat dit iets langzamer werkt dan Remote Desktop. Echter, als je met remote desktop inlogt, logt de gebruiker ook uit op zijn PC. Dus kan hij niet zien wat jij doet.
Dat kan nog veel makkelijker met UltraVNC Single Click.

[ Voor 7% gewijzigd door Nielson op 07-08-2007 09:34 ]

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-12 22:18
Haha, die doet eigenlijk precies hetzelfde :)
Alleen vraag ik me af hoe in hoe verre die versie compatibel is met Vista.

Verwijderd

een pc op een standaard casema router krijgt wel een extern ip op zijn nic. maar intern gebeurt er toch iets vreemds qua nat enzo.

ik heb dit ook wel eens geprobeerd, maar heb het uiteindelijk opgegeven. een andere en makkelijke oplossing is een VNC, of iets als GoToMyPc dat laatste werkt zelfs door firewalls heen. kost alleen wel geld.

werkt het intern wel?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Superhandig: www.logmein.com

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-12 11:38
Probeer 'crossloop' eens. Gebruik ik zelf ook. Is niet al te snel maar een vebinding leggen is 'peace-of-cake'.

De host geeft je een (lang) nummer wat op zijn scherm verschijnt. Dat zelfde nummer geef jij in om te joinen. Even wachten en voila :D

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. De crossloop lijkt het meest dummie-proof dus dat ga ik als eerste maar eens proberen!

Thankx!
Pagina: 1