Toon posts:

Rad in pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik vroeg me af in hoevere het de temperaturen van de kast beinvloed als ik mijn triple rad in de pc leg.
En als ik hem goed zet zou dat dan in zovere goed zijn dat het de airflow ten goede komt?
Of zou het beter zijn om de onderkant van mijn pc eruit te zagen en daar mijn rad doen?
Dit allemaal bekeken vanuit het oogpunt dat ik hem niet buiten mijn kast wil.

Dank

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je rad? Een dyslectisch huisdier? Of waar heb je het over?

Hiermee wordt de radiator genoemd, een algemene term hier in TCA waarvan verwacht kan worden dat je hem kent :)

[ Voor 52% gewijzigd door Apen-nootjes op 07-08-2007 19:18 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
--knip--

[ Voor 95% gewijzigd door Apen-nootjes op 07-08-2007 19:19 ]

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-01 12:03

itsalwaysme

Graast voor DB

Waarschijnlijk bedoel je iets van je (water)koeling ofzo. maar ik heb het ook moeten opzoeken. en ik heb wel een Master informatica. maar je hebt gelijk dat hij niet zo had moeten reageren.

maar het lijkt me dan niet echt handig op hem in je pc te leggen, want dan geef je de warmte weer af in de pc. (of ik snap het toch nog niet helemaal)

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-01 21:57
We zitten hier in het "Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen" subforum. Dan kan je deze termen verwachten. Rad is een veelgebruikte afkorting voor radiator.

Beetje vreemd dat Tweakers die zich in dit subforum begeven dat niet weten...

Wat betreft de vraag, het hangt er allemaal vanaf waar de warme lucht naartoe gaat. Zowiezo moet je dan er een fan op zetten die de warmte naar buiten blaast.

Verwijderd

Een waterkoeling systeem haalt geen energie weg op een of andere manier (zou ook niet mogelijk zijn), sterker nog wegens het toevoegen van de pomp voeg je zelfs energie toe.

De hele vraag is natuurlijk, waar laat je de energie naartoe gaan? Je haalt het via de radiator uit het water en stopt het in de lucht, maar waar laat je die lucht dan?

Als je de lucht in de kast houdt zal de temperatuur blijven oplopen totdat het water begint te koken of de PC afslaat wegens bescherming tegen oververhitting.

Normaal gesproken heb je altijd wel iets van airflow die lucht (met de energie dus) naar buiten de kast transporteert en verse lucht naar binnen brengt.

Plaats je de rad dus zo dat de lucht direct naar buiten gaat dan zal het in principe koeler zijn dan met een luchtkoeler die (meer) lucht binnen houdt. Heb je echter een luchtkoeler die met een koker direct z'n lucht naar buiten gooit dan zal het weinig verschil maken qua temperatuur.

De enige reden waarom waterkoeling soms handiger is dan luchtkoeling is omdat je in principe de energie gemakkelijk op een enorm oppervlak naar de lucht kunt transporteren terwijl je met een luchtkoeler tegen fysieke grenzen aanloopt (denk aan ruimte rond de CPU, beperkte transport door het materiaal, hoewel heatpipes dat probleem hebben opgelost en een beperkt gewicht wat aan de socket kan hangen).

Echter voegt een waterkoeling wel flink wat meer weerstand toe waardoor het vaak lastig is om een WC setup beter te krijgen dan een goede luchtkoeling. (Denk aan CPU -> IHS -> koelpasta -> koeler->lucht tov CPU -> IHS -> koelpasta -> waterblok -> water -> radiator -> lucht). Voordeel van WC is vaak wel dat je zo'n enorm oppervlak kunt creeren dat de convector stroming al genoeg is om de boel koel te houden.

Zo heb ik mijn C2D systeem WC gekoeld, maar zitten er geen fans op de radiatoren (een 240 en een 360). Op die manier is het systeem niet koeler dan de high-end luchtkoeler die ik voorheen had, maar wel weer een stukje stiller.

Met radiatoren in je kast zul je sowieso geforceerde luchtstroming moeten hebben om de warme lucht uit je kast te krijgen waardoor het stilte idee vaak niet op gaat (hoewel een oplossing met een 360 rad bovenin de PC en een groot gat erboven wel vaak erg goed werkt). Let dus heel goed op voordat je de investering maakt wat je wilt gaan bereiken en of je met de spullen die je koopt dat kan bereiken.

Koop je de WC alleen om te pimpen moet je het natuurlijk gewoon doen, maar wil je echt betere prestaties neerzetten (danwel betere koeling, danwel minder lawaai) zul je even goed onderzoek moeten doen voordat je begint.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Als hij zo'n opmerking maakt, ( vond hem wel leuk overigens ), hoef je hem niet zo af te zijken.

Maar, wat mij niet duidelijk is: Heb je nu al waterkoeling met bijv een 240mm rad, of heb je nu nog alleen luchtkoeling? Als je dan over stapt naar waterkoeling zal de temperatuur wel een stuk zakken, vooral een stressende proc wordt aanzienlijk koeler. IDLE zou het niet zo heel veel moeten uitmaken, omdat je toch niet echt lager kan dan de omgevingstemperatuur, ook niet met water.

Dus, waterkoeling preseteerd wel beter, vooral bij overclocken worden daar hogere resultaten behaald dan met luchtkoeling, alleen of het het geld waard is wat je er aan uit gaat geven is dan natuurlijk de vraag.

offtopic:
Mooie geboortedatum trouwens! :p

[ Voor 15% gewijzigd door Apen-nootjes op 07-08-2007 19:19 ]

Verwijderd

--knip--

[ Voor 94% gewijzigd door Apen-nootjes op 07-08-2007 19:19 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb mijn 3x120mm rad bovenin de PC zitten. De 3 fans zitten aan de rad vast aan de onderkant. De fans blazen door de rad heen naar buiten. Op die manier wordt de rad prima gekoeld en haalt het ook nog eens warme lucht uit de PC kast.

Dit geeft niet de beste temps omdat de rad gekoeld wordt met lucht die niet echt koel is. Het werkt verder wel gewoon prima met lekkere temps voor de CPU en GPU.

Ik vind het ideaal deze opstelling omdat de rad ook helemaal netjes in de kast weg gewerkt is.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

iemand die zo reageert....
persoonlijk zou ik je neti eens antwoord meer geven, maar gelukkig voor jou zijn er nog andere. |:(

[ Voor 38% gewijzigd door Apen-nootjes op 07-08-2007 19:20 ]

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
Ik reageer alleen maar zo omdat iemand anders zo nodig mijn topic moet komen vervuilen.

Ik heb al waterkoeling, en het betreft een triple rad en voor de gene die die term niet begrijpen dat is 3 x 120 = 360. Maar het beste is dus om hem dichtbij de outtake fans te leggen?

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:52

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Eeh ik zou em z'n eigen uitgang geven... Zover ik weet zijn er 3 gangbare opties :
1. 3 gaten in de bodem maken (ja 120mm diameter, en dat betekent je kast mollen/aluminium/staal zagen) en het beestje daarop vastschroeven en aansluiten.
2. Aan de bovenkant 3 gaten maken (zelfde als hierboven), en daar je rad + fans tegenaan schroeven.
3. Op het dak/aan de achterkant een constructie bouwen waardoor je rad zowel verse lucht in- als uitademt. Risico zit em in botsingen/vastschroeven.

Mijn hint voor het geval iemand vervuiling aanbrengt : negeren of een mod roepen (dat handje, remember?) zodat die eventueel ongedierte een nieuw tehuis kan geven.
edit:
Note @ hieronder : Stof krijg je echt wel, waar je rad ook zit. Overigens kun je je fans aan beide kanten monteren, dus eventueel kun je lucht naar boven blazen (hoewel dat iets hogere temps geeft), maar een stoffilter is echt geen overbodige luxe :+ (regelmatig stofzuigen ook niet)

[ Voor 18% gewijzigd door FreezeXJ op 07-08-2007 18:33 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Een gat aan de bovenkant, is dat ivm stof (dat daalt) niet iets 'risicovoller'?

offtopic:
Een onschuldige opmerking van CodeCaster geeft TS niet het recht to zo een arrogante opstelling en flame mijns inziens

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Modbreak: Let op de sfeer...Leip-o-Matic,
Ik heb het topic opgeruimd na de opmerking die je gemaakt had, ik ga ervan uit dat je zelf ook wel door hebt gehad dat zo'n opmerking de behulpzaamheid van mensen niet ten goede komt, op een rustige manier uitleggen dat het standaard taal is waarvan iedereen de betekenis weet komt veel beter over :)

Graag nu allemaal weer on-topic verder !

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 18:21:
Een gat aan de bovenkant, is dat ivm stof (dat daalt) niet iets 'risicovoller'?
Mwah, dan moet je gewoon regelmatig schoonmaken ;)

Een PC verzamelt toch altijd wel stof en als je sommige kasten ziet met enorme stofnesten erin die nog steeds prima doordraaien denk ik dat het allemaal wel meevalt.

Een echte tweaker heeft natuurlijk z'n hardware niet lang genoeg in de PC zitten om er stof op te laten komen :+

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 00:43:
[...]

Mwah, dan moet je gewoon regelmatig schoonmaken ;)

Een PC verzamelt toch altijd wel stof en als je sommige kasten ziet met enorme stofnesten erin die nog steeds prima doordraaien denk ik dat het allemaal wel meevalt.

Een echte tweaker heeft natuurlijk z'n hardware niet lang genoeg in de PC zitten om er stof op te laten komen :+
Als je hem aan de onderkant zet en laat zuigen heb je pas echt een stofzuiger ;) Ik heb zelf 2 radiatoren erin: Een 360 en een 480. Die 480 zit boven en blaast de lucht eruit. Die 360 zit eronder en blaast het er ook uit zodat er nooit stof wordt ingezogen :) De plaatsing maakt verder weinig uit. Doe gewoon zoals jij denkt dat het moet. Je kunt beter zorgen dat je slangen gemakkelijk lopen zonder knikken en dergelijke. Heb je meer profijt van ;)

• thiesggb
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11-2020
hoi,

ik heb zelf een antec900 kast (welbekend denk ik zo)

en met een beetje zaagwerk 2 X 120 rad's voorin geknutseld, netjes uit 't zicht maar wel in de kast.

fans blazen dus warme lucht de kast in maar met een 120mm fan aan de achterkant en die dikke 200mm fan bovenop trekt dat er meteen uit.

en wat betreft die rad die dyslectisch is/was...... lekker adrem, zo lees ik ze graag _/-\o_

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Tja, als je de onderkant er uit zaagt dan moet je het wel goed doen anders kan je je kast weggooien.
En ook al doe je het goed dan zullen die kast en rad tot in de eeuwigheid met elkander verbonden zijn tot de sloop hen scheid.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
thiesggb schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 22:50:
hoi,

ik heb zelf een antec900 kast (welbekend denk ik zo)

en met een beetje zaagwerk 2 X 120 rad's voorin geknutseld, netjes uit 't zicht maar wel in de kast.

fans blazen dus warme lucht de kast in maar met een 120mm fan aan de achterkant en die dikke 200mm fan bovenop trekt dat er meteen uit.

en wat betreft die rad die dyslectisch is/was...... lekker adrem, zo lees ik ze graag _/-\o_
Je zou het dan ook precies andersom kunnen doen. Dan zou de hele kast weer wat koeler zijn. Boven en achter intake maken en die voorop outtake :)
Pagina: 1