USB 2.0/Firewire 400/800 of eerder "eSATA"?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CarLL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02-2021
Momenteel maak ik tweemaandelijks een back-up van mijn data naar m'n externe MAXTOR Personal Storage 250GB die ik vorig jaar in augustus voor €99 aankocht in Carrefour. Daar deze schijf stilaan vol geraakt, ben ik op zoek naar een nieuw en groter exemplaar. Mijn huidige HD biedt slechts USB 2.0 in een plastic behuizing en er is ook geen aan/uit knop aanwezig.
Afbeeldingslocatie: http://images.ciao.com/inl/images/products/normal/377/Maxtor_Basics_Personal_Storage_3200_320_GB__626377.jpg

Voor mijn nieuw exemplaar dacht ik aan 500GB, daar ik dan meteen genoeg opslagruimte ter beschikking heb. In mijn zoektocht is mijn oog gevallen op 2 externe harde schijven merken, namelijk:
  1. Western Digital My Book Premium 500GB

(USB 2.0, Firewire 400; Pixmania: € 152)

The good: The MyBook Premium edition is compact, employs an innovative design, has an external capacity gauge, comes with backup software, and is a speedy data reader.

The bad: The MyBook Premium edition is slow to write data, over both USB 2.0 and FireWire 400.

The bottom line: If write speed isn't a top priority, the Western Digital MyBook is a good deal at around $300 for a 500GB drive. It'll look good on your desk or bookshelf, too.

Afbeeldingslocatie: http://www.cwol.com/firewire-drives/images/wd-mybook-premium.jpg
  2. LaCie d2 Quadra Hard Drive (500GB)

(USB 2.0, Firewire 400/800, eSATA; Pixmania: € 209)

The good: Fast performer; per-gigabyte price is good; lots of connection options; comes with backup software for Windows and Mac PCs.

The bad: Support hours are limited and customers must pay a toll for calls to support.

The bottom line: The LaCie d2 Quadra is a capacious and speedy drive, with lots of connection options.

Afbeeldingslocatie: http://www.showstoppers.com/newsdesk/images/LaCie%20d2Quadra.jpg
In een CNET oordeel over de Seagate FreeAgent Pro vond ik dit:

For this review, CNET Labs tested a 750GB USB 2.0/eSATA/FireWire drive in USB mode. When writing a 10GB folder of mixed file types, it took the Seagate FreeAgent Pro 9 minutes, 46 seconds for a rate of 17.48MBps. Reading back the same file took 8 minutes, 21 seconds for a rate of 20.45MBps. This puts the FreeAgent Pro behind the LaCie d2 Quadra drive, which wrote the folder in 6 minutes, 7 seconds and read it back in 6 minutes, 41 seconds, but in front of the Western Digital MyBook Premium Edition. We were happy with its performance--most users will be, as well.

Persoonlijk vind ik het 2 prachtige schijven. WD heeft een blauw verlichte ring die de hoeveelheid in gebruik genomen data weergeeft, een prachtig design dat (volgens enkele gevonden reviews) prima de warmte laat afvloeien en (net zoals de Lacie) een slaapstand heeft. Lacie's design daarentegen vind ik dan weer eerder sober en minder aantrekkelijk. Over deze schijf las ik ook dat hij gebruik maakt van een LaCie-”smart fan”, die zijn snelheid aanpast aan de temperatuur van de interne drive.

Vragen
  • De drive kan in serie worden geschakeld via FireWire of aan uw DV-camera worden gekoppeld en is zelfs opstartbaar. Gebruik de drive voor het maken van back-ups van kleine servers in werkstationomgevingen. Gevorderde gebruikers kunnen gebruik maken van functies als stroombeheer op 3 niveaus (on, off, auto) via FireWire of USB, RAID 0/RAID 1 array in configuraties met meerdere drives.

Klopt deze bewering? Het lijkt me allessinds prachtig, dan kan ik m'n digitale videocamera meteen aan die Lacie koppelen :*)
  • Echter hebben de laptops van mij en m'n moeder slechts USB 2.0 en Firewire 400 poorten. Verder hebben we nog een 6j oud pc'tje draaien met tevens USB 2.0 poorten. 8)7 Nu vroeg ik me af of het toekomstgericht een verstandige beslissing is de Lacie aan te kopen, daar deze eSATA en Firewire 800 aan boord heeft :/ :?
  • Kan je een laptop trouwens uitbreiden met een eSATA of Firewire 800 adapter/insteekkaart, zoals je dit bij pc's kan waardoor je deze interfaces wel kan benutten? Op mijn (bijna 1j oude) HP pavilion dv9064ea bevind er zich links een Expansion Port 3 slot, hoewel ik niet precies weet waarvoor dat dient :?

Mag ik (algemeen gesproken) aannemen dat ik met de Lacie een goede toekomstgerichte oplossing koop ??

Moesten er tweakers zijn die één van beide HD's in hun bezit hebben, ben ik zeer benieuwd naar hun meningen hieromtrent? (Sorry voor de lange post, maar ik wou zeker genoeg informatie geven)

MVG :)

Info:
http://reviews.cnet.com/h...6_7-31793438.html?tag=pop
http://reviews.cnet.com/h...6_7-32327209.html?tag=txt
http://www.hcw.be/p.aspx?p=D0725

Verwijderd

Nou, die laCie heeft de meest moderne en snelle aansluitingen van dit moment, eSata, firewire800 én usb 2.0. Die kun je dus vrijwel op elke computer aansluiten. Lijkt me een goede toekomstgerichte oplossing. Ik denk trouwens dat je nauwelijks verschil zult merken in overdrachtsnelheid tussen de verschillende aansluitingen, maar usb zal iets meer processor-load veroorzaken dan Sata of firewire.

Firewire 800 lijkt me backwards-compatible met firewire-400, dus kun je hem zonder problemen en snel op je laptops aansluiten (ook FW400 is ruim snel zat voor een harddisk). Op je oude pc gebruik je dan gewoon usb en hoef je nergens insteekkaartjes of wat dan ook voor aan te schaffen. Op een toekomstige pc kun je dan mooi eSata gebruiken

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:54

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Ik heb de WDC My Book Premium 500 GB (met usb 2.0 & firewire 400)
Ik heb hem aangesloten op mijn firewire 400 aansluiting op moederbord (Asus P5W DH Deluxe)omdat firewire in praktijk sneller is dan usb 2.0 (in theorie is usb 2.0 sneller) en minder cpu belastend.

http://nl.wikipedia.org/wiki/FireWire

Ben zeer tevreden over m'n My Book.
Schrijfsnelheid zit ik aan +/- 40 MB/sec
Leessnelheid aan +/- 46 MB/sec
Dit hangt aan aan bestandsgroote, kleinere bestand gaan trager.
Ook heb ik gemerkt dat overdrachtsnelheid ook afhangt van je moederbord chipset.
USB 2.0 via Intel chipset gaat sneller dan via Via of Sis chipset.
Firewire via Texas instruments chip gaat ook sneller dat die

My Book 320 GB bij gebuur daat aanzienlijk trager op haar Aldi pc met Sis chipset.

Ik gebruik Norton Save and restore om image te maken van m'n bootpartitie.
En Grbackup Pro om snel backups te maken van m'n belangrijkste bestanden (Mijn documenten, adresboek, favorieten, emails, ...)

Met Norton Save And Restore 2 kan ik via rescuedisk onmiddelijk image terugzetten van mijn My Book.

Ik kan je zeker die My Book aanraden.
Snel, stil (geen fans), handige blauw led die info geeft.
Enigste minpuntje voor mij is het ontbreken van aan/uit knop.
Omdat backupschijf niet constant aan moet staan zodat bij virus besmetting of blikseminsalg m'n My Book niet getroffen wordt.
Heb dat kunnen oplossen door in apparaatbeheer in Windows XP m'n My Book uit te schakelen of weer in te schakelen.

Je kan voor je laptop PCMCIA-kaartjes kopen met firewire 400 of firewire 800 aansluiting en zelfs E-sata. Maar denk dat je van firewire 800 en E-sata niet teveel snelheidswinst zal zien door de beperkt datatoevoersnelhied van de PCMCIA bus.

Ik zou die WDC My Book nemen omdat WDC een betrouwbaar merk is met kleine uitval.
(bron: m'n hardwareleverancier MPL)
Aan sluiten op firewire 400 waar het kan, anders op usb 2.0
Ook heeft WDC My Book met usb 2.0 en E-sata samen en zelfs een model met triple connection (usb 2.0 + firewire 400 + firewire 800).

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:51

M2M

medicijnman

maar voor je 2-maandelijkse backup maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit of het 10 minuten of 12 minuten duurt. insteekkaarten werken soms net niet prettig genoeg (bugs, vista support etc. etc, firewire is snel, en usb is ook snel). de bottleneck van je transferrate zal liggen aan de schijf zelf, niet aan de interface.

mijn advies: houd het bij usb2.0. dat loopt snel genoeg, en geeft in de meeste gevallen de minste problemen (iemand die zich nog de problemen omtrend j-micron controllers eSATA aansluitingen herinnert?)

voor betrouwbaarheid zie bovenstaande posts.

trouwens, een 6 jaar oude pc, weet je zeker dat het usb2.0 is? het kan nog wel eens zijn dat je alleen usb1.1 aansluitingen hebt.

ps. ik weet niet of in de eerste vraag die bewering waar is.

[ Voor 0% gewijzigd door M2M op 07-08-2007 14:00 . Reden: 2-maandelijkse backup :) ]

-_-

• CarLL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02-2021
Ra_gdd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 12:06:

Ik gebruik Norton Save and restore om image te maken van m'n bootpartitie.
En Grbackup Pro om snel backups te maken van m'n belangrijkste bestanden (Mijn documenten, adresboek, favorieten, emails, ...) Met Norton Save And Restore 2 kan ik via rescuedisk onmiddelijk image terugzetten van mijn My Book.
Maakt het eigenlijk veel uit of je je bestanden simpelweg copy-paste naar je externe HD (zoals ik tot nu toe altijd heb gedaan) of gebruik maakt van een back-up programma?
Via de FireWire-kabel kan het aangesloten apparaat van stroom worden voorzien. Via de FireWire-kabel is 45 Watt vermogen beschikbaar en dat is genoeg voor het voeden van een externe vaste schijf of een mp3-speler. USB blijft ook op dit gebied ver achter, te weten met maximaal 2,5 Watt vermogen.
Bovenstaande tekst vond ik terug op je link naar meer informatie over Firewire op Wikipedia. Indien ik die een HD zou verbinden via Firewire 400 heb ik dus geen externe voeding meer nodig, of toch wel :?
Je kan voor je laptop PCMCIA-kaartjes kopen met firewire 400 of firewire 800 aansluiting en zelfs E-sata. Maar denk dat je van firewire 800 en E-sata niet teveel snelheidswinst zal zien door de beperkt datatoevoersnelhied van de PCMCIA bus.
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar die WD zou wel veel frisser ogen op mijn boekenplank boven mijn bureau dan die eerder 'lomp ogende' Lacie schijf.. Tevens zit ik me af te vragen of ik Firewire 800 en eSATA (zoals je reeds aanhaalde) wel écht ga benutten.. :/ Mijn ouders maken op dit ogenblik gebruik van die 'oude pc' en zullen allicht binnen dit en 2 jaar (ter vervanging) een laptop aankopen. Ik ging er vanuit dat je via die PCMCIA kaartjes de volledige snelheid kon benutten, maar dus blijkbaar niet. |:( Dan lijkt het me meteen eerder stom om die lacie te kopen..
Ook heeft WDC My Book met usb 2.0 en E-sata samen en zelfs een model met triple connection (usb 2.0 + firewire 400 + firewire 800).
Mss is die triple interface nog een overweging waart :) Klopt het dat Firewire 800 momenteel enkel nog maar bij Apple voorkomt en quasi niet bij Windows computers (of zit ik daar fout in)?
Op de site van Lacie stond dat deze HD 3 energieniveaus kent ("aan", "uit" en "slaapstand") en deze knop zich aan de achterkant helemaal bovenaan bevindt. Heeft die WD ook zo'n knop??

Bron: http://www.lacie.com/download/datasheet/d2_quadra_nl.pdf
M2M schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 13:59:
maar voor je 2-maandelijkse backup maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit of het 10 minuten of 12 minuten duurt. insteekkaarten werken soms net niet prettig genoeg (bugs, vista support etc. etc, firewire is snel, en usb is ook snel). de bottleneck van je transferrate zal liggen aan de schijf zelf, niet aan de interface.

mijn advies: houd het bij usb2.0. dat loopt snel genoeg, en geeft in de meeste gevallen de minste problemen (iemand die zich nog de problemen omtrend j-micron controllers eSATA aansluitingen herinnert?)

trouwens, een 6 jaar oude pc, weet je zeker dat het usb2.0 is? het kan nog wel eens zijn dat je alleen usb1.1 aansluitingen hebt.
Die 6jaar oude pc komt uit de Aldi en was standaard uitgerust met 4x USB 2.0, maar ik die heb ik enkele jaren geleden uitgebreid met een Belkin insteekkaart (2xUSB 2.0 poorten) aangezien er nog slots vrij waren.

Momenteel draai ik Windows XP MCE en met de installatie van de via "HP Vista Upgrade service" (laptop aangekocht in november 2006) verkregen Vista Home Premium zou ik nog liever enkele maanden willen wachten totdat de meeste bugs eruit zijn.. :|

Webwinkels voor externe harde schijven?

Ik heb al eens gezocht achter prijzen op Pixmania, Alternate en Komplett.nl maar verder ken ik eigenlijk weinig webwinkels. Die Lacie kwam ik op Pixmania tegen voor € 209, maar als je de verzendingskosten erbij rekent, ben ik dan weer goedkoper als met € 219 bij Het Computer Winkeltje te Leuven (+ 15km van bij mij thuis...) 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door CarLL op 07-08-2007 23:12 ]

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik twijfel tussen een van de 1tb externe disks. (My Book™ Studio Edition WD of LaCie Bigger Disk Extreme) Ik wil graag weten hoe het aansluiten van een dv camera op zo'n disk werkt? Disk via 800>400 firewire aansluiten op PC en DV Camera op 400 aansluiting van disk? Herkent de PC hem dan?

Werkt dit alleen bij de Lacie (omdat ik het bij WD niet wordt vermeld) of eigenlijk bij alle drives met meer dan een firewire poort.

Verwijderd

Ra_gdd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 12:06:
PCMCIA? Dat is superoud:

PCMCIA = 16-bit ISA
Cardbus = 32-bit PCI
ExpressCard = PCI-express

Als je voor performance gaat dan gebruik je eSATA op een PCI-express interface, zoals diverse moederborden onboard hebben. Als je via PCI gaat werken dan verspil je een hoop performance. Maar zelfs dan zal er flink wat verschil zijn tussen USB en FireWire800/eSATA qua doorvoersnelheid. Vraag is natuurlijk, heb je dat ook nodig?
Pagina: 1