[Vista]Software verdwijnt spontaan

Pagina: 1
Acties:

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Enkele maanden geleden ben ik van XP overgestapt op Vista. De laatste 2 weken heb ik al enkele malen geconstateerd dat software als vanzelf verdwijnt. De mappen zijn dan gewoon weg en zelfs bij "control panel" -> "programs & features" zijn ze verdwenen!

Vandaag zijn de game Lost Planet en Daemon Tools software spoorloos. Ook enkele snelkoppelingen in mijn startmenu naar o.a. de commandprompt en notepad zijn spontaan verdwenen.

Ik dacht in eerste instantie aan een virus of backdoor o.i.d., maar AVG en NOD32 vinden beiden niets. Andere mensen kunnen het ook niet gedaan hebben, ik ben de enige persoon die toegang heeft tot deze pc. Kan iemand me helpen? :'(

Verwijderd

Zijn de mappen waarin de programma's geinstalleerd staan nog wel aanwezig? Kijk eens met Windows Explorer in je Program Files map.

• Janssen
De complete map van Lost Planet is verdwenen ja.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
het kan zijn dat windows een herstelpunt heeft teruggezet! kijk eens in je event log bijv.

Verwijderd

Lijkt me toch echt haast een virus.

Om iets in de Program Files map te doen moet je Administrator rechten hebben, ik neem aan dat je UAC aan hebt staan (als je dat niet hebt eigen schuld dikke bult), dus kan in principe nooit iets van bestanden verwijderd worden uit je Program Files map zonder jouw expliciete toestemming.

Verwijderd

Is er ook niet toevallig iemand anders die toegang heeft tot je pc?

• Janssen
De 3e scanner die ik gebruikte levert een hit op: "Trojan Horse dropper.generic.lou" Ik heb een keer gereboot na het verwijderen, nu gaat het helemaal fout. Mijn startmenu ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://img373.imageshack.us/img373/4078/startmenugi4.jpg

• Janssen
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 00:52:
Lijkt me toch echt haast een virus.

Om iets in de Program Files map te doen moet je Administrator rechten hebben, ik neem aan dat je UAC aan hebt staan (als je dat niet hebt eigen schuld dikke bult), dus kan in principe nooit iets van bestanden verwijderd worden uit je Program Files map zonder jouw expliciete toestemming.
User account control staat uit, puur omdat ik het een vervelend stukje software vindt. Er heeft wel altijd een virusscanner gedraaid op de achtergrond, i.c.m. Windows Defender.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Janssen schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 01:10:
[...]

User account control staat uit, puur omdat ik het een vervelend stukje software vindt. Er heeft wel altijd een virusscanner gedraaid op de achtergrond, i.c.m. Windows Defender.
UAC is ook uitermate irritant. Als het een trojan horse is, bestaat de kans dat iemand heeft zitten rotzooien op je PC. Draai eens een Hitman Pro sessie is veilige modus.

• Janssen
Ik denk dat ik morgen maar even ga formatteren en een image terugzet. Alle snelkoppelingen handmatig in het startmenu terugzetten zie ik echt niet zitten. In elk geval bedankt voor jullie hulp :p

Verwijderd

Janssen schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 01:32:
Ik denk dat ik morgen maar even ga formatteren en een image terugzet. Alle snelkoppelingen handmatig in het startmenu terugzetten zie ik echt niet zitten. In elk geval bedankt voor jullie hulp :p
Moet je vooral een image terugzetten |:(

Al eens aan gedacht dat in je image al een trojan horse zit (of een stukje software wat de trojan naar je PC haalt vanaf het internet bijvoorbeeld). ;)

Gewoon een verse installatie, een Vista installatie is toch zo gedaan dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Enne laat UAC gewoon AAN staan. Het is helemaal niet irritant, enkel bij het installeren van je gebruikelijke software. Ben je daar eenmaal doorheen dan zie je als het goed is UAC helemaal nooit meer terug.

Ook is het prettig (maar technisch gezien ietsies minder veilig) als je de secure desktop uitzet, dit doe je onder je local security policies (Google is your friend). Dan krijg je geen grijs beeld meer als UAC ingrijpt en kun je gewoon rustig doorwerken met de PC, verder werkt het hetzelfde. (Technisch gezien zou een programma de muiscursor kunnen manipuleren zonder de secure desktop waardoor om UAC heen te komen is, maar hier zijn in de praktijk nog geen exploits voor geschreven AFAIK).

Mensen die hun Vista PC in de soep laten lopen en UAC uit hebben staan hebben het voor 100% aan zichzelf te danken. UAC uitzetten is gewoon een heel groot deel aan security opgeven, een security die in andere OS'en al vanaf dag 1 aanwezig was en nu eindelijk ook in Windows verwerkt zit.

Mocht het zo zijn dat je nog steeds dagelijks met UAC te maken krijgt wegens gare software ofzo dan kan ik me voorstellen dat het irritant is, maar geef dan de software de schuld en niet UAC. (En regel betere software waar mogelijk). Ook mensen die op de C:\ aan het werken zijn en zeuren over UAC zijn niet goed bezig, je hoort al je bestanden etc in je user folder te plaatsen, Windows plaatst daar ook alle bestanden, settings etc wat te maken heeft met jouw user. Dit maakt dingen als backuppen, systeem migratie etc vele malen gemakkelijker. Blijf dus lekker in je home folder, dat is waar je hoort en dus niet in de C:\ ;)

(Ik heb zelf het UAC dingetje al in geen weken meer gezien, normale software hoort geen admin rechten nodig te hebben)
Pagina: 1