[Q6600]1 core onder windows XP

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Heb eergisteren een systeem in elkaar gezet met een intel Core 2 quad Q6600. Het systeem ziet er als volgt uit

Asus p5k WS
2 * 1024 MB geheugen
Q6600
Asus 8800GTS 320 MB
2 * 320 GB seagate
Antec NEO550 watt

Nu heb ik windows XP PRO geinstalleerd met een Service pack 1 CD en heb die volledig geupdate, alle drivers geinstalleerd alleen laat hij momenteel maar 1 core zien in windows XP. Bij het booten geeft de bios aan dat er 4 cores zijn dus die bios detecteerd ze wel.

Ik heb hetvolgende geprobeerd:
In Device Manager->Computer zal "ACPI Uniprocessor PC" staan. Verander daar de 'driver' handmatig in "ACPI Multiprocessor PC", reboot en alle cores zouden herkend en gebruikt moeten worden.
Dit stond er bij mij niet, er staat ACPI-pc (advanced configuration and power interface) als ik dan de driver wil aanpassen staat er alleen die optie en de standaard PC optie.

Voor de rest heb ik op GoT gezocht en heb gezien in een topic dat je wel wat moest aanpassen maar niet hoe of wat je moet aanpassen dus daar schoot ik niet veel mee op. zelfde resultaat op google.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
in taskmanager view> cpu history > one graph per cpu

• Napo
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 23:19:
in taskmanager view> cpu history > one graph per cpu
Vergeten te vermelden,
Dat staat aangevinkt en zie maar 1 CPU
CPU-Z ziet maar 1 procesor met 1 core en 1 thread

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat vind de bios?
Ik ga slapen, dit werkt zo niet :X

[ Voor 55% gewijzigd door jadjong op 06-08-2007 23:33 ]

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
FaTaLeKe schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 23:11:
Heb eergisteren een systeem in elkaar gezet met een intel Core 2 quad Q6600. Het systeem ziet er als volgt uit
Bij het booten geeft de bios aan dat er 4 cores zijn dus die bios detecteerd ze wel.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Napo
  • Niet online
Oke, het is nu opgelost, wat ik gedaan heb is hetvolgende.
Ik heb windows opnieuw geinstalleerd.
Heb waar je op F6 moet drukken op F5 gedrukt en uit het lijstje MPS-multicore systeem gekozen, nu ziet windows alle 4 de cores.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:46
FaTaLeKe schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:50:
Oke, het is nu opgelost, wat ik gedaan heb is hetvolgende.
Ik heb windows opnieuw geinstalleerd.
Heb waar je op F6 moet drukken op F5 gedrukt en uit het lijstje MPS-multicore systeem gekozen, nu ziet windows alle 4 de cores.
Bij moderne pc's zou je eigenlijk niet een HAL hoeven te moeten forceren tijdens de setup. Sowieso is het vreemd dat ie als ACPI-pc ipv Uniprocessor geinstalleerd wordt, heb je in de bios APIC mode toevallig disabled staan ? Verder zou ik willen aanraden om te installeren met een XP met SP2 geslipstreamed, en met de meest recente bios op het bord.

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Ik heb altijd op "school" geleerd dat Windows XP ongeacht welk Service Pack, maar met Maximaal 2 Cores overweg kan !

Ik kan hier misschien helemaal mis zitten hoor, maar ik weet niet beter als dit !

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
xp pro is op de legale sticker: 1-2 cpu dit houdt in 1 of 2 cpu's en het aantal cores per cpu maakt in theorie niks uit. Bij home is t maximaal 2 cores ofzo

[ Voor 13% gewijzigd door dutch_warrior op 07-08-2007 21:22 ]

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

CDAAbeltje schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 21:16:
Ik heb altijd op "school" geleerd dat Windows XP ongeacht welk Service Pack, maar met Maximaal 2 Cores overweg kan !

Ik kan hier misschien helemaal mis zitten hoor, maar ik weet niet beter als dit !
Zit wel helemaal mis jammer genoeg. 2 CPUs en minimaal 4 cores zijn te detecteren.

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05 15:59
CDAAbeltje schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 21:16:

XP Home = 1 fysieke processor, ongeacht aantal cores
XP Pro = 2 fysieke processoren, ongeacht etc.

XP Home ondersteunt dus gewoon alle tot nu toe uitgebrachte multicore-processoren van AMD/Intel...
Is hier op het forum al tig keer gemeld maar het misverstand dat XP Home niet met multicore processoren kan omgaan is nogal hardnekkig.

[ Voor 12% gewijzigd door Daaaaf op 07-08-2007 21:52 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:46
Daaaaf schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 21:42:
[...]

XP Home = 1 fysieke processor, ongeacht aantal cores
XP Pro = 2 fysieke processoren, ongeacht etc.

XP Home ondersteunt dus gewoon alle tot nu toe uitgebrachte multicore-processoren van AMD/Intel...
Is hier op het forum al tig keer gemeld maar het misverstand dat XP Home niet met multicore processoren kan omgaan is nogal hardnekkig.
Zeer irritant inderdaad, dat sommigen dat maar blijven roepen. Er staat zelfs een duidelijke uitleg hierover op de MS site :
A. Microsoft Windows XP Professional and Microsoft Windows XP Home are not affected by this policy as they are licensed per installation and not per processor. Windows XP Professional can support up to two processors regardless of the number of cores on the processor. Microsoft Windows XP Home supports one processor.

• Napo
  • Niet online
na nog een aantal installs, nu met een SP2 CD is het gelukt, moest wel nog zelf de HAL kiezen, de ACPI Multiprocessor HAL maar het werkt nu goed en kan er verder mee :D
Windows XP pro kan gewoon met 4 cores overweg en maximaal 2 fysieke processor dus 2 sockets

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

FaTaLeKe schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 13:35:
Windows XP pro kan gewoon met 4 cores overweg en maximaal 2 fysieke processor dus 2 sockets
Ah ok, naja tis ROC ;)

Verwijderd

Dat maakt een hoop duidelijk :+

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-05 18:55
Oei, zonde van je verse install als er al data opstond enzo.
Ik had het ook, en toen een heel! handig progseltje gebruikt. Genaamt HALU, veranderde zo je uni in multi :) scheelde me weer een windowsinstall waar ik toen geen zin in had ( liep al een jaar goed)

Volgende keer is dat slimmer ;)

• appie1981
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-05 14:06
Tomino schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 15:11:
Oei, zonde van je verse install als er al data opstond enzo.
Ik had het ook, en toen een heel! handig progseltje gebruikt. Genaamt HALU, veranderde zo je uni in multi :) scheelde me weer een windowsinstall waar ik toen geen zin in had ( liep al een jaar goed)

Volgende keer is dat slimmer ;)
Persoonlijk vind ik eens per jaar m'n OS opnieuw installeren niet verkeerd. Ik merk toch wel een aanzienlijke snelheids verbetering na een herinstallatie.
Pagina: 1