Vrije-energiemotor door Casimir effect?

Pagina: 1
Acties:
  • 643 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 00:17
Het is wetenschappers nu gelukt met behulp van het Casimir-effect twee platen elkaar af te laten stoten in plaats van aan te laten trekken. Met een onlangs bedachte theorie, moet het met meta-materiaal zelfs mogelijk zijn de afstoting nog krachtiger te laten zijn.

Het Casimir-effect exploiteert vrije energie die ontstaat uit kwantumfluctuaties. Met andere woorden, er wordt energie opgewekt uit het niets.

Het feit dat er nu afstoting kan plaatsvinden, biedt potentiele mogelijkheden. Het gebruik maken van de afstoting om vervolgens de afstoting weer op te heffen betekent door het feit dat er energie uit het nulpuntsveld toegevoegd wordt, dat er een rendement van >100% ontstaat, dus over-unity.

Zie het artikel:

http://www.newscientist.c...itate-a-magic-carpet.html

Hoe reeel zijn de gevonden feiten? Zou er op lange termijn dan toch een vrije energiemotor kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Betreft het hier niet gewoon energie verkregen door een elektromagnetisch verschijnsel, hence, niks energie uit het niets? Sowieso moeilijk aan te nemen als de wet van behoud van energie nog niet eens genoemd, laat staan weerlegt, wordt. :)

En verder:
Federico Capasso, an expert on the Casimir effect at Harvard University in Boston is impressed. "Using metamaterials to reverse the Casimir effect is a very clever idea," he says. However, he points out that because metamaterials are difficult to engineer, it's unlikely that they could be used to levitate objects in the near future.
Klinkt een beetje als een wetenschappelijk verschijnsel voor pseudo-wetenschappelijke ideeen te misbruiken..

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Mastermind schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 23:05:
Het is wetenschappers nu gelukt met behulp van het Casimir-effect twee platen elkaar af te laten stoten in plaats van aan te laten trekken.
En net als in het geval van aantrekkende platen kan je geen energie aan dat systeem onttrekken, omdat in een energieleverend systeem elke bewegingscyclus netto energie op moet leveren. Als de platen elkaar afgestoten hebben, kost het energie om de platen weer naar elkaar toe te brengen. Meer energie dat de afstoting opleverde.

En als je een materiaal kan maken dat schakelbaar een aantrekkende of afstotend Casimir-effect toestaat, dan kan ik je 1 ding garanderen: het schakelen kost meer energie dan de bewegingscyclus oplevert. Helaas, zo zit ons universum in elkaar. TANSTAAFL.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Ok, je hebt gelijk Confusion. Sluit dit topic maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Mastermind schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:19:
Ok, je hebt gelijk Confusion. Sluit dit topic maar.
Hohoho..d'r staan nog meer interessante dingen in dat artikel dan de vermeende energie opwekking....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Het artikel is onzin, omdat het beweert dat er energie uit het niets opgewekt wordt door kwantumfluctuaties. Ook al is dit gemeten en bewezen, het is onmogelijk. Confusion heeft helemaal gelijk, dus kan dit topic dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Aangezien men nav nieuws: Wetenschappers heffen nanowrijving op mogelijk, en ook gesteund door een eerdere reactie in dit topic, wilt discussieren over een of meerdere aspecten, blijft dit topic open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Quantumfluctuaties != vrije energie die ontstaat uit kwantumfluctuaties. Dat laatste is de interpretatie van de TS en ik zie er in het artikel niets over staan. Het is dan ook bullshit dat het 'gemeten en bewezen' is.
De theorie is dat je door een stuk 'metamaterial' (raar spul trouwens. negatieve refractive index->negatieve lichtsnelheid? O_o) tussen de Casimirplaten te brengen de aantrekking kan veranderen in een afstoting. Het inbrengen van die plaat levert dan hierbij de benodigde energie op.
DeverauX schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 08:57:
Klinkt een beetje als een wetenschappelijk verschijnsel voor pseudo-wetenschappelijke ideeen te misbruiken..
Ik zie niet in wat er pseudo-wetenschappelijk is aan de genoemde feiten. Met een twee magneten kan je ook iets laten zweven... en als het artikel in the new journal of physics wordt gepubliceerd dan zit het qua wetenschappelijkheid wel goed. Ik hoop dat er in de volgende new scientist iig een uitgebreider verhaal staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even een beetje dom doen, maar van de quantumwereld weet ik niet zoveel.

E=MC^2 / Behoud van energie / entropie in een systeem / -wet blijft gewoon bestaan ook in de quantumwereld?
Ik weet niet wat quantumfluctuaties zijn, maar ik weet wel dat de quantumwereld een funny, funny world is en niets te gek lijkt.

Als je deeltje B kan bewegen door deeltje A een zetje te geven (om maar een quantum'eigenschap' te noemen), dan moet het toch ook kunnen op een bepaalde manier om deeltjes te 'koppelen' aan deeltjes uit een plasma met een hoog energetische waarde (uit bijv. een ster) en zo er een slaatje uit te slaan?

Energie blijft gelijk (in het universum), alleen wordt het verplaatst naar daar waar we het kunnen gebruiken.

Flame mij niet als het heel dom klinkt, hoor, zoals ik zei is de quantumwereld voor mij een beetje vaag :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Entropie is niet echt een quantummechanisch effect. Vergelijk het met gasdruk: een enkel atoom heeft ook geen gasdruk. Beiden zijn statische beschrijvingen van chaotische systemen, die het makkelijker maken om over eigenschappen van de collectie van deeltjes te praten.

Afgezien daarvan komen er meer dan genoeg hoog-energetische deeltjes uit de zon, dat is nu al niet zo'n probleem.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Ik had iets over het hoofd gezien, namelijk dat het Casimir-effect wel bewezen is, maar dat het vrije energie is niet. Op wiki las ik dat het energieoverschot slechts korte tijd blijft, maar er ook een negatief energieoverschot voor in de plaats terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 23:25

mace

Sapere Aude

De entropie is meer het gemiddelde van de energie, er zijn trage deeltjes, en juist hele snelle, dit geld ook voor gas, en als je alles bij elkaar optelt krijg je je totale energie.
Beetje kromme uitleg maar zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Maxwell's_demon

[ Voor 11% gewijzigd door mace op 09-08-2007 01:37 ]

Pagina: 1