Toon posts:

mac mini G4 probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mac vrienden,

Ik heb sinds gisteren een probleem met mijn mac mini eerste generatie (g4 1.25ghz)

Nu heb ik al verscheidene dingen geprobeerd.

1)booten met de apple hardware diagnostics disk. Ik kan booten en de taal kiezen maar krijg dan na het laden de error:

A symbol within the function "initialize" had not yet been defined. script error 48. aborting due to fatal error. Daar onder staat dan apple standalone diagnostics v24.0. Enter script name or command.
Manueel dan initialize invoeren help niet.

2) ik heb geprobeerd mac os x (10.3) opnieuw te installeren. Ik krijg dan de error

panic(cpu0) : 0x300 - data access
panic: we are hanging here

3)resetten van PRAM in de open firmware.

4)resetten van NVRAM in de open firmware

Standaard is er op een mac mini een jaar limited worldwide warranty. Ik ben een belg en heb de mac mini in de FNAC gekocht. Nu was er op dit moment pas een wet gestemd en al in uitvoering dat winkels altijd een retail garantie van 2 jaar moeten bieden. In welke mate kan ik die garantie afdwingen? De mac is nu 1.5 jaar oud en heb de aankoopbewijzen. Nu heb bij de aankoop een model met 256ram aangekocht en zelf na aankoop een 1GB module gestoken. Er zijn zeer licht openingssporen hiervan op de onderkant op te merken. Apple stated dat de garantie niet zou vervallen op voorwaarde dat dit op een correcte manier is gebeurd. Hij heeft 1.5 jaar zonder problemen gewerkt en ik heb hem daarna ook nooit meer opengemaakt maar ik kan dat natuurlijk niet bewijzen. Ik vrees dat men enkel en alleen om die reden de garantie zou kunnen weigeren. Heeft iemand onder jullie hier ervaring mee?

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb nood aan jullie deskundige menig. Heeft er iemand van julie ook een idee welke component precies zou falen?

Ik zou het zeer spijtig vinden dit toestel te moeten weggooien, het heeft een zekere emotionele waarde voor me.

Alvast bedankt voor jullie moeite.

• nipro
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-02 16:14
De wet staat altijd boven de winkelier, al wil deze je nog wel eens anders laten geloven :)

Hoempapaaa Holladiejeej.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:42

Exirion

Gadgetfetisjist

Probeer eens een Linux live CD te booten :) Als de CD niet goed start dan weet je genoeg en is je Mini defect. Mocht ie wel starten, dan heeft Ubuntu op de CD het geheugentestprogramma memtest86 staan. Draait dat succesvol dan zal er weing aan de hand zijn met je machine, tenzij het in de harddisk/interface zit.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Exirion schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 22:25:
het geheugentestprogramma memtest86
Dat gaat natuurlijk niet werken op iets anders dan een *86 van Intel, en een G4 is geen intel.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik heb inderdaad ook een debian powerpc disk geprobeerd en daar kan hij zelfs niet de ramdisk (initrd) unpacken :(

Nu staat er op de factuur wel duidelijk vermeld dat er maar 256 ram inzat en er steekt nu een 1GB module in. Zou ik hem best veranderen alvorens hem terug te brengen? Zullen ze om die reden garantie niet weigeren?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:42

Exirion

Gadgetfetisjist

burne schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 22:29:
Dat gaat natuurlijk niet werken op iets anders dan een *86 van Intel, en een G4 is geen intel.
Je hebt gelijk. Ik bedoelde dan ook eigenlijk memtester :) Heb zelf ook een G4 dus ik weet dat het geen x86 is ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Waar kan ik die memtester vinden?

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:52

SambalBij

We're all MAD here

Je zou ook eens kunnen proberen om de originele 256MB geheugenmodule weer terug te plaatsen (vooropgesteld dat je die nog hebt liggen)
Je weet dan meteen of het een geheugen-error betreft, en als ie het dan nog niet doet dan kun je hem meteen met het originele geheugen erin naar Apple brengen.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 23:01:
Bedankt voor je reactie. Waar kan ik die memtester vinden?
Op zich denk ik dat dat een verspilling van tijd is. Als Apple diagnostics al niet wil wordt het lastig om iets anders aan de gang te krijgen. Ik zou zoals voorgestelt eens testen met je originele DIMM.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
Beste mac broeders,

Bedankt voor het correcte advies. Tegen alle verwachtigen in bleek het inderdaad de memory module te zijn die het probleem veroorzaakte. Mijn dank voor mijn mini van de ondergang te sparen _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1