Serial ATA & IDE Combo Card

Pagina: 1
Acties:

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Sinds een paar dagen ben ik de trotse bezitter van een nieuwe computer met Windows Vista.
Echter nu heb ik een IDE harde schijf in mijn bezit, maar ik krijg deze niet werkend.

Ik ben in het bezit van een Conceptronic kaart (Serial ATA & IDE Combo Card), maar krijg deze niet werkend onder Windows Vista. Ik heb al contact opgenomen met de fabrikant, maar die zegt dat Windows de kaart gelijk moet herkennen bij het opstarten. Dit is dus niet het geval. Ook zie ik de kaart niet terug in mijn apparaat beheer.

Wel heb ik de drivers geprobeerd te installeren, maar ik krijg de melding dat het niet voor Vista geinstalleerd kan worden. De fabrikant zegt dat je de cd nodig hebt als de wizard gaat starten (als Vista dus de kaart herkent). Dit is dus niet het geval, dus kan ik de drivers ook niet installeren.

Aan de kaart kan het ook niet liggen, want ik heb hem al een keer omgeruild in de winkel. (zou wel heel toevallig zijn dat ik 2 kapotte kaarten heb.

Heeft iemand een idee? of een zelfde soort kaart? of weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen?

p.s.

specs:

2 gig
Asus p5b moederbord
150 gig hd
geforce 8600
intel core 2 duo processor e4400
2 ghz 800 fsb

[ Voor 5% gewijzigd door XippIX op 06-08-2007 20:02 . Reden: specs ]

Verwijderd

Steek 'm eens in een ander PCI slot. Misschien is het een IRQ-probleem.

• XippIX
  • Niet online
heb ik al geprobeerd, maakt geen verschil, zelfde probleem. Windows "ziet" de kaart niet

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Zo maar een vraagje. Maar heb je niet een gewone PATA connector op je mobo zitten?
Dus vanwaar dat conceptronic kaartje?

Tevens een vraagje over de respons van het bedrijf. Ze stellen dat het inpluggen is en Windows moet hem herkennen. Heb je wel goed duidelijk gemaakt dat het om Vista gaat? Welke versie van Vista gebruik je? 32 of 64?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Herkent je mobo het ding wel? Bij het booten krijg je een lijst te zien met PCIdevices, staat hij daar niet tussen dan ligt het probleem bij je mobo + kaart combo. STaat hij daar wel tussen dan zou je nog even met linux kunnen starten en dan 'lspci' intikken om te zien welke PCI devices gevonden worden. STaat hij er daar ook tussen dan ligt het aan je OS.

• XippIX
  • Niet online
kalizec schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 20:26:
Zo maar een vraagje. Maar heb je niet een gewone PATA connector op je mobo zitten?
Dus vanwaar dat conceptronic kaartje?

Tevens een vraagje over de respons van het bedrijf. Ze stellen dat het inpluggen is en Windows moet hem herkennen. Heb je wel goed duidelijk gemaakt dat het om Vista gaat? Welke versie van Vista gebruik je? 32 of 64?
op dat kaartje zit mijn IDE hardeschijf. Op de PATA connector zitten mijn cd-rom en dvd speler, die werken prima.

Tevens heb ik het bedrijf het zeer goed duidelijk gemaakt. Daar zit het misverstand ook niet. Tevens heb ik Vista 32 bit

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Je zegt dat windows de kaart niet ziet. Wat bedoel je daar mee?
Staat de kaart niet bij systeem beheer (device management)?

Als hij daar niet staat, wordt de kaart wel herkend door je bios?
Als het goed is kan je hem in het post scherm zien verschijnen.. als dat allemaal te snel gaat kijk of hij toegevoegd is aan het rijtje apparaten waarvan je kan booten (floppy, cd-rom, hd, netwerkkaart enz..).

[ Voor 4% gewijzigd door job op 07-08-2007 00:52 ]

• XippIX
  • Niet online
job schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 00:51:
Je zegt dat windows de kaart niet ziet. Wat bedoel je daar mee?
Staat de kaart niet bij systeem beheer (device management)?

Als hij daar niet staat, wordt de kaart wel herkend door je bios?
Als het goed is kan je hem in het post scherm zien verschijnen.. als dat allemaal te snel gaat kijk of hij toegevoegd is aan het rijtje apparaten waarvan je kan booten (floppy, cd-rom, hd, netwerkkaart enz..).
Hij staat niet weergegeven in het apparaat beheer.
Ik ga nu de computer opnieuw opstarten, en kijken in de bios of hij hem herkend bij de boot piority

[edit]
na het opstarten zie ik mijn hardeschijf niet terug in de bios.

[ Voor 5% gewijzigd door XippIX op 07-08-2007 01:05 ]

Verwijderd

Misschien is je kaart toch rot. Je zou het echt in een andere PC moeten proberen.

Ik neem aan dat je wel de powerkabel van de IDE-schijf hebt aangesloten? En uiteraarde de IDE-kabel.

• job

job

Nee je moet ook niet zoeken naar je schijf, je schijf is verbonden aan je die kaart.
Je in de bios dus kijken naar je ide/sata kaart.

Kijk dus of je ide/sata kaart is te vinden in het rijtje: (floppy, cd-rom, hd, netwerkkaart enz..).

Bij de pc van m'n ouders heb ik ooit een sata kaart gestoken, die kaart kan ik dan ten eerste terugvinden als sis xxxblabla bij de bootvolgorde.
(dus niet gaan kijken bij de harddisk boot volgorde.. daar zal je de schijf die eraan hangt nooit tegenkomen).

ten tweede zou je de kaart tegen moeten komen bij het rijtje van hardware wat een irq krijgt tijdens de post.
Ten derde: deze ata/sata kaart heeft een eigen bios, dit bios krijg je te zien aan het einde van het bios van je moederbord. Daar hoor je te zijn welke HD's die kaart vind.

De biossen flitsen snel langs, daarom zei ik ook dat je bij de bootvolgorde moet kijken, dat blijft gewoon staan en kan je rustig zoeken. :)

Als de kaart niet in je bios te vinden is, dan is het logisch dat windows hem niet vindt.

• XippIX
  • Niet online
bij apparaatbeheer zie ik wel staan onder het kopje "IDE /ATA/ATAPI-controllers ":
ATA Channel 0
ATA Channel 0
ATA Channel 0
ATA Channel 1
ATA Channel 1
ATA Channel 1
Intel(R) ICH8 2 port Serial ATA Storage Controller - 2825
Intel(R) ICH8 4 port Serial ATA Storage Controller - 2820
JMB36X Standard Dual Channel PCIE IDE Controller

Als zie ik onder het kopje schijfstations maar 1 hardeschijf ipv van 2.
Ik kan nu even nogmaals in de bios kijken.

• job

job

Wat je in apparaatbeheer ziet zijn waarschijnlijk de sata en ide controllers van je moederbord.
Als je nog zeker wilt weten dat windows je kaart niet pakt, kijk dan ook eens bij schijfbeheer. (rechtermuisklik op "deze computer" > "beheren" > en dan ergens onderaan in het menu wat je dan krijgt.

Val niet over de namen, ik heb hier de engelse vista.

• XippIX
  • Niet online
nee, ook hier zie ik hem niet tussen staan. Het is allemaal erg vreemd, ook niet in de bios. Ik vind er niets van weer.

Er moeten toch meerdere mensen zijn met dit probleem?

Verwijderd

De biossen flitsen snel langs, daarom zei ik ook dat je bij de bootvolgorde moet kijken, dat blijft gewoon staan en kan je rustig zoeken.
Als het lijstje met hardware en irq's (bios opstartlijst) lang komt even snel op pauze drukken, dan kan je op je gemak even in het lijstje kijken om te zien of hij daar bij staat.

• XippIX
  • Niet online
ik heb even tijdens het opstarten op pauze gedrukt, maar ik kan niets nieuws er tussen vinden, over een extra harde schijf, of kaartje. :?

• XippIX
  • Niet online
oke, nu even een nieuwe update.
Na een nacht lang klooien heb ik het eindelijk voor elkaar dat Windows Vista hem bij apparaatbeheer onder schijfstations ziet staan.

Alleen als ik bij "computer" kijk, zie ik hem nog niet weergegeven.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de hardeschijf kan benaderen?

na het opnieuw opstarten heb ik ook een nieuw programma erbij genaamd:

"Via V-raid"
er staan een aantal opties, maar ben bang dat als ik "schijf aanmaken" doe, alle data is gewist?

[ Voor 23% gewijzigd door XippIX op 07-08-2007 14:24 ]

Pagina: 1