Kwaliteit coax kabel en digitale kabel TV

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Topicstarter
Heeft de kwaliteit van de coax kabel invloed op de beeldkwaliteit van digitale kabel TV?

Of is het, omdat het digitaal is, als het werkt dat je ook de maximale beeldkwaliteit hebt?

Ik zou het interessant vinden om dit te horen van mensen die het echt getest hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 06-08-2007 18:51 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een digitaal signaal bestaat uit 0en en 1en. Het komt dus of wel aan, of niet. Als het niet aankomt heb je een verstoring, maar geen verminderde beeldkwaliteit. Denk wel dat de coax kabel niet te lang moet zijn, maar hier heb ik geen ervaring mee.

Verwijderd

In principe heb je zoals gezegd signaal of niet. Een tussenvorm heb je in de vorm van geblokte weergave en storing op het geluid.

( Overigens : Digitale tv en dan alleen scart ..... )

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Exorcist schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 01:16:
Een digitaal signaal bestaat uit 0en en 1en. Het komt dus of wel aan, of niet. Als het niet aankomt heb je een verstoring, maar geen verminderde beeldkwaliteit.
Dat is de theorie en die ken ik dus. Ik zou graag van iemand praktijk resultaten willen horen.

Ook omdat de locale TV boer beweert dat het wél uitmaakt. Ik zelf heb mijn bedenkingen omdat ik ook in bovenstaande theorie geloof.

[ Voor 15% gewijzigd door Philflow op 07-08-2007 10:05 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Ja dat maakt verschil uit.
Voorheen had ik in huis met digitale televisie veel artifacts, en sommige zenders kon ik gewoon niet ontvangen.
Ik heb toen een nieuwe goede kabel gelegd vanaf het aop en nu heb ik storingsvrije tv (uitgezonderd de storing die al in het signaal zit voordat het m'n huis binnen komt).

Verwijderd

Maakt het nog uit of je gewoon standaard kabel haalt of bijv van Hirschmann?

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kijk naar de kwaliteit en de BER waardes zoals weergegeven door je ontvanger. Als de kwaliteit 100% is en de BER waarde 0 op alle frequenties die door je kabelbedrijf gebruikt worden dan heeft het weinig zin om aan je COAX bekabeling te gaan rommelen. Op kanalen waarvan je het vermoeden hebt dat er iets mis is dan bij voorkeur tijdens het zien van artifacts of andere verstoringen in het beeld de kwaliteit en de BER bepalen. Die waardes worden namelijk continu hersteld naar de uitgangspositie van 100% en 0. Het kan namelijk zijn dat er ergens een storingsbron zit die niet continu verstoringen veroorzaakt.

Als je met beeldkwaliteit doelt op mooiere kleuren e.d. dan heeft de kwaliteit van de COAX kabel daar voor digitale TV niet mee van doen. Daarnaast zijn er nu eenmaal verschillen in de beeldkwaliteit tussen de kanalen onderling die veroorzaakt worden door een lagere bitrate voor bepaalde kanalen in het digitale bronsignaal dat de kabelbedrijven ontvangen voor doorgifte aan de abonnees. Een hoge bitrate voor een digitaal kanaal via de satelliet is duur en dat is toch de bron voor de meeste digitale TV kanalen.

• Philflow

Philflow

Topicstarter
ArChie schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:25:
Kijk naar de kwaliteit en de BER waardes zoals weergegeven door je ontvanger.
Interessant. waar kun je die zien? (UPC DVR)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:32

mace

Sapere Aude

Zoals gezegd heeft een kabel zeker wel invloed op de beeldkwaliteit.

Een digitaal signaal bestaat zoals gezegd uit 0-en en 1-en, deze wordt in een signaal gemoduleerd en vervolgens op de kabel gezet, op een frequentie van een paar honderd MHz. Stel dat dit signaal 0 volt en 5 volt is voor 1 en nul. Als er storing dan wel verlies onstaat, dan wordt die 0 volt bijvoorbeeld 2,5 en die 5 volt 3 ofzo. Op een gegeven moment ziet de ontvanger geen verschil meer, en dan doet de error correction z'n werk. De error correction werkt goed, maar er zit natuurlijk een limiet aan, en als die limiet bereikt is, dan geeft hij een BER, dan weet hij het simpelweg niet meer.

Als je BERS krijgt, dan krijg je artefacten, dus plopjes in je geluid, of blokjes in beeld.
Het effect kan subtiel zijn, het hangt er gewoon vanaf hoeveel bitjes hij achter elkaar mist, en hoe belangrijk die bitjes waren.

De coax kabel heeft dus invloed op de beeldkwaliteit, maar niet in de analoge zin. De kleuren of de scherpte worden er niet anders van.

[ Voor 6% gewijzigd door mace op 07-08-2007 10:46 ]

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Philflow schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:32:
Interessant. waar kun je die zien? (UPC DVR)
Geen idee waar dat zit bij die UPC ontvangers en of ze dat uberhaupt tonen. Op alle ontvangers voor de Irdeto kabelbedrijven zit dergelijke functionaliteit wel, al hangt het af van het merk waar ze die informatie verstopt hebben. Bij sommige is het een kwestie van een paar keer op de Info knop drukken en bij anderen is er een status menu waar dat soort informatie is op te vragen.

Verwijderd

Bij Casema en de Samsung heb je bij elke zender een balkje met de sterkte van het signaal. Misschien heb je bij jouw ontvanger ook zoiets?

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 12:23:
Bij Casema en de Samsung heb je bij elke zender een balkje met de sterkte van het signaal. Misschien heb je bij jouw ontvanger ook zoiets?
Ik dacht altijd op mijn UPC DVR dat het balkje was voor de sterkte van het signaal. Totdat iemand me vertelde dat het balkje staat voor programma duur. Ik vroeg me al af waarom het zo wisselde. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 07-08-2007 12:34 ]

Pagina: 1