Hoge temperatuur x2 3800+

Pagina: 1
Acties:
  • 845 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 08:32
pffff oke ik heb nu een x2 3800+ met een boxed koeler, de proc word soms wel 60 graden, dat is wel t max. Natuurlijk wil ik binnekort een andere coeler, maar ik wil graag weten of ik met deze temps wel 24/7 kan werken :) Ik heb me koelpasta al een keer vervangen, maar dat mocht niet echt helpen. Dus het word voor mij gewoon binnekort andere koeler. Verder is mijn airflow ook niet echt super. Iig wat ik dus wil weten mag ik hier wel mee doorwerken :)

Ik heb wel op enkele sites gevonden dat de max temp van deze chip 71 graden is, maar als ik daar maar net 10 graden onder zit, voelt dat niet echt geruststellend ;) Idle is mijn proc btw 38 graden.

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakbracket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07-2024
60 graden is wel veel, maar je idle temp is redelijk voor deze processor. de mijne zit in een mediacenter, hoeft over het algemeen niet erg hard te werken maar de airflow is niet geweldig in zijn Mozart Thermaltake behuizing,
alle fans, ook die van de stock koeler, draaien met cool& quiet, minimaal voor het geluid.
als hij moet werken wordt hij echter niet warmer dan 55 graden.
60 is wel een beetje veel voor een niet overklockte x2 3800!
zit alles echt goed?

PC gameplay geen multiplatform!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
nouja kweet niet heb t idee dat ik niet de goede koeler erbij heb gekregen, heb de proc 2e hands gekocht en daar zat deze amd koeler bij, denk dat die van een andere proc is.Daarom is de idle temp wel goed maar stressed wat aan de hoge kant. Maar ik heb onderin 1 x 120 mm fan die koude lucht nar binnen blaast en dat is het. Maar ik kan hier wel gewoon 24/7 mee werken voorlopig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké, je temperatuur is iets aan de hogere kant, of hij te hoog is weet ik niet.
Het is makkelijker voor 'ons' om erbij te vermelden welke processor je -precies- hebt.
Ik bedoel dan, om een voorbeeld te noemen
Een AMD64 X2 3800+ , 65Watt en socket AM2 of 939
Je hebt namelijk ook 35Watt versies en volgens mij ook hoger als 65Watt versies. (100Watt) ??
Hoe minder Watt hoe minder warmte, maar dat wist je misschien al.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:08
Het is al niet aan te raden enkel 1 120mm onderin de kast te hebben en verder niets. Je zuigt dan veel stof aan en er is geen geforceerde airflow, slaat het stof neer waar je bij staat in de kast. Aan te raden is intake = outtake. Dus hang een 120mm erbij aan de achterkant. Hoeven niet veel toeren te maken, gaat er om dat je een gereguleerde continu stroom hebt.

Maar dan nog vind ik 38 graden idle erg warm. Zo warm werd mijn eerste Opteron nog niet eens, waar ik vergeten was koelpasta tussen te doen. Ik draai momenteel semi passief een dual 2212 op zo'n 30-32 graden idle, met dit warme weer.

Je kan misschien een fout hebben gemaakt door het koelblok 180graden verkeerdom gemonteerd te hebben, dat zie ik nog wel eens gebeuren. Ook is een overhoeveelheid koelpasta vaak de boosdoener. Een vliesje van het spul is al meer dan zat.

Een nieuw koelblok kopen is uiteraard een zeer goede keuze. De boxed koelers van de 3800+ is niet zo goed, zeg eerder, zeer slecht. Aanrader is wel iets als een Zalman 9500NT. Niet het beste blok, maar ik vond de montage tot dusverre 1 van de makkelijkste.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
ad03800iaa5cu
ledbf 0647tpbw

heb ik, dat is de 65 watt versie. Deze zit op een AM2 boardje ;) en koelpasta te dik, mwa dat weet ik zeker van niet, heb al zoveel cpu's vervangen dat ik daar nu wel ervaring mee heb. Ik ga eerst is opzoeken of mss het koelblok verkeerd om zit ?! Mij lijkt dat eerlijk gezegd voor de prestaties niet belangrijk aangezien het een vierkant symetrisch blok is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakbracket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07-2024
Afbeeldingslocatie: http://i198.photobucket.com/albums/aa141/krakbracket/stockkoeleram2.jpg
is dit 'em?
althans ervan uitgaande dat het AM2 is, is dit de goede koeler. deze doet het zonder overclocken in principe prima.
je idle temp is in principe prima stressed is ie behoorlijk, maar er gewoon mee werken moet op zich wel kunnen volgens mij; internetten is iets anders als volle bak stressen met Orthos...
toch zou ik zeker nog eens goed kijken naar je koeler, casefans en airflow!

PC gameplay geen multiplatform!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
hmmm dat is hem wel, alleen dat aanhangsel zit bij mij aan de bovenkant, en ik denk dat die aan de onderkant moet ? :P

(grrr toch wennen dat amd, als je altijd intel hebt gehad)

[ Voor 20% gewijzigd door Cardo op 06-08-2007 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had dezelfe boxed koeler, vandaag vervangen door een thermaltake, cpu is 89(!) graden geworden, gelukkig ging de pc zelf uit, maar die boxed koelers hoef ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
zooooooooo das nog erge als mijne. maar kan iemand bevestigen of het uitmaakt of ik het aanhangelse waarmee je hem lockt boven of beneden doet? Want ja in mijn ogen maakt het niet uit, aangezien het blok geowon vierkant is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang de koeler goed vast zit maakt het niks uit lijkt me, de mijne zat btw zoals op de foto die krakbracket postte.
Nu heb ik deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.tr2tt.com/images/products/coolers/tr2r1/slide0019_image011_450.gif

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
hmmmmmmmmmm bij iedereen zit dat aanhangels naar beneden, maar bij mij naar boven :P toch maar is omdraaien straks, kijken of dat effect heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Wordt het koelblok wel warm? (45+ doet al snel pijn aan je handen.)
Zo nee, is het contact tussen koeler en CPU niet goed.
Zo ja, is de airflow onvoldoende.

Wat geeft de temp-sensor van je moederbord aan?
25-40 graden? Dan is de airflow over de CPU waarschijnlijk te weinig.
40+ graden? Dan is de airflow in de kast te laag.

Staat de fan wel voluit aan?
Zo nee, check in je BIOS de setting voor Target Temperature en verlaag deze.
Zo ja, controleer of er obstructies in het koelblok zitten (stof) of voor de fan.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
kalizec schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 20:03:
Wordt het koelblok wel warm? (45+ doet al snel pijn aan je handen.)
Zo nee, is het contact tussen koeler en CPU niet goed.
Zo ja, is de airflow onvoldoende.

Wat geeft de temp-sensor van je moederbord aan?
25-40 graden? Dan is de airflow over de CPU waarschijnlijk te weinig.
40+ graden? Dan is de airflow in de kast te laag.

Staat de fan wel voluit aan?
Zo nee, check in je BIOS de setting voor Target Temperature en verlaag deze.
Zo ja, controleer of er obstructies in het koelblok zitten (stof) of voor de fan.
Nouja hij word dan niet boven de 45+ denk ik, zal straks is proberen het koelblok om te draaien om te testen. mijn moederbord zelf is 30 graden. dat is toch niet te warm;) en in de bios heb ik dezelfde temps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een Asus A7S8X-MX met een AMD Sempron 2500+ (1.75 Ghz.) en die staat altijd rond de 62 - 68 graden en het moederbord 50 - 55. Zal ik hier iets aan moeten doen of is het de eigenschap van de processor of de combinatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 22:22:
Ik heb hier een Asus A7S8X-MX met een AMD Sempron 2500+ (1.75 Ghz.) en die staat altijd rond de 62 - 68 graden en het moederbord 50 - 55. Zal ik hier iets aan moeten doen of is het de eigenschap van de processor of de combinatie ?
Waarschijnlijk is de airflow binnen je kast veel te laag.
Dit wijst op een gebrek aan casefans of anders zaken die je airflow ernstig belemmeren.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:56

CDAAbeltje

Cool Down !

Hier ben ik het idd mee eens !
En stel casfans doen gewoon heel erg veel ! Je kunt wel een goeie koeler op je CPU knopen, maar als de temperatuur in je kast niet weg kan, jah dan word je CPU ook wel erg warm !
Denk dus eens na over minimaal 2 fans in je kast !

Ik heb zelf ook een X2 3800+ en die doet idle ongeveer 30 graden en tressed niet meer dan 40 a 45 graden ! (Met warm weer dan)

Ik heb zelf een Zalman 9500 Led om mijn hartje te koelen. Doet het perfect !

Afbeeldingslocatie: http://www.univendi.com/shop/images/zalman9500led.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
hmm heb nu de heatsink omgedraaid, en volgens mij helpt dat geen drol, wel helpt t dat ik er ff een 80 mm fan vorin bij heb gestouwt, en ik um nou niet boven de 53 heb zien uitkomen! 7 graden lager dus. Zal wel aan mijn airflow hebben gelegen :) hij schommelt nu tussen de 51-53 graden met orthos al 10 minuten draaiend :) deze temp is wat beter!

[ Voor 17% gewijzigd door Cardo op 07-08-2007 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Volgens mij kan je beter een ventilator achterin bijzetten en die naar buiten laten blazen. Dan heb je direct airflow dicht bij je processor en kan de warme lucht in de kast snel naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
Ja maar ik heb dus echt een *** kast om het zo maar te zeggen, een aopen HQ08 echt een kast om 0.0 airflow te kunnen krijgen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Zelf Fan gaten maken ;) Kast een beetje verbouwen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 16:39
Hier ook een X2 3800+ (wel op een s939 socket) Ik was erg te spreken over de stock koeler. (zoals krakbracketm laat zien) Met een kleine OC (300 mhz) bleef hij aardig koel. Heb m nu 700 mhz overclockt en blijft met een artic freezert pro 64 in combinatie met een zelfgeknutselde 80mm fan gericht op t koelblok en wordt niet warmer dan 53 graden.

Jouw 60 graden is dus wel aardig veel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Met de Stock koelers van AMD is echt niets mis.

Zowel mijn vorige 3000+ als mijn huidige X2 3800+ kon ik zonder temperatuur problemen van OCen naar 2,7 GHz. Temperatuur blijft dan hangen tussen de 42 en 48 graden afhankelijk van de buitentemperatuur. Moet je er echter wel voor zorgen dat je een redelijk kast hebt zodat je die op 30 graden of lager kunt houden qua airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siem123
kalizec schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 13:07:
Met de Stock koelers van AMD is echt niets mis.

Zowel mijn vorige 3000+ als mijn huidige X2 3800+ kon ik zonder temperatuur problemen van OCen naar 2,7 GHz. Temperatuur blijft dan hangen tussen de 42 en 48 graden afhankelijk van de buitentemperatuur. Moet je er echter wel voor zorgen dat je een redelijk kast hebt zodat je die op 30 graden of lager kunt houden qua airflow.
Mm.. doe je goed. Ik kwam echt tegen de beperkingen aan van mn stock koeler tijdens mn OC.. Airflow in kast is aardig goed: 2 x 80 mm in en 1 keer 120 mm uit.. Kast temp komt ook nooit hoger dan 30 graden. Nou heb ik volgens mij wel de 65 watt 89 watt variant :+

[ Voor 1% gewijzigd door siem123 op 07-08-2007 13:34 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carismagdi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-08 16:27
Je zegt dat dat aanhangsel naar boven steekt, zo bedoel je:

Afbeeldingslocatie: http://www.modsynergy.com/Modsynergy%20files/AMD3000-3.jpg

je moet de koeler erop zetten en aan beide kanten inhaken en dan dat aanhangsel omlaag drukken...

Afbeeldingslocatie: http://hardwarelogic.com/articles/reviews/processors/AM2_3800+/HSF.jpg

Sorry voor de uitleg als dit niet duidelijk is, en sorry voor als je dit al gedaan hebt....

[ Voor 28% gewijzigd door carismagdi op 07-08-2007 14:09 ]

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
In mijn geval ook een 89 watt variant. (s939 is allemaal 89 watt).

SLK3000B met twee Zalman F3 120mm fans erin.
Er zit standaard 1x 120mm Antec koeler in, maar de ophanging van de Zalman's is stiller, want dan hangen je fans geheel vrij middels een paar rubbertjes (echt geniaal imho).
Verder helpt de airpipe voor de CPU-fan veel, want dan koel je je CPU met omgevingslucht ipv met lucht in je kast.

Heb vroeger ook een AOpen HQ08 gehad. Die kast hadden ze bij AOpen standaard van betere fan-gaten moeten voorzien. Een dremel of ijzerzaag doet wonderen, maar ja, dat ziet er niet zo mooi uit. Ook de ruimte tussen de voeding en onderste van de 5 1/4" drive bays had beter gekund. Als Cardo daar een apparaat in heeft zitten of veel kabels dan heb je aan de bovenste 80mm fans bijna niets. De HQ08 was een redelijk kast om te modden (lekker stevig en veel ruimte) voor bijvoorbeeld een waterkoeling. Maar tegenwoordige kasten worden beter ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siem123
Ja mijn kast heeft geen airpipe en mn case staat redelijk ingeklemd in mn bureau.. om mn koel te houden heb ik er die extra fan ingezet. Dat scheelt al gauw 8 a 9 graden.

Afbeeldingslocatie: http://dongen8.getlogged.com/DSC02152.jpg.

Heb een In-win case, verder niet zo heel speciaal, heb alleen alle casefans vervangen omdat deze te veel herrie maakte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

siem123 schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 14:51:
Ja mijn kast heeft geen airpipe en mn case staat redelijk ingeklemd in mn bureau.. om mn koel te houden heb ik er die extra fan ingezet. Dat scheelt al gauw 8 a 9 graden.

[afbeelding].

Heb een In-win case, verder niet zo heel speciaal, heb alleen alle casefans vervangen omdat deze te veel herrie maakte..
Leuk om te zien hoe creatief sommige mensen toch weer zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siem123
CDAAbeltje schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 15:40:
[...]

Leuk om te zien hoe creatief sommige mensen toch weer zijn :)
haha.. dank je, t werkt echt perfect. Heb ook een schakelaartje op de voorkant van mn case gezet zodat ik m in en uit kan schakelen aan de hand van de CPU load.. Schakelaartje komt uit een oude wekkerradio :+

Afbeeldingslocatie: http://dongen8.getlogged.com/DSC02169.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Haha, ja maar dat bedoel ik, het is gewoon een hele simpele oplossing die blijkbaar gewoon erg goed werkt ! Waar het schakelaartje nou uitkomt maakt niet uit, maar het blijkt maar weer dat je wel creatief bent ;)

Cursus Crea met Siem123 ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
neee ik bedoel dat het aanhangsel aan de bovenkant zit, ipv onderkant, ik heb hem wel omgedraaid :) maar hmm me temps zijn nogsteeds gewoon te hoog, alsk me fan opt zun laagst zet haal ik gewoon weer 60 graden:( dit vind ik niet leuk,

Maar bijv speedfan zegt core, 45 graden. 10 minuten orthos, Asus proe zegt 59.

Zijn er nog andere programma's om te checken?

Jezus zeg, al zet ik me kast open, en er een blazer tegen op zun hardst, zelfs dan word ie niet koeler, zou je toch haast gaan denken dat de koeler niet goedzit, of misschien teveel/te weinig koelpasta...hmmmmm

[ Voor 44% gewijzigd door Cardo op 08-08-2007 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siem123
Je kan eventueel nog SiSoftware Sandra Of Everest proberen om de temps te checken (persoonlijk gebruik ik Everest).

Ik zou gewoon t koelblok er opnieuw opzetten, en ff goed kijken of de pasta er goed op zit. Als t koelblok zelf wel warm wordt, dan is je koeling ontereikend.. Blijft hij koud, dan zit je koelblok niet goed..

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siem123
CDAAbeltje schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 21:08:
Haha, ja maar dat bedoel ik, het is gewoon een hele simpele oplossing die blijkbaar gewoon erg goed werkt ! Waar het schakelaartje nou uitkomt maakt niet uit, maar het blijkt maar weer dat je wel creatief bent ;)

Cursus Crea met Siem123 ;) :P
Hehe Dank je 8)
Pagina: 1