Aankoop nieuwe schijf(en)

Pagina: 1
Acties:

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 23:40
Ik zit in dubio over de aanschaf van nieuwe hardware. Ik twijfel over de manier waarop ik de harddrives moet verdelen. Ik heb nu een 3 jaar oud systeem met een 37GB raptor en een 200GB Hitachi (beide SATA-I dus).

Nu wil ik bij mijn nieuwe hardware ook een nieuwe HD hebben van bijv. 500GB (SATA-II). Ik was in de veronderstelling dat ik die Raptor nog steeds kon gebruiken om zo mijn XP install op een snelle drive te hebben (ik dacht de snelste drive met 10000rpm).
nu hoorde ik pas geleden iemand vertellen dat de nieuwere generatie 7200rpm schijven zeker zo snel zijn als mijn 3 jaar oude raptor.

Tevens had ik altijd het idee dat het heel goed is om je OS op een aparte HD te hebben. De raptor was daar met zijn 37GB en 10000 zeer geschikt voor.

Heeft het voor mij nog zin om in een nieuw systeem mijn oude Raptor te grbuiken, of kan ik beter nieuwe generatie drives kopen? En zo ja, moet ik dan nog een kleinere kopen voor het OS (bijv. een 80GB Hitachi) en een grotere voor data? Of kan alles gewoon op een dikke 500GB?

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:29
Laat je niks wijsmaken, HOU DIE RAPTOR.

Het is waar, kwa transferrate kunnen de nieuwe schijven goed meekomen met een ouwe raptor. MAAR, het punt waar het bij OS/games/ed om draait, de accesstimes, daar blijft raptor heer en meester. Scheelt tot 5-6ms en geloof me, dat merk je...

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-02 18:15
Een hedendaagse 7200 RPM schijf is alleen sneller in raid en een raptor als os-schijf velemalen snelller

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Cubefanatic schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 17:57:
Laat je niks wijsmaken, HOU DIE RAPTOR.

Het is waar, kwa transferrate kunnen de nieuwe schijven goed meekomen met een ouwe raptor. MAAR, het punt waar het bij OS/games/ed om draait, de accesstimes, daar blijft raptor heer en meester. Scheelt tot 5-6ms en geloof me, dat merk je...
Zolang je je schijven netjes gedefragged houd, is een hoge capaciteit schijf in het voordeel t.o.v. die Raptor.
Games laden is lange sequentiele loads. Een compleet level laden e.d. en daarin is een hoge capaciteit schijf zeker sneller.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Ik gebruik ook 2x36gb raptor in raid0, en ik zeg je: meenemen naar je nieuwe PC, de performance is veel beter met raptors, lagere accestime e.d. en alles draait sneller !

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:30
De nieuwste 7200rpm disken zijn inderdaad sneller dan de oude 36GB Raptors (en niet alleen qua transferrate!). Maar die oude schijf plus een moderne 7200rpm schijf zijn gezamenlijk (mits de load verdeeld) weer iets vlotter dan één moderne 7200rpm schijf :) Dus je kunt er prima je OS op houden plus nog wat software en al je andere zaken op één of twee andere HDD's.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Super bedankt allemaal, dat is behoorlijk eenduidig :)

Ik ga die Raptor gewoon houden voor mijn OS. Jullie duidelijke uitleg neemt mijn twijfel in ieder geval weg.

Henk99

Verwijderd

Sorry dat ik hier nog even op terug kom, maar ik was aan het rondneuzen welke harde schijven ik zou gaan aanschaffen toen ik grafieken zag van HD Tune en HD Tach. Ik heb dat voor de grap eens op mijn schijven gedraaid en schrok een beetje van de grafiek van mijn raptor. Wat een pieken en dalen!
Niet dat ik jullie commentaar in twijfel wil trekken hoor, want daarvoor heb ik er te weinig verstand van, maar de 2e grafiek van een normale 7200rpm hitachi ziet er beter uit. Doet die accesstijd zoveel dat ik de raptor moet aanhouden als OS schijf?

Afbeeldingslocatie: http://www.ergraphics.tweakdsl.nl/temp/HDTune_Benchmark_WDC%20WD360GD-00FNA0.png

Afbeeldingslocatie: http://www.ergraphics.tweakdsl.nl/temp/HDTune_Benchmark_HDS722525VLSA80.png

Hopelijk kunnen jullie me uitleggen of ik me wel of niet zorgen moet maken ;)

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Ik zie dat je nog een oude generatie Raptor hebt, de GD versie, Nu heb je al een tijdje een ADFD versie Raptor met 16MB cache i.p.v. 8 van die oude.

Misschien die nieuwe Raptor 36GB ADFD een aanrader...?

[ Voor 3% gewijzigd door crack_en_hack op 08-08-2007 00:33 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 09:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 23:56:

Niet dat ik jullie commentaar in twijfel wil trekken hoor, want daarvoor heb ik er te weinig verstand van, maar de 2e grafiek van een normale 7200rpm hitachi ziet er beter uit. Doet die accesstijd zoveel dat ik de raptor moet aanhouden als OS schijf?

[afbeelding]

[afbeelding]

Hopelijk kunnen jullie me uitleggen of ik me wel of niet zorgen moet maken ;)
Ik gok dat die raptor je systeem schijf is :)
Die dalen die je de hele tijd ziet, zijn het gevolg van iets of iemand die even wat wegschreef (hoeft maar een 1kb aanvulling op een logfile te zijn). Daarom lijkt het wat bedriegelijk

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1