S/PDIF out naar analoog in

Pagina: 1
Acties:
  • 1.035 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tresjertje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-03-2013
Hallo,

Ik heb een probleem waar ik ondanks veel zoekwerk niet uitkom.
In mijn PC zit een HDA Mystique 7.1 digital Gold geluidskaart. Prima ding, zeer tevreden mee.
Ook heb ik nog een wat ouder model Sony surroundset. (LBT-N600AV)
Ik dacht dat wel "even" aan elkaar te koppelen maar heb daar toch jullie advies/tips bij nodig.

Het probleem zit hem in het feit dat de Sony-set alleen maar analoge (tulp) ingangen heeft en mijn geluidskaart alleen een (bruikbare) digitale uitgang (S/PDIF)
De andere uitgangen op de geluidskaart zijn gescheiden front/rear/center/sw uitgangen, voorzien van 3.5 mm jack's en er zit dus geen algemene "aux" uitgang op.

Hoe kan ik e.e.a. het beste/verstandigste koppelen? Ik besef dat, omdat er geen digitaal in op de versterker zit, ik waarschijnlijk wel geluidsverlies krijg, maar ik ben geen audiofiel (dan had er wel NAD o.i.d. aan gehangen), dus dat is niet zo heel belangrijk. Het belangrijkst zou zijn om een goed signaal naar de versterker te krijgen. Het makkelijkst zou een S/PDIF -> (2xtulp) kabel zijn ,maar die kan ik nergens vinden en solderen is niet mijn hobby.....)
Ik heb al vele configuraties doorgelezen, maar deze ben ik nog niet tegengekomen :'(

Alvast bedankt voor het meedenken,

Tresjertje

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-02 12:42

William/Ax3

We are Starstuff

Headphone of front out gebruiken en een 3.5mm naar tulp kabel aanhangen. Krijg je alleen stereo eruit maar is voor jouw situatie niets aan te doen.

Zoiets dus: Afbeeldingslocatie: http://www.yagoda.nl/yagoda-advertenties/images/6072.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door William/Ax3 op 06-08-2007 15:18 ]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Verwijderd

s/pdif naar analoog is niet mogelijk met een kabel... misschien dat er op de markt een converter voor bestaat maar dat zou ik zo niet 1 2 3 weten succes !

• Tresjertje
William/Ax3 schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 15:17:
Headphone of front out gebruiken en een 3.5mm naar tulp kabel aanhangen. Krijg je alleen stereo eruit maar is voor jouw situatie niets aan te doen.
Daar was ik al bang voor. Ik heb hem nu op de aansluiting voor de front-speakers aangesloten (met een bovenstaande kabel) en dat geeft idd alleen stereo geluid (dat door de versterker "gepimpt"wordt naar surround)
Er zijn geen mogelijkheden met een externe DA converter?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:07

Jimbolino

troep.com

De kabel die William/Ax3 noemt is precies wat jij nodig hebt.
Misschien heb je meerdere van dat soort kabels nodig.

1 kabel = 2 speakers
2 kabels = 4 speakers
3 kabels = 5.1 speakers ;)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Tresjertje
Alleen jammer dat er maar 2 tulpjes aan het ingaande kanaal zitten en als ik er dan met 6 aankom, gaat dat niet passen.......

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Als er maar 1x2 tulp-ingangen op de sony zitten zul je sowieso geen echt surround door kunnen sturen naar de sony. Voor 5.1 geluid heb je, zoals eerder gezegd, toch echt 3x2 tulp nodig.

Je zit dus analoog toch echt vast aan stereo, dat kun je dan via ProLogic wel 'pimpen' naar surround geluid, maar dat is natuurlijk niet 'the real deal'. Een DA converter kan ook niet een S/PDIF signaal omzetten naar analoog surround geluid over 2 tulpkabeltjes afaik.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:22
Tresjertje schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 15:19:
[...]
Er zijn geen mogelijkheden met een externe DA converter?
Als je daar 5.1 geluid analoog uit wilt krijgen zit je ook met 6 tulpjes...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

De Sony LBT-N600AV is een Dolby Pro-Logic systeem:
http://www.sony.com.au/catalog/product.jsp?id=LBTN600AV
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic

Een Pro-Logic signaal wordt fysiek over een enkel stereo stekkertje verstuurd, maar daarop zit naast het stereo-signaal ook een rear en front kanaal. Gewone audio-apparatuur ziet alleen maar het stereo-signaal, terwijl een Pro Logic decoder ook overweg kan met de andere twee kanalen. Dan is het dus 4.0 surround.

Heb je alleen wel een geluidskaart (of programmaatje?) nodig dat Pro-Logic signalen naar buiten kan sturen. Geen idee of dat bestaat.

ETA: volgens die wiki pagina kan de liba52 library een Dolby Digital 5.1 signaal omzetten naar Pro Logic; als dat inderdaad werkt zou je denk ik met bijvoorbeeld mplayer of VLC in staat moeten zijn om je setje te gebruiken. Zal misschien wel wat gepuzzel zijn om het aan de praat te krijgen.

zie http://liba52.sourceforge.net/

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 22:25 ]

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 22:08:
De Sony LBT-N600AV is een Dolby Pro-Logic systeem:
http://www.sony.com.au/catalog/product.jsp?id=LBTN600AV
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic

Een Pro-Logic signaal wordt fysiek over een enkel stereo stekkertje verstuurd, maar daarop zit naast het stereo-signaal ook een rear en front kanaal. Gewone audio-apparatuur ziet alleen maar het stereo-signaal, terwijl een Pro Logic decoder ook overweg kan met de andere twee kanalen. Dan is het dus 4.0 surround.

Heb je alleen wel een geluidskaart (of programmaatje?) nodig dat Pro-Logic signalen naar buiten kan sturen. Geen idee of dat bestaat.

ETA: volgens die wiki pagina kan de liba52 library een Dolby Digital 5.1 signaal omzetten naar Pro Logic; als dat inderdaad werkt zou je denk ik met bijvoorbeeld mplayer of VLC in staat moeten zijn om je setje te gebruiken. Zal misschien wel wat gepuzzel zijn om het aan de praat te krijgen.

zie http://liba52.sourceforge.net/
Het zijn geen Dolby Prologic-signalen, maar Dolby Surround-signalen. Dolby Prologic is alleen de techniek om stereo-signalen die Dolby Surround geëncodeerd zijn up te mixen naar vier kanalen (links, rechts, center en back). Je moet dus software hebben die Dolby Digital (en andere 5.1 surroundformaten) kan downmixen naar Dolby Surround.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Ik denk dat ac3filter icm mediaplayer classic dit wel kan, zal mediaplayer classic even opstarten.

edit:
jep bij ac3 filter kan je de inkomende bron omzetten naar o.a.: dolby surround en dolby prologic II.
Dan moet je wel met een analoog signaal gaan werken, dus de analoge aansluiting.
De vraag is of je geluidskaart wel dolby surround wil uitsturen via de analoge uitgang.

Ik heb het wel over een meer kanaalsbron waarvan ik dan 2 kanalen maak.
Ik weet niet wat welke bron jij hebt, dus het is ook maar de vraag of lukt wat jij wil.

[ Voor 75% gewijzigd door job op 06-08-2007 23:15 ]

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
job schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 23:05:
De vraag is of je geluidskaart wel dolby surround wil uitsturen via de analoge uitgang.
Ik weet het wel zeker, Dolby Surround gaat altijd analoog..

• Tresjertje
Al met als dus handiger om toch maar eens te kijken naar een ander versterkertje met een digitale of optische ingang.
Iemand suggesties?

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 16:31

Willem2

Ω is futile

Pioneer heeft wel aardige instap modelletjes, bv de VSX-C300:

http://www.marktplaats.nl...me-cinemaset-pioneer.html

Los kosten die receivertjes 40~80 euro. Het is geen high-end spul, maar prima om je woonkamer mee te vullen en mee van start te gaan.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Pagina: 1