[w2k3] Filemaker hosten via poort 80

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Een kennis van mij kwam met een vraag over hosting met Filemaker Pro Server. Ik kon op zich wel een paar mogelijkheden bedenken (die zijn hieronder bijgeplaatst) maar wellicht hebben mensen op dit forum interessante aanvullingen, vandaar dit topic.

Er is een oud topic over hetzelfde onderwerp, maar daar kwam geen uitwerking uit die voor onderstaande omschrijving een oplossing zou bieden.

Het probleem is dat het door Filemaker gehoste deel van de website door een deel van de klanten niet kan worden bereikt, omdat gebruikte protocol (HTTP over poort 8080) door de firewalls van verschillende bedrijfsnetwerken wordt geblokkeerd.

Voorzover ik zie is het een Windows 2003 server. Er worden ook 'gewone' websites op de server gehost, daarom zijn poort 80 (standaard HTTP) en misschien ook poort 443 (standaard HTTPS) in gebruik voor de Windows webserver.

Mijn ideeën zoals ik ze heb uitgelegd aan onze kennis:

1. Poort 591 gebruiken in plaats van 8080. Filemaker heeft dit eigen 'standaard' poortnummer geregistreerd. Dit nummer zal door meer firewalls worden toegelaten omdat het lager is dan 1024, maar er zullen wellicht ook firewalls overblijven die selectiever filteren.

2. Poort 443 (standaard HTTPS, secure HTTP dus) gebruiken voor de Filemaker server, als die poort nog wel vrij is. HTTPS wordt gewoonlijk door alle firewalls doorgelaten. Het werkt alleen met Filemaker Advanced. Voor HTTPS is ook een SSL-certificaat nodig (want anders krijgen je klanten een waarschuwing te zien). Dit certificaat kost zo'n 40 euro per jaar. Maar je kunt wel veilig creditcardnummers accepteren via de eigen site.

3. Op dezelfde server de links van poort 80 omschrijven naar een lokale aanvraag op poort 8080 (op een Linux server zou ik dat met mod_rewrite proberen, ik weet niet of Windows Server 2003 zoiets ook kan).

4. Een reverse proxy op een andere server draaien. De domeinnaam verhuist naar deze andere server. Deze behandelt alle aanvragen op de standaard poort, herschrijft de links naar poort 8080 van de Filemaker webserver, en stuurt de aanvraag door naar deze link. Daarbij kunnen de veelgebruikte pagina's tijdelijk worden bewaard in een cache, zodat de website meer gebruikers tegelijk aankan.

Een bijkomend probleem is dat Filemaker Server die achter de rewrite/proxy whatever zit de links van knoppen en menu's in de gegenereerde pagina's vrolijk met het 'foute' adres uitrust (met het poortnummer erin). Is er in Filemaker Server een soort van 'base href' in te stellen?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Via een router poort 80 doormappen naar 8080, of denk ik nou te simpel
Server-router-internet.

• benoni
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 14:31:
Via een router poort 80 doormappen naar 8080, of denk ik nou te simpel
Server-router-internet.
De server staat in een datacenter, desalniettemin zou het mogelijk zijn als de router in beheer van de provider is (en een beetje programmeerbaar). Kost je een IP-nummer extra, maar 't is een heerlijk simpele oplossing :)

Verwijderd

1. Poort 591 gebruiken in plaats van 8080. Filemaker heeft dit eigen 'standaard' poortnummer geregistreerd. Dit nummer zal door meer firewalls worden toegelaten omdat het lager is dan 1024, maar er zullen wellicht ook firewalls overblijven die selectiever filteren.
onzin, port 591 wordt net zo hard geblokt. We hebben het hier over uitgaand verkeer dat waarschijnlijk ook nog over een proxy gaat...
2. Poort 443 (standaard HTTPS, secure HTTP dus) gebruiken voor de Filemaker server, als die poort nog wel vrij is. HTTPS wordt gewoonlijk door alle firewalls doorgelaten. Het werkt alleen met Filemaker Advanced. Voor HTTPS is ook een SSL-certificaat nodig (want anders krijgen je klanten een waarschuwing te zien). Dit certificaat kost zo'n 40 euro per jaar. Maar je kunt wel veilig creditcardnummers accepteren via de eigen site.
bij financiele gegevens zowieso een cert gebruiken. ik zou iig nooit creditcards nummers opgeven als je dit niet hebt gedaan (en waarschijnlijk ook niet met een goedkoop cert :))
3. Op dezelfde server de links van poort 80 omschrijven naar een lokale aanvraag op poort 8080 (op een Linux server zou ik dat met mod_rewrite proberen, ik weet niet of Windows Server 2003 zoiets ook kan).

4. Een reverse proxy op een andere server draaien. De domeinnaam verhuist naar deze andere server. Deze behandelt alle aanvragen op de standaard poort, herschrijft de links naar poort 8080 van de Filemaker webserver, en stuurt de aanvraag door naar deze link. Daarbij kunnen de veelgebruikte
pagina's tijdelijk worden bewaard in een cache, zodat de website meer gebruikers tegelijk aankan.
mod rewrite is apache toch? maar reverse proxy is inderdaad een mogelijkheid
Een bijkomend probleem is dat Filemaker Server die achter de rewrite/proxy whatever zit de links van knoppen en menu's in de gegenereerde pagina's vrolijk met het 'foute' adres uitrust (met het poortnummer erin). Is er in Filemaker Server een soort van 'base href' in te stellen?
Het adres is wel op te lossen. Op je reverse proxy gebruik je voor forwarding gewoon dezelfde naam en maak je voor die dns naam een entry in je host file. Port nummer zou ik zo 1 2 3 niet weten... behalve te zeggen dat filemaker een behoorlijk crappy app is als die niet eens relatieve links gebruikt :)

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 15:30:
Bij financiele gegevens zowieso een cert gebruiken. ik zou iig nooit creditcards nummers opgeven als je dit niet hebt gedaan (en waarschijnlijk ook niet met een goedkoop cert :))
Ze hebben nu nog geen creditcard afhandeling op de site, maar 't zou kunnen dat 't in de planning zit. Verder wijs ik ze graag door naar een relevant topic (Certificaten Bangmakerij ? of zo :) ).
mod rewrite is apache toch? maar reverse proxy is inderdaad een mogelijkheid
Kan IIS ook een interne rewrite doen? Of op een andere manier, een andere server als module toepassen?

Ik had wel iets op de Filemaker site gelezen dat de nieuwste versie Filemaker Server ook met PHP als front end kan werken, maar ja, dan kun je eigenlijk net zo goed een SQL backend eraan hangen (en je administratie dingetjes met Servoy inrichten, of een standaard pakket).

offtopic:
Een Filemaker pakketje met Instant Web Publishing is soms wel een uitkomst hoor, als je even in 5 minuten zonder een regel te hoeven programmeren een front end wilt maken, voor op je intranet of zo.
Port nummer zou ik zo 1 2 3 niet weten... behalve te zeggen dat filemaker een behoorlijk crappy app is als die niet eens relatieve links gebruikt :)
Het is voor mij ook al jaren geleden dat ik een 'echte' web-oplossing met Filemaker Server heb gemaakt, het werkte met een soort van templating systeem, zoals je bij de CMS'en tegenkomt, met de veldnamen en opdrachten tussen markeertekens.

Ik neem aan dat je in ieder hetzij via de templates of via presets de links kunt aanpassen. Maar ja, als je zo dit leest:
Q: Is it possible to tell FileMaker to not append that port number? [...] It uses port 81, but its getting proxied though another server running on port 80, so I do not want it to append the port number. By appending the port number it screws things up.
A: This has come up before. It may be that FMS 9 does not support proxy hosts.I will see what I can find out here.
Post van een week geleden, misschien komt deze Platinum Member FileMaker Business Alliance nog met een antwoord :X :)

Verwijderd

iis kan wel een redirect doen, maar dat werkt in dit geval niet. iis kan geen reverse proxying doen (wat mod rewrite wel doet).

maar als filemaker iis gebruikt, kan je neem ik aan ook het portnumber eenvoudig wijzigen :)

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 16:22:
maar als filemaker iis gebruikt, kan je neem ik aan ook het portnumber eenvoudig wijzigen :)
Filemaker Server draait als een volledige webserver, handelt zelf de requests af die op de gebruikte poort binnenkomen :> Zou leuk zijn als ie ook als een soort van module kon draaien onder IIS.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:22

lier

MikroTik nerd

In plaats van poorten zou je het (naar mijn bescheiden mening) beter op basis van host headers en DNS op kunnen lossen.

Of denk ik nu te simpel ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

lier schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 16:27:
In plaats van poorten zou je het (naar mijn bescheiden mening) beter op basis van host headers en DNS op kunnen lossen.

Of denk ik nu te simpel ?
vrij lastig als dit programma zijn eigen webserver installed en zelf een port daaraan assigned :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:22

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 16:42:
Vrij lastig als dit programma zijn eigen webserver installed en zelf een port daaraan assigned :)
Hahaha, zie nu pas de post die voor mij gedaan is...

Dan heb je inderdaad een uitdaging (tenzij FileMaker geconfigfureerd kan worden).

offtopic:
Waarom een eigen webserver ???

Eerst het probleem, dan de oplossing

• benoni
  • Niet online
lier schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 16:47:
Waarom een eigen webserver ???
Ik zie nu dat de laatste versies (8, 9) van Filemaker Server wel een module installeren (op de Mac onder Apache, op Windows onder IIS). Alleen voor 'instant web publishing' wordt de interne webserver gebruikt.

Ik vraag me af waarom dan bij de provider de Filemaker service op poort 8080 is gezet, misschien is het door de dependencies lastig te combineren met het reguliere hosting-pakket (de Filemaker module is zo te zien nogal kieskeurig).
When you install FileMaker Server, it integrates with your web server (IIS on Windows, and Apache on Mac OS X). The web server continues to handle basic pages, images, etc? But when it receives requests for FileMaker content (like Instant Web Publishing pages) it forwards those requests on to the Web Publishing Engine.
Listens to:
- 80: Normal web requests from a browser, and PHP API connections
- 443: Secure (HTTPS) web requests from a browser
Note: Unlike most of the components in a FileMaker setup, your web server can easily be configured to listen on any port or ports. Your particular server may deviate from the ports listed above.
Pagina: 1