Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Groot-Brittanie 240 Volt

Pagina: 1
Acties:
  • 3.042 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:51
Hallo,

Wij gaan vandaag op vakantie, maar horen net dat in UK de netsapnning 240 volt is! In Nederland 220-230 volt.. Is het dan evengoed mogelijk om mijn apperatuur daar aan te sluiten, of gaat het dan kapot? Of is er een andere oplossing?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 09:22
Kijk op je adapter en je weet het ;)

Meestal zijn die 220-240v of 110-240v (ongeveer)

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-11 19:54

krvabo

MATERIALISE!

De meeste apparatuur is geschikt voor 220-240 volt.
Kijk even op de adapter of achterop het apparaat voor welke wel werken en welke niet.
Nederland is echter al geruime tijd over op 230 volt.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-10 23:01
Staat op al je apparatuur en anders altijd in de gebruiksaanwijzing.

Meestal kan het zelfs tot 250V.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik woon al een maandje of twee in Engeland (en woonde er al eerder 3 jaar) en al mijn Nederlandse apparatuur werkt gewoon, hoor :) . Je hebt alleen een adapterplug nodig

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 06-08-2007 13:38 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:51
Oke mensen. Bedankt!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In Nederland is de spanning officeel ook 240V. De platte stekker zonder randaarde (europlug Type C CEE 7/16) werkt met een beetje pielen ook zonder adapter.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Maasluip schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 13:56:
In Nederland is de spanning officeel ook 240V. De platte stekkers zonder randaard (europlug Type C CEE 7/16) werkt met een beetje pielen ook zonder adapter.
Voor een vakantie zou ik gewoon zo'n "op vakantie adaptertje" kopen. Daar zitten normaliter voor verschillende landen stukjes bij dus dan zit je ook meteen goed voor toekomstige vakanties goed.

• Mirre
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:31
We gaan regelmatig naar Engeland. We hebben bij Woolworth in engeland zo'n engelse stekker gekocht en die aan een NL stekkerdoos gemaakt. We hebben vaak toch wel een en ander wat stroom verbruikt en wat op moet laden en dan is het makkelijk als je meerdere punten hebt waat je je NL-stekkers in kunt steken.

[ Voor 6% gewijzigd door Mirre op 06-08-2007 14:03 ]

Als de server down is, dan volijken we 'm weer op !!

• SP
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11 22:36

SP

al ons NL spul werkt prima in GB, toevallig mat ik een paar dagen geleden 250V op de draden hier, geen probleem dus.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:13

Nik

240 is inmiddels de Europese norm, dus ik zie geen probleem.

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
AFAIK is 230V de norm in Europa, en 240V de norm in GB. De truuk is dat ze de toleratie van het Britse net zodanig hebben afgeregeld dat 230V apparaten geen probleem meer hebben met de 240V in GB, omdat de 240V (+ toleratie) binnen het toleratiegebied van de 230V-apparaten valt.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

is het dan niet de tolerantie van de apparaten itt de tolerantie van het britse net?

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Beide. De bovenlimiet van het Britse net is omlaaggebracht. Ik weet de exacte waardes niet (wikipedia vast wel), maar stel dat het Briste net nu maximaal 245V zal zijn, en Europeese apparaten hebben een minimale bovengrens van 250V, dan is er dus niets aan de hand.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Voor Amerika en Europa verschillende apparaten maken (110 en 230V), dat is nog betaalbaar, maar om voor Engeland alleen een andere voeding ontwerpen is veel te duur met de huidige massaproductie's. Wees dus gerust, de Engelsen gebruiken net dezelfde toestellen als wij, alleen hangt er een andere stekker aan en zit er geen nederlandse handleiding bij ;)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Een Nederlands toestel doet het net zo goed in een Engels stopcontact.

Vergeet niet dat er in Nederland ook legio schommelingen op ons net zitten, de 230V die er op je typeplaatje staat gaat bijna nooit zo je netsnoer in. (Zet maar eens een multimeter op je stopcontact -- afhankelijk van het tijdstip schommelt alles tussen de 225V en de 245V, en dat is ook nog afhankelijk van plaats).

Een verschil van 10V op dat vermogen maakt over het algemeen niet veel meer uit. De meeste aggregaten leveren zelfs normaal al gauw 245V af, en ik heb het nog nooit gehad dat om die reden hardware naar de maan is gegaan (en ik denk dat veel podiumbazen anders ook gruwelijk boos zouden worden).

Mbt norm: Die is in de hele EU gestandaardiseerd op 230V met tolerantie sinds de driefasen naar 400V is gegaan. Sinds het VK ook in het Europese koppelnet zit komt daar netjes 230V uit het stopcontact. De driefasen aansluitingen zijn zelfs identiek aan de Europese (dus een Europees krachtstroomapparaat past zonder problemen in een Brits contact.)

Reisstekkertje kopen en het past. Tip: Als je veel hardware meeneemt, neem dan een losse Schuko verdeeldoos mee zodat je geen arsenaal aan verloopstekkers hoeft mee te slepen. Die dingen zijn namelijk uit verhouding belachelijk duur.

[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 07-08-2007 01:57 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

-snip-

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2008 15:09 ]

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
ik heb hier onlangs ook eens de spanning gemeten en in belgie is dat ook gewoon 240V. Het zou mij verbazen als dat in nederland ook niet het geval is.

keep trying...

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Tip:

Koop een stekkerblok met NL stekkers en 1 omvormer NL->UK stekker.

verder kan je je apparatuur gewoon gebruiken.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kurios schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 02:17:
Tip:

Koop een stekkerblok met NL stekkers en 1 omvormer NL->UK stekker.

verder kan je je apparatuur gewoon gebruiken.
Nog makkelijker zijn de stekkerblokken zonder snoer, daar heb ik voor mijn verhuizing er een stuk of 8 van gekocht. Hoef je alleen maar 1 zo'n standaard Engels snoer te hebben.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Corpse2 schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 02:15:
ik heb hier onlangs ook eens de spanning gemeten en in belgie is dat ook gewoon 240V. Het zou mij verbazen als dat in nederland ook niet het geval is.
CENELEC norm is 220-240V op 50Hz (en dan nog met wat tolerantie), vaak wordt dat echter gespecificeerd als 230V, als ik het over netspanning heb zeg ik ook vaak '230' :)

Zoals ik al zei, netspanning fluctueert ook nog eens een partij, afhankelijk van de wijk, gebouw en zelfs het tijdstip van de dag (midden in de nacht staat vaak weinig apparatuur aan, de belasting op het net is dan lager en dan gaat de spanning een 5-10V omhoog. Zelfde rond etenstijd en 'prime time': Iedereen zet TV's, magnetrons en kookplaten aan, het net moet meer stroom leveren en dan zul je wat lagere spanningen meten.). Bij ons op de faculteit hebben we vaak zat schommelingen gemeten: Van 218V tot wel 250V is niet ongewoon. Moderne apparatuur heeft er overigens geen moeite mee.

Verwijderd

De meeste apparaten werken gewoon in GB.
Soms moet je ze er een paar keer in en uit halen, maar dan doen ze 't wel.

/me heeft 2 weekjes GB ervaring, prettige vakantie daar!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

gambieter schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 02:20:
[...]

Nog makkelijker zijn de stekkerblokken zonder snoer, daar heb ik voor mijn verhuizing er een stuk of 8 van gekocht. Hoef je alleen maar 1 zo'n standaard Engels snoer te hebben.
Dat is praktisch als je vaak naar één land gaat (zoals Engeland), dan kun je daar een landspecifieke plug aan maken. Maar als je maar één keer in het jaar op en neer gaat loont het zich niet echt. Ik heb een reisstekkertje gekocht omdat het ding ook wel eens handig mocht zijn als ik ergens anders heen ga. Binnen Europa is het natuurlijk geen probleem, alles hier heeft CEE 7/7 connectors dus die kan ik gewoon in de muur rammen :)

Nog een tip trouwens: Als je voor reisstekkers zoekt, er zijn er niet veel die voorzien zijn van randaarde. Met mijn vorige reisstekker had ik af en toe problemen omdat die een plastic aardpen had, en de Britse contacten voorzien zijn van een klepje dat pas open gaat als de aardpen ingestoken wordt (om te voorkomen dat iemand met paperclips in het contact gaat zitten peuteren.), maar reisstekkers Brits -> Schuko geaard zijn zeldzaam.

[ Voor 23% gewijzigd door Stoney3K op 07-08-2007 02:26 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:55

rapture

Zelfs daar netwerken?

Vroeger was het 220V, nu is het op papier 230V en je kan weleens 240V meten. Voor de elektriciteitsmaatschappijen is het opdrijven van de netspanning interessant. Dikte van stroomkabels is afhankelijk van de stroom. Als je 16A door een kabel mag jagen, dan zal je bij 220V 3520W erdoor mogen jagen, bij 230V 3680W en bij 240V 3840W. Zo te zien kan men 320W meer erdoor jagen en verkopen zonder kabels up te graden.

In de VS hebben ze bij dezelfde vermogen dubbel zoveel stroom nodig en ook dubbel zoveel draadoppervlakte. Meer stroom doorjagen zorgt ook ervoor dat dingen gemakkelijker kunnen affikken, vandaar zie je vooral in Amerikaanse series/films/cartoons/... overbelaste verdeelblokjes aan stopcontacten die lekker hard kunnen affikken. Omschakelen kan je niet zomaar, je hebt altijd wel klanten die teveel 110V-apparatuur heeft zodat je niet zomaar kan omschakelen.
Pagina: 1