[PIV 3GHz] Is hier iets mis?

Pagina: 1
Acties:

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06
Mijn oude laptop met een Intel PIV 3,0 GHz werd telkens veel te warm, nu heb ik inmiddels een nieuwe en dacht laat ik mijn oude uit elkaar halen en hem in een gewone kast met nieuwe koeler zetten. Nu haalde ik de koeler er vanaf en ik vroeg me af of jullie iets konden zien wat er mis was. Ik heb nog nooit een koeler op een proc met koelpasta gemonteerd dus wist niet precies wat ik kon verwachten. Wat me opviel was dat de koelpasta heel erg in eilandjes op de proc en koeler zat, dus niet goed verspreid. Hoort dit of hebben ze te veel gehaast?

Hier een foto, is niet super duidelijk omdat die met mijn telefoon is gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e1c8e2f07190268a456c0498388be449/thumb.jpg (klikbaar)

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Mijn oude laptop met een Intel PIV 3,0 GHz werd telkens veel te warm
Wat versta jij onder veel te warm? Zo te zien ziet het er wel redelijk uit, het kan netter, al zal dat maar een paar graden ( 2 ofzo ) schelen.

• job
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Die eilandjes worden veroorzaakt door het verwijderen van je koeler.
Je trekt de koeler omhoog, maar de koelpasta plakt aan je koeler.

Wat de temparatuur betreft, Verwijder de koelpast, nieuwe pasta erop.
Koeler schoonmaken (stof eruithalen dus) en probeer het nog eens.

Daarnaast wil ik nog even opmerken dat een p4 vrij snel warm wordt, zeker in een laptop met beperkte koeling. Dan had je een p4 mobile moeten nemen.

[ Voor 37% gewijzigd door job op 06-08-2007 13:14 ]

• Shinji
Wat ik onder te warm versta is dat als je een filmpje kijkt hij na twee minuten met de mededeling komt dat de proc 86 graden is geworden en dat die dan uitschakeld. Maar goed, ga hem zowieso in een gewone kast stoppen, of in een flightcase of iets dergelijk en dan kan er een normale koeler op. Hij was overigens al een keer rerepareerd door een gecertificeerd bedrijf. Was na de garantie dus koste best wat, maar na een half jaar was het weer zover.

Dat van die eilandjes dacht ik dat het zoiets kon zijn, maar wist het niet zeker.

• job
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

86 graden en uitvallen is inderdaad niet goed.
Even stofvrij maken (ook de ventilator zelf) scheelt veel.

• Shinji
Ja, ga ik doen, maar opzich vond ik er niet heel veel stof in zitten, dus vind het een beetje vreemd wat dat betreft. Waarschijnlijk is de combinatie PIV, laptop behuizing en een beetje stof al te veel voor deze jongen.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Shinji schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 13:37:
Ja, ga ik doen, maar opzich vond ik er niet heel veel stof in zitten, dus vind het een beetje vreemd wat dat betreft. Waarschijnlijk is de combinatie PIV, laptop behuizing en een beetje stof al te veel voor deze jongen.
Draait de fan dan nog wel O-)

Verwijderd

Xtresis schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 13:10:
[...]

Wat versta jij onder veel te warm? Zo te zien ziet het er wel redelijk uit, het kan netter, al zal dat maar een paar graden ( 2 ofzo ) schelen.
Mjah, 20 graden ook goed ??!

Prutsers, dat zijn het en des te meer weer een reden om mijn Pc mooi maar zelf te assembleren, voor eens en voor altijd.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:16

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 13:55:

Prutsers, dat zijn het en des te meer weer een reden om mijn Pc mooi maar zelf te assembleren, voor eens en voor altijd.
Hulde (in een topic waar de patient een laptop is)...
_/-\o_

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Welk programma binnen windows verteld jouw dat de processor te warm is sluit dan de pc af. Dat is namelijk geen standaard ingebakken iets. Is dat programma wel betrouwbaar? Heb je andere programma's geprobeerd?

Trouwens een P4 sluit zichzelf niet af als hij te warm word, een P4 zal intern bepaalde delen afsluiten en in weze langzamer worden zodat de temperatuur weer lager wordt. Toms Hardware heeft wel een filmpjes laten zien wat er gebeurd als je van een AMD processor of een Intel de koeler er vanaf haalt.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Shinji
Wie verteld mij dat ik windows draai? ;)

Heb het er wel op gehad maar dan viel die zonder mededeling uit, onder linux kreeg ik in de console de mededeling dat de proc te warm werd en vanwege zelfbehoud de computer uit ging schakelen.

En over de betrouwbaarheid daarvan, je brande je vingers aan de zijkant van de laptop dus ik vertrouw die berichtgeving wel :)

Heb dat filmpje wel eens gezien ja, maar goed, waarschijnlijk zit dat dan in linux dat die dan uitschakeld.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb hier 'n Turion ML-32, als dat kreng 95° C haalt (wat het door AMD gespecifieerde maximum is), dan klapt ie er onder Linux ook fijntjes uit :). Je kan ergens in de bestanden van ACPI (/proc/acpi/...) zien wat de toegelaten maxima zijn.

Als je ventilator uitkuisen niet helpt dan kan het warmteprobleem iets structureler zijn... Is je laptop altijd al zo'n heethoofd geweest?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 13:59
Aan de foto te zien zat er zeker teveel koelpasta op, wat overigens heel vaak voorkomt. Los daarvan is een P4 in een laptop stoppen sowieso een slecht idee.

Monteer hem de volgende keer zelf (dat wordt dus een desktop begrijp ik) en gebruik niet meer dan het bekende "rijstkorreltje" koelpasta.

• Shinji
De koelpasta zat ook in dikke lagen aan de zijkant, ook niet helemaal goed gegaan dus blijkbaar. Maar opzich was het zowieso wel een heethoofd, maar volgens mij ging de fan steeds langzamer draaien, toen die net gerepareerd was voelde je de lucht er uit komen, en dan werd steeds minder tot bijna niet. Is misschien toch de stof geweest dan. Maar idd PIV in een laptop nooit meer, zit nu lekker met een Santa Rosa laptop, heerlijk stil is die ook :)

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Denk dat de koelribben vol met stof zit aan de fan kan, kan je door de koelribben heen kijken naar de fan toe?

Edit/

En neem dit soort foto's met meer licht, want dan is het wat duidelijker als je iets wilt laten zien. (of hou je camera stiller)

[ Voor 45% gewijzigd door mad_max234 op 06-08-2007 15:43 ]

• cheeseruler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 08:16
offtopic: wat is in hemelsnaam dat bruine ding naast de laptop? :D

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 08:24
Dat heet een steen :+

Aan de hoeveelheid te zien zit er nu voldoende koelpasta op de processor, en wat er op het koelblok zit is veel te veel.

Veeg dat er af of doe er nieuwe pasta op. Dat zou de temperatuur iets moeten drukken.

Kijk ook even in het BIOS, wat de idle waarden zijn, m.aw. of die dus ook abnormaal hoog zijn.

bl44t

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 13:55:
[...]

Prutsers? Die pasta op de P4 is prima, de rest zit aan het koelblok + het zit er al enige tijd. Goede pasta en uitsmering daarvan doen wonderen, maar 20 graden is echt overdreven. Dit gaat daarnaast voer een laptop en niet over een PC...

• Shinji
Dat ding naast de laptop is inderdaad een steen, staan drie gekleide vogels in, een van mijn moeders creatieve uitspattingen.

Over de foto's, heb even niet de beschikking over een betere camera dan die op mijn telefoon zit, en had vandaag wat trillerige handen, dus vandaar. Koelpasta heb ik er nu helemaal afgeveegd, ga na mijn vakantie even wat nieuwe spulletjes bij elkaar sprokkelen om een mooi systeem te maken.

Over de koeler, tussen de koelvinnen zit opzich niet veel stof maar ervoor, bij de fan, zit een plak stof die ongeveer net zo dik is als die je in een wasdroger tegenkomt. Dus gelijk de oorzaak gevonden.
Pagina: 1