Hoe Luidsprekers Berekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:28
Ik wil graag een leuke, maar niet al te dure, luidsprekerset bouwen. In het bouwen van de kast en de afwerking ervan zie ik geen problemen. Echter met de samenstelling van de goed bijelkaarhorende speakers wel. Ik heb op GoT al veel topics gezien over de zelfbouw van speakers maar de ladder wordt elke keer erg hoog gelegd. Wat ik graag zou willen weten, is wanneer je een 3 weg systeem wil bouwen naar welke gegevens je dan kijkt om de woofer(s), middentoner(s) en tweeter(s) op elkaar afgestemd te krijgen.

Ik heb in elk geval de volgende basspeakers op het oog:
Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/CPA-PA-15.jpg De PA-15
Voor € 49.95 per stuk bij de Conrad lijken het me redelijke speakers..

De gegevens van deze woofer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Type    PA 15
Vermogen (sinus/muziek)     200 / 600 W
Frequentiebereik    22 - 3000 Hz
Geluidsniveau   96 dB
fs  34 Hz
Qts     0,356
Vas     216,4 l
Korf-Ø  386 mm
Inbouw-Ø    355 mm
Inbouwdiepte    154 mm
Korf    staal

Dit is ongeveer het idee hoe de speakers er uit moeten komen te zien. Het is puur een schets, maar zoals je ziet zal deze zuil twee PA-15 gaan bevatten, 2 middentoon speakers en 4 hogetoonspeakers.
De dimensies van deze speakers liegen er niet om, de woofers alleen al zijn 15".(38cm) dus het wordt een mammoetzuil. :)
Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/speaker.png

Nu heb ik hier het programma WinIDS. Maar ik begrijp er weinig van. Van wat ik gelezen heb moet je de kastvolume berekenen aan de hand van de gegevens van de speaker. Kan iemand mij vertellen hoe dit moet? En kan dit ook met 2 woofers?

Verder, hoe weet ik wat bijpassende middentoon -en hogetoonspeakers zijn, en uiteraard heel belangrijk welke frequentiescheidingsfilter ik hebben moet. Graag geen verwijzingen naar Speaker & Co of een andere dure site, maar gewoon uit ervaring van tweaker speaker bouwers die uit ervaring weten wat nodig is om zo'n combinatie te maken. Waar zou je naar kijken op Conrad als je een middentoon speaker zoekt bij deze woofers, en welke freq. scheidingsfilter voldoet? Ik zie dat de baswoofer loopt van 20-3000hz, voldoet enkel te kijken naar een middentoonspeaker vanaf 3000 hz?

Doelstelling speakers: Ik ben een liefhebber van ouderwetse house/eurodance (jaren 90), maar ook de hedendaagse trance/techno/house luister ik vaak genoeg. Power gaat voor kwaliteit :)

Mijn YouTube Channel

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Tja... Veel conusoppervlak is zeker leuk, maar is het niet verstandiger voor een Peerless SLS serie te gaan of iets dergelijks? Sowieso zou ik als basmiddentoner gaan voor de Peerless SDS series, die zijn bij de Speaker en Co voor rond 22 euro te krijgen, en hebben behoorlijk goede prestaties, geventileerde spider en rubberen rand. Voor het geld erg leuk.

Probleem is dus dat je baswoofer een gigantisch rendement heeft, en dempen wordt erg lastig omdat je rond de resonantiefrequentie wilt dempen en dat doe je niet. Waarom je 4 tweeters wilt is me écht een raadsel. Je wilt het goedkoop houden maar je wilt wel 4 tweeters. 8)7 Dat komt dus neer op 4 tweeters van ongelooflijke brolkwaliteit, waarvoor je dus ook 1 tweeter kan kopen die het ongelooflijk mooi doet, bijvoorbeeld een Seas H1212 voor rond de 30 euro bij Remo. Als je er daar 4 van koopt ben je al 120 euro kwijt. :/ Met andere woorden, dat raad ik echt totaal af.

Met twee middentoners kom je dus ook niet tot het rendement van die baswoofers waarschijnlijk, tenzij je slim crosst en de bafflestepcompensatie erbij laat werken zodat je het rendement al sloopt van die woofers.

Edit: ik druk op verkeerde knop. :P

Kun je denk je niet beter 1 woofer per kant kopen van 100 euro? Ik denk niet dat je snel aan power tekort komt met 1 15", maar dan houd je ook weer geld over voor mooiere componenten in de filtering enzo, of een mooie middentoner of tweeter. Als tweeter kun je ook een mooie hoorntweeter kopen, die kun je lekker laag aankoppelen vaak. Kun je er zelfs een tweeweg van maken. Kun je ook gelijk het idee van de 15" laten varen en er dan een mooie subwoofer onder zetten met een 18" of 21" speaker. Dan heb je ook power in het laag maar veel minder bundeling.

Filteren hangt af van je baffleafmetingen, impedantieplot en frequentieplot. Vervormingsmetingen moet je natuurlijk ook even doorkijken en dergelijke.

2 speakers is gewoon 2 keer zoveel volume als 1 speaker in 1 kast. Tenzij je met compound gaat werken dus dat doe je niet. Ik vrees trouwens dat je er met die kleine poorten niet zo snel komt, ik zou al iets groters nemen, qua poort, en dan gewoon maar 1 nemen.

[ Voor 30% gewijzigd door Seers op 06-08-2007 16:41 ]

Verwijderd

Wat hij zei :P

en wat is je budget?

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:28
Ik wil graag weten HOE ik de losse componenten op elkaar afstem in deze configuratie. Ik wil persee deze configuratie hebben. Ik moet de praktische kant weten. Van de bovenstaande woofer wil ik graag weten wat voor middentoon en hogetoon luidsprekers daar bij kunnen en hoe het simulatieprogramma werkt. Budget is nog niet eens zozeer van belang omdat ik vraag naar het hoe en wat, en niet naar alternatieven.

[ Voor 14% gewijzigd door Snowwie op 06-08-2007 17:21 ]

Mijn YouTube Channel

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Euhm laten we het dan zo zeggen. Flikker een condensatortje van 4,7 µF aan de tweeters, een spoeltje van 0,27 mH aan de woofers en laat de middentoners full-range meespelen.

Is dat wat je wilt? Een speaker waar geluid uit komt?

En hoe je die componenten bij elkaar snuffelt heb ik al verteld. Je kan nog naar http://www.apicsllc.com/apics/Misc/filter2.html ofzo gaan en daar lekker wat invullen. Maar zolang je niet weet wat voor speakers je hebt weet je je filter ook niet. En dan nog is er niet een filter dat goed is en een die fout is. Er zijn er vele die meer aansluiting vinden bij jouw smaak en vele die dat minder zijn, maar kwalitatief gelijkwaardig zijn. Er zijn ook filters die helemaal niet optimaal zijn. Het is geen computerwerk van op moederbord x past processor y.

En ik ben benieuwd naar de reden van 4 tweeters.. 1 Hoorntweeter is lager aan te koppelen dus makkelijker te filteren, kan harder en is goedkoper en geeft hoogstwaarschijnlijk betere kwaliteit voor dezelfde prijs van 4 rommeltweeters.

Laten we maar zeggen, ik snap gewoon niet waarom je mijn welgemeende advies in de wind slaat? Wat wil je bereiken met het topic? Er staat in de eerste zin:
Ik wil graag een leuke, maar niet al te dure, luidsprekerset bouwen.
Edit: en dat WinISD is vrij makkelijk. Waardes correct invullen en gaan met die banaan. Kun je zelf een vented of closed of bandpass of andere enclosure kiezen. Kijk eens op www.zelfbouwaudio.nl daar staat nog een tutorial als ik het nog goed heb.

En alternatieven WTF. 8)7
Wil je tweeters uit lucht en middentoners idem? Ik zie d'r helemaal niets staan dus hoe moet ik dan ruiken dat ik alternatieven aan het zoeken ben? Ik dacht dat ik gewoon gaten aan het invullen was.

Sorry als ik een beetje aanvallend overkom maar je post komt nogal - eh - raar over.

[ Voor 18% gewijzigd door Seers op 06-08-2007 17:33 ]

Verwijderd

Snowwie schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 17:19:
Ik wil graag weten HOE ik de losse componenten op elkaar afstem in deze configuratie. Ik wil persee deze configuratie hebben. Ik moet de praktische kant weten. Van de bovenstaande woofer wil ik graag weten wat voor middentoon en hogetoon luidsprekers daar bij kunnen en hoe het simulatieprogramma werkt. Budget is nog niet eens zozeer van belang omdat ik vraag naar het hoe en wat, en niet naar alternatieven.
het punt is dat deze componenten goed op elkaar afstemmen niet gaat lukken met een simpel conrad filtertje..

En een budget lijkt me toch wel handig aangezien je ons vraagt welke midrange speakers en tweeters er het beste bij passen. Plus het filter om dit allemaal op elkaar af te stemmen zal ook niet echt goedkoop zijn.
Pagina: 1