Wat je kan doen is:
Maak een port aggregation (zo heet dat op 3com meen ik) zodat je 2 poorten op 1 switch als 1 aparte poort gaat zien, mar dan wel met dubbele bandbreedte.
Doe dat dan op beide switches en verbindt deze poorten met elkaar. Let op: niet elke switch kan dit. Let ook even op MDI/MDX.. Sommige switches zijn Auto MDI/MDX
Voor wat betreft het vollopen van je netwerk kan je ook Spanning Tree aanzetten op je switches. (Mits deze dat ondersteunen..)
Dit zorgt ervoor dat je switches niet over de zeik gaan wanneer je ze 'kortsluit' met de 2e kabel.
Spanning Tree is overigens niet bedoeld voor bandbreedte verdubbeling, maar juist in geval van falen van 1 van de 2 kabels.
Maar goed, even om te beginnen: Wat voor switches (type nummer) heb je..
Nee, trunken doe je met VLan's op 1 poort om een vlan door te zetten naar een andere switch.
De officiele naam is een ether channel
M.Koers schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:20:
Je netwerk slaat op hol omdat je verkeer in een "LOOP" terecht komt.
Je zou meerdre VLANS moeten aanmaken en daar vervolgens de betreffende poorten aankoppelen.
Volgende probleem wordt dan: Hoe gata het verkeer van VLAN1 naar VLAN2?
Je moet dan weer een router hebben die dat voor je gaat doen. En dan komt er nog meet configureerwerk bij kijken.
Nu weet ik niet of je die spullen hebt of het geld er voor over hebt.
Snelheid ligt eraan denk ik hoeveel pc's je op die switches hebt.
Een VLAN is voor het fysiek scheiden van broadcast verkeer. Dat heeft tot gevolg dat je bepaalde netwerken van elkaar kan scheiden, maar dat er toch een verbinding tussen beide netwerken kan zijn (mbv een router/layer 3 switch)
Maar sneller word je netwerk er niet op.
[
Voor 45% gewijzigd door
Equator op 06-08-2007 12:27
]
Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.