Toon posts:

Clash of Civilizations

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor degenen die het boek niet kennen: Hier vind je een beknopte samenvatting.

Hieronder zie je een diagram over de (vermeende) intensiteit van conflicten tussen verschillende culturen:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/33/Huntington_Clash_of_Civilizations_chart.gif

Volgens mij dient hier opgemerkt te worden dat veel te maken heeft met de geografische ligging van deze culturen. Japan kan bijvoorbeeld amper conflicten hebben met de Afrikaanse cultuur omdat het de andere kant van de wereld ligt. Het is voor een groot deel logisch dat niet-grenzende culturen minder conflicten hebben. Als mijn buurman zijn muziek te luid zet heb ik er last van, als het iemand uit een andere straat is heb ik er geen last van.

Verder is het zo dat de Islam grenst aan vele culturen en bijgevolg een grotere kans op conflicten heeft, toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat het voor een deel met hun cultuur te maken heeft, maar evenzeer met de geografische ligging: Het grootste deel van de islam ligt in woestijn(-achtig) gebied, wat eerder leidt tot armoede en bijgevolg conflicten, enkel de oliestaten doen het goed (behalve Irak atm).

Over de relatie tussen het Westen en China: Die is toch helemaal niet zo slecht? De VS en China strijden waarschijnlijk om de wereldmacht, maar het is bijlange geen Koude Oorlog en er zijn talloze Amerikaanse en Europese investeerders in China, wat toch een mooie zaak is voor hen, of dienen we het te zien als economisch kolonialisme? Ik zou het conflict tussen het Westen en Orthodox Rusland momenteel als groter beschouwen als het conflict tussen het Westen en China. Het Boeddhisme is trouwens vergeten in deze diagram.
Huntington wrote briefly in his Foreign Affairs article and in much more detail in his 1996 book, would lead to a bloody clash between the Islamic and Western civilizations. Along with Sinic-Western conflict, he believed, the Western-Islamic clash would represent the bloodiest conflicts of the early 21st century. Thus, the September 11, 2001 terrorist attacks and subsequent events including the Afghanistan and Iraq wars have been widely viewed as a vindication of the Clash theory.
Dit vind ik overdreven, ik ben niet onder de indruk van de aanslagen in New York, Londen en Madrid, ik zou het niet beschouwen als 'War on Terror' of 'Bloody Clash', een oorlog zoals die in Libanon vorig jaar of die in Irak beschouw ik toch als 'erger' (zie aantal slachtoffers). Over de conflicten in het Midden-Oosten: Die zijn er al sinds WO2 en ervoor, dus dat is niets nieuws onder de zon. Het gaat trouwens relatief goed tussen Israël en Palestina (afwachten hoe het verder evolueert). De conflicten tussen autochtonen en moslims in Europese steden vind ik meer de term 'cultureel conflict' waard dan de olie-oorlogen in het Midden-Oosten, want dat is toch één de werkelijke redenen van de oorlogen in Irak, het is niet dat we geen Irakezen kunnen verdragen of zo. Momenteel is het trouwens een conflict tussen Soennieten, Sjiieten en Koerden, allemaal moslims.

We zouden ons wel zorgen kunnen maken over het feit dat Al Qaeda graag kernwapens zou bemachtigen. Dan denk ik dat de kans groot zou zijn dat Iran er voor iets tussen zit, al denk ik dat Ahmadinejad niet helemaal gek is, ook al heeft hij ze niet altijd allemaal op een rijtje. :) Ook al gebeurt zo'n levering in het grootste geheim, Iran weet dat het de belangrijkste verdachte zou zijn en dat het uiteindelijk zelfmoord zou zijn om een kernwapen te bezorgen aan Al Qaeda (dit enkel in het geval dat er geen nucleaire controle meer zou zijn op Iran).

Wat als Al Qaeda zelf een kernwapen probeert te maken? Ik weet bijna zeker dat dit nagenoeg onmogelijk is, Al Qaeda heeft massa's geld maar een kerncentrale en de verrijking kosten nog meer en die verstop je niet zomaar even in een Afghaanse grot en de satellieten houden de omgeving nauwgezet in het oog. Het ergste wat er denk ik zou kunnen gebeuren is een vuile bom, waardoor een grote stad onbewoonbaar verklaard zou kunnen worden, maar de vraag is hoeveel keer dit zou lukken.

Al bij al vind ik die 'clash' nog meevallen, de grootste problemen situeren zich volgens mij op relatief kleine schaal (Ex-Joegoslavië, Parijse voorsteden, slechte integratie,...). Eerstgenoemde voorbeeld is op wat grotere schaal, maar ik vermoed dat zoiets niet meteen kan gebeuren binnen de EU. Tenslotte ben ik nogal benieuwd naar de richting dat de 'swing civilizations' (Rusland, Japan en India) zullen uitgaan en wat het beleid in China zal zijn de komende decennia.

Verwijderd

Voor wat betreft je laatste alinea moet je wel even opmerken dat het conflict in voormalig Joegoslavië meer een voorbeeld is van de 'oude' vorm van conflicten: die tussen natie-staten en gebaseerd op nationalisme. Huntintons theorie is juist dat dergelijke conflicten plaats zullen maken voor die tussen complete beschavingen.

In zijn boek maakt hij een verdeling van culturele eenheden, waarbij de 'civilization' de grootste eenheid is, een natie valt daarbinnen.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12 12:20
Bij de meeste dikke lijnen in het diagram kan je wel één of meerdere oorlogen of conflicten verzinnen, het is dus een aardige theorie maar vooral gestoeld op historische gebeurtenissen. Dat bepaalde trends zich doorzetten ligt voor de hand, daar heb je dat boek niet voor nodig. Visionair is het dus niet.

Net als jij snap ik die dikke lijn bij Westen / China niet echt, tenzij hij met "Sinic" meer doelt op Vietnam (toen) en Noord-Korea (nu). Alhoewel ik (op microniveau) Chinezen wel reken tot de slechtst integererende mensen, daar zijn Turken en andere usual suspects echt niets bij :)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Topicstarter
Captain Pervert schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:02:
Net als jij snap ik die dikke lijn bij Westen / China niet echt, tenzij hij met "Sinic" meer doelt op Vietnam (toen) en Noord-Korea (nu). Alhoewel ik (op microniveau) Chinezen wel reken tot de slechtst integererende mensen, daar zijn Turken en andere usual suspects echt niets bij :)
Zelfs de Filippijnen horen bij 'Cinic', terwijl het grotendeels katholiek is en honderden jaren een Portugese en Amerikaanse kolonie geweest is en er nog steeds veel Amerikaanse bases zijn. Om dan een dikke lijn te tekenen tussen het Westen en Cinic. :? En waarom een dun lijntje tussen Japan en China? Japan is sinds 1946 bij het Westers clubje en is nog steeds een halve vijand van China (vooral in de publieke opinie). Kaartje: http://upload.wikimedia.o..._of_Civilizations_map.png

Waarom zouden Chinezen de slechtst geïntegreerde mensen zijn? Misschien ligt het aan hun geringe aantal in Europa, maar als er problemen zijn is het nagenoeg altijd met andere bevolkingsgroepen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 12:17 ]

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12 12:20
Dat ik Chinezen bestempel als slecht integrerende mensen, is geen ontkenning van het feit dat in ons land geregeld conflicten zijn tussen het Westen en de islam (joh :+).

Als je praat over bijv. studenten, zie je dat moslimstudenten socialer zijn dan Chinezen: ik ken voorbeelden uit een flat waar 10 Chinezen verdeeld over 3 studentenkamers een complete subcultuur hadden, zich niets aantrokken van andere gang- en flatbewoners, niemand groetten en zelfs niet op- of omkeken. De taalbeheersing van in Nederland woonachtige Chinezen is ook extreem slecht (waar denk je dat het bekende cliché van "sambalbai" vandaan komt?).

Hoewel dit een beetje een zijweggetje is - en borrelpraat bovendien - zijn er gelukkig geen noemenswaardige conflicten tussen Nederlanders en Chinezen. Maar op macroniveau wel, zeker in het verleden waren er regelmatig spanningen tussen China en vooral de USA, in de tijd van Jimmy Carter enzo. Vergeet ook niet dat incident van begin deze eeuw met die neergestorte spyplane van de USA, de relatie China-Hongkong-Westen, het gesteggel rondom Taiwan en het standpunt van het Westen in die kwestie etc.

Dus ergens snap ik wel dat de schrijver praat over conflicten tussen het Westen en China, maar ik denk dat hij meer doelt op Noord-Korea en het toenmalige communistische noorden van Vietnam.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:14:
[...]
Zelfs de Filippijnen horen bij 'Cinic', terwijl het grotendeels katholiek is en honderden jaren een Portugese en Amerikaanse kolonie geweest is en er nog steeds veel Amerikaanse bases zijn. Om dan een dikke lijn te tekenen tussen het Westen en Cinic. :?
Veroverd, jarenlang gekoloniseerd en nog steeds bezet. Nee, ik zie idd geen reden voor een dik lijntje ;)
Ik denk dat de definitie van 'conflict' hier wat breder is dan all-out oorlog. Alleen is het dunne lijntje tussen latin-american en western dan wel raar.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-12 18:53

PcDealer

HP ftw \o/

Captain Pervert schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:26:

Als je praat over bijv. studenten, zie je dat moslimstudenten socialer zijn dan Chinezen: ik ken voorbeelden uit een flat waar 10 Chinezen verdeeld over 3 studentenkamers een complete subcultuur hadden, zich niets aantrokken van andere gang- en flatbewoners, niemand groetten en zelfs niet op- of omkeken. De taalbeheersing van in Nederland woonachtige Chinezen is ook extreem slecht (waar denk je dat het bekende cliché van "sambalbai" vandaan komt?).
Misschien zijn Chinezen wel schuw? Ik heb begrepen dat "oosterlingen" vrij bescheiden mensen zijn.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:03
Taalbeheersing is over het algemeen prima in orde, ook al spreken ze onderling gewoon Chinees. En complete subcultuur, mensen die zich niets van anderen aantrokken etc.? Klinkt alsof je een groep tweakers beschrijft ;)

Ik vind het vreemd om Chinezen niet geïntegreerd te noemen. Ze werken hard, hebben respect voor elkaar en de Nederlandse samenleving, zijn beleefd en ja, ze klitten bij elkaar. Big deal, toen ik op de Universiteit Maastricht zat gold dat ook voor de Limburgers vs. 'Hollanders'. Zijn Limburgers (of 'Hollanders'?) daardoor slecht geïntegreerd?

Net alsof de hele wereld vriendjes met elkaar moet zijn. Dat is m.i. niet het doel van integratie.

Die Clash theorie vind ik veel te simplistisch. Het houdt geen rekening met historische verschuivingen, impliceert een bijzonder rigide wereldbeeld en het is veel te grof; de groepen die genoemd worden zijn absoluut niet homogeen te noemen, wat de theorie wel impliceert.

[ Voor 10% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-08-2007 13:01 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Topicstarter
Captain Pervert schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:26:
Hoewel dit een beetje een zijweggetje is - en borrelpraat bovendien - zijn er gelukkig geen noemenswaardige conflicten tussen Nederlanders en Chinezen. Maar op macroniveau wel, zeker in het verleden waren er regelmatig spanningen tussen China en vooral de USA, in de tijd van Jimmy Carter enzo. Vergeet ook niet dat incident van begin deze eeuw met die neergestorte spyplane van de USA, de relatie China-Hongkong-Westen, het gesteggel rondom Taiwan en het standpunt van het Westen in die kwestie etc.
Nu je het zegt: Taiwan is inderdaad nog een heet hangijzer, het staat vol met Amerikaanse militaire middelen en als Taiwan onafhankelijkheid uitroept zal China militair geweld gebruiken (is een paar jaar geleden gezegd door een hooggeplaatste Chinees). Zou Taiwan het aandurven tijdens de Olympische Spelen, net als alle camera's op China gericht zijn en een goede indruk gemaakt moet worden?
Not Pingu schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:52:
Veroverd, jarenlang gekoloniseerd en nog steeds bezet. Nee, ik zie idd geen reden voor een dik lijntje ;)
Inderdaad, maar de cultuur an sich is nogal Westers, een groot deel van de Filippino's is trouwens gemixt met Hispanics en ziet er helemaal niet Aziatisch uit.

Verder ben ik het eens met Dr. Strangelove.

Verwijderd

Dr. Strangelove schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:57:
Die Clash theorie vind ik veel te simplistisch. Het houdt geen rekening met historische verschuivingen, impliceert een bijzonder rigide wereldbeeld en het is veel te grof; de groepen die genoemd worden zijn absoluut niet homogeen te noemen, wat de theorie wel impliceert.
Dat hoeft ook niet. De theorie is een voorspelling, volgens Huntinton zullen conflicten zich in de toekomst vormen naar zijn concept van Clash of Civilizations.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 14:45:
[...]
Dat hoeft ook niet. De theorie is een voorspelling, volgens Huntinton zullen conflicten zich in de toekomst vormen naar zijn concept van Clash of Civilizations.
Ik denk dat er in de toekomst veel meer zal spelen, bijvoorbeeld:
-Clash for Oil (is eigenlijk al decennia bezig)
-Clash for potable water
-Clash for natural resources on Moon/Mars

Ik denk dat dankzij de globalisering verschillende culturen naar elkaar zullen groeien, waar onze grootouders in hun jeugd nog nooit een neger gezien hadden, zie je er nu heel veel in steden. Waar onze grootouders in hun jeugd nog nooit in het buitenland geweest waren, maken wij in onze studententijd heuse wereldreizen. Hetzelfde geldt voor werk en media. Ok, het zorgt ook voor veel botsingen (migratie), maar veel landen verwesteren (Egypte, Turkije,...) en anderen keren terug (Iran, Afghanistan,...), ook al hoeft de Westerse cultuur niet het uiteindelijke streefdoel te zijn. Toch denk ik dat de eerste groep de uiteindelijke trend zal zijn.

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 04-11 15:00
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 11:47:
We zouden ons wel zorgen kunnen maken over het feit dat Al Qaeda graag kernwapens zou bemachtigen. Dan denk ik dat de kans groot zou zijn dat Iran er voor iets tussen zit, al denk ik dat Ahmadinejad niet helemaal gek is, ook al heeft hij ze niet altijd allemaal op een rijtje. :) Ook al gebeurt zo'n levering in het grootste geheim, Iran weet dat het de belangrijkste verdachte zou zijn en dat het uiteindelijk zelfmoord zou zijn om een kernwapen te bezorgen aan Al Qaeda (dit enkel in het geval dat er geen nucleaire controle meer zou zijn op Iran).
Hoezo? Als ze kernwapens kunnen leveren, kunnen ze die ook maken/bezitten ze die.
Geen enkel weldenkend westers leger valt Iran binnen wetende dat ze dat leger, desnooods op eigen grondgebied, weg gaan nuken...of erger steden zoals in europa of tenminste Israel....

Als die gasten eenmaal een paar kernbommen hebben doen ze weining onder voor landen als India & Pakistan(mogelijk ook N-korea) w.b.t militaire kracht...zeker omdat het zo'n fundamentalistische staat is, zullen ze niet schuwen om kernwapens te gebruiken zoals bestaande kernmachten...
Wat als Al Qaeda zelf een kernwapen probeert te maken? Ik weet bijna zeker dat dit nagenoeg onmogelijk is, Al Qaeda heeft massa's geld maar een kerncentrale en de verrijking kosten nog meer en die verstop je niet zomaar even in een Afghaanse grot en de satellieten houden de omgeving nauwgezet in het oog. Het ergste wat er denk ik zou kunnen gebeuren is een vuile bom, waardoor een grote stad onbewoonbaar verklaard zou kunnen worden, maar de vraag is hoeveel keer dit zou lukken.
Tja een vuile bom is *echt* niet moeilijk te maken...sterker nog, als Iran zulke banden heeft met al-qaeda(zoals de VS van de daken roepen) én Iran heeft uranium(want: verrijkingssintallaties, ook al produceren ze geen weaponsgrade plutonium) dan hadden ze allang een paar afgestoken kunnen hebben....
Al bij al vind ik die 'clash' nog meevallen, de grootste problemen situeren zich volgens mij op relatief kleine schaal (Ex-Joegoslavië, Parijse voorsteden, slechte integratie,...). Eerstgenoemde voorbeeld is op wat grotere schaal, maar ik vermoed dat zoiets niet meteen kan gebeuren binnen de EU. Tenslotte ben ik nogal benieuwd naar de richting dat de 'swing civilizations' (Rusland, Japan en India) zullen uitgaan en wat het beleid in China zal zijn de komende decennia.
Da's op zich ook niet verwonderlijk, zowel het westen als de islamitische wereld schuwt een open oorlog. Wij, d.w.z. vooral Europa, willen niet al onze rijkdom wegschieten naar 't midden-oosten omdat de economische terugslag enorm is(kijk naar de VS, de educatie, de infrastructuur, de gezondheidszorg zijn allemaal ver beneden 't gemiddelde van (West-)Europa). De islamitische wereld wéét, ook al hebben ze altijd een grote bek, dat ze nog minder dan de schijn van kans hebben tegen een verenigde westerlijke troepenmacht in een uitroeiingsoorlog.(Da's ook het enige dat de amerikanen tegenhoud in Irak, hun eigen beschaafdheid. Als ze daar die Irak's een koekje van eigen deeg gaven, dus door rebellen, opstandelingen, terroristen en vrijheidstrijders én hun hele huishouden zonder pardon weg te blazen, dan had Irak nu nog niet half zoveel inwoners.)

Net als de koude oorlog worden dit soort conflicten uitgevochten daar waar men ook echt face 2 face staan, en dat is onder andere in de balkan, de kaukasus maar in mindere mate ook in onze eigen samenleving. Dat de VS daadwerkelijk Irak is binnen gevallen is meer een kwestie van hun eigen troep op ruimen(afghanistan ook trouwens), terwijl ze de puinhopen alleen maar groter maken eigenlijk :X

Hoe het ook zij, de westerse wereld zit in relatief goede gebieden, zelfs de klimaatveranderingen treffen ons slechts marginaal. Tja overstromingen in engeland door teveel regen is erg vervelend, maar nog niet half zo vervelend als het compleet verdampen van meren die al eeuwen lang in kurkdroge gebieden lagen(en dus als waterbron dienden voor volken aldaar)
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 15:06:
...waar onze grootouders in hun jeugd nog nooit een neger gezien hadden, zie je er nu heel veel in steden...
Mja..dat tovert toch een glimlach op m'n gezicht :+

[ Voor 7% gewijzigd door Rey Nemaattori op 06-08-2007 23:43 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-12 15:21
offtopic:
[quote][b][message=28514344,noline](Da's ook het enige dat de amerikanen tegenhoud in Irak, hun eigen beschaafdheid. Als ze daar die Irak's een koekje van eigen deeg gaven, dus door rebellen, opstandelingen, terroristen en vrijheidstrijders én hun hele huishouden zonder pardon weg te blazen, dan had Irak nu nog niet half zoveel inwoners.)[/quote]
Ik denk dat dat best nog zou meevallen. Als je eenmaal 2-3 dorpen uitgeroeid hebt, zal de rest wel meer in lijn lopen. De support van de locale bevolking voor de terroristen/vrijheidsstrijders zal helemaal wegvallen.

• Rey Nemaattori
crazyx schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 23:24:
[...]
Ik denk dat dat best nog zou meevallen. Als je eenmaal 2-3 dorpen uitgeroeid hebt, zal de rest wel meer in lijn lopen. De support van de locale bevolking voor de terroristen/vrijheidsstrijders zal helemaal wegvallen.
Dat is wat ik bedoel..of ze gaan door tot ze daadwerkelijk dermate uitgeroeid zijn dat er weinig overblijven(wat me sterk lijkt, maar als 't 4 jaar lang dorpen affikken waar verzet wordt gepleegd was volgehoude, stond er nu geen steen meer boven op een andere in irak), of ze begrijpen dat ze eigenlijk geen kans maken en vervallen tot lichter verzetswerk.

Probleem is dat je als westers land tegenwoordig niet zomaar even een halve genocide start en er mee wegkomt....

Als ze die diagram nou getekent hadden op een wereldkaart was alles veel duidelijker geweest volgens mij....iig logischer..

Verwijderd

Topicstarter
Rey Nemaattori schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 16:32:
Hoezo? Als ze kernwapens kunnen leveren, kunnen ze die ook maken/bezitten ze die.
Geen enkel weldenkend westers leger valt Iran binnen wetende dat ze dat leger, desnooods op eigen grondgebied, weg gaan nuken...of erger steden zoals in europa of tenminste Israel....

Als die gasten eenmaal een paar kernbommen hebben doen ze weining onder voor landen als India & Pakistan(mogelijk ook N-korea) w.b.t militaire kracht...zeker omdat het zo'n fundamentalistische staat is, zullen ze niet schuwen om kernwapens te gebruiken zoals bestaande kernmachten...
Ze zullen dan ook geen grote troepenmacht inzetten op hun grondgebied, maar vanop veilige afstand ICBM's lanceren terwijl het andersom nog niet mogelijk is. Maar ik denk dat als het IAEA controles kan blijven uitoefenen er geen gevaar is, en anders is nog steeds het MAD-principe van toepassing.
Mja..dat tovert toch een glimlach op m'n gezicht :+
Mijn punt is dat je tegenwoordig veel meer met andere culturen te maken krijgt dan 50 jaar geleden.
Rey Nemaattori schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 23:41:
Als ze die diagram nou getekent hadden op een wereldkaart was alles veel duidelijker geweest volgens mij....iig logischer..
Zoiets?

• Rey Nemaattori
[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 09:00:
Ze zullen dan ook geen grote troepenmacht inzetten op hun grondgebied, maar vanop veilige afstand ICBM's lanceren terwijl het andersom nog niet mogelijk is. Maar ik denk dat als het IAEA controles kan blijven uitoefenen er geen gevaar is, en anders is nog steeds het MAD-principe van toepassing.
[/quope]

Als het MAD pricipe van toepassing is, dan gebeurd er dus precies wat ik zeg: nl helemaal niets. Niemand valt aan, wetende dat er alleen algehele vernietiging overblijft. 't scheelt dat een land als Iran bij lange na niet in staat is om zoveel kernwapens te produceren om het westen permanent van de kaart te vegen, terwijl dat andersom wél het geval is.
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 09:00:Mijn punt is dat je tegenwoordig veel meer met andere culturen te maken krijgt dan 50 jaar geleden.
Dat snap ik, maar ik vond 't gewoon grappig aangezien mijn grootouders zelf grotendeels afrikaanse afkomst hebben...(althans aan vaderszijde)
Jah, zoiets, everybody hates Iran :P De kaart is wel heel erg up to date als Irak&Iran zulke vijanden zijn....ik snap dat 't nooit vriendjes waren, maar de hoeveelheid druk in pijlen is me toch wel overdreven :P

Ook raar dat 't niet botst tussen europa en rusland, terwijl dat de afgelopen 200 jaar toch wel redelijk vaak gebeurd is...al vanaf napoleon. Kaart is denk ik nog niet af, afrika & zuid amerika hebben helemaal geen pressure, zelfs niet tegen zich, terwijl economisch kolonialisme daar heel erg zwaar gebeurd...

• PolarBear
  • Niet online
Ik heb het boek in de vorige eeuw al gelezen (het boek is al een jaartje of 11 oud). Het is een tijd geleden dat ik het gelezen heb, maar volgens mij vergeet je een aantal punten die Huntington gebruikt om zijn thesis te onderbouwen. Allereerst, ik heb het gelezen voor 9/11, en ik denk ook dat historici pas echt eea kunnen duiden, ik hou mij dus even bij de theorie. Huntington geeft namelijk niet alleen voorbeelden.

Huntington stelt dat de relatief jonge bevolkingsopbouw van Islamistische landen debet is aan de hoge conflictkans. Een jonge bevolking heeft namelijk een hogere kans op onrust (voedsel tekorten, slechte economische vooruitzichten etc) en is mooi meegenomen als je een leger (in wat voor vorm wilt opbouwen). Zit wat in me dunkt, het is niets voor niets zo dat de strijdende landen na WO1 een "verloren" generatie hadden. Natuurlijk is het niet zo dat jongeren per definite altijd oorlog voeren of deze uberhaupt starten, maar zonder voetvolk geen oorlog.

Huntington theorie gaat over wat er na de koude oorlog gebeurt. Wat daarvoor gebeurt is niet zo relevant. De conflictlijn tussen de westerse wereld en de sinic is mede gebaseerd op het feit dat China een (grotere) wereldmacht aan het worden is. Dat geeft vaak spanning. Hoeft overigens niet meteen WOIII te zijn hoor :)
Verder is het zo dat de Islam grenst aan vele culturen en bijgevolg een grotere kans op conflicten heeft, toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat het voor een deel met hun cultuur te maken heeft, maar evenzeer met de geografische ligging: Het grootste deel van de islam ligt in woestijn(-achtig) gebied, wat eerder leidt tot armoede en bijgevolg conflicten, enkel de oliestaten doen het goed (behalve Irak atm).
Het Westen grenst ook aan veel culturen. Er zijn ook Afrikaanse landen die olie hebben en straatarm zijn (Nigeria). Er zijn ook landen die het zonder hulpbronnen prima in de woestrijn redden (Israel). Oliestaten doen het helemaal niet zo goed. Veel van het geld komt niet bij de bevolking terecht. Sterker, in Iran is benzine p de bon omdat ze zelf te weinig benzine kunnen produceren, terwijl ze grote olievoorraden hebben!
Over de relatie tussen het Westen en China: Die is toch helemaal niet zo slecht? De VS en China strijden waarschijnlijk om de wereldmacht, maar het is bijlange geen Koude Oorlog en er zijn talloze Amerikaanse en Europese investeerders in China, wat toch een mooie zaak is voor hen, of dienen we het te zien als economisch kolonialisme?
Economisch gezien gaat het niet slecht inderdaad. Maar als je kijkt naar de moeizame relatie tussen VS/VK/Frankrijk en China in de veiligheidsraad van de VN (de resolutie mbt Darfur is er na maanden zoniet jaren pas doorheen gekomen omdat China dwars lag). Maar het valt (gelukkig!) allemaal prima mee. Therorie hoeft niet altijd uit te komen ;)
Ik zou het conflict tussen het Westen en Orthodox Rusland momenteel als groter beschouwen als het conflict tussen het Westen en China.
Conflict, tja, ik zie het meer als Koude Oorlog retoriek. Rusland heeft uiteindelijk veel meer "last" van islamitische rebellen in de zuidelijke Kaukasus dan van het Westen. Eigenlijk is de relatie vrij gelijk aan die China <-> Westen.
Het Boeddhisme is trouwens vergeten in deze diagram.
Klopt maar ik meen me te herinneren dat het wel aan bod is gekomen in het boek.
Waarom zou Al Qaeda zelf en kerncentrale bouwen en niet gewoon stelen in een oude Russische kernreactor. Of zelfs een heel kernwapen stelen ergens. Gezien de hoge organisatiegraad die aanslagen van Al Qaeda hebben lijkt me dat geen probleem. Ik denk dat Al Qaeda met de oorlogen in Irak en Afghanistan genoeg bereikt heeft, het levert ze steeds nieuwe aanhangers op.
Al bij al vind ik die 'clash' nog meevallen, de grootste problemen situeren zich volgens mij op relatief kleine schaal (Ex-Joegoslavië, Parijse voorsteden, slechte integratie,...).
Het is maar wat je relatief kleine schaal noemt. Overigens meen ik me herinneren dan Huntington ook zegt dat de conflicten niet per se op enorme schaal hoeven te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Rey Nemaattori schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 15:55:
Als het MAD pricipe van toepassing is, dan gebeurd er dus precies wat ik zeg: nl helemaal niets. Niemand valt aan, wetende dat er alleen algehele vernietiging overblijft. 't scheelt dat een land als Iran bij lange na niet in staat is om zoveel kernwapens te produceren om het westen permanent van de kaart te vegen, terwijl dat andersom wél het geval is.
Inderdaad, ik geloof ook niet in een open kernoorlog, enige vrees zou eventueel kunnen gaan naar terroristische organisaties die naar kernwapens of vuile bommen zouden grijpen.
Jah, zoiets, everybody hates Iran :P De kaart is wel heel erg up to date als Irak&Iran zulke vijanden zijn....ik snap dat 't nooit vriendjes waren, maar de hoeveelheid druk in pijlen is me toch wel overdreven :P
Je kan zien dat Irak grijs gekleurd is (Westerse invloed door de Amerikanen) en de druk op Iran slaat op de dreiging van de VS op dat land. Waarom zouden er anders nog zoveel vliegdekschepen liggen in de Perzische Golf, vast niet om zelfmoordterroristen en autobommen te bestrijden, voor de pijlen van Afghanistan naar Iran is er dezelfde verklaring.
Ook raar dat 't niet botst tussen europa en rusland, terwijl dat de afgelopen 200 jaar toch wel redelijk vaak gebeurd is...al vanaf napoleon.
Sinds het einde van de Koude Oorlog is dat niet meer zo erg, al wordt er momenteel wel nog hard 'gevochten' om de 'sympathie' van de Baltische Staten, Oekraïne en Georgië.
Kaart is denk ik nog niet af, afrika & zuid amerika hebben helemaal geen pressure, zelfs niet tegen zich, terwijl economisch kolonialisme daar heel erg zwaar gebeurd...
Momenteel zijn daar ook geen grote Westerse troepenmachten.
PolarBear schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 06:00:
Het Westen grenst ook aan veel culturen. Er zijn ook Afrikaanse landen die olie hebben en straatarm zijn (Nigeria).
Ja, maar Nigeria is ook zo corrupt als de straat (ik vind niet meteen een andere uitdrukking :)).
Er zijn ook landen die het zonder hulpbronnen prima in de woestrijn redden (Israel).
Ik denk dat deze foto veel zegt over de plaatsen waar Israël zijn grenzen legt en probeert te behouden:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8c/Southeast_mediterranean_annotated_geography.jpg/275px-Southeast_mediterranean_annotated_geography.jpg

Naast de reeds bestaande grenzen helpen ze ook zelf een handje:
Het blauwe goud

Op onze rondrit door het zuiden passeren we onvermijdelijk een aantal keren langs die Litani-rivier. "Altijd draait het daarom", vertelt onze gids. In de ondergrond van deze regio ligt de strategische watervoorraad voor heel de streek, en het is ook hier dat de Israëli's nog steeds de Shebaa-boerderijen bezetten om zo de hand te kunnen leggen op de watervoorraden.

In 1919 schrijft Chaïm Weizmann, voorzitter van de Zionistische wereldraad, een brief naar de Britse Eerste Minister, om hem te vragen de grenzen van (het toenmalige) Palestina te verschuiven om zo op alle watervoorraden in de streek de hand te kunnen leggen: Heel de economische toekomst van Palestina hangt af van de waterbevoorrading voor de irrigatie en voor de elektriciteitsproductie; en de aanvoer van water moet essentieel komen van de hellingen van de Hermonberg, de bronnen van de Jordaan en van de Litani-rivier (in Libanon) Wij denken dat het essentieel is dat de noordelijke grens van Palestina de vallei van de Litani omvat over een afstand van ongeveer 40 km voor de bocht, evenals de westelijke en zuidelijke flank van de Hermonberg.

Toen al werden de Golan, de Shebaa-regio en de Litani geviseerd, en sindsdien heeft Israël deze streek herhaaldelijk bezet. Telkens was er een andere aanleiding, maar steeds vloeide het water richting Israël.

Later ontdek ik een kaartje dat dit illustreert. Zoals de Israëli's het water in de Bezette Gebieden omleiden naar hun kolonies en zo de Palestijnse boeren 'uitdrogen', zo leiden twee kanalen het vitale water vanuit Zuid-Libanon naar heel Israël. Wie door Libanon rijdt, merkt op dat de heuvels droog zijn. En toch gebruikt de Libanese keuken groenten en fruit in overvloed. Boeren en tuinbouwers springen omzichtig om met het blauwe goud. Hier en daar kan je een bevloeid stuk land ontdekken. Water is hier duurder dan petroleum. Heel anders is het als we aan de Israëlische grens aankomen. Boomgaarden, weiden, aanplantingen, alles is groen. Duidelijk om propagandistische doeleinden: "Kijk eens hoe wij de landbouw ontwikkelen!" Maar daarachter zit een koloniale mentaliteit: grondstoffen stelen van je buren en die verkwisten, en de anderen betalen de rekening.
Op die manier is het niet moeilijk om een volk achter te stellen.
Oliestaten doen het helemaal niet zo goed. Veel van het geld komt niet bij de bevolking terecht. Sterker, in Iran is benzine op de bon omdat ze zelf te weinig benzine kunnen produceren, terwijl ze grote olievoorraden hebben!
Inderdaad, zolang het regime genoeg geld heeft en de bevolking kan onderdrukken blijft het regime ook sterk in zijn schoenen staan, Noord-Korea kan dit zelfs zonder geld.
Waarom zou Al Qaeda zelf een kerncentrale bouwen en niet gewoon stelen in een oude Russische kernreactor. Of zelfs een heel kernwapen stelen ergens. Gezien de hoge organisatiegraad die aanslagen van Al Qaeda hebben lijkt me dat geen probleem. Ik denk dat Al Qaeda met de oorlogen in Irak en Afghanistan genoeg bereikt heeft, het levert ze steeds nieuwe aanhangers op.
Dat is ook een mogelijkheid, ik heb ooit een docu gezien die dit illustreert.

Hier meer: http://www.nci.org/k-m/makeab.htm

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12 19:26

unclero

MB EQA ftw \o/

Rey Nemaattori schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 23:41:
[...]

Dat is wat ik bedoel..of ze gaan door tot ze daadwerkelijk dermate uitgeroeid zijn dat er weinig overblijven(wat me sterk lijkt, maar als 't 4 jaar lang dorpen affikken waar verzet wordt gepleegd was volgehoude, stond er nu geen steen meer boven op een andere in irak), of ze begrijpen dat ze eigenlijk geen kans maken en vervallen tot lichter verzetswerk.

Probleem is dat je als westers land tegenwoordig niet zomaar even een halve genocide start en er mee wegkomt....
Het principe van Sun-Tzu.. Dood een man om er honderd te waarschuwen. Werkt niet altijd, of liever gezegd, werkt wellicht alleen bij bijv. aziaten met vierduizendjaarplus beschaving op hun schouders die eerst uitgebreid gaan filosoferen voor ze iets doen, en bij barbaarsere volkeren zul je eerder een tegenovergestelt effect krijgen. Kijk maar naar Pearl Harbor, zelfde idee, alleen het tegenovergestelde effect.
En ik denk dat dat soort dingen in de toekomst al helemaal niet meer kunnen. De magie van denkers als Sun-Tzu of de Musashi, laat staan Gandhi, begint wat scheurtjes te vertonen. Ik denk eerder dat er in de toekomst steeds vaker situaties komen waarbij er vrij weinig hoeft te gebeuren om de doemscenario's van Von Clausewitz te doen uitrollen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

Sun-Tzu beschrijft niet zoveel tactiek, het beschrijft voornamelijk tijdloze strategie. Op tactisch niveau worden er bv voertuigen, slagen,... gecommandeerd. Daarboven op heb je operationeel niveau, bv het Midden-Oosten-campaign commanderen. Strategisch niveau ligt nog erboven en wordt voornamelijk door politiekers bedreven. Hier merk je de voorsprong van Chinezen met hun Sun-Tzu (2500 jaar oude oorlogsbijbel).

China en Rusland spannen samen in de SCO om hun samenwerking te verbeteren, meer grenszekerheid te hebben en een blok tov de VS te vormen. Bush roept dat hij graag oorlog in Afghanistan en Irak wou. De wereld kijkt toe of de Chinezen en Russen iets kunnen doen, blijkbaar kreeg Bush van de Chinezen en Russen toestemming om de oorlogen in Afghanistan en Irak te starten. Met onze eenvoudige Westerse doctrines zou je 1 - 0 voor Bush denken, maar de Chinezen en Russen zitten uit te rekenen hoeveel procent van het Amerikaanse leger in 2 zandbakken vastgelopen zijn zodat China en Rusland minder last van Amerikaanse militaire macht hebben. Stragisch zijn de Chinezen en Russen vooruit gegaan. Bush heeft dit ondertussen door en probeert landen zoals Nederland wijs te maken om troepen naar Afghanistan te sturen zodat Amerikaanse troepen uit de zandbakken los kunnen rukken en terug naar huis kunnen gaan (dat hebben de kiezers graag).

Bush drijft de defensieuitgaven op en je zou denken dat de Chinezen en Russen nog meer achterlopen? Laten we eventjes naar de jaren 80 terug gaan, Reagan had toen de defensieuitgaven krachtig verhoogd zodat de USSR ook de defensieuitgaven zodanig verhoogde tot ze failliet gingen. Chinezen hadden echter in 1978 al beslist om hun leger in te krimpen om de economie te boosten, met meer economie en geld kan je later nog altijd meer wapentuig kopen. Dan krijgt je het scenario, dat Bush de enige in de wereld is, dat de defensieuitgaven zit te verhogen totdat zijn eigen bevolking geruineerd is en de rest van de wereld rolt achteraf over de grond van het lachen. 10+% van het Amerikaanse volk zit zonder eten, elke Amerikaan kan met enkele zware ziektes geruineerd worden, bruggen/wegen/elektriciteitsnet/dijken... zakken in elkaar, steeds meer Amerikanen kunnen hun hypotheek niet meer betalen, laat staan dat de consumptie nog hoog gehouden kan worden,...

Niets meer dan "think different"?

China-Westen-relatie en Chinese drang naar onafhankelijkheid moet bekijken aan de hand van wat er in de koloniale tijden verkeerd ging. China was voor het Westen altijd al een handelstekort geweest, dat begon met het VoC. Het VoC had vrij snel door dat ze goedkoop opium konden laten kweken en peperduur aan de Chinezen konden dealen, excellente winstmarges. Toen de Britten in 1825 officieel (en daarvoor onofficieel) beslisten om opium te dealen, ging het VoC snel neer. En de Chinezen werden op strategisch niveau door opium dealen langzaam maar zeker gesloopt. http://www.historywiz.com/downfall.htm

Dan nog de Chinese variant van onze "nooit meer WOII geroep". Zij roepen dat nooit meer dat een hoop Westerse landen samenspannen om China aan te vallen en willen niet meer vernederd worden door aan honden gelijkgesteld worden. Tot in de jaren 50 zijn Britse "only white, no dogs" bordjes in Azië gebruikelijk. Over dit punt, zijn alle Chinezen over eens, ondanks de verschillen tussen nationalistisch Taiwan en communistisch China. rapture in "Noord-Korea heeft kernproef gedaan"

Je ziet de pure noodzaak voor de nationalisten en de communisten, want de keizers faalden volledig. De nationalisten stonden under command van de warlord der warlords en de communisten stonden onder Mao. Tijdens WOII kregen de nationalisten Lend-Lease steun en Amerikaanse generaals wilden dat de warlord zijn troepen/materiaal tegen de Japanners inzette. Maar de warlord wilt troepen opsparen en achter de hand houden voor een goed gevecht tegen Mao. Toen de atoombommen op Japan gedropt werden, was er een enorme schokgolf over Azië. Ex-kolonieën hadden in het verleden onbewapende bevolkingen, toen de Japanners overgaven, kreeg elke volk zijn aandeel in modern wapentuig. Mao kreeg zoveel wapentuig toegeworpen dat de warlord met zijn opgespaarde Lend-Lease-wapens/troepen weinig kon doen. De warlord vluchte naar het laatste stukje China, dat is Taiwan. Hij hield daar een pro-Westerse-dictatuur tot aan zijn dood (1988) in stand en in de jaren 90 veranderde Taiwan naar een democratie. Vietnamezen pakten de wapens op en vernietigden de Franse politionele acties, in 1954 viel het doek en achteraf spreekt de Franse politiek weleens over terugtrekken, maar de troepen bestaan niet meer. Het Japanse arsenaal wordt overal aan de lokale burgers, boeren,... verspreid en de USSR/China deden nog een schepje boven op door AK-47's aan allerlei volkeren uit te delen. Dat maakte een einde aan de koloniale tijden, waar alles op vuurkracht gebaseerd was.

Vrij snel was er nood aan een nieuwe generatie kolonisatie, economisch kolonisatie. bv de Iran-Irak-geschiedenis De almachtige partij weet dit goed buiten te houden of voor Chinese belangen om te buigen.

Japanners zijn ook niet bepaald gewenst en er zijn regelmatig rellen omdat bv Japanners zitten de WOII-massaslachtingen in de geschiedenisboekjes naar hun smaak aan te passen. Op dit vlak is België niet veel beter, wij zijn erin geslaagd om meer dan 60 jaar geschiedenisboekjes te drukken waarin staat de België niet aan de Jodenvervolging meewerkte. Dit jaar zijn we te weten gekomen dat dit niet klopt en er waren weldegelijk Belgen die de Jodenvervolging krachtig steunden, ook al hadden ze nergens orders gekregen om dat te doen. De Belgische regering had tijdens WOII nooit het helpen aan de Jodenvervolgen afgeraden. Toen Brusselse stadsbestuur weigerde, stonden bepaalde Antwerpenaren recht op en duwen op eigen houtje snel Joden in een trein naar Duitsland. Vlaamsch Blok was in de jaren 30 actief en schreef dezelfde rants tegen de Joden zoals we de huidige rants tegen de Marokkanen kennen. Onze geschiedenis kan ook behoorlijk smerig zijn, ookal staan vele dingen niet in de boekjes en we komen deze dingen zeer laat te weten.

Een belangrijke zwaktepunt van China is de zware corruptie en ultrakapitalisme, Chinezen vegen hun voeten tegen alles aan zolang ze snel rijk kunnen worden. Desnoods produceren ze inferieure kwaliteit en zitten het consumentenvertrouwen te ondermijnen, zolang je maar snel rijk worden (korte termijn denken). Je wilt niet weten, wat ze met het eten in China doen. De rol van de almachtige partij is de "op hol geslagen" Chinezen onder controle te houden zodat het boeltje niet verziekt wordt. Het is maar 100 jaar geleden dat de Chinezen met hun eigen corruptie en snelrijkprocedures de verdoemenis ingeholpen hadden. Het Westen en Japan kon China zo gemakkelijk aanvallen, omdat corrupte ambtenaren/officieren hun wapens op de zwarte markt verkochten voor zelfverrijking en granaten werden met water/zagemeel/cement ipv explosieven gevuld, ookal voor zelfverrijking. Tja, dan mag de keizer nog de beste wapens aankopen en Westerse knowhow inhuren.

Het diagram in de topicstart laat zien dat de rest van de wereld een hekel aan het Westen (sinds WOII was onze buitenlandse politiek niet altijd netjes geweest, de VS had serieus wat landen/volkeren gesloopt door economische kolonisatie en oorlogen besteed je aan anderen uit.) heeft. Dat zien we nu aan de wereldeconomie die in 2 delen opgesplitst wordt. De VS gebaseerde economie (oa WTO is een machtsinstrument) en de China gebaseerde economie. Afrika, Midden-Oosten en Zuid-Amerika staat meer onder de Chinese vlag dan onder de Westerse vlaggen. Tegen de VS (wordt als toppunt van het Westen aanzien) spannen wereldwijd allerlei politiekers/strategen samen. De Franse strategen hadden de Euro bedacht om de dollar-heerschappij op langere termijn onderuit te halen. Wereldmacht wordt strategisch (oa met economische macht) ipv met wapentuig uitgevochten. Een land hard laten vallen (bv de val van de USSR), werkt effectiever dan eender welke soort kernwapen. Het gebruik van kernwapens wordt door MAD-doctrine krachtig ingeperkt.

De VS valt effectief, als de wereld hun vertrouwen in de dollar verliest en massaal naar de Euro of Renminbi overstapt. Of de Chinese politiekers duwen hun strategische rode knop in, 1600 miljard overbodige dollars op de valutamarkt dumpen en vraag/aanbod doet nare dingen. De VS heeft echter zichzelf ingedekt door als de consument van de wereld op te stellen, alle landen hebben werk/productie omdat de Amerikanen alles opvreten. Als de Amerikaan op 1 of ander manier niet meer alles mag opvreten, dan is de rest van de wereld werkloos. De rest van de wereld kan tot conclusie komen om de Amerikanen niks meer te geven en de enorme productie onderling te verdelen zodat de levensstandaard van de rest van de wereld omhoog gaat, maar zulke "communistische ideeën" werken echter niet. En landen zoals China zitten geld aan de VS uit te lenen zodat de Amerikanen nog meer Chinees spul kunnen consumeren en de Chinese fabrieken blijven op volle toeren draaien. Vroeg of laat gaat deze zeepbel op natuurlijke wijze klappen en het genereert een schokgolf dat voor iedereen schadelijk is. Tenzij als men op tijd een zachte trage overgang (naar een wereldeconomie dat op een mandje van valuta's ipv enkel de dollar gebaseerd is) gebruikt, maar gaan de Amerikanen daarmee akkoord? Amerikaanse macht is op de dollarheerschappij gebaseerd. Praktijkantwoord is dat ze niet willen toegeven en we zien wel waar het schip strand (great great depression in zicht? val van Rome? alle steden in brand door rellende burgers?).

Saddam had de VS te hard uitgedaagd door zijn olie in Euro aan de Fransen en Duitsers te verkopen, dus snel een oorlog erover jagen en de controle over de oliebronnen is mooi meegenomen. De VS had de dollar als enige valuta waarmee je olie kan kopen afgedwongen zodat elk land het dollarpapier moet erkennen. Ookal zitten ze zoveel dollarpapier bij te drukken dat het niet eens gepubliceerd wordt. In Europa, Azië en andere regio's zitten mensen te kwijlen op olie in Euro's. Wij, Europeanen, willen toch ook zoals de Amerikanen wat papier printen om onze oliebehoeften te betalen? Dat merk je aan onze hoge M3-cijfers wel. Iran probeert de VS ook uit te dagen met een Euro oliebeurs, dat kan nog meer schade dan Saddam's plannen aanrichten zodat Iran zeker en vast een evil land moet zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door rapture op 08-08-2007 14:35 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12 00:45

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
SG => WL

• Rey Nemaattori
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 09:34:
Momenteel zijn daar ook geen grote Westerse troepenmachten.
Maar men wordt wel braaf aan het lijntje gehouden met torenhoge schulden en extraatjes zoals drugsbestrijding of diamanthandel...
eh? In mijn tijd bestond de dodezee uit 1 deel 8)7

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 12:39:
China en Rusland spannen samen in de SCO om hun samenwerking te verbeteren, meer grenszekerheid te hebben en een blok tov de VS te vormen. Bush roept dat hij graag oorlog in Afghanistan en Irak wou. De wereld kijkt toe of de Chinezen en Russen iets kunnen doen, blijkbaar kreeg Bush van de Chinezen en Russen toestemming om de oorlogen in Afghanistan en Irak te starten. Met onze eenvoudige Westerse doctrines zou je 1 - 0 voor Bush denken, maar de Chinezen en Russen zitten uit te rekenen hoeveel procent van het Amerikaanse leger in 2 zandbakken vastgelopen zijn zodat China en Rusland minder last van Amerikaanse militaire macht hebben. Stragisch zijn de Chinezen en Russen vooruit gegaan. Bush heeft dit ondertussen door en probeert landen zoals Nederland wijs te maken om troepen naar Afghanistan te sturen zodat Amerikaanse troepen uit de zandbakken los kunnen rukken en terug naar huis kunnen gaan (dat hebben de kiezers graag).
Ok, ze rijden zich nogal vast in Irak en Afghanistan, maar ik kan me niet voorstellen dat ze zich anders uit verveling op China or Rusland zouden storten? Ik vraag me trouwens af waarom China en Rusland zich niet gewoon bij de NAVO voegen, iedereen zou daar toch baat bij hebben?* Dan hebben alle minder frisse regimes geen poot meer om op te staan en kunnen ze niet meer hopen dat ze zich achter een groot machtsblok kunnen scharen. We kunnen ze eventueel aanpakken als Noord-Korea: Boycotten als ze te hoog van de toren blazen, of 'join the club' als ze zich gedragen. Uiteindelijk streven naar één groot blok zonder noemenswaardige tegenstanders en minder spanningen en oorlogen, of denk ik nu te naïef?

*Ok, ik was even de wapenindustrie vergeten, misschien zouden we eerst aangevallen moeten worden door aliens vooraleer we kunnen samenspannen, rare soort die mensen. :)

Verder wel een interessant stuk :)
Rey Nemaattori schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 16:07:
eh? In mijn tijd bestond de dodezee uit 1 deel 8)7
Hier meer uitleg erover.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2007 08:47 ]

• Rey Nemaattori
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 08:46:
Ik vraag me trouwens af waarom China en Rusland zich niet gewoon bij de NAVO voegen, iedereen zou daar toch baat bij hebben?*
Noord Atlantische Verdrags Organisatie.... rusland kan ik nog in komen, maar china is niet eens in de buurt van de atlantische oceaan O-)

Daarnaast kun je nooit de hele wereld onder een organisatie gooien(niet eens iedereen is lid van de VN :P) als twee landen in staat van oorlog allebei de NATO joinen, wie moeten we dan helpen? Hoe meer leden hoe meer van zulke situaties..of zoals die strubbelingen van Duitsland en Polen("tja, dan moet polen maar vrijwillig de unie verlaten etc .etc") dat krijg je steeds meer naarmate je meer vershcillende landen met uiteenlopende culturen onder een organisatie onder brengt.

Per continent een dergelijke organisatie oprichten lijkt me verstandiger, dus een Afrikaans-blok, een Zuid-Amerikaans blok, een Aziatisch blok etc. etc. (In dat geval zit rusland nog steeds van 2 walletjes te eten)

En mochten we aangevallen worden door aliëns, is het enige wat we kunnen doen de planeet onbewoonbaar nuken. Zelfs de inca's&azteken hadden meer kans tegen de spanjaarden dan wij tegen eventuele aliëns hebben...

't principe van recessie van de meren is me bekend..'t zelfde schijnt te gebeuren bij meren als 't tjaad meer ne de aral zee...ik had alleen niet verwacht dat Israel zóveel water nodig had....

Verwijderd

Topicstarter
Rey Nemaattori schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 11:59:
Noord Atlantische Verdrags Organisatie.... rusland kan ik nog in komen, maar china is niet eens in de buurt van de atlantische oceaan O-)

Daarnaast kun je nooit de hele wereld onder een organisatie gooien(niet eens iedereen is lid van de VN :P) als twee landen in staat van oorlog allebei de NATO joinen, wie moeten we dan helpen? Hoe meer leden hoe meer van zulke situaties..of zoals die strubbelingen van Duitsland en Polen("tja, dan moet polen maar vrijwillig de unie verlaten etc .etc") dat krijg je steeds meer naarmate je meer vershcillende landen met uiteenlopende culturen onder een organisatie onder brengt.

Per continent een dergelijke organisatie oprichten lijkt me verstandiger, dus een Afrikaans-blok, een Zuid-Amerikaans blok, een Aziatisch blok etc. etc. (In dat geval zit rusland nog steeds van 2 walletjes te eten)

En mochten we aangevallen worden door aliëns, is het enige wat we kunnen doen de planeet onbewoonbaar nuken. Zelfs de inca's&azteken hadden meer kans tegen de spanjaarden dan wij tegen eventuele aliëns hebben...

't principe van recessie van de meren is me bekend..'t zelfde schijnt te gebeuren bij meren als 't tjaad meer ne de aral zee...ik had alleen niet verwacht dat Israel zóveel water nodig had....
What's in a name? Georgië is ook geïnteresseerd in de NAVO en ligt 4000 km van de Atlantische Oceaan. Verder zijn enkel Taiwan, de Westelijke Sahara en Antarctica geen lid van de VN. De strubbelingen tussen Duitsland en Polen zijn niet te vergelijken met een oorlog. Het is wel noodzakelijk dat de toetredende landen ideologisch nauw aanleunen bij de NAVO-landen.

Verder ben ik het eens met de Bloody Borders van de Islam, zoals ik elders eens gepost heb:

Voorbeelden van religieuze terroristische organisaties:
Abu Sayyaf, Filipijnen
Al-Qaeda, wereldwijd
Asbat al-Ansar, Libanon
Groupe Islamiste Armee (GIA), Algerije
Aum Shinrikyo, Japan
Egyptische Islamische Jihad (EIJ), Egypte
Great Eastern Islamic Raiders' Front (IBDA-C), Turkije
Groupe Islamique Combattant Marocain (GICM), België, Nederland & Spanje
Groupe Salafiste pour la Prédication et le Combat, Algerije
Hamas, Palestijns
Harakat ul-Mujahidin (HUM), Pakistan
Hezbollah, Libanon
Islamitische Beweging van Centraal Azie, Centraal Azie
Islamitische Beweging van Oezbekistan, Oezbekistan
Jemaah Islamiyah (JI), Indonesië (en omstreken)
Kach, Israël
Moro Islamitic Liberation Front, Filipijnen
Palestijnse Islamitische Jihad (PIJ), Palestijns
The Order, Verenigde Staten
Voorbeelden van terrorisme in België:
Nizar Trabelsi werd begin jaren 2000 opgepakt voor hij een aanslag op de militaire basis te Kleine Brogel kon uitvoeren.

De Groupe Islamique Combattant Marocain (GICM) is ook actief in België.

In de herfst van 2005 zullen 18 Belgische GICM-verdachten voor de correctionele rechtbank verschijnen. Onder hen Abdelkader Hakimi, die gezien wordt als een van de chefs van de GICM in Europa & in Marokko reeds ter dood veroordeeld is. België werd/wordt voornamelijk door de GICM gebruikt als onderduikzone. Het is aan de Groupe Islamique Combattant Marocain dat de aanslagen in Casablanca (16 mei 2003) & Madrid (11 maart 2004) toebedeeld worden. De GICM zou contacten onderhouden met de Hofstadgroep.
Voorbeelden van terroristen:
Muhammad Atef (overleden) (Palestijn)
Mohammed Atta (1968-2001) (Egyptenaar)
Yihia Ayash (overleden), ook bekend als "de ingenieur" (Palestijn)
Said Bahaji (Marokkaan/Duitser)
Djamel Beghal (Algerijn/Fransman)
Menachem Begin (1913-1992) (joodse Palestijn, later Israëliër)
Yosef Ben-Baruch (Israëli)
Ramzi Binalshibh (Jemeniet)
Osama bin Laden (Saoediër)
Mohammed Bouyeri (Nederlander/Marokkaan)
David Copeland, ook bekend als de "London Nailbomber" (Brit)
Pierre Carette (Belg)
Byron De La Beckwith (1921-2001) (Amerikaan)
Mohammed Deif (Palestijn)
Shlomo Dvir (Israëli)
Imad Fayez Mugniyah (Libanees)
Noam Federman (Israëli)
Ofer Gamliel (Israëli)
Baruch Goldstein (Israëli)
George Habash (Palestijn)
Riduan Isamuddin, ook bekend als "Hambali" (Indonesiër)
Luke Helder, ook bekend als "Smiley Face" bomber (Amerikaan)
Hajj Amin Al Husseini (Palestijn)
Khadaffy Janjalani, ook bekend als "Daf" of "Pek" (Filipijn)
Hanadi Jaradat (1974-2003) (Palestijnse)
Ra'ed Karmi (Palestijn)
Hasan Abu Kamal (Palestijn)
Theodore Kaczynski, ook bekend als de "Unabomber" (Amerikaan)
Mohammed Jamal Khalifa (Saoediër)
Amir Khattab (overleden) (Tsjetsjeniër)
Tomioka Makoto (overleden) (Japanner)
Habbu Malegh (overleden) (Afghaan)
Nelson Mandela (Zuid-Afrikaan)
Timothy McVeigh (1968-2001) (Amerikaan)
Khalid Sheik Mohammed, ook bekend als "Habib Abdul Rahman" (Pakistani)
Yarden Morag (Israëli)
Zacarias Moussaoui (Fransman)
Imad Mugniyah (Libanees)
Hassan Nasseralla (Libanees)
Eden Natan-Zada, ook bekend als "Tsoeberi" (Israëli)
Terry Nichols (Amerikaan)
Seif Al Adel (Egyptenaar)
Abu Nidal (1937-2002) (Palestijn)
Jose Padilla (Amerikaan)
Talwinder Singh Parmar (overleden)
Luis Posada (Cubaan)
Abdel Aziz al-Rantissi (1947-2004) (Palestijn)
Abbedalla Qawasameh (overleden) (Palestijn)
Bassal Qawasameh (overleden) (Palestijn)
Richard Reid (Brit)
Inderjit Singh Reyat (Canadees)
Ali Hassan Salameh (1940-1979), ook bekend als "Abu Hassan" (Palestijn)
Ilich Ramirez Sanchez (1949-), ook bekend als "Carlos" of "Carlos de Jakhals" (Venezueel)
Salah Shehada (Palestijn)
Sirhan Sirhan (Palestijn)
Paul Rose (Canadees)
Rabei Osman el-Sayed Ahmed (beter gekend als de Egyptenaar)
Yitzhak Shamir (joodse Palestijn, later Israëliër)
Abraham Stern (overleden) (joodse Palestijn, later Israëliër)
D. C. Stephenson (1891-1966) (Amerikaan)
Mahmoud Tawallbe (1979-2002) (Palestijn)
Khalil El-Wazir, ook bekend als Abu Jihad (overleden)(Palestijn)
Sheik Ahmad Yassin (1936-2004) (Palestijn)
Tohir Yuldashev (Tsjetsjeniër)
Ramzi Yousef (Palestijn)
Ayman al-Zawahiri, 'tweede man' van al-Qaida (Egyptenaar)
Abu Musab al-Zarqawi (Palestijns-Jordaniër)
Lees ook eens dit overzicht:
1920-1929
1921, 1 mei - Gewapende Arabische terreurgroepen doden 47 Joodse inwoners in dorpen in Palestina. Als gevolg van Brits politieoptreden hier tegen vallen er 48 doden aan Arabische kant.
1929, 23 augustus - Arabische groeperingen verwonden 339 en doden 133 Joodse inwoners in plaatsen in de Palestijnse regio. De overlevende inwoners van de Joodse wijken van Hebron, Peki’in (Galilea) en Beit Shean (Jordaanvallei) vluchten hierbij weg. Tevens komen 116 Arabieren om het leven, grotendeels door Britse troepen.
[bewerken]
1930-1939
1936, in de periode april-augustus - Bij een Arabische terreurgolf komen meer dan tachtig Joden en 33 Britten om het leven en worden veel Joodse boerderijen in brand gestoken. Tevens komen ook 138 Arabieren om het leven, die allen door Britse veiligheidstroepen worden doodgeschoten.
1937, juli - Bij Arabische aanslagen op Joden in dorpen in de regio Palestina komen 33 mensen om het leven. Bij een Joodse vergeldingsactie worden hierop 30 Arabieren gedood.
1938, in de periode mei-juli - In deze periode komen 59 Joden om het leven bij terroristische aanslagen en 102 Arabieren, de meeste daarvan bij drie door Joodse extremisten gepleegde bomaanslagen.
[bewerken]
1940-1949
1946 Bomaanslag in het Koning Davidhotel in Jeruzalem, door joodse terroristen, waarbij 91 Britse militairen omkomen.
1947, in de periode juli-december - Aansluitend op de stemming in de Algemene Veiligheidsraad van de VN worden overal in het mandaatgebied Palestina meer dan 200 Joden vermoord door terreurakties. Eveneens komen ook meer dan 120 Arabieren om het leven, deels door Joodse zelfverdedigings- en terreuracties, deels door Brits politieoptreden. Ook in de Arabische wereld wordt de AV-resolutie begroet met anti-Joods geweld. Zo worden bijvoorbeeld op 9 december in Aden 82 Joden vermoord. In Egypte worden ruim 150 Joden om het leven gebracht.
1947, 12 december - Joodse extremisten plegen een bomaanslag bij de Damaskuspoort in Jeruzalem waarbij vijf Arabieren omkomen.
1947, 13 december - Totaal 26 Arabieren vinden de dood door twee aanslagen in respectievelijk Jaffa en Haifa, gepleegd door Joodse extremisten.
1948, 11 maart - In Jeruzalem plegen Arabieren een bomaanslag op het gebouw van de Jewish Agency in Jeruzalem waarbij 13 Joden worden gedood.
[bewerken]
1950-1959
1950 Reeks van aanslagen op Israelische doelen door Arabische terreurgroepen. De terroristen opereren voornamelijk vanuit Egypte en Transjordanië, met toestemming en militaire en financiële hulp van deze landen.
1955, augustus - Terroristen van de Algerijnse Front de Libération Nationale (FLN) slachten inwoners in de Belgische plaats Philippeville af.
1956, 30 September - De Algerijnse terreurorganisatie FLN laat bommen afgaan in kantoren van Air France.
[bewerken]
1960-1969
1965, In januari - Al Fatah begint vanaf de Westbank met aanslagen op Israelische doelen.
1968, 26 december - Twee Palestijnse gewapende mannen overvallen een El Al vliegtuig tijdens de vlucht van Beiroet (Libanon) naar Athene (Griekenland); hierbij wordt één persoon omgebracht.
1969, 18 februari - Palestijnse aanslag op een Israelisch passagiersvliegtuig in Zurich.
[bewerken]
1970-1979
1970, 22 februari - In de buurt van Zürich (Zwitserland) wordt een passagiersvliegtuig van Swissair (Flight 330) in de lucht opgeblazen door Palestijnse terroristen. Hierbij komen 38 passagiers en 9 bemanningsleden om.
1970, 8 mei - In Avivim worden bij een slachting door de PLO in een schoolbus 9 kinderen en 3 volwassenen gedood en zijn er 19 gewond.
1970, 6 september - Bij een mislukte kaping van een Israelisch El Al vliegtuig wordt de Nicaraguaanse kaper en Sandinist Patrick Arguello gedood en zijn Palestijnse medekaper Leila Khaled gevangengenomen.
1971, 28 november - De Jordaanse premier Wasfi Tal wordt in de Egyptische hoofdstad Cairo door Palestijnse terroristen vermoord.
1972, 5 september: 11 Israelische olympische atleten en een Duits politieagent gekidnapt en gedood door de Black September-groep.
1973, 1 maart: PLO-terroristen vermoorden de Amerikaanse ambassadeur en zijn plaatsvervanger in Khartoum, alsmede een Belgische diplomaat. De slachtoffers worden eerst ontvoerd en op telefonische instructie van Jasser Arafat doodgeschoten.
1973, 17 december - Aanslag met fosforgranaat, gepleegd door Fatah groep en Abu Nidal, in Pan Am vliegtuig (Flight 110). Vijf Palestijnen van deze groep voerden de aanslag uit terwijl het vliegtuig aan het taxieën was naar een terminal op vliegveld Leonardo Da Vinci International Airport. Tegelijkertijd gijzelen andere gewapende Fatah-leden de bemanningsleden en passagiers van een Lufthansa 737. In totaal komen 33 mensen om en raken meer dan 28 gewond.
1974, 15 mei - Bij een Palestijnse aanslag op de school in Ma’alot (Galilea) komen 22 kinderen om het leven.
1974, 8 september - Bij een aanslag op een vliegtuig van TWA (Flight 841) komen 79 passagiers en 9 bemanningsleden om. Het vliegtuig steeg op van Tel Aviv (Israel) met als bestemming JFK International Airport. Na tussenlanding in Athene (Griekenland) explodeert het vliegtuig en stort neer in de Ionische zee. Aanslag is hoogstwaarschijnlijk gepleegd door de Libanese terroristische organisatie van Abu Nidal.
1974, 15 september Aanslag op de drogisterij Saint Germain in Parijs door Carlos Illich Ramirez Sanchez.
1975, 5 maart - PLO-terroristen uit Libanon voeren een gijzeling uit in de Savoy Hotel (Tel Aviv), waarbij uiteindelijk meer dan 8 gegijzelden omkomen, 11 gewonden vallen en 3 Israelische soldaten worden gedood.
1975, 4 juli - Bij een Palestijnse bomaanslag in Jeruzalem worden 13 Israeli’s gedood.
1976, 27 juni - Een vliegtuig van Air France dat vanuit Tel Aviv naar Parijs onderweg is wordt door een groep Palestijnse (PLO) en Duitse terroristen (RAF) gekaapt en naar het Oegandese Entebbe gevlogen.
1978, 11 maart - Vanuit Libanon opererende Palestijnse terroristen kapen twee Israelische autobussen en vermoorden 37 inzittenden.
[bewerken]
1980-1989
1980, 2 mei - Bij een aanslag van PLO-terroristen in Hebron komen zeven Israelische studenten om en raken er 16 gewond.
1980, 3 oktober - Aanslag op de Synagogue rue Copernic in Parijs.
1982, 14 september - De op 23 augustus tot president van Libanon gekozen Libanese falangistenleider Bashir Gemayel wordt bij een bomaanslag gedood.
1983, 15 juli - Aanslag op het vliegveld Orly in Parijs
1985, 7 december - Aanslagen op de warenhuizen Galeries Lafayette en Printemps in Parijs gepleegd door de pro-Iraanse Fouad Ali Saleh groep. Achtergrond van deze aanslag, en de aanslagen die in 1986 zouden volgen, waren de wapenleveranties door Frankrijk aan Iran.
1985, aanslagen door Abu Nidal op de balies van El Al in de vliegvelden van Wenen en Rome , waarbij in totaal 19 doden vallen.
1985, 10 juli - Aanslag op de Rainbow Warrior, een schip van Greenpeace, door de Franse geheime dienst.
1986 - Fouad Ali Saleh groep pleegt in 1986 de volgende aanslagen:
3 februari - Aanslag op Galeries de Claridge op de Champs-Elysées in Parijs
4 februari - Aanslag op de boekwinkel Gibert-Jeune in Parijs
5 februari - Aanslagen op FNAC-Sports en Forum des Halles in Parijs
20 maart - Aanslag op Galerie Point-Show op de Champs-Elysées in Parijs
8 september - Aanslag op Poste de l'Hôtel de Ville in Parijs
12 september - Aanslag op Cafétéria du Magasin Casino in de wijk La Défense in Parijs
14 september - Aanslag op de Pub Renault te Parijs
15 september - Aanslag op de Préfecture de Police in Parijs
17 september - Aanslag op Magasin TATI, rue de Rennes in Parijs
1988, 21 december - Een Boeing 747 explodeerde tijdens Pan Am-vlucht 103 en stortte neer op het Schotse stadje Lockerbie. Daarbij kwamen alle 259 inzittenden en 11 mensen op de grond om het leven. De explosie was veroorzaakt door een bom die verstopt was in een koffer in het bagageruim. Twee agenten van de geheime dienst van Libië waren de verdachten.
1989 - Militante leden van Hamas schieten Israëliërs dood bij tientallen aanslagen. Israël verbiedt als reactie de Hamas als een terreurorganisatie.
[bewerken]
1990-1999
1993, De eerste bomaanslag op het World Trade Center in New York, waarschijnlijk door Al-Qaida.
1994, 6 april - acht doden bij aanslag met een autobom door Hamas in de Israëlische stad Afula.
1994, 13 april - zelfmoordaanslag door Hamas kost aan vijf mensen het leven in de stad Hadera.
1994, 19 oktober - 22 doden bij een zelfmoordaanslag van Hamas op een bus in Tel Aviv.
1995, februari - zelfmoordaanslagen op twee bussen in Jeruzalem met als resultaat 45 doden.
1995, 20 maart - zenuwgas in Metro van Tokio
1995, 19 april - Bomaanslag op een federaal overheidsgebouw in Oklahoma City (VS). Bij de aanslag kwamen 168 mensen om het leven. De aanslag werd gepleegd door de Amerikaan Timothy McVeigh.
1995, 25 juli - Een bomaanslag in de Parijse metro eist vier levens en ruim 60 gewonden.
1996, februari - 47 Israëliërs komen om bij drie zelfmoordaanslagen ter vergelding van de dood Yehiyeh Ayyash, de belangrijkste bommenmaker van Hamas.
1995, Bomaanslag tegen Amerikaans legerpersoneel in Dhahran (Saoedi-Arabië).
1996, 17 november - Luxor aanslag waarbij 71 mensen omkomen, voornamelijk Europese en Japanse toeristen.
1998, 7 augustus - Bomaanslagen op de ambassades van de Verenigde Staten in Dar es Salaam (Tanzania), en Nairobi (Kenia). Hierbij komen 224 mensen om, raken meer dan 4500 raken gewond. Aanslag gepleegd door Al-Qaida.
1998, augustus - 21 gewonden bij bomexplosie Tel Aviv waaronder een baby en een zwangere vrouw.
1998, oktober - Doden bij Hamas-aanslag in de Gazastrook. Aanslag was gericht tegen een schoolbus met joodse scholieren.
1998, november - Autobom ontploft in Jeruzalem waarbij twee doden vallen en 21 gewonden.
1998, september - Flatgebouwen werden opgeblazen in Rusland bij bomaanslagen in Moskou en Volgodonsk volgens de autoriteiten gepleegd door Tsjetsjenen. Hierbij kwamen honderden mensen om, en het betekende de start van de tweede Tsjetsjeense oorlog.
1998, november - 18 gewonden in de Israelische badplaats Netanya door een staafbom in een vuilnisbak die voor een bank ontplofte.
[bewerken]
2000
november - zware bomaanslag op een bus in de noordelijke plaats Hadera waarbij twee Israëli's omkomen.
Zelfmoordaanslag op het Amerikaanse gevechtsschip USS Cole, waarschijnlijk door Al-Qaida.
[bewerken]
2001
5 februari - Bij een bomaanslag in het Moskouse metrostation Byelorusskaya worden 15 mensen verwond.
1 juni - zelfmoordaanslag in een rij voor een discotheek in het oude Dolfinarium van Tel Aviv doodt 21 mensen. De Hamas eiste verantwoordelijkheid op.
9 augustus - een lid van Hamas blaast zichzelf op in een pizzarestaurant in Jeruzalem: vijftien doden. Zie: terroristische aanslag in het Sbarro-pizzarestaurant van Jeruzalem
11 september - Tweede (en dit keer fatale) aanslag op het World Trade Center in New York. Vernietiging van het WTC met daarbij bijna 3.000 doden.
11 september - Pentagon in Washington
17 oktober - Terroristen van het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina vermoorden in Jeruzalem de Israëlische minister van Toerisme Rechavam Ze’evi.
Een autobom ontploft bij een overheidsgebouw in Srinagar (Kashmir, India) waarbij 35 burgers worden gedood en 40 gewond raken.
1 december - Op de Ben-Yehudastraat in Jeruzalem blaast de Hamas 11 mensen op.
2 december - In bus 16 in Haifa (Israël) worden door de Hamas 15 mensen vermoord.
13 december - Pakistaanse terroristen vallen het Indiase parlement aan.
Richard Reid, een tot de Islam bekeerde Brit, probeert tijdens de vlucht van American Airlines Flight 63, het vliegtuig met een bom in zijn schoen op te blazen. Voordat hij deze bom kan laten afgaan wordt hij echter overmeesterd door de passagiers en het vliegtuigpersoneel.
[bewerken]
2002
27 maart - 29 mensen komen bij een zelfmoordaanslag in een hotel in Netanya.
12 oktober - Aanslag in een toeristische discotheek op het Indonesische eiland Bali met ruim 200 slachtoffers.
23 oktober - Tsjetsjeense terroristen gijzelen bezoekers tijdens een toneelvoorstelling in Moskou. 120 gegijzelden en 40 terroristen komen om tijdens de reddingsactie 3 dagen later.
18 november - Hamas-leden openen het vuur op joodse kolonisten waarbij 12 doden vallen.
21 november - In het Israelische plaatsje Kiryat Menahem een aanslag op een stadsbus, vol met schoolkinderen en studenten, waarbij 14 doden vallen.
28 november - Arabische terroristen blazen een auto op voor een Israëlisch toeristenhotel in de Keniaanse stad Mombasa. Hierbij vallen 18 doden.
Bomaanslag op de El-Ghriba synagoge in Djerba (Tunesië), waarbij onder meer Duitse toeristen om het leven komen.
[bewerken]
2003
5 januari - Centraal busstation, Tel Aviv, Israël
12 mei - Reeks bomaanslagen (door hoogstwaarschijnlijk leden van Al-Qaida) op door buitenlanders bewoonde appartementencomplexen in de Saoedische hoofdstad Riyad, waarbij 35 mensen omkomen (inclusief de terroristen).
16 mei - Aanslagen in Casablanca, 16 mei 2003 - Casablanca, Marokko
19 augustus - Lijn 2, Jeruzalem, Israël
In augustus-september - 39 doden bij drie zelfmoordaanslagen door Hamas in Israël
4 oktober - Terroritische aanslag in het Maxim-restaurant van Haifa, Israël. Eenentwintig Israëliërs - joden en Arabieren - worden gedood en 51 worden verwond.
[bewerken]
2004
14 januari - 4 doden door een zelfmoordaanslag bij de grens tussen Israël en de Gazastrook. Het was de eerste keer dat in de Gazastrook een vrouw in naam van de Hamas een zelfmoordaanslag pleegde.
29 januari - Zeker tien doden door een zelfmoordaanslag op een bus in Jeruzalem.
6 februari - Een bom in de metro van Moskou, vermoedelijk geplaatst door Tsjetsjenen, doodt 41 mensen.
27 februari - Bij een bomaanslag door Abu Sayyaf op een veerboot in de Filippijnen worden 116 burgers gedood.
februari - Een bomaanslag tijdens een optocht van Sjietische moslims in Pakistan doden 43 mensen en verwonden er 160.
9 maart - Bomaanslag op een restaurant in Istanbul (Turkije).
11 maart - Aanslagen op forensentreinen, Madrid. 191 mensen vermoord en 1400 verwond.
14 maart - twee jonge zelfmoordterroristen brengen tien mensen om bij een aanslag in de haven van het Israelische plaatsje Ashdod.
29 mei - Islamitische militanten doden 22 mensen bij een oliecompex in Saudi-Arabië.
21 april - Een bomaanslag op een veiligheidsgebouw in Riyad (Saudi Arabia) doodt 5 mensen.
24 augustus - Twee Russische vliegtuigen storten neer door bommen van Tsjetsjeense oorsprong.
24 augustus - Er vallen 90 doden door springstofexplosies op twee Russische passagierstreinen in het zuidwesten van Rusland.
31 augustus - Een bomexplosie bij de ingang van een metrostation in noord Moskou, veroorzaakt door (waarschijnlijk) een Tsjetsjeense zelfmoordenaar, doodt 10 mensen en verwondt 33 mensen.
Op 1 september worden schoolkinderen en leraren in Beslan gegijzeld door (waarschijnlijk) Tsjetsjeense terroristen. De gijzeling eindigt op 3 september in een ongeplande aanval van Russische militairen, waarbij 335 doden vallen.
9 september - Islamitische terroristen plegen een bomaanslag op de Australische ambassade in Jakarta (Indonesië), waarbij 8 mensen omkomen.
7 oktober - Drie autobommen ontploffen in steden gelegen de Sinaï schiereiland. Hierbij komen meer dan 34 mensen om en raken er 114 gewond, velen van hen Israeli's en andere buitenlandse touristen.
2 november - Moord op Theo van Gogh
15 november - twee bomaanslagen in Istanbul tegen synagoges, waarbij 24 mensen omkomen.
20 november - twee bomaanslagen tegen een bank en het Britse consulaat in Istanbul, waarbij waarbij 33 doden vallen.
6 december - Terroristen, vermoedelijk gelinked met al Qaeda, vallen de Amerikaanse consulaat in Jeddah (Saudi Arabia) aan; hierbij worden vijf lokale employees gedood.
12 december - Bomaanslag door Islamitische terroristen op een kerstmarkt in General Santos (Filippijnen), waarbij 15 mensen omkomen.
Aanslagen in onder andere Istanbul, Saudi-Arabië, Marokko, Tunesië, Tsjetsjenië en andere landen, de meeste in islamitische landen.
[bewerken]
2005
13 februari - Bij een zelfmoordaanslag bij een grensovergang tussen Israël en Gaza worden negen mensen gedood en vallen er meerdere gewonden. Drie Palestijnse militante groeperingen eisen de aanslag op, waaronder de Al-Aqsa Martelaren Brigades.
25 februari - Buiten een nachtclub in de buurt van het strand van Tel Aviv blaast een Palestijnse terrorist zichzelf (en daarmee definitief het staakt-het-vuren) op met 20 pond aan explosieven. Meer dan 4 personen worden gedood en 12 mensen raken gewond.
19 maart - Een autobomexplosie bij een theater in Doha (Qatar) doodt één Brit en verwondt 17 anderen.
7 april - Een terrorist blaast zichzelf op met explosieven op de Khan al Khalili markt in Cairo (Egypte). Hierbij worden 3 buitenlandse toeristen gedood en 17 anderen gewond.
30 april - tijdens twee aanslagen in Cairo wordt een bom tot ontploffing gebracht en een toeristenbegeleider gedood door geweerschoten.
7 juli - Een Palestijnse tiener blaast zichzelf op in een winkelpromenade in de buurt van Netanya (Israel), waarbij 3 Israeli's worden gedood.
7 juli - Bomaanslagen in Londense metro en op Londense bus. 52 mensen worden gedood en 700 verwond.
14 juli - Een Palestijnse raketaanval op Israëlische doelen kost een 22-jarige vrouw het leven. De Al-Aqsa Martelaren Brigades hebben de verantwoordelijkheid voor de beschieting opgeëist. Het is de eerste dodelijke raketaanval vanuit de Gazastrook sinds Israël en de Palestijnen in februari 2005 een staakt-het-vuren overeenkwamen.
16 juli - Bij een bomaanslag aan de westkust van Turkije wordt een minibus opgeblazen. Vijf mensen worden gedood en 13 verwond, hierbij voornamelijk Britse en Ierse toeristen.
21 juli - Grotendeels mislukte bomaanslagen in Londense metro en op Londense bus. Een persoon wordt verwond.
24 juli: Een Israëlisch echtpaar uit Jeruzalem wordt doodgeschoten in de Gazastrook. Fatah en de Islamitische Jihad eisen verantwoordelijkheid op.
23 juli - Terroristische aanslag in Sharm el-Sheikh. Tenminste 88 personen worden gedood en 111 verwond. De aanslag wordt verhaald op Al-Qaida. Zie Terroristische aanslagen in Sharm el-Sheikh van 23 juli 2005.
24 juli - Aan de grens van Israël met de Gazastrook vallen twee doden en vier gewonden als Palestijnse militanten een Israëlische auto beschieten. Eerder die dag was een Palestijnse terrorist opgepakt met een bomgordel die van plan was in Tel Aviv een aanslag te plegen. De incidenten werden gepleegd aan het einde van het bezoek van Amerikaanse minister Condoleezza Rice van Buitenlandse Zaken aan het Midden-Oosten.
2 augustus - Palestijnse terreurbeweging Jihad vuurt raketten af op tienduizenden kolonisten en sympathisanten die nabij de Gazastrook stonden te demonstreren tegen de Israëlische terugtrekking uit dat gebied. Een afzwaaier kwam echter terecht op een Palestijns huis waarbij een Palestijns jongetje werd gedood.
4 augustus - In Istanbul (Turkije) komen twee mensen om het leven en raken zeker vijf mensen raakten gewond bij een exploderende bom, welke verstopt was in een afvalbak. De mensen kwamen allemaal van een huwelijksfeest, en net toen ze in de auto zaten om naar huis te gaan, ontplofte er een bom.
4 augustus - Een extreem-rechtse Israëlische deserteur schiet 4 Arabische Israëliërs dood, waaronder de chauffeur in een bus. De Egged-bus, die uit Haifa vertrok, was op dat op moment in de Druzische wijk van de eindbestemming Shefa Amr. De deserteur, Eden Natan-Zada, werd gedood door inzittenden van de bus en omstaanders voordat hij nieuwe munitie kon laden.
Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Terrorisme
http://nl.wikipedia.org/w..._terroristische_aanslagen

Nogal actueel:
Pattani separatism

During the World War II, along with the Greater Pattani Malay Movement lead by Tengku Mahmud Mahyuddin, another resistance force under the leadership of Islamic scholar Haji Sulong Tokmina fought alongside against the Japanese. Their stated goal is to create a Islamic republic in Pattani, which frequently put it at odds with Tengku Mahmud who wants to reestablish the Pattanese Sultanate (being a prince himself).

Today, the goals and ideas of Haji Sulong Tokmina is still carried on by minor resistance groups interested in creating a Islamic republic. After the war though, hopes of any independent republic in Pattani was quickly dashed by the British and the Thais.

Pattani United Liberation Organization (PULO) is the most well-known Pattani resistance group in southern Thailand. Its platform is highlighted by its Islamic nationalist goals, calling the Thai presence in Pattani as a colonisation and an illegal occupation.

On November 7, 2004, the Defence Minister of Thailand said that there had been more than 700 casualties in south Thailand since the unrest began in January.
Islam in Uzbekistan

In light of the role that Islam has played throughout Uzbekistan's history, many observers expected that political Islam would gain a strong hold after independence brought the end of the Soviet Union's official atheism. The expectation was that an Islamic country long denied freedom of religious practice would undergo a very rapid increase in the expression of its dominant faith. President Islam Karimov has justified authoritarian controls over the populations of his and other Central Asian countries by the threat of upheavals and instability caused by growing Islamic political movements, and other Central Asian leaders also have cited this danger.

Experts previously assumed that Islam itself was probably not the root cause of growing unrest as much as a vehicle for expressing other grievances that are more immediate causes of dissension and despair. This theory was quickly dismissed following the May 2005 Unrest in Uzbekistan. Both Akramiya and the Islamic Movement of Uzbekistan aim to overthrow the government of Uzbekistan turn Uzbekistan into a province of a Central Asian theocratic republic.
Abu Sayyaf in the Philippines

The Abu Sayyaf Group, also known as al-Harakat al-Islamiyya is one of several militant Islamist separatist groups based in and around the southern islands of the Philippines, in Bangsamoro (Jolo, Basilan, and Mindanao) where for almost 30 years various groups have been engaged in an insurgency for an Islamic state, independent of the predominantly Christian Philippines.

Rusland is terug in Koude Oorlog stemming?
Russen planten hun vlag op de Noordpool

wo 01/08/07 - Op de Noordpool is vanmiddag een grote Russische expeditie aangekomen. Ze wil er een Russische vlag achterlaten in een capsule onder het poolijs. Dat is een symbolische daad waarmee de Russen een groter stuk van de Noordpool opeisen.

De Russische expeditie bestaat uit een atoomijsbreker, een onderzoeksschip met een honderdtal wetenschappers en twee kleine duikbootjes. Met die mini-duikboten gaan de Russen nu onder het poolijs duiken en meer dan 4.000 meter diep een capsule met de Russische vlag neerlaten.

De ondergrond van de Noordpool, met zijn mogelijke rijkdom aan grondstoffen, is gegeerd bij de aangrenzende landen.

Denemarken, als moederland van Groenland, Noorwegen, dat het eiland Spitsbergen bezit, Canada, de Verenigde Staten en Rusland maken aanspraak op delen van het Noordpoolgebied. Lomonosov-richel
Over het Noordpool-gebied heerst er een intense rivaliteit tussen de aangrenzende landen.

De wetenschappers in het Russische onderzoeksschip zoeken naar bewijzen dat de Lomonosov-bergkam, een 2.000 kilometer lange onderzeese begketen die door het Poolgebied loopt, een geologische uitbreiding is van Rusland. Daardoor zouden de Russen er aanspraak op kunnen maken volgens het internationaal recht.

Denemarken hoopt dan weer te bewijzen dat de Lomonosov-bergkam een uitloper is van Groenland.

Canada is van zijn kant van plan om acht patrouilleschepen te bouwen en in te zetten in het Noordpool-gebied om zijn souvereiniteit te beschermen.

Het Congres van de Verenigde Staten ten slotte overweegt de toewijzing van extra geld voor de kustwacht om de huidige drie ijsbrekers in de vaart te houden en er twee nieuwe te bouwen.
Russische bommenwerpers vliegen boven Guam

vr 10/08/07 - Twee Russische bommenwerpers hebben een vlucht uitgevoerd boven de militaire marinebasis van de VS in Guam, een eiland in de Stille Oceaan.

De VS houdt op dit moment een grote militaire oefening op Guam. Maar de 20.000 aanwezige militaren schrokken wel toen de Russische bommenwerpers langsvlogen.

"We hebben vriendelijk goeiedag gezegd tegen elk Amerikaans vliegtuig dat we zijn tegengekomen", zegt de Russische generaal Androsov.

De Amerikanen stuurden enkele straaljagers de lucht in en hebben de toestellen opnieuw uit het luchtruim van de VS begeleid.

Tijdens de Koude Oorlog voerden de Russen geregeld vluchten uit naar Guam, maar door de oliecrisis werd de "traditie" stopgezet.

Het Russische leger voerde de vluchten uit met Tupolev 95-toestellen en wil zo bewijzen dat het nog steeds een supermacht is.

Het is niet de eerste keer dat de Russen vluchten met bommenwerpers uitvoeren buiten hun eigen luchtruim. Recent vlogen ze ook al eens het Britse luchtruim in en dat van Noorwegen en IJsland.

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2007 17:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rusland lijkt nu toch meer en meer oostwaarts te drijven: http://www.vrtnieuws.net/...enland/071107_CFE_Rusland
http://www.vrtnieuws.net/...ieuws/buitenland/1.199052

Na de komende Russische verkiezingen zal het gewoon meer va hetzelfde zijn.

De VS en China hebben daarentegen hun communicatie verbeterd: http://www.vrtnieuws.net/...ieuws/buitenland/1.202537

• Maeslant
  • Laatst online: 13:27
Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 12:06:
Rusland lijkt nu toch meer en meer oostwaarts te drijven: http://www.vrtnieuws.net/...enland/071107_CFE_Rusland
http://www.vrtnieuws.net/...ieuws/buitenland/1.199052

Na de komende Russische verkiezingen zal het gewoon meer va hetzelfde zijn.

De VS en China hebben daarentegen hun communicatie verbeterd: http://www.vrtnieuws.net/...ieuws/buitenland/1.202537
Het kan zijn dat op politiek vlak landen naar elkaar toe drijven (VS naar China en visa-versa) maar ik denk dat de eerste echte gebeurtenis een revolutie in China gaat zijn. 'The rich are getting richer, the poor poorer.' China begint nu echt de reus te worden die nadat hij wakker is geworden om zich heen gaat kijken. Dingen zoals de voorraad dollar waarmee de VS-economie waarschijnlijk gewoon onderuit gehaald kan worden en een strikt regime kunnen op politiek vlak een draagvlak zijn voor onderhandelingen. Maar het 'volk' wat er leeft gelooft zelf niet in de regering. (Tenminste voor een groot deel, ik heb geen bronnen, maar zit hier op een Universiteit met een heleboel Aziaten)

Ik denk dat de eerst clash toch echt de moslim cultuur tegen de westerse (deels ex-christelijke) cultuur. Andere culturen hebben onderling nog niet zulke grote problemen als deze twee en dit kan gewoon uit de geschiedenis van de afgelopen 10 jaar gehaald worden. (Aanslagen VS, Madrid, Londen -> werden gelegd op 'Moslim-landen'.)

Maar ik ben benieuwd wat er gebeurd als de dollar nog verder zakt en de olieprijzen nog verder stijgen, dit is onvermijdelijk en ik vraag me af hoelang dit nog duurt. Na de huizencrisis, komt nu de creditcard crisis en de dollar blijft maar zakken. De Amerikaanse Bank maakt dezelfde bank als tijdens de Vietnam oorlog, geld bijdrukken zo snel en zo veel mogelijk. Als er een tekort aan olie en energie is, breekt de hel los en oorlogen. Welke landen zijn dan het sterkst? Waarschijnlijk diegene die zelf het meeste olie hebben.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Maeslant schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 02:59:
Welke landen zijn dan het sterkst? Waarschijnlijk diegene die zelf het meeste olie hebben.
Olie is vrij waardeloos zonder raffinaderijen. Ik denk dat het dus allemaal zo'n vaart niet zal lopen. Uiteindelijk blijft men afhankelijk van elkaar.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Pagina: 1