Toon posts:

Gemiddeld dataverkeer per mailbox

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment ben ik bezig met een vrij uitgebreide calculatie, alleen ontbreekt nog 1 variabele.

Ik ben opzoek naar het gemiddelde gebruik (in MB's, dus gelijk aan dataverkeer) van een standaard mailbox per maand.

Deze gegevens kan ik echter helemaal nergens op internet terug vinden; wie heeft zelf een mailserver met een groot aantal mailboxen en kan zijn gemiddelde doorgeven zodat ik kan kijken of dit overeenkomt met mijn gemiddelde.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

zakelijk?
prive?

wat voor mailbox? is dat inclusief uitgaand verkeer?

Verwijderd

Topicstarter
Nee is alleen voor inkomende mail; mailboxen zijn voor de helft zakelijk, voor de helft non-profit

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-11 10:28
Het heeft imo weinig zin om hierbij uit te gaan van een gemiddelde, omdat de spreiding ontzettend groot is tussen verschillende bedrijven / sectoren. Het is veel beter om van tevoren in kaart te brengen wat de beoogde gebruikers gemiddeld met hun huidige mailbox gebruiken, dat met een factor 10 te vermenigvuldigen, en daar je capaciteit op in te richten.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 11:49:
Nee is alleen voor inkomende mail; mailboxen zijn voor de helft zakelijk, voor de helft non-profit
Vergeet niet dat je met inkomende mail ook het dataverkeer moet meerekenen van spam mail wat naar een niet bestaande mailbox wordt gestuurd en de spam mail die direct verwijderd worden.

Op mijn server is het gemiddeld 30-40 MB aan nieuwe mail wat afgeleverd wordt per maand per mailbox. (deel hiervan is "zakelijke" mail) welke echter altijd plain text is.

Echter er hoeft maar 1x een paar foto's verstuurd te worden en het gemiddelde schiet omhoog, dus opzich heb je er weinig aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Erkens op 06-08-2007 11:56 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gaat het om POP3 of IMAP?

Verwijderd

Topicstarter
Daarom vraag ik ook om een gemiddelde, wanneer je de wet van de grote getallen er op 'naslaat' zul je zien dat het gemiddelde zich bij grote aantallen email-accounts zich naar de limiet toebeweegt.

Mijn getallen zijn gebasseerd op te weinig mailboxen. Een installatie met 1000 mailboxen zal een nauwkeuriger beeld geven dan een installatie van 100 gebruikers.

Ik moet aan de hand van dataverkeer een inschatting maken van het aantal gebruikers.

Incidentele uitschieters zijn niet relevant, aangezien deze zowel naar beneden als naar boven zijn; en elkaar dus opheffen.

Of het Pop3 of Imap is, is niet relevant. Dat is aan de "andere" kant van de mailserver. Ik ben alleen geinteresseerd in de "ontvangende" kant van de mailserver

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18
Het is natte vinger werk en compleet niet als gemiddelde te gebruiken, maar:

Mijn gok, 50MB per mailbox per maand.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:13:
Ik moet aan de hand van dataverkeer een inschatting maken van het aantal gebruikers.

Incidentele uitschieters zijn niet relevant, aangezien deze zowel naar beneden als naar boven zijn; en elkaar dus opheffen.
Daarom moet je weten wat de gebruikers gaan doen, als het bijvoorbeeld om een bedrijf gaat wat veel mail met attachments ontvangt krijg je andere getallen dan een bedrijfje wat relatief vrij weinig e-mail verkeer heeft.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zinloze vraag als je het niet in context plaatst. Firma's waar er met spreadsheets wordt gewerkt zullen aan 10-50 Mb per maand genoeg hebben, als er grafisch werk wordt gedaan dan is 500 Mb verstandig (en misschien zelfs krap).

Oftewel: meer informatie, of eigen getallen uit de duim zuigen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:34:
Zinloze vraag als je het niet in context plaatst. Firma's waar er met spreadsheets wordt gewerkt zullen aan 10-50 Mb per maand genoeg hebben, als er grafisch werk wordt gedaan dan is 500 Mb verstandig (en misschien zelfs krap).

Oftewel: meer informatie, of eigen getallen uit de duim zuigen.
Daarom haalde ik de [wet van de grote getallen aan:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/a/a9/Wet_der_grote_getallen.PNG

Als je N te klein is, heb je idd last van deze bias, als je echter meer waarnemingen gebruikt, zul je zien dat het gemiddelde zich stabiliseert

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:13:
Of het Pop3 of Imap is, is niet relevant. Dat is aan de "andere" kant van de mailserver. Ik ben alleen geinteresseerd in de "ontvangende" kant van de mailserver
Excuses, daar heb ik je tweede post overheen gelezen.

De aangehaalde wet van de grote aantallen gaat hier trouwens niet op. Niet alleen neem je aan dat er een populatiegemiddelde bestaat (die was 5 jaar geleden een stuk lager, dus is op zijn minst tijdafhankelijk), ook moet de hoeveelheid inkomende mail onafhankelijk zijn tussen gebruikers. En voor een ISP gaat dat misschien op, voor een specifieke bedrijfstak niet.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:59:
[...]
Daarom haalde ik de [wet van de grote getallen aan:

[afbeelding]

Als je N te klein is, heb je idd last van deze bias, als je echter meer waarnemingen gebruikt, zul je zien dat het gemiddelde zich stabiliseert
Je gaat dus in het geheel niet in op mijn opmerking. Tja, succes met getallen verzinnen dan...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 13:20:
[...]

Je gaat dus in het geheel niet in op mijn opmerking. Tja, succes met getallen verzinnen dan...
Jawel, juist wel. Ik probeer aan te tonen dat het opzich niet zo gek veel uitmaakt wat voor soort gebruiker het is, als je N maar groot genoeg is. Ten slotte zullen lang niet alle gebruikers namelijk met gigantische bijlages werken.

Zeker op ISP niveau zou je best een aardig beeld kunnen krijgen.

Ik denk ook dat het tijdafhankelijk is, maar voor het gemakt nemen we gewoon T=nu

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:54

lier

MikroTik nerd

The answer is...42

Misschien kan je eerst beginnen met wat omgevingsvariabelen.
En de wet van de grote getallen...lekker belangrijk (zeker om antwoord op jouw vraag te geven).

Misschien toch eens afvragen waarom je deze gegevens nergens op Internet (hahaha, van voren naar achter, of van achter naar voren gezocht ?) kan vinden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• yok
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:59

yok

Ik ben een intensieve emailgebruiken, pop3, en verbruik 57MB per maand.

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk zal de industry average verschillen per sector, maar als je naar het grotere geheel kijkt, zou je daar prima een gemiddelde uit kunnen destileren

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 13:29:
[...]

Jawel, juist wel. Ik probeer aan te tonen dat het opzich niet zo gek veel uitmaakt wat voor soort gebruiker het is, als je N maar groot genoeg is. Ten slotte zullen lang niet alle gebruikers namelijk met gigantische bijlages werken.

Zeker op ISP niveau zou je best een aardig beeld kunnen krijgen.

Ik denk ook dat het tijdafhankelijk is, maar voor het gemakt nemen we gewoon T=nu
jep maar dan moet je het niet aan bedijrven vragen,maar aan ISPs.
Sowieso denk ik dat het per ISP ook nogal scheelt. de gemiddelde hetnet user zal minder traffic hebben dan de IMAP gebruikende xs4all user ;)

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18
Als het voor onderzoek is kun je best een aantal ISP's aanschrijven met de vraag om die informatie. Je zult moeten lullen als brugman om er een paar over de brug te krijgen met die gegevens, maar als je maar genoeg ISPs aanschrijft stelt de wet van de grote getallen dat je een redelijk kans hebt op in ieder geval een paar positieve reacties.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:54

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 13:39:
Tuurlijk zal de industry average verschillen per sector, maar als je naar het grotere geheel kijkt, zou je daar prima een gemiddelde uit kunnen destileren
Daar twijfel ik ook niet aan. Sterker nog, als je de hele wereld neemt als uitgangspunt kan je tot een prachtig gemiddelde komen. Echter, wie zegt dat je iets kan met dit gemiddelde. Als je ISP-tje gaat spelen, zou je inderdaad de gegevens van ISP's willen hebben...AHA, een omgevingsvariabele !

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1