[Ubuntu server] Browse Windows werkgroepen

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat hier een VMware server met daarop Ubuntu 6.06 (Dapper drake) Server. Op deze machine draaien een aantal vmwares (waaronder Windows vmwares), en samba voor interconnectiviteit tussen Windows & Ubuntu.
Het is geen probleem om vanaf een Windows machine Ubuntu te bereiken. Dit wordt allemaal prima geregeld door samba. Echter om vanuit de Ubuntu machine het Windows netwerk (de werkgroep) bereiken, lukt niet. Niet vanaf de command line (ik heb uberhaupt geen idee hoe dat zou moeten) noch vanuit vmware. (ik kan de windows machines wel op hun host naam pingen)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/snekers/browse%20for%20iso%20vanuit%20vmware%20op%20ubuntu.JPG
Hier is mijn /etc/samba/smb.conf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
[global]

workgroup = HAWAR
   server string = %h server
   dns proxy = no
   log file = /var/log/samba/log.%m
   max log size = 1000
   syslog = 0
   panic action = /usr/share/samba/panic-action %d
   security = share
   encrypt passwords = true
   passdb backend = tdbsam guest
   obey pam restrictions = yes
   invalid users = root
   socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
   wins support = no

[VM]
path = /vm
comment = Virtual Machines
available = yes
browseable = yes
public = yes
guest ok = yes
force user = root
writable = yes

[DATA]
path = /data
comment = datamap
available = yes
browseable = yes
public = yes
guest ok = yes
force user = root
writable = yes

Nou heb ik wel een idee hoe het zou moeten:
Ik maak een map (bijv. WERKGROEP) en deze map koppel ik via "/etc/fstab" (of /etc/samba/smb.conf) aan de windows werkgroep. Zo kan ik moeiteloos naar de windows werkgroep browsen.
...maar ik heb niet genoeg ervaring met ubuntu om dat zo even voorelkaar te krijgen. En gek genoeg kan ik er ook geen fatsoenlijke tutorials voor vinden. Moet het soms helemaal niet via samba?
GoT, help mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 00:02
Bij mij werkt het ook niet als je op de normale manier probeert in het netwerk te komen, maar Alt + F2 en daar intypen: smb://COMPUTERNAAM werkt voor mij altijd.
Het is misschien niet zo'n mooie oplossing, maar ben eigenlijk ook te lui om uit te zoeken hoe ik mijn netwerklocaties op een normale manier werkend krijg.. ik gebruik het toch bijna nooit.

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry1001
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
In linux gebruik je smbmount om je shares te mounten. Om ze te mounten moet je het ip-adres of de hostnaam van de (samba-)server waarop de share staat weten (de werkgroepen zoals ze in windows zitten worden in principe niet gebruikt)

code:
1
smbmount \\servernaam\sharenaam /media/mountpoint -o user=gebruiker,password=wachtwooord

in fstab kan je dan gebruiken

code:
1
\\servernaam\sharenaam   /media/mountpoint   user=gebruiker,password=wachtwoord,uid=xxx,gid=xxx   0   0

de uid en gid opties zijn hier vooral bedoeld om te zorgen dat je ook als niet-root kunt schrijven op je share, opzich kan je over de hele share ook nog een mask (om andere gebruikers rechten te geven) heen leggen, maar daarover staat meer informatie in de manpage van fstab

edit: mocht je niet kunnen mounten met smbmount, dan moet je een suidbit toevoegen aan smbmount, dit doe je door de smbmount executable te chmodden met het commando "chmod +s smbmount" (waarbij smbmount vervangen moet worden door een absoluut pad)

[ Voor 13% gewijzigd door harry1001 op 06-08-2007 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@MDtje:
Ik heb Ubuntu server, ik heb dus geen Graphical User Interface maar een command promt. En dat is ook een beetje het probleem. Ik kan namelijk wel aardig wat oplossingen voor het probleem vinden voor Ubuntu's met een grafische shell. Maar oplossingen zonder GUI lijken 'nowhere to be found'. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

MDtje schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 11:28:
Bij mij werkt het ook niet als je op de normale manier probeert in het netwerk te komen, maar Alt + F2 en daar intypen: smb://COMPUTERNAAM werkt voor mij altijd.
Het is misschien niet zo'n mooie oplossing, maar ben eigenlijk ook te lui om uit te zoeken hoe ik mijn netwerklocaties op een normale manier werkend krijg.. ik gebruik het toch bijna nooit.
Let op, dit werkt alleen in KDE (met z'n geniale KIO slaves). Als ik het me goed herinner, dan heb je een LISA deamon of iets in die geest nodig die je netwerk inventariseert op beschikbare services.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 00:02
ATS schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 11:57:
[...]

Let op, dit werkt alleen in KDE (met z'n geniale KIO slaves). Als ik het me goed herinner, dan heb je een LISA deamon of iets in die geest nodig die je netwerk inventariseert op beschikbare services.
Vreemd.. Ik ben anders een tevreden Gnome gebruiker :P
Maar aangezien de topicstarter geen grafische omgeving heeft zal hij er alsnog niet veel verder mee komen.

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Pagina: 1