Er staat hier een VMware server met daarop Ubuntu 6.06 (Dapper drake) Server. Op deze machine draaien een aantal vmwares (waaronder Windows vmwares), en samba voor interconnectiviteit tussen Windows & Ubuntu.
Het is geen probleem om vanaf een Windows machine Ubuntu te bereiken. Dit wordt allemaal prima geregeld door samba. Echter om vanuit de Ubuntu machine het Windows netwerk (de werkgroep) bereiken, lukt niet. Niet vanaf de command line (ik heb uberhaupt geen idee hoe dat zou moeten) noch vanuit vmware. (ik kan de windows machines wel op hun host naam pingen)

Hier is mijn /etc/samba/smb.conf:
Nou heb ik wel een idee hoe het zou moeten:
Ik maak een map (bijv. WERKGROEP) en deze map koppel ik via "/etc/fstab" (of /etc/samba/smb.conf) aan de windows werkgroep. Zo kan ik moeiteloos naar de windows werkgroep browsen.
...maar ik heb niet genoeg ervaring met ubuntu om dat zo even voorelkaar te krijgen. En gek genoeg kan ik er ook geen fatsoenlijke tutorials voor vinden. Moet het soms helemaal niet via samba?
GoT, help mij!
Het is geen probleem om vanaf een Windows machine Ubuntu te bereiken. Dit wordt allemaal prima geregeld door samba. Echter om vanuit de Ubuntu machine het Windows netwerk (de werkgroep) bereiken, lukt niet. Niet vanaf de command line (ik heb uberhaupt geen idee hoe dat zou moeten) noch vanuit vmware. (ik kan de windows machines wel op hun host naam pingen)
Hier is mijn /etc/samba/smb.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| [global] workgroup = HAWAR server string = %h server dns proxy = no log file = /var/log/samba/log.%m max log size = 1000 syslog = 0 panic action = /usr/share/samba/panic-action %d security = share encrypt passwords = true passdb backend = tdbsam guest obey pam restrictions = yes invalid users = root socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192 wins support = no [VM] path = /vm comment = Virtual Machines available = yes browseable = yes public = yes guest ok = yes force user = root writable = yes [DATA] path = /data comment = datamap available = yes browseable = yes public = yes guest ok = yes force user = root writable = yes |
Nou heb ik wel een idee hoe het zou moeten:
Ik maak een map (bijv. WERKGROEP) en deze map koppel ik via "/etc/fstab" (of /etc/samba/smb.conf) aan de windows werkgroep. Zo kan ik moeiteloos naar de windows werkgroep browsen.
...maar ik heb niet genoeg ervaring met ubuntu om dat zo even voorelkaar te krijgen. En gek genoeg kan ik er ook geen fatsoenlijke tutorials voor vinden. Moet het soms helemaal niet via samba?
GoT, help mij!